دوشنبه 13 تیر 1384

معاون دادستان در امور زندان‌ها: با اعتصاب غذا تحت فشار قرار نمي‌گيريم، گنجي به خاطر تفكراتش در زندان نيست، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان گفت: گنجي به خاطر تفكراتش در زندان نيست، بلكه به خاطر جرمي كه انجام داده در زندان است.


به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سالاركيا در حاشيه‌ي ديدار مردمي اين هفته‌ي رييس كل دادگستري استان تهران در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد چرا ضابطان دستگاه قضايي با مراجعه كنندگان برخورد نامناسبي دارند؟ گفت: نمي‌توان يك مورد را ملاك كار ضابطان قرار داد. اين مساله به مثابه ناديده گرفتن زحمات نيروي انتظامي است. در كار گسترده‌اي مثل ضابط بودن و امور اجرايي افرادي پيدا مي‌شوند كه خلاف قانون عمل كنند، اما نمي‌توان اين مساله را به كل تعميم داد.


وي، با بيان اين‌كه نيروي انتظامي مراقبت شديدي بر كار ضابطان دارد، گفت: ما به عنوان دادسرا نيز در جهت رعايت مقررات و حقوق شهروندي و نظارت خوبي بر ضابطان انجام گرفته است.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، با اشاره به تشكيل معاونت امور نظارت بر ضابطان در دادسراي تهران، افزود: شايد به طور مستمر روزانه دو يا سه كلانتري را بررسي كرده و پرونده‌هاي ارجاع شده را با دقت مطالعه مي‌كنيم.


سالاركيا، تصريح كرد: بازداشتگاه و يا به عبارت ديگر تحت‌نظرگاه‌هايي كه در كلانتري‌ها وجود دارند و افراد براي مدت محدودي در آنجا نگهداري مي‌شوند را بررسي مي‌كنيم تا اصول و حقوق افراد رعايت شود و مي‌توانيم بگوييم تحت‌نظرگاه‌ها در كلانتري‌ها از وضعيت خوبي برخوردارند.


وي خاطرنشان كرد: اگر در كلانتري‌ها به مشكلي برخورد كنيم، پانزده روز مهلت براي رفع آن داده مي‌شود اگر تكرار شود بدون چشم‌پوشي و اغماض با آنها برخورد خواهد شد.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، با اشاره به تاكيد رييس قوه‌ي قضاييه بر رعايت حقوق شهروندي، تصريح كرد: نمي‌دانم در دادسراي كاركنان دولت در اين مورد چند پرونده تشكيل شده است اما تعداد آن زياد است كه مربوط به افراد مي‌شود و نه مربوط به نهاد. براي اين پرونده‌ها كيفرخواست صادر شده و براي محاكمه به دادگاه معرفي شده‌اند.


سالاركيا درباره‌ي اين كه مجازات اعتصاب غذا چيست؟ يادآور شد: بر اساس ماده‌ي 161 آيين‌نامه‌ي سازمان زندان‌ها برخي اعمال جرم شناخته شده از جمله اعتصاب غذا. زندان مجموعه‌اي از افراد ناآرام هستند و نگهداري از آنها مستلزم يك‌سري مقررات است. از ماده‌ي 161 تا 168 آيين‌نامه‌ي سازمان زندان‌ها اين مسايل مطرح شده است.


وي گفت: مجازات‌هايي كه براي افراد داخل زندان كه خلاف اين مواد عمل مي‌كنند يكي عدم اجازه‌ي ملاقات، تعويض مكان زنداني و مرخصي ندادن به آن است.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان در پاسخ به سوال خبرنگار حقوقي ايسنا كه آيا با مرخصي ناصر زرافشان موافقت شده است يا خير؟ اظهار داشت: زرافشان مدتي است كه اعتصاب غذاي خود را شكسته و به علت ناراحتي كليه‌اي كه داشت به پزشك مراجعه و سنگ‌شكني انجام شده و در حال حاضر نيز وضعيت خوبي دارد. البته اگر وي درخواستي داشته باشد، ترتيب اثر داده مي‌شود.


سالاركيا در پاسخ به سوال خبرنگاري كه درخصوص اعتصاب غذاي اكبر گنجي سوال كرد، گفت: اعتصاب غذا اقدام عليه خود است و توجيه شرعي، قانوني و عرفي ندارند. قرار نيست مددجو بخواهد زندان و مسوولان قضايي را تحت فشار قرار دهد. اين‌ها عامل فشار نيستند. ما از اين طريق تحت فشار قرار نمي‌گيريم.


