جمعه 17 تیر 1384

گزارشی از وضعيت فعالين جنبش دانشجويی، به مناسبت سالگرد 18 تير، فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر

مقدمه :
گزارش زير شامل بخشی از موارد نقض حقوق بشر در مورد فعالين جنبش دانشجويی طی 12 ماه گذشته ( از اول تير ماه 1383 تا 31 خرداد 1384 ) است که توسط رژيم جمهوری اسلامی ايران اعمال شده است . گفتنی است که تعدادی از اين دانشجويان در ارتباط با يک اتهام هم زمان در چندين نهاد قضايی و امنيتی مورد بازجويی و مجازات قرار گرفته اند . با تو جه به نقض گسترده ، مستمر و برنامه ريزی شده حقوق بشر در ايران اين گزارش همه موارد نقض حقوق بشر در مورد دانشجويان را در برنمی گيرد . از همه کسانی که می توانند اين گزارش را تکميل کنند درخواست ياری می نمايم .


جمع بندی:
1ـ کل اخبار جمع آوری شده در ارتباط با فعالين جنبش دانشجويی 208 مورد
2 ـ محکوميت دانشجويان در کميته های انضباطی 139 مورد
3 ـ محکوميت دانشجويان در دادگاه ها 49 مورد
4 ـ احضار و بازجويی دانشجويان در دادگاه ها 37 مورد
5 ـ توقيف نشريات دانشجويی 30 مورد
6 ـ دانشجويانی که در دادگاه ها محاکمه شده اند 30 مورد
7 ـ بازداشت های موقت دانشجويان 13 مورد
8 ـ جلو گيری از برگزاری مراسم دانشجويی 11 مورد
9 ـ تعطيلی تشکیلات دانشجويی 8 مورد
10 ـ اخراج از دانشگاه ها 14 مورد
11 ـ مرگ مشکوک دانشجويان 3 مورد
12 ـ جلو گيری از ادامه تحصيل به علت بهايی بودن 800تا1000 نفر
13 ـ بازجويی دانشجويان در نهاد های امنيتی 26 مورد
14 ـ رد صلاحيت اعضای شورای مرکزی انجمن های اسلامی 42 مورد

نهادهای سرکوب کننده دانشجويان :
1 ـ وزارت اطلاعات
2 ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
3 ـ حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی
4 ـ بسيج دانشجويی
5 ـ کميته انضباطی دانشگاه ها
6 ـ کميته ناظر بر نشريات دانشجويی
7 ـ حراست دانشگاه ها
8 ـ نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه ها
9 ـ دبير خانه شورای عالی امنيت ملی
10 ـ کميسيون ماده 10 احزاب
11 ـ دادگاه های عمومی و انقلاب

نحوه مجازات دانشجويان :
1 ـ شلاق 2 ـ تبعيد به دانشگاه های ديگر کشور 3 ـ جريمه نقدی 4 ـ زندان تعليقی 5 ـ زندان تعزيری 6 ـ اخراج از دانشگاه 7 ـ تعطيلی نشريات دانشجويی 8 ـ بازداشت موقت 9 ـ تهديد و ضرب و شتم 10 ـ انحلال نهادهای دانشجويی 11 ـ جلوگيری از برگزاری مراسم دانشجويی 12 ـ رد صلاحيت دواطلبين برای عضويت در شورای مرکزی انجمن های اسلامی

تير1383
1ـ محمدرضا نسب عبداللهی در نامه ای به مجامع جهانی حقوق بشر نوشت : امير سالاری دانشجوی 22 ساله عضو پيشين شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه وليعصر رفسنجان بر اثر فشارهای وارده از سوی محمدعلی دهقان رئيس دانشگاه ، محسن ارسلان رئيس حراست دانشگاه و جلوگيری از ادامه تحصيل ، نامبرده دچار سکته قلبی شد.
( محمدرضا نسب عبداللهی )

2ـ انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه پيام نور خدابنده طی اطلاعيه ای اعلام نمود :
اين انجمن در موقعيتی قرار گرفته که ديگر امکان فعاليت برای آن وجود ندارد . از يک طرف هيأت نظارت و از ديگر سو ، ارگانهای ذينفع خارج از دانشگاه جهت برگزاری برنامه های انجمن مانع تراشی می کنند.(بيانيه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه پيام نور خدابنده2/3/83)

3ـ مهدی حيدری خليلی ، دانشجوی 21 ساله رشته شيمی دانشگاه صنعتی شريف ، به دليل پرت شدن از طبقات خوابگاه طرشت ، بعد از دو هفته که در کما بود ، فوت کرد. ( ايسنا 23/4/1383 )
بنا به ادعای مسئولين دانشگاه صنعتی شريف ، وی در طی يک شوخی با هم اطاقی های خود ، از طبقات خوابگاه دانشگاه پرتاب شده بود . محمدرضا زمانی ، يکی از وکلای اين پرونده اعلام کرد که اين ادعای دانشگاه کذب محض است . چرا که هنوز بعد از يک هفته متهم رديف دوم پرونده دستگير نشده و نيز ساير دست اندرکاران مؤثر در وقوع بزه ، احضار نشده و آزادانه ، بدور از حريم مقدس قانون و عدالت به سر می برند! ( ايسنا 17/4/1383 )

