پنجشنبه 29 اردیبهشت 1384

آزار اعضای ناراضی توسط سازمان مجاهدین خلق، ديده بان حقوق بشر

(پاریس، 19 مه 2005) دیده بان حقوق بشر امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد سازمان مجاهدین خلق که یک گروه اپوزیسیون و مسلح ایرانی بوده و در تبعید بسر می برد، اعضای ناراضی خود را مورد شکنجه قرار داده و مشمول حبس های انفرادی طویل المدت کرده است.

این گزارش تحت عنوان "خروج ممنوع: نقض حقوق بشر در داخل کمپ های سازمان مجاهدین خلق (فايل پي دي اف)" نشان می دهد چگونه اعضای ناراضی که از سیاست ها واعمال غیردمکراتیک مجاهدین انتقاد نموده ویا قصد خود را برای ترک گروه اعلام کرده اند مورد شکنجه و ضرب و جرح قرار گرفته و یا سالها در سلولهای انفرادی کمپ های نظامی در عراق محبوس شده اند. این گزارش مبتنی بر شهادت های مستقیم دوازده تن از اعضای سابق سازمان مجاهدین می باشد. پنج تن از این افراد به نیروهای امنیتی عراق تحویل داده شده و در زمان حکومت صدام حسین در زندان ابوغریب محبوس شدند.

جو استورک مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای دیده بان حقوق بشر در واشنگتن گفت: "اعضایی که خواهان ترک سازمان مجاهدین هستند بهای سنگینی می پردازند." وی افزود: "این استشهادات تصویر شومی می باشد از آنچه بر اعضای منتقد رهبری گروه رفته است."

محمد حسین سبحانی یک عضوعالیرتبه سابق سازمان مجاهدین از سپتامبر 1992 تا ژانویه 2001 به مدت هشت سال و نیم در سلول انفرادی محبوس بود. سازمان مجاهدین پس از آن وی را تحویل مقام های های عراقی داد. سبحانی تا ژانویه 2002 در ابوغریب زندانی و سپس بطور اجباری به ایران بازگردانده شد. شاهدین همچنین خبر از مرگ دو زندانی در زیر دست بازجوهای مجاهدین داده اند.

دولت آمریکا در سال 1997 سازمان مجاهدین را به عنوان یک "سازمان تروریستی خارجی" شناخت. اتحادیه اروپا نیز در سال 2002 این سازمان را به فهرست "تروریست ها و سازمان های تروریستی" افزود.

از سوی دیگر شورای مقاومت ملی که شاخه سیاسی مجاهدین بوده و در فرانسه مستقر می باشد همچنان در تلاش است نام این گروه را از فهرست سازمان های تروریستی دولت آمریکا و کشورهای اروپایی خارج کند و محدودیت های متعاقب آن را نیز لغو نماید. این گروه در پایتخت های آمریکا و اروپا، از واشنگتن تا بروکسل، خود را بعنوان "آلترناتیو دمکراتیک" حکومت ایران معرفی می کند. شاخه سیاسی سازمان خود را "حکومت در تبعید" ایران خوانده و از جامعه بین المللی خواسته است آن را به رسمیت بشناسد.

در سال 2003 مریم رجوی یکی از رهبران سازمان مجاهدین که مشکوک به تدارک برای عملیات تروریستی در خاک فرانسه بود توسط دولت این کشور دستگیر شد. بدنبال این واقعه ده تن از اعضا و هواداران سازمان در پاریس، لندن و سایر شهرهای اروپایی دست به خودسوزی زدند. دو تن از این افراد جان سپردند. در ماه ژانویه 40 نماینده پارلمان های سراسر اروپا و نیز پارلمان اروپا خواستار حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست سازمان های تروریستی شدند.

در 14 آوریل تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات در "کنوانسیون ملی برای یک جمهوری سکولار و دمکراتیک در ایران" که توسط سازمان مجاهدین در واشنگتن برگزار شد، شرکت کردند. تام تن کریدو نماینده جمهوریخواه از ایالت کلرادو که در بین شرکت کنندگان بود، خواستار حذف نام مجاهدین از فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا شد. در 10 فوریه کمیته ای بنام "کمیته سیاستگزاری ایران" که برخی اعضای آن نظامیان بازنشسته آمریکایی هستند، تقاضای حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست گروه های تروریستی شد و خواستار پشتیبانی فعالانه دولت آمریکا از این گروه بر علیه دولت ایران شد.

استورک گفت: "دولت ایران سوابق هولناکی در زمینه حقوق بشر دارد." وی افزود: "اما این اشتباه بسیار بزرگی است که از یک گروه مخالف که مسئول نقض جدی حقوق بشر می باشد، حمایت نمود."

سازمان مجاهدین خلق در سال 1965 بعنوان یک گروه چریکی شهری اسلامی و با هدف به چالش کشاندن حکومت شاه پایه گذاری شد. در سال 1981 یعنی دو سال پس از وقوع انقلاب ایران این گروه تلاش نمود دست به یک قیام مسلحانه علیه آیت الله خمینی بزند. مجاهدین پس از آن مجبور به فعالیت های زیرزمینی شدند. رهبران این گروه نخست به فرانسه رفته و سپس در سال 1986 در عراق مستقر شدند.

در طی جنگ ایران وعراق نیروهای مجاهدین بطور مرتب به سربازان ایرانی در نزدیکی مرزها یورش برده و چندین بار به داخل خاک ایران حمله کردند. بدنبال خاتمه جنگ در سال 1988 دادگاه های ایران به سرعت احکام اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی که بسیاری از آنان اعضای سازمان مجاهدین بودند را صادر کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سقوط حکومت صدام حسین در آوریل 2003 به حمایت مالی و لجستیک عراق از سازمان مجاهدین خاتمه داد. ارتش آمریکا پس از حمله به عراق نیروهای مجاهدین در این کشور را خلع سلاح نمود. در ماه ژوئیه آمریکا مجاهدین را "افراد حمایت شده" تحت کنوانسیون ژنو شناخته و فعالیت بیش از سه هزار تن از آنان را به کمپ اصلی گروه در شمال بغداد محدود نمود.

در همين زمينه:

- خروج ممنوع: نقض حقوق بشر در داخل کمپ های سازمان مجاهدین خلق (فايل پي دي اف)

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22854

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آزار اعضای ناراضی توسط سازمان مجاهدین خلق، ديده بان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016