یکشنبه 12 تیر 1384

حداد عادل: وزارت خارجه کوتاهی نکرده است، مهر

غلامعلی حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز برخی مسائل جزیی در سفر خود به بلژیک گفت: احساس نکردم کوتاهی خاصی از جانب وزارت خارجه کشورمان در این باره صورت گرفته باشد و مسئولان وزارتخانه به وظایف خود به خوبی عمل کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "مهر"، رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن ارایه گزارشی ازسفر سه روزه خود به بلژیک و مذاکرات با مقامات این کشور اظهار داشت: ایران و بلژیک روابط دیرینه ای با یکدیگر دارند که بیش از یکصد سال قدمت دارد و دیداری به دعوت رییس مجلس بلژیک در پاسخ به بازدید چهار سال پیش وی از کشورمان صورت گرفت.

حداد عادل با اشاره به تجربه خوب بلژیک در اداره مراکز بین المللی از حیث آموزش های اداری و گمرکی خاطرنشان کرد: روابط دو کشور ایران و بلژیک در ماه های اخیر رو به گسترش است.

وی به دیدار خود با رییس مجلس نمایندگان، نخست وزیر و وزیر خارجه بلژیک اشاره کرد و اضافه کرد: اوضاع کشور پس از انتخابات، اوضاع منطقه ای و روابط دوجانبه ازجمله مهمترین محورهای مذاکرات با مقامات بلژیکی بود.

حداد عادل همچنین دیدار خود با خاویر سولانا را خوب توصیف کرد و افزود: در این دیدار هم درباره مسایل مربوط به حقوق بشر بحث و گفت وگو شد و موضع مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای مطرح گردید.

وی درباره حاشیه ها و مسایل جانبی این دیدار نیز اظهار داشت : در این دیدار دو حادثه جزئی وجود داشت که انعکاس آن بیشتر از اصل واقعیت بود.

حداد عادل توضیح داد: مقامات جمهوری اسلامی ایران در ضیافت هایی که مشروبات الکلی به سر میز باشد، شرکت نمی کنند، اما طرف بلژیکی این معنا را نپذیرفت و در نهایت ضیافت ناهاری که ترتیب داده شده بود، لغو شد.

وی متذکر شد که ضیافت مذکور، تاثیری در مذاکرات و روابط دوجانبه نداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص لغو دیدار خود با رییس سنای بلژیک اظهارداشت: نیم ساعت قبل از این دیدار به ما اطلاع دادند که طرف بلژیکی درباره دست دادن با وی اشکال گرفته اند که پاسخ ما منفی بود و دیدار لغو شد.

حداد عادل افزود: بعد از لغو دیدار، طرف اروپایی این موضوع را مطبوعاتی کرد و دست ندادن مردان با زنان را نوعی بی احترامی به زنان تلقی کردند که من بلافاصله در مصاحبه ای با تلویزیون بلژیک، دست ندادن زن با مرد در فرهنگ اسلامی و ایرانی را نشانه ارزش و احترام برای زنان عنوان کردم.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره لغو سفر خود به ایتالیا گفت: این سفر از طرف بنده لغو شد، نه ازسوی مقامات ایتالیایی و علت آن هم مسایل جزیی پروتکلی بود که ترجیح دادم به ایتالیا نروم.

حداد عادل ضمن تشکر از مسوولان وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرد: احساس نکردم کوتاهی خاصی از جانب وزارت خارجه کشورمان در این باره صورت گرفته باشد و مسئولان وزارتخانه به وظایف خود به خوبی عمل کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مسافران هواپیمای جمهوری اسلامی که روز 12 تیر ماه 1367در حمله ناو آمریکایی در خلیج فارس به شهادت رسیدند، افزود: این اقدام دولت آمریکا رفتاری برخلاف همه موازین اخلاقی، انسانی و حقوقی بود و تعجب آورتر از اصل این اقدام، سکوت مجامع بین المللی در برابر چنین رفتاری بود.

حداد عادل با بیان اینکه تا زمانیکه سازمان های بین المللی در مسایل حقوقی، مصلحت های سیاسی را در پیش می گیرند، وضع جهان بهتر از این نخواهد شد، ادامه داد: مجامع بین المللی گاهی بر سر ضایع شدن احتمالی حق یک فرد جنجال جهانی برپا می کنند، اما وقتی نفع خود را در سکوت ببینند، نسبت به کشته شدن 300 نفر اقدامی انجام نمی دهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حداد عادل: وزارت خارجه کوتاهی نکرده است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016