4ـ شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در نامه ای خطاب به کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ارتباط با عدم توجه دولت ايران برای رسيدگی به پرونده وقايع 18 تير 1378 از اين نهاد بين المللی تقاضای داوری و رسيدگی در اين مورد را نمود. ( پيک ايران 20/4/1383 )

5ـ علی بيکس مدير هيأت تحريريه و عضو شورای سياست گذاری روزنامه توقيف شده « گلستان ايران » ، طی اطلاعيه ای اعلام کرد : علی مهری دانشجوی کارشناسی ارشد روزنامه نگاری و از فعالين جنبش دانشجويی توسط نيروی انتظامی تبريز در روز 18 تير در تبريز دستگير شده است.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است :
علی مهری به همراه دو دانشجوی ديگر اخيراٌ در نامه انتقاد آميز سرگشاده ای خطاب به حداد عادل رئيس مجلس هفتم مشروعيت مجلسيان هفتم را به دليل عدم مقبوليت مردمی و روند غير قانونی بودن انتخابات به زير سئوال برده بودند. در انتهای اطلاعيه ، آقای بيکس اضافه نموده است که : تا آزادی بی قيد و شرط علی مهری دست به اعتصاب غذای نامحدود می زند. ( پيک ايران 19/4/1383 )

6ـ قاسم عطايی عظيمی ، عضو سابق شورای مرکزی انجمن دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار در چند روز اخير توسط حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی تهديد به بازداشت مجدد شده است . پيش از اين نامبرده به جرم صدور بيانيه ی انجمن اسلامی دانشجويان مدت سه ماه در زندان وکيل آباد مشهد به سر می برد. ( پيک ايران 22/4/1383 )

7ـ افسانه ابراهيم نژاد ، خواهر عزت ابراهيم نژاد اعلام کرد که وزارت اطلاعات از پدر و مادرم تعهد گرفتند که مراسمی برای بزرگداشت برادرم برگزار نکنيم و بخصوص اجازه ندهيم که دانشجويان در اين مراسم شرکت کنند. وی در ارتباط با عدم پيگيری پرونده قتل برادرش ، توسط مسئولين قضايی در نامه سرگشاده ای اعتراض نمود. ( ايسنا 15/4/1383 ) بهروز نعمت دوست ، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت : خانواده عزت ابراهيم نژاد ، از سوی منابع مختلف مورد تهديد قرار گرفتند تا مراسمی به مناسبت سالگرد قتل فرزندشان برگزار نکنند.
( ايلنا 20/4/1383 )

8ـ محمد رضا احمدی نيا دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد 82 و تير 78 به اتهام تبليغ عليه نظام به حبس تعزيری محکوم شد که برای 3 سال به تعليق در آمده است. (شرق1/4/83)

9ـ وحيد سازگارا دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه 13 دادگاه انقلاب به 4 ماه حبس تعليقی به مدت 2 سال محکوم گرديِد . نامبرده سال قبل در اعتراضات دانشجويی خرداد ماه دستگير و پس از مدتی با قرار وثيقه آزاد شد . ( ايسنا 3/4/83 )

10ـ به گفته دکتر برخورداری رئيس دانشگاه تربيت معلم تهران 24 نفر دانشجويان اين دانشگاه در کميته انضباطی محکوم شدند . هنوز نحوه و ميزان مجازات دانشجويان اعلام نشده است .
( امروز 4/3/83 )

11ـ سعيد رضوی فقيه عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس به اتهام توهين به مقامات ارشد به شعبه 4 ناحيه 23 دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد .
( ايسنا 3/4/83 )

12ـ عباس شکوهمند دانشجوی دانشگاه تربيت معلم تهران به اتهام اهانت به سيد علی خامنه ای و تبليغ عليه نظام به شعبه 119 دادگاه عمومی کرج احضار شد . ( ايلنا 9/4/83)

13ـ فرهاد دهقان مسئول سابق تشکيلات انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شيراز ، به دادگاه انقلاب احضار شد. وی پيش از اين به جرم شرکت در اعتراضات دانشجويی در خصوص حکم اعدام دکتر آقاجری از سوی دادگاه انقلاب شيراز به 6 ماه حبس تعزيزی محکوم گرديده بود.
( ايلنا 16/4/1383 )

14ـ سروش هاديان ، دبير کانون دانشجويان و دانش آموختگان استان مرکزی از گشوده شدن پرونده جديدی عليه خود و کانون متبوعش خبر داده است. سروش هاديان گفت : « شاکی پرونده جديد را به من معرفی نکردند اما ظاهراٌ ابهاماتی در خصوص مجوز فعاليت کانون وجود داشته که فکر می کنم با توضيحاتی که ارائه شد ، مرتفع شده باشد». ( سايت امروز 25/4/1383 )

15ـ محمدرضا نسب عبداللهی عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه رفسنجان ، در ارتباط با درج مقاله ای در تاريخ آذر 80 در انتقاد به استمرار بازداشت علی افشاری ، به اتهام توهين به نظام از سوی شعبه ی اول دادگاه عمومی رفسنجان ، به يک سال حبس تعزيری که به مدت دو سال تعليق شده ، محکوم شد. همچنين به دليل گزارش اداره ی اطلاعات رفسنجان ، از سوی همين شعبه ی دادگاه ، نامبرده به مدت 6 سال ممنوع الخروج شده است . ( ايسنا 26/4/1383 )

