یکشنبه 15 خرداد 1384

حضور نماينده آيت‌ا... منتظري در همايش حاميان معين در اصفهان

محمدرضا خاتمي: 27 خرداد، زمان انتخاب بين دو راه دموكراسي و ديكتاتوري است
معاون اول دكتر معين گفت: راه اصلاحات را نمي‌توانيم يك شبه طي كنيم و در آينده همچنان زنداني سياسي و توقيف مطبوعات خواهيم داشت. در اين شرايط نمي‌توانيم بنشينيم و اجازه دهيم استبداد را قانوني كنند و بايد به عرصه بياييم و بخش دموكراتيك حكومت را حفظ كنيم.
به گزارش كميته خبر و اطلاع‌رساني ستاد مركزي دكتر معين، محمدرضا خاتمي در همايش حاميان دكتر معين در اصفهان كه در ورزشگاه آزادي اين شهر برگزار شد، با اشاره به جنبش‌هاي آزادي‌‌خواهانه يك صد سال اخير ايران كه در بسياري از موارد با شكست مواجه شده‌اند، اظهار داشت: اين بار شور و شعور مردم نمي‌‌گذارد دستاوردهاي حاكميت يكپارچه استبدادي مؤثر باشد.
وي با بيان اين كه در كشورهايي مانند ايران كه در دوران گذار به دموكراسي به سر مي‌برد، انتخابات، انتخابات بين دو راه است، راهي كه به ديكتاتوري و استبداد منتهي مي‌شود و راهي كه به دموكراسي مي‌رسد، افزود: بي‌تفاوتي در اين مرحله از انتخابات، جنبش اصلاحات را به همان سرنوشتي دچار مي‌كند كه انقلاب مشروطه و نهضت ملي دچار آن شدند.
خاتمي دستاوردهاي جنبش اصلاحات در هشت سال گذشته را مورد تأكيد قرار داد كه امروز محافظه‌كاران را مجبور به هماهنگي با خودكرده است و سبب شده كساني كه در سال 76، تنها مشكل مردم را معيشتي مي‌‌دانستند، بپذيرند كه مردم خواهان جامعه مدني، آزادي و دموكراسي بوده‌اند.
وي با يادآوري حماسه دوم خرداد اظهار داشت: آگاهي مردم مي‌تواند كاري كند كه بازنده‌ اصلي انتخابات نه فقط محافظه‌كاران بلكه روند ديكتاتوري در كشور باشد.
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي تصريح كرد: محافظه‌كاران امروز دريافته‌اند كه اصلاحات و دموكراسي يك سرگرمي و تفنن نيست بلكه نياز اساسي مردم است. به گونه‌اي كه وقتي با مردم اقصي نقاط كشور مواجه مي‌شويم از ما درباره وضعيت زندانيان ساسي مي‌پرسند.
خاتمي با بيان اين كه از طنز تاريخ است كه امروز محافظه‌كاران در شعارهاي اصلاح‌طلبانه، از اصلاح‌طلبان نيز پيشي گرفته‌اند، تأكيد كرد: هرگز كساني كه در گذشته تخريب فرهنگ ملي ايران را هدف خود قرار داده‌ بودند امروز نمي‌توانند هداي تازه‌اي براي مردم داشته باشند و كساني كه تا ديروز در خيابان‌ها جوانان را در معرض تاخت وتاز قرار مي‌دادند نخواهند توانست زندگي بهتري براي مردم ايران به ارمغان بياورند.
معاون اول دكتر معين مهمترين پيشنهاد را حفظ حاكميت دو گانه‌اي كه نيمي از آن دموكراتيك است دانست و اظهار عقيده كرد: استفاده از فرصت انتخابات مي‌تواند در حفظ حاكميت دو گانه دموكراسي و عدم ايجاد حاكميت يكپارچه استبدادي مؤثر باشد.
وي تصريح كرد: گذشته ما مشخص است، گذشته‌اي كه وقتي هشت سال پيش خاتمي رئيس جمهوري شد، هيچ سفيري در كشور نمانده بود. اما امروز ملت ما منادي گفت‌وگوي تمدن‌ها شده است، گذشته‌اي را فراموش نكنيم كه ورشكستگي اقتصادي به حدي بود كه اخذ وام‌هاي كوچك بين‌المللي براي ما ممكن نبود.
وي افزود: رئيس جمهور آينده اگر نتواند زنداني سياسي را آزاد كند، مي‌تواند در كنار او بنشيند و فريادش را بلندتر به گوش همگان برساند.
دبير كل جبهه مشاركت خاطر نشان كرد: بايد بدانيم اگر جنبش اصلاحات نتواند از طريق ابزارهاي انتخابات ظرفيت‌هاي حكومت دموكراسي را به وجود آورد همه راه‌ها به روي مردم بسته خواهد شد و تقابل مردم با حكومت از يك طرف از جنس سركوب و از طرف ديگر از جنس انقلاب خواهد بود.