وي با بيان اينكه در زندان به تمام مددجويان به يك چشم نگاه مي‌شود، خاطرنشان كرد: گنجي طي مدتي كه در زندان بوده بيش از هزار بار به دليل ابراز ناراحتي به پزشك مراجعه كرده، انحراف بيني و مشكل تنفسي گنجي مربوط به قبل از زندان وي است و شايد بالغ بر دو هزار صفحه از مدارك پزشكي وي وجود داشته باشد كه وي دائم تحت نظر پزشك بوده است.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، با طرح اين سوال كه نمي‌دانيم كه چه عواملي باعث مي‌شود كه گنجي فكر كند ما نمي‌خواهيم كاري براي او انجام دهيم؟ ادامه داد: گنجي چند بار مرتكب غيبت شده كه غيبت جرم است، اما ما ترتيب اثر نداديم. قرار شد پزشكان پزشكي قانوني او را تحت معالجه قرار دهند كه قبول نكرد. نمي‌دانم دليل اين كه وي پنج سال حبس را تحمل كرده و مساله‌اي وجود نداشته اما در شش - هفت ماه باقي مانده اين كارها را مي‌كند، چيست؟


سالاركيا با بيان اين كه به گنجي گفته‌ايم، تحت اين فشارها قرار نمي‌گيريم گفت: اعتصاب غذا در كشورهاي ديگر هم جرم است و اين گونه نيست كه تنها در ايران جرم محسوب شود. سوم تيرماه گنجي اعتصاب غذاي خود را شكست، هفتم تير ماه از وكيل و همسر وي خواستيم كه از بيمارستان يا هر جاي ديگري كه مي‌خواهند پذيرش بگيرند و اگر پزشك آنجا تشخيص داد كه گنجي بايد بستري شود او را بياوريم اما متاسفانه مساله را به گونه‌اي ديگر در جرايد مطرح كردند و تا به امروز اين كار صورت نگرفته است.


وي تصريح كرد: گنجي گفته كه مي‌خواهد بلاقيد از زندان بيرون برود. مگر محكوم مي‌تواند براي قانون تكليف ايجاد كند. ما به عنوان مدعي‌العموم كار وكالت او را انجام داديم.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، با اشاره به ملاقات روز گذشته‌ي شيرين عبادي با گنجي و زرافشان، گفت: به دليل نامه‌اي كه قبلا گنجي به بيرون از زندان داده بود ماموري را ناظر بر ملاقات گنجي و وكيلش گذاشتيم اما گنجي حاضر به ملاقات نشد. هر مددجويي مي‌خواهد مكاتبه‌اي با بيرون از زندان داشته باشد بايد به تاييد زندان برسد. اين نامه مي‌تواند با هر محتوايي هم باشد ولي بايد به گونه‌اي باشد كه فرد بعدا مسووليت آن را بر عهده گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سالاركيا با بيان اين‌كه شيرين عبادي اين مساله را ضعف مجموعه دانسته است، يادآور شد: اميدوارم وي كه حقوقدان هم هست حد اعتدال و انصاف را رعايت كند.


وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد، چرا گنجي مشمول عفو نشده است؟ گفت: عفو و آزادي مشروط نيازمند تقاضا است. مددجو بايد تقاضا دهد. آيا گنجي تقاضايي داده كه ما نپذيرفته‌ايم؟ وكيل و خانواده‌ي او كه مي‌گويند نتوانستند با وي ملاقات كنند بگويند چه موردي بوده كه مراجعه كرده‌اند و ما اجازه‌ي ملاقات نداده‌ايم.


معاون دادستان در امور زندان‌ها و نظارت بر ضابطان، تاكيد كرد: ما پنج سال گنجي را در زندان نگه داشتيم و توقع داشتيم كه عقلانيت در او ايجاد شده باشد نه اين كه امروز پا بر روي عقلانيت بگذارد و كاري كند كه عقل سليم نپذيرد.


وي خاطرنشان كرد: گنجي به خاطر تفكراتش در زندان نيست بلكه به خاطر جرمي كه انجام داده در زندان است.


سالاركيا در بخش ديگري از مصاحبه‌ي خود وجود نظام كيفري را مورد بررسي قرار داد و گفت: ما مي‌خواهيم از مجازات‌ها اثر بگيريم. اعتقاد دارم كه مرحله‌ي دادسرا و دادگاه به منزله‌ي پزشكي است كه عمل جراحي انجام مي‌دهد و مي‌گويد فرد بايد چند سال بستري باشد. كيفر ما بايد اثر وضعي داشته باشد.

Copyright: gooya.com 2016