16ـ علی چابرک دانشجوی فيزيک دانشگاه تبريز از سوی شعبه ی دوم دادگاه انقلاب اين شهر به رياست علی اکبری به اتهام « اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم عليه امنيت داخلی مملکت و تبليغ عليه نظام » ، به يک سال حبس تعزيری و پرداخت سه ميليون ريال جزای نقدی محکوم شد. ( رويداد23/4/1383)

17ـ سيد محمود حسينی استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران اعلام کرد : بنابر تصميم شورای تأمين استان به هيچ يک از گروهها مجوز برگزاری مراسم 18 تير داده نخواهد شد و با تجمع کنندگان ، نيروی انتظامی برخورد قانونی خواهد نمود.( پيک ايران 15/4/1383 )

18ـ حسين باقری دبير انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : در پی درخواست مجوز برای برگزاری مراسمی به مناسبت 18 تير ، علی تعالی ـ مدير کل سياسی و انتظامی استانداری تهران ـ تنها به ابلاغيه ی دبيرخانه ی شورای امنيت ملی مبنی بر عدم برگزاری هرگونه مراسم و تجمعی به مناسبت 18 تير بسنده کرده و از پاسخ رسمی ( کتبی ) به درخواست اين تشکل برای برگزاری مراسم در مقابل سردر دانشگاه تهران و حسينيه ی ارشاد ، امتناع ورزيد. ( ايسنا 15/4/1383 )

19ـ حسين باقری دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران وعلوم پزشکی به همراه تعدادی از اعضا اين تشکل برای حضور در دادگاه علنی آغاجری حاضر شده بودند که توسط ماموران دادسرا از حضور آنها در سالن دادگاه جلوگيری به عمل آمد . ( ايسنا ـ 20/4/83 )

20ـ دو وبلاگ نويس که دانشجو هستند ، به اتهام «انتشار تصاوير و مطالب مستهجن» دستگير شده اند. ( پيک ايران 14/4/1383 )

21ـ محمد باقر باطبی ، پدر احمد باطبی دانشجويی که از تيرماه 78 در زندان به سر می برد اعلام کرد : فرزند وی در شعبه 6 دادگاه انقلاب به اتهام توهين به خامنه ای و اخلال در امنيت ملی بدون حضور وکيل مدافع در عرض 2 دقيقه محاکمه و محکوم به اعدام شد و در دادگاه تجديد نظر به 10 سال زندان محکوم شد . نامبرده تقاضای عفو از طرف احمد را تکذيب کرد . (ايلنا 9/4/83 )

22ـ روز گذشته اکبر محمدی و منوچهر محمدی با دست بند و پابند و چشم بند برای معاينه ی پزشکی به خارج از زندان برده شدند . نظر پزشک مبنی بر جراحی فوری اکبر ، همراه با مرخصی مدت دار است . در صورت تحت درمان قرار نگرفتن اکبر ، وی فلج خواهد شد.( ايسنا 28/4/83)

23ـ امير عباس فخرآور دانشجويی که به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به 8 سال زندان محکوم شده ، وضعيت زندانها و شکنجه هايی را که هنگام بازجويی در مورد وی اعمال شده بود تشريح کرد و گفت : مدت 8 ماه را در سلولهای انفرادی 59 سپاه عشرت آباد گذراندم، وقتی از آنجا بيرون آمدم دست چپم توی گچ بود . مچ دستم را زير شديدترين شکنجه ها شکسته بودند ، صدای شکسته شدن استخوانهای دستم را هيچوقت فراموش نمی کنم و هنوز توی گوشم هست ، بعد بينی ام شکست ، سرم بارها شکست ، تمام استخوانهای بدنم در واقع آسيب ديده بود و به بيماريهای شديد پوستی دچار شده بودم . از نمايندگان سازمانهای حقوق بشری که به ايران سفر می کنند می خواهم از زندانهای مخوف رجائی شهر و قزل حصار بازديد کنند . (راديو فردا 8/4/83 )

24 ـ وقايع 18 تير 1378 از زبان يک دانشجوی شکنجه شده :
محمدرضا کثرانی از جمله فعالان جنبش دانشجويی اعلام کرد که ، در آخرين روز نا آراميهای تهران که بيست و سوم تير بود ، جلوی در ورودی دانشگاه تهران با چند تا از دوستانم ايستاده بودم که مأموران وزارت اطلاعات مرا دستگير کردند. مرا داخل قفسی گذاشتند که پشت يک وانت درست کرده بودند و به ساختمانی متعلق به نيروی انتظامی بردند که نزديک ميدان انقلاب قرار دارد. توی حياط ساختمان مرا از ماشين پياده کردند ، از آنجا تا در ورودی ساختمان سربازها به صف ايستاده و تونل وحشت درست کرده بودند ، يعنی اينکه من و دو دانشجوی ديگر که آنها را نمی شناختم داخل صف آنها کردند و بعد به شدت کتک زدند ، آن قدر به ما « بشين و پاشو » دادند که مفصل زانوهايمان قفل شد و افتاديم و باز هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتيم. دست آخر چشمانمان را بستند و به تالاری در داخل ساختمان بردند. آنجا مرا روی صندلی نشاندند ، بعد يک نفر آمد و چشمبند مرا کمی بالا زد و اعلاميه را نشانم داد که امضای من زيرش بود ، پرسيد : « اين را قبول داری ؟ » گفتم : « بله» وقتی او رفت ، يک نفر که لباس نظامی کماندويی به تن داشت آمد و مرا به باد کتک گرفت.بعد مرا به زندان اوين و سپس برای بازجويی به بازداشتگاه انتقال دادند. در بازداشتگاه چهار روز متوالی به کف پای من کابل می زدند و يک ماه تمام هم مرا شکنجه روحی می کردند. بعد صدای پدر و مادرم را می شنيدم که به آنها گفته می شد که مرا اعدام کرده اند. بعدها که آزاد شدم فهميدم که صدای پدر و مادرم را ضبط و بازسازی کرده بودند و در زندان شرايطی پيش آورده بودند که صد در صد باورم شده بود که واقعاٌ دارند آنها را آزار می دهند.( پيک ايران 18/4/1383 )

25ـ کبری عسگری ، مادر دانشجوی اخراجی پيمان پيران که به 10 سال زندان محکوم شده است ، اعلام کرد که از طرف نيروی انتظامی و مأموران وزارت اطلاعات و همچنين حراست اداره ی آموزش و پرورش به منزل اين خانواده مراجعه شده و بعد از بازرسی خانه ، کليه ی اسباب و اثاثيه را از خانه خارج کرده و خانه را مهر و موم نموده اند و هم چنين مصطفی پيران ـ همسر وی را با خود برده اند که از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نيست. ( پيک ايران 15/4/1383 )

26ـ سازمان ديده بان حقوق بشر مستقر در نيويورک در اطلاعيه ای به تاريخ 18 تير 83 از جمهوری اسلامی خواست که دانشجويانی که 5 سال پيش در تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران در سال 1999 دستگير شده اند را بلافاصله آزاد کند. خانم ويتستون رئيس بخش خاورميانه و آفريقای شمالی اين سازمان گفت : « 5 سال پس از تظاهرات دانشگاه تهران زمان آن فرا رسيده است که رژيم ايران تظاهرکنندگان را که بطور صلح آميز دست به اعتراض زده بودند ، آزاد کند.» در اين اطلاعيه آمده است بسياری از دانشجويان زندانی شکنجه شده اند. به آنها اجازه ی ملاقات با وکلايشان را نمی دهند و آنها را وادار می کنند که در رسانه های دولتی توبه کنند. بسياری از دانشجويان در طی دوران اسارت دچار صدمات دائمی فيزيکی و روحی شده اند. خانم ويتستون گفت : « دولت ايران تلاش می کند حوادث تير ماه 1378 را به فراموشی بسپارد. بجای اين کار بايد اجازه دهد که مراسم سالگرد تظاهرات صلح آميز دانشگاه تهران برگزار شود.» ( پيک ايران 18/4/1383 )

27ـ سازمان عفو بين الملل طی اطلاعيه ای تحت عنوان « 5 سال بی عدالتی در ايران » از سيستم قضايی جمهوری اسلامی خواست که به بررسی مجدد پرونده محکومان دستگيری های تظاهرات دانشجويی 18 تير بپردازد. در اين اطلاعيه آمده است : برخی دانشجويانی که زندانی بوده اند و بعد به اروپا پناهنده شده اند بخاطر شکنجه تحت درمان قرار گرفته اند. سازمان عفو بين الملل از قوه قضائيه جمهوری اسلامی می خواهد : 1 ـ در مورد اتهامات شکنجه احمد باطبی تحقيقات مستقل صورت گيرد. 2 ـ پرونده اکبر محمدی و ديگر دستگير شدگان 18 تير مورد بررسی مجدد قرار گيرد. 3 ـ بلافاصله آنهايی را که بخاطر بيان عقايدشان زندانی شده اند ، آزاد گردند. (پيک ايران 18/4/1383)

مرداد1383
1 ـ ديان علايي نماينده جامعه بهائيان در سازمان ملل متحد ژنو گفت : رژيم جمهوری اسلامی بين 800 تا 1000 دانشجوی ايرانی را به جرم بهايي بودن از تحصيل در دانشگاه محروم کرد و 95 % اين دانشجويان در کنکور قبول شده بودند. ( راديو فردا 22/5/83 )

2ـ سفر دانشجويان دختر دانشگاه علم و صنعت ايران ، به منظور صعود به قله آرارات به دليل مشترک بودن اين برنامه با دانشجويان پسر، از سوی وزارت علوم لغو گرديد . ( امروز 8/5/83 )

3 ـ حيدر زاده دانشجوی رشته زيست شناسی دانشگاه تبريز ، به اتهام تشويش اذهان عمومی و توهين به مقامات عالی نظام در شعبه 2 دادگاه انقلاب تبريز ، به 2 سال زندان تعزيری و 6 ماه زندان تعليقی محکوم شد. نامبرده در اعتراضات دانشجويي خرداد سال 82 نيز بازداشت و با قرار وثيقه از زندان آزاد شده بود. ( ايسنا 7/5/83 )

4 ـ به گفته مرتضی جوانمردی وکيل مدافع عليرضا خوشبخت ، يحيی صفی آريان و سيروس محمدی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينای همدان ، حکم زندان اين افراد در دادگاه تجديد نظر به مدت 4 سال به حالت تعليق در آمد. اين دانشجويان به اتهام تبليغ عليه نظام و تشکيل گروه برای برهم زدن امنيت در شعبه اول دادگاه انقلاب همدان هر کدام به 3 سال زندان تعزيری محکوم شده بودند.
( ايسنا 8/5/83 )

5 ـ معروف محمدی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اورميه به علت شرکت در اعتراضات دانشجويي خرداد ماه 1382 در شعبه 4 دادگاه انقلاب اورميه به پرداخت صد هزارتومان جريمه نقدی محکوم گرديد. ( امروز 24/ 5/83 )

6 ـ محمد رئيسی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم حصارک کرج به شعبه دوم دادسرای انقلاب کرج احضار شد. ( ايلنا 11/5/83 )

7 ـ صولت شجاعيان دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی و مدير مسئول سابق نشريه دانشجويي « معرفت » به اتهام توهين و چاپ مطالب خلاف واقع به شعبه 41 دادگاه عمومی اصفهان احضار شد. ( ايسنا 26/5/83 )

8 ـ حسن ملوندی و رسول رضايي دانشجويان دانشگاه رجايي تهران به علت اعتراض به عدم واگذاری خوابگاه به دانشجويان ، از سوی کميته انضباطی ، ملوندی به 2 ترم و رضايي به 1 ترم تعليق شدند. همچنين مجيد اشرف زاده دانشجوی ديگر اين دانشگاه به تذکر جهت درج در پرونده محکوم گرديد. ( امروز 11/5/83 )

9 ـ بهروز خالقی ، مهدی حيدری و نويد غلامی اعضای انجمن دانشجويان جمهوری خواه دانشگاه يزد ، به دليل فعاليت سياسی در دانشگاه ، از سوی کميته انضباطی اين دانشگاه به تغيير محل تحصيل محکوم شدند. ( شرق 17/5/83 )

10 ـ مدير مسئول نشريه دانشجويي « کران » ارگان انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه پيام نور اردبيل به اتهام توهين و نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی با شکايت رئيس دانشگاه در دادگاه مورد بازجويي قرار گرفت . ( امروز 15/5/83 )

11 ـ فعاليت انجمن دانشجويان جمهوری خواه دانشگاه يزد به اتهام قرائت پيام دکتر ابراهيم يزدی و مواردی از سخنرانی مهدی امينی زاده ( نماينده شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت ) در اولين مجمع عمومی اين تشکل بدستور هئيت نظارت دانشگاه يزد برای مدت 4 ماه تعليق شد. با اعمال فشار حجت اسلام متوسلی نماينده ولی فقيه در دانشگاه يزد و محصل همدانی رئيس کميسيون قضايي مجلس هفتم اين حکم صادر شد. ( ايلنا 20/5/83 )

12 ـ عباس شکوهمند عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران به اتهام تبليغ عليه نظام و اهانت به مسئولان در شعبه 119 دادگاه عمومی کرج محاکمه شد. ( ايسنا 28/5/83 )

شهريور1383
1ـ امين بزرگيان دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت داخلی کشور به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. وی قبلاً به مدت 8 روز در بازداشت انفرادی بسر برده است. ( ايسنا 4/6/1383 )

2ـ سروش فرهاديان عضو شورای مرکزی کانون دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی اراک ، به اتهام اخلال در جريان انتخابات مجلس هفتم و فعاليت در يک تشکيلات فاقد مجوز قانونی ، در شعبه 7 دادگاه عمومی اراک تفهيم اتهام شد. ( ايلنا 14/6/1383 )

3ـ پگاه ساکی عضو شورای مرکزی کانون دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی اراک ، در شعبه 25 دادگاه عمومی اراک تفهيم اتهام شد و با قرار کفالت 3 ميليون تومانی آزاد شد.
( ايسنا 15/6/1383 )

4 ـ حسين اعتمادی بزرگ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران , به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد ماه 1382 به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ايسنا 17/6/1383)

5ـ فاراب صميمی دانشجوی دانشگاه اسلامی کار ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی ، برای محاکمه به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده در 18 تير 1382 پس از 5 ماه بازداشت موقت با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. ( ايسنا 21/6/1383 )

6ـ محمد ورزنده دانشجوی دانشگاه تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و شرکت در اجتماعات غير قانونی به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار گرديد. ( ايلنا 21/6/1383 )

7 ـ اکبر عطری عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت ( طيف علامه ) به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايسنا 23/6/1383 )

8ـ آرش هاشمی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده در جريان اعتراضات دانشجويی در تير 1382 به اتهام تحريک دانشجويان و بر هم زدن امنيت عمومی برای مدتی بازداشت گرديد.
( ايلنا 23/6/1383 )

9ـ حامد رمضان چالکی عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه تربيت معلم سبزوار ، به اتهام نشر اکاذيب و توهين به مسئولين دانشگاه ، به يک ترم تعليق با احتساب سنوات محکوم شد.
( ايلنا 25/6/1383 )