خاتمي تأكيد كرد: اگر امروز بخش عمده‌اي از اصلاح‌طلبان، چه اصلاح‌طلبان درون حكومت، چه بيرون حكومت، نمايندگان مجلس ششم، نيروهاي ملي- مذهبي و نهضت آزادي همه با هم به اين نتيجه رسيده‌اند كه از اين فرصت تاريخي نبايد چشم‌پوشي كرد، اميدشان بر ملتي است كه از اين فرصت چشم‌پوشي نمي‌كند و روز 27 خرداد را تبديل به روزي مي‌كنند كه نيروهاي محافظه‌كار نتوانند از طريق صندوق‌هاي رأي استبداد را قانوني كنند.
معاون اول دكتر معين، دموكراسي در خانه و صلح با جهان را سرفصل پيشرفت ايران دانست كه همه برنامه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي دولت معين حول آن پيش خواهد رفت.
وي با بيان اين كه بايد تلاش كنيم با استفاده از ظرفيت‌هاي ملي و بومي، از پرداخت هزينه‌هاي سنگيني كه ملت‌هاي ديگر در راه دموكراسي پرداخته‌اند جلوگيري كنيم، افزود: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه نشان دهيد پس از 100 سال پايداري مي‌توانيم راهي را كه شروع كرديم به پايان برسانيم و دموكراسي و آزادي را محقق كنيم.
خاتمي در ادامه سخنانش تجديدنظر در صلاحيت دكتر معين را به گفته مهندس سحابي سناريويي براي اختلاف افكني در بين نيروهاي اصلاح‌طلب ارزيابي كرد.
وي تصريح كرد: در اين جريان با ايستادگي و فشار افكار عمومي توانستيم حق‌مان را بگيريم. بنابراين وامدار كسي نيستيم كه بخواهيم منت‌پذير باشيم.
وي در مورد نحوه تعامل دكتر معين با مجلس هفتم براي تشكيل كابينه خود گفت: معين به هيچ وجه وارد معامله نخواهد شد افرادي را كه به برنامه‌هاي او اعتقاد ندارند به كابينه راه نخواهد داد، حتي اگر نتواند براي وزيران رأي بگيرد با سرپرستي آنها را اداره مي‌كند.
دبير كل جبهه مشاركت ايراني اسلامي، توسعه نهادهاي مدني و تقويت قدرت اجتماع در 8 سال گذشته را پشتوانه دكتر معين براي پيشبرد اهدافش دانست.
وي ورود نظاميان به عرصه انتخابات را سم مهلكي براي دموكراسي دانست كه ممكن است به نهال نوپاي دموكراسي در ايران آسيب برساند.
خاتمي در پايان با بيان اين كه انتقادهاي جدي به ساختار حقيقي و حقوقي كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: نظام كشور را صلاح‌پذير مي‌دانيم و يك نظام نيمه دموكراتيك دو گانه را به نظام يگانه استبدادي ترجيح مي‌دهيم.
حاشيه:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

- همايش حاميان دكتر معين در اصفهان با حضور بيش از 2 هزار نفر از مردم اين شهر در ورزشگاه آزادي اصفهان برگزار شد.
- در اين همايش رئيس ستاد انتخابات دكتر معين در اصفهان به ارائه گزارشي از عملكرد اين ستاد پرداخت، همچنين مطالباتي از سوي ستاد ياران دبستاني و رأي اولي‌ها قرائت شد كه مورد استقبال حاضرين قرار گرفت، اكرم مصوري‌منش نماينده مردم اصفهان در مجلس ششم نيز سخنراني كرد.
- نماينده ستاد ياران دبستاني در سخنانش از تقي رحماني،‌رضا عليجاني، هدي صابر، اكبر گنجي و عزت ابراهيم‌نژاد ياد كرد كه حاميان معين با شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد، او را همراهي كردند.
- چند نفر با بيان سخنان و انجام حركاتي قصد بر هم زدن اين همايش را داشتند كه با واكنش مردم از اين امر جلوگيري به عمل آمد.
- حجت‌الاسلام رضايي نماينده آيت‌الله منتظري در اين همايش حضور داشت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23832

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حضور نماينده آيت‌ا... منتظري در همايش حاميان معين در اصفهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016