یکشنبه 12 تیر 1384

آصفي: اتهامات مطرح شده عليه احمدي نژاد كذب محض است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۲‬
داخلي. سياسي. آصفي.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اتهامات مطرح شده از سوي برخي كشورها عليه محمود احمدي نژاد رييس جمهوري منتخب جمهوري اسلامي ايران را كذب محض و كاملا واهي و بي‌پايه و اساس خواند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا حميد رضا آصفي روز يكشنبه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي تاكيد كرد : كذب بودن اين اتهامات بسيار آشكارتر از آن است كه بخواهيم درباره آن اظهار نظر كنيم.

آصفي افزود: از پيش از برگزاري انتخابات شاهد بوديم كه محافل صهيونيستي و آمريكايي رويكرد غلطي نسبت به انتخابات ايران داشته‌اند و بعضا اين رويكرد غلط تشديد مي‌شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ار اروپايي‌ها خواست منافع خود را از رژيم صهيونيستي جدا كنند و فريب صهيونيستها را نخورند و در دام رسانه‌هاي صهيونيستي نيافتند.

آصفي تاكيد كرد: اروپايي‌ها بايد در برخورد با اين مسايل و اتهامات واهي مطرح شده از خود بلوغ و رشد سياسي نشان دهند و منافع خود را با منافع صهيونيستها و آمريكايي‌ها در هم نياميزند.

وي افزود: كذب بودن موضوع دخالت احمدي نژاد در تسخير لانه جاسوسي نيز مشخص و يك فضاسازي بود و امروز تقريبا مورد تاييد خود آمريكايي‌ها نيز قرار گرفته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين سفر غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي به بلژيك را يك سفر موفق خواند و گفت: برنامه سفر آن طور كه مي‌خواستيم پيش رفت ، اما ظاهرا اصرار داريم از توفيق‌ها ، ناكامي درست كنيم.

آصفي افزود: در اين سفر به هيات ايراني فرصت داده شد كه مواضع خود را بهتر و روشن‌تر مطرح كند و طرف ايراني نيز مواضع اروپايي‌ها را بشنود.

وي در عين حال گفت: اين سفر با فضاسازي تخريبي ناجوانمردانه‌اي عليه ايران مصادف شد و دستهاي ثالثي در تلاش بودند كه اين سفر را به هم بزنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: خانم "آن ماري ليزين" رييس مجلس سناي بلژيك نيز حداقل سه بار با ما ديدار كرده بود و دست نداده بود و آداب ما را خوب مي‌دانست، اما آن روز بر اثر فضاسازي‌ها دست دادن را بهانه‌اي براي لغو ديدار قرار داد و ظاهرا شب همان روز نيز عازم سفر به آمريكا بود.

آصفي ادامه داد: در مورد ضيافت ناهار نيز چون افراد مختلفي دعوت بودند و مي‌خواستند نهار به سبك اروپايي باشد، ما نپذيرفتيم. اين موارد بار اول نبود ، بار آخر هم نخواهد بود و اهميت نيز ندارد.

آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر تاثير اين مسايل بر روند پرونده هسته‌اي،گفت: هيات ايراني با مقامات عالي رتبه بلژيك ديدارها و ملاقاتهاي خوبي انجام داد و اميدواريم مسايل مطرح شده در پرونده هسته‌اي تاثير نگذارد، چون اگر تاثير بگذارد اروپايي‌ها متضرر خواهند شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه با گراميداشت سالروز به شهادت رسيدن جمعي از هموطنان در حمله موشكي آمريكا به هواپيمايي مسافري ايران،اين حادثه تلخ و نفرت انگيز را يكي از نمونه‌هاي آشكار دخالت‌هاي غلط آمريكا در منطقه دانست.

آصفي تاكيد كرد: ملت ايران براي حفظ استقلال و دفاع از كيان اسلامي خود فشارهاي متعددي را تحمل كرده و به لطف خدا از همه اين فشارها سربلند بيرون آمده است.

وي درپاسخ به‌سوالي درخصوص برگزاري اجلاس "جي هشت" در روزهاي آينده و قرار گرفتن انتخابات ايران در دستور كار اين اجلاس،گفت: ما قبلا هم گفته ايم كه اروپا و آمريكا بايد به آراي مردم ايران احترام بگذارند.

آصفي افزود: مردم در ايران راي داده‌اند و در يك انتخابات آزاد رييس جمهوري خود را انتخاب كرده‌اند، نمي‌شود چون نتيجه اين انتخابات مطابق ميل آنان نبوده، آنان به راي ملت ايران احترام نگذارند.