10ـ محمد راعی ، علی حسينی و تابنده دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه 3 دادگاه انقلاب مشهد محاکمه شدند. راعی به 9 ماه حبس تعزيری که تبديل به 600 هزار تومان پول نقد شد محکوم گرديد. حسينی و تابنده به 3 ماه حبس تعليقی در 2 سال محکوم شدند. اين دانشجويان در18 تير 82 از يک هفته تا 20 روز در بازداشت شده بودند و منازل آنها توسط نيروهای امنيتی مورد تفتيش قرار گرفته بود . ( ايسنا 28/6/1383 )

11ـ اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شهر کرد با شکايت ستاد امر به معروف و نهی از منکر به شعبه 104 دادگاه عمومی شهر کرد احضار شدند.( ايسنا 29/6/1383 )

12ـ احمد امدادی دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان به اتهام توهين به رهبری و تبليغ عليه نظام به حکم شعبه اول دادگاه انقلاب زنجان به يک سال حبس تعليقی به مدت سه سال محکوم شد. نامبرده در 18 تير 82 به مدت 15 روز بازداشت شده بود . صمد محمدی ديگر عضو اين انجمن به اتهام توهين به رهبری به چهار ماه حبس تعليقی محکوم شد. ( پيک ايران 29/6/83 )

13ـ محمد رئيسی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم کرج به اتهام اقدام عليه امنيت کشور به شعبه 19 داياری ناحيه 1 دادسرای کرج احضار شد. نامبرده در اعتراضات دانشجويي خرداد 82 دستگير و مدتی در بازداشت بود. ( ايسنا 31/6/1383 )

14ـ عباس اسماعيلی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشکده پزشکی همدان به جرم شرکت در اعتصاب غذای دانشجويان به شعبه 13 دادسرای همدان احضار شد. ( ايسنا 31/6/1383 )

15ـ مجوز برگزاری اردوی سالانه دفتر تحکيم وحدت ( طيف علامه ) که قرار بود از 7 تا 14 شهريور ماه در دانشکده کشاورزی دانشگاه شيراز برگزار شود ، به علت مخالفت دفتر نمايندگی ولی فقيه و رئيس دانشگاه لغو شد. ( فارس 4/6/1383 )

16ـ حسن صابر مدير مسئول نشريه دانشجويی « سکوت » ، منتشره از طرف دانشجويان دانشگاه تهران ، به اتهام نشر اکاذيب ، تبليغ عليه نظام و توهين به مقامات رسمی کشور با شکايت مدعی العموم در شعبه 6 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت و رسانه ها ، توسط قاضی حسينيان مورد بازجويی قرار گرفت . ( ايلنا 1/6/1383 )

17ـ نشريه دانشجويی « اتصال کوتاه » ، يکی از نشريات دانشگاه اميرکبير ، به حکم کميته ناظر بر نشريات برای مدت 2 ماه توقيف گرديد. ( اعتماد 18/6/1383 )

18ـ اعضای تحريريه نشريه دانشجويی « امتداد » ، به مدير مسئولی بابک جاهدمنش ، که در دانشگاه گيلان منتشر می شد ، به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خردادماه 1382 توسط حراست دانشگاه مورد بازجويی قرار گرفتند. به علت فشارهای وارده نشريه « امتداد » از انتشار بازماند. ( اعتماد 18/6/1383 )

19ـ نشريه دانشجويی « کيميا » به مدير مسئولی احمد طباطبايی که توسط دانشجويان دانشگاه امير کبير منتشر می شد ، به علت انتشار يک ويژه نامه در اعتراض به احضار دانشجويان به کميته انضباطی ، با شکايت بسيج دانشجويی و معاون دانشجويی دانشگاه ، بدستور کميته انضباطی توقيف گرديد. ( ايلنا 24/6/1383 )

20ـ صولت شجاعيان دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اصفهان و مدير مسئول نشريه دانشجويي « معرفت » به اتهام چاپ مطالب خلاف با شکايت مدعی العموم در شعبه 41 دادگاه عمومي اصفهان ، به علت چند دقيقه تأخير از سوی قاضی غيابا محاکمه شد.( ايسنا 28/6/83 )

مهر1383
1 ـ نشريه دانشجويی « صدای سکوت » به سر دبيری حامد سيفی که توسط انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بوعلی سينای همدان منتشر می شد. به اتهام توهين به مسئولين با شکايت رئيس دانشگاه برای دومين بار توسط هيئت نظارت بر نشريات اين دانشگاه توقيف گرديد .
( ايسنا 21/7/83 )

2 ـ نشريه دانشجويی «کيان انديشه» که از سوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه بين المللی خمينی قزوين منتشر می شد ، توقيف دائم شد. سال گذشته نيز دو نشريه «مهر» و« سپهر انديشه» در اين دانشگاه توقيف گرديدند . ( پيک ايران 26/7/83 )

3 ـ نشريه دانشجويی « از شنبه تا شنبه » که از سوی دانشجويان عضو انجمن اسلامی دانشگاه شهر کرد منتشر می شد به اتهام اهانت و توهين از سوی کميته ناظر بر نشريات دانشجويی برای مدت 6 ماه توقيف گرديد . ( ايسنا 28/7/83 )

4 ـ ميثم جولايی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد 1382 به اتهام اقدام عليه امنيت داخلی کشور به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال قبل مدتی را در بازداشت بسر برد . ( ايلنا 5/7/83 )

5 ـ هيوا عزيزی دانشجوی دانشگاه بهشتی تهران به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد 1382 به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال قبل مدتی را در بازداشت بسر برد . ( ايسنا 8/7/83 )

6 ـ حميد ده نبی دبير شورای صنفی کوی دانشگاه تهران ، در رابطه با اعتراضات دانشجويی خرداد 1382 برای محاکمه به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( 11/7/83 )

7 ـ آرش هاشمی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف در شعبه 26 دادگاه انقلاب تفهيم اتهام شد . ( ايسنا 13/7/83 )

8 ـ محمد رئيسی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم کرج به شعبه يک دادگاه انقلاب کرج احضار شد. نامبرده در جريان اعتراضات دانشجويي خرداد 82 به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت شده بود. ( ايلنا 13/7/83 )

9 ـ عمران پرنداخت و عليرضا مرادی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد 1382 ، در شعبه 4 دادگاه انقلاب کرمانشاه به 3 سال حبس تعزيری محکوم شدند. ( ايسنا 6/7/83 )

10 ـ عباس شرفی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه 3 دادگاه انقلاب کرج به 6 ماه حبس تعزيری محکوم گرديد.
( ايسنا 13/7/83 )

11 ـ محمد حسين اجدادی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی کشور از سوی شعبه 13 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به چهار ماه حبس و 10 ضربه شلاق با 2 سال تعليق محکوم شد . وی به علت شرکت در اعتراضات دانشجويی خرداد 1382 دستگير و به مدت 50 روز بازداشت بود . ( ايلنا 16/7/83 )

12 ـ اکبر عطری عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت (طيف علامه) به علت سخنرانی در دانشگاه زنجان ، به اتهام تبليغ عليه نظام به صورت غيابی از سوی شعبه دادگاه انقلاب زنجان به 4 ماه حبس تعزيری محکوم شد. ( ايسنا 27/7/83 )

13 ـ سروش فرهاديان دبير کانون دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اراک ، به اتهام نشر اکاذيب ، افترا و اخلال در امر انتخابات مجلس هفتم با شکايت مدعی العموم در شعبه 7 دادگستری اراک به حکم قاضی پاک بين به يکسال زندان ، 40 ضربه شلاق و صد هزار تومان جريمه نقدی محکوم شد . ( ايلنا 29/7/83 )

14 ـ حنيف يزدانی ، محمد علمداری و داود ياری اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه شهرکرد ، با شکايت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شعبه 104 دادگاه عمومی شهر کرد تفهيم اتهام شدند. ( ايسنا 1/7/83 )

15 ـ ابوالفضل آجرلو دانشجوی رشته برق دانشگاه اصفهان و فعال جنبش دانشجويی اکنون نزديک به 100 روز است که در بند 209 وزارت اطلاعات در زندان اوين بسر می برد . وی در 18 تير سال 83 13توسط سپاه پاسداران در تهران دستگير شد . اين فعال سياسی هم اکنون به حالت بلاتکليف در بند 9 نيمه عمومی بازداشتگاه209 وزارت اطلاعات نگهداری می شود .
(کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی 24/7/83 )

16 ـ عبادی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران ، به اتهام تبليغ عليه نظام و اهانت به مسئولان در شعبه 3 دادگاه انقلاب کرج محاکمه شد. ( ايسنا 27/7/83 )

17 ـ سعيد نادعلی معاون دانشجويی کوی دانشگاه تهران ، به اتهام اقدام عليه امنيت کشور با شکايت مدعی العموم در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد . ( ايسنا 27/7/83 )

آبان1383
1 ـ مجيد مقدری دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد به 4 ماه حبس تعليقی محکوم شد . حکم مجيد مقدری تا 5 سال معلق خواهد بود و وی هم اکنون از سوی کميته انضباطی به دانشگاه اصفهان منتقل شده است.( ايسنا 1/8/83 )

2 ـ محمد راعی و علی حسينی دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به اتهام اخلال در نظم دانشگاه از سوی کميته انضباطی ، هر يک به دو ترم محروميت از تحصيل محکوم شدند. گفتنی است که اين دانشجويان از سوی دادگاه انقلاب مشهد به زندان و جريمه نقدی محکوم شده بودند. علی کهن و تابنده به تعليق از تحصيل به مدت يک ترم و توبيخ کتبی در پرونده محکوم شدند.
( ايسنا 3/8/83 )

3 ـ محمد علی عبادی عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم ، به اتهام تبليغ عليه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج به 6 ماه حبس تعزيری محکوم شد . ( ايسنا 9/8/83 )

4 ـ سيامک کاظمی دبير انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اروميه به شعبه اول دادگاه عمومی اروميه احضار شد . ( ايسنا 12/8/83 )

5 ـ کاوه همپوش دانشجوی رشته هنر دانشگاه تهران که در تاريخ 5 مهرماه در مراسم جشن مهرگان بازداشت شده بود با قرار کفالت50 ميليون تومانی آزاد شد . نامبرده در جريان نا آراميهای دانشجويی خرم آباد دستگير و به مدت 46 روز در زندان اوين بند 209 متعلق به وزارت اطلاعات زندانی بود .
(کميته دانشجويی دفاع از زندانيان 18/8/83 )