سخنگوي وزارت امورخارجه‌اظهارداشت: ما انتظار داريم كه اروپا و آمريكا به خواست و راي مردم ايران احترام بگذارند و از بهانه جويي و مداخله در اين امر بطور جدي اجتناب كنند.

آصفي درپاسخ به سوالي درخصوص انتصابات جديد در وزارت خارجه و انتخاب افرادي از بدنه دولت بعنوان سفير، گفت: ما پرونده انتصاب سفرا را بعد از انتخابات بسته‌ايم و بعد از انتخابات وزارت خارجه در اين زمينه برنامه‌اي در دستور كار ندارد.

معاون وزيرامورخارجه خاطرنشان كرد: نظر آقاي خاتمي نيز اين بود كه بعد از برگزاري انتخابات، انتصاب سفرا با نظر آقاي احمدي نژاد باشد و وزارت امور خارجه نيز اين موضوع را متوقف كرده تا با هماهنگي و نظر رييس جمهوري منتخب سفرا تعيين شوند.

خبرنگاري درخصوص تاريخ سفر نخست وزير عراق به تهران، سوال كرد، آصفي درپاسخ گفت: براي اين سفر تاريخي پيشنهاد شده اماچون بابرخي ازبرنامه‌هاي ما تداخل دارد، هنوز تاريخ قطعي تعيين نشده، اميدواريم ظرف امروز و فردا به يك تاريخ قطعي برسيم.

خبرنگاري بااشاره به فرارسيدن بيست و سومين سالگرد ربوده شده ديپلمات هاي ايراني، آخرين اقدامات وزارت امور خارجه در اين خصوص را از سخنگوي وزارت امورخارجه جويا شد، آصفي ضمن ابراز همدردي با خانواده‌هاي اين عزيزان، گفت:مسوليت اين حادثه را متوجه رژيم صهيونيستي مي‌دانيم و تلاشهاي زيادي براي روشن شدن وضعيت اين عزيزان انجام داده‌ايم.

آصفي با اشاره به اينكه دولت لبنان و حزب الله اين كشور در اين زمينه همكاري خوبي با جمهوري اسلامي ايران انجام داده‌اند، گفت: متاسفانه بدليل موقعيت و كارشكني رژيم صهيونيستي، تلاشهاي ما هنوز به نتيجه نرسيده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در عين حال افزود: علاوه بر لبنان از طريق كشورهاي ذينفوذ در منطقه و سازمانهاي بين‌المللي و سازمان ملل متحد موضوع را دنبال كرده‌ايم و اعتقاد داريم كه اين افراد زنده هستند و هيچ شواهدي دال بر زنده نبودن اين افراد وجود ندارد.

آصفي تاكيد كرد: مسئوليت سلامت اين عزيزان را به عهده رژيم صهيونيستي مي دانيم و وزارت امور خارجه با جديت اين موضوع را دنبال كرده و در دستور كار دائم ما در آينده نيز خواهد بود.

خبرنگاري درخصوص رياست دوره‌اي انگليس بر اتحاديه اروپا و تاثير آن بر پرونده هسته‌اي ايران و نظرات آنها در مورد وضع حقوق بشر ايران سوال كرد كه آصفي در پاسخ گفت:انگليس از ايران شناخت دارد و توان و ظرفيت ايران را مي‌داند و با توجه به اين شناخت، اميدواريم كه در دوره رياست خود بر اتحاديه اروپا با واقعيات آنچنان كه هست روبرو شود.

آصفي با تاكيد بر اينكه انگليس، موضوعاتي را كه موجبات مشكلات بيشتر است در دستور كار خود قرار ندهد، گفت: بحث هسته‌اي در اولويت كار ما هم هست و دوست داريم هر چه زودتر به نتيجه برسد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: درمورد حقوق بشر نيز روشن است كه موضوع دوطرفه است و ما نيز انتقادهاي زيادي درخصوص رعايت نكردن وضعيت حقوق بشر به اروپا داريم.

آصفي ادامه داد: وضعيت اقليت‌ها در اروپا، وضعيت مسلمانان در اروپا، خارجي ستيزي در اروپا و مسائلي از اين دست بايد در اروپا مورد توجه قرار گيرد و ما آن را دنبال خواهيم كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص تشديد دامنه ترورها در عراق، با محكوم كردن اين قبيل اقدامات،گفت: متاسفانه از دامنه ترورها در عراق كم نشده و افرادي بي‌گناه و قابل احترام در عراق براثر اين ترورها كشته مي‌شوند.

آصفي افزود: كساني كه‌اين كارها را مي‌كنند، درصدد اين هستندكه ناآرامي در عراق ادامه يابد و نشان دهند كه دولت عراق در برقراري امنيت موفق نيست و آگاهانه يا ناآگاهانه زمينه ساز حضور نيروهاي خارجي در عراق مي‌شوند.

سخنگوي وزارت امورخارجه تاكيد كرد: وظيفه همه نيروهاو گروهها درعراق اين است كه به‌دولت كنوني عراق كمك كند تاآرامش و امنيت دراين كشوراستقرار پيدا كند.

آصفي همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص معرفي نماينده ايران به دفتر سازمان ملل در عراق براي تدوين قانون اساسي اين كشور، گفت: اين موضوع در دستور كار وزارت امور خارجه است و بموقع درمورد آن اطلاع رساني خواهد شد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص دستگيري دو مستند ساز ايراني در عراق و انتقال آنها به زنداني در اين كشور، گفت: خبر دقيقي دراين خصوص نداريم و سفارت ايران هنوز در اين خصوص اطلاعاتي در اختيار ما قرار نداده است .

آصفي در عين‌حال تاكيد كرد: موضوع در حال پيگيري است و اگر هيات عراقي در آينده نزديك به ايران سفر كند، اين موضوع يكي از موضوعات جدي و قابل بحث ما با مقامات عراقي خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درخصوص اعلام آمادگي بنگلادش براي ميانجيگري ميان ايران و آمريكا گفت: بحث ما با آمريكا نياز به ميانجي ندارد و اگر رويكرد آمريكا تغيير پيدا كند مشكلات خود بخود حل خواهد شد.

آصفي در پاسخ به سوالي درخصوص خبر كناره‌گيري دبير شوراي عالي امنيت ملي از مسئوليت پرونده هسته‌اي ايران، گفت:من چيزي نشنيده‌ام اما فكر نمي كنم اين گزارشات درست باشد و بيشتر گمانه زني است .

وي همچنين درخصوص موضع‌گيري وزارت امور خارجه درمورد كاريكاتور توهين آميز روزنامه بحريني، گفت: ما همان روز به وزارت خارجه بحرين ياداشت فرستاديم و سفير بحرين را به وزارت خارجه احضار كرديم.

آصفي افزود: دو ملاقات در بحرين در اين زمينه انجام داديم با مقامات وزارت خارجه و وزير اطلاع رساني بحرين و مراتب اعتراض و تاسف خود را اعلام كرديم.

وي ادامه داد: بحرينيها هم تاكيد كردند كه اين مواضع دولت بحرين نيست و اظهار تاسف كردند و به روزنامه‌اي كه اقدام به چاپ كاريكاتور رده بود، تذكر دادند و البته كشورهاي منطقه بايد بدانند كه از اين قبيل اقدامات، خودشان ضرر خواهند كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: ما همواره بر دوستي و همكاري باديگر كشورها تاكيد داريم و كشورهاي ديگر نيز بايد بيشتر از گذشته مراقب باشند.

خبرنگاري همچنين از سخنگوي وزارت امورخارجه پرسيد، يك ماه ديگر از فرصت اروپايي‌ها براي ارايه پيشنهاد باقي مانده، پيشنهاد آنها درچه مرحله‌اي است، آصفي گفت : در ملاقاتهايي كه از سوي وزير امور خارجه و اخيرا رييس مجلس در بلژيك داشتيم، آنها اعلام كردند كه در حال نهايي كردن طرح خود هستند.

آصفي اظهار اميدواري كرد كه اين طرح شامل حقوق جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از فناوري هسته‌اي باشد وگرنه اين طرح غير قابل قبول خواهد بود.

خبرنگاري هزينه ترميم ساختمان وزارت خارجه را از آصفي پرسيد و گفت، فكر مي‌كنيد آقاي احمدي نژاد از اين ساختمان استفاده خواهد كرد؟، آصفي در پاسخ گفت: هزينه آن را نمي‌دانم و مي‌توانم بپرسم و به شما بگويم اما از اين ساختمان حتما استفاده خواهد شد.

آصفي افزود: اين ساختمان جزو سرمايه‌هاي كشور است و جزو ميراث فرهنگي كشور است و روشن است كه سرمايه‌هاي كشور رابايدبه بهترين وجه‌حفظ و نگهداري كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان در پاسخ به سوالي درخصوص مذاكره با وي براي تصدي وزارت امور خارجه در دولت جديد، گفت: نه با من صحبت شده و نه داوطلب اين كار هستم .

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: اتهامات مطرح شده عليه احمدي نژاد كذب محض است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016