6ـ عليرضا نوری دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی کشور به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد . ( ايسنا 19/8/83 )

7 ـ حميد ترکاشوند دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی کشور به شعبه 13 دادگاه انقلاب تهران احضار شد . ( ايسنا 19/8/83 )

8 ـ بر اساس احکام صادره از سوی کميته انضباطی دانشگاه علم وصنعت تهران 9 دانشجو به اخراج از اين دانشگاه و 9 دانشجوی ديگر به مدت 2يا 3 ترم تعليق از تحصيل محکوم شدند . اين احکام پس از ضرب و شتم رئيس دانشگاه صادر شده است . ( ايسنا 23/8/83 )

9 ـ اکبر عطری عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به اتهام تبليغ عليه نظام با شکايت نيروی مقاومت بسيج سپاه زنجان در شعبه اول دادگاه انقلاب زنجان محاکمه شد. ( ايلنا 26/8 83 )

10ـ فريد مدرسی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايي به اتهام اقدام بر عليه امنيت ملی به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايسنا 28/8/83 )

11ـ هادی منتخبی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام نقض قوانين دانشگاه از سوی کميته انضباطی به يک ترم تعليق از تحصيل محکوم شد . ( ايسنا 29/8/83 )

12 ـ دانشجويان بسيجی دانشگاه علم وصنعت تهران مراسم سخنرانی دکتر ابراهيم يزدی و مصطفی تاج زاده را بر هم زدند و مانع سخنرانی شدند. همچنين دکتر صالحی رئيس دانشگاه توسط بسيجيان مورد ضرب وشتم قرار گرفت و مجروح شد و توسط مهاجمان به گروگان گرفته شد . محسن رهامی دبير کل انجمن مدرسين دانشگاه هاگفت : هماهنگيهای بسيج و نهاد رهبری عامل حمله به رئيس دانشگاه بودند . ( شرق 16/8/83 )

13 ـ اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان و دانش آموختگان به اتهام اقدامات متعدد عليه امنيت کشور با شکايت کميسيون ماده 10 احزاب ، به حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران منحل اعلام شد. ( ايسنا 24/8/83 )

آذر1383
1 ـ نشريه دانشجويي « طلوع» به مدير مسئولي حميد پيماني به اتهام تبليغ پيش از موعد محتواي برخي مقالات و چاپ تصاوير خلاف عفت عمومي بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه اصفهان براي مدت 3 ماه توقيف گرديد. ( ايسنا 1/9/83 )

2 ـ شش عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه سمنان به علت اعتصاب غذا در ماه رمضان و دعوت ديگر دانشجويان براي شرکت در اعتصاب غذا به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند.
( ايسنا 2/9/83 )

3 ـ چند تن از دانشجويان شرکت کننده در تجمعات دانشکده ادبيات دانشگاه اروميه ، به اتهام بر پايي تجمع و توهين به شوراي صنفي به کميته انضباطي احضار شدند. ( ايسنا 4/9/83 )

4 ـ رضا اشرف پور دانشجوي دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملي و تشويش اذهان عمومي به شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. نامبرده سال گذشته به دليل شرکت در اعتراضات دانشجويي به مدت 3 ماه در زندان بود . ( ايلنا 9/9/83 )

5 ـ حجت الله سلطاني فرد دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان از دانشگاه اخراج شد . سلطاني فرد پيش از اين نيز دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه چمران بود که در پي اعتراضات دانشجويي آبان 81 پس از يک ترم محروميت از تحصيل به دانشگاه لرستان تبعيد شد .
( شرق 10/9/83 )

6 ـ يک دانشجوي دختر دانشگاه اصفهان به شکل مشکوکي به قتل رسيد و دانشجويان با تجمع خواستار پيگيري پرونده شده اند. پزشکي قانوني علت مرگ دانشجوي مذکور را وجود سيانور در غذاي وي اعلام کرده است . در تاريخ 15 آبان نيز عصمت حبيب اللهي 26 ساله دانشجوي دانشکده روابط بين الملل وزارت خارجه به شکل مشکوکي به قتل رسيد . در هر دو مورد مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند که اين دانشجويان خودکشي کرده اند . ( بازتاب 10/9/83 )

7 ـ هيئت نظارت دانشگاه امير کبير با برگزاري تجمع سراسري « روز دانشجو » در اين دانشگاه مخالفت کرد. ( ايلنا 10/9/83 )

8 ـ جمشيد خاتمي مدير مسئول نشريه دانشجويي « جامعه اسلامي » که در دانشگاه آزاد مشهد منتشر ميشود با شکايت يکي از کانديداهاي انتخابات مجلس هفتم به اتهام نشر اکاذيب در دادگاه کيفري مشهد تفهيم اتهام شد. ( ايسنا 11/9/83 )

9 ـ نشريه دانشجويي « چوگلي » به مدير مسئولي محمد رضا نوربخش پس از انتشار هشت شماره به اتهام توهين به مقدسات بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويي براي مدت 6 ماه توقيف گرديد. (ايسنا 13/9/83 )

10 ـ شيوا نظر آهاري دانشجوي دانشگاه صدرا و دبير کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي توسط مأموران امنيتي بازداشت و پس از چند ساعت بازجويي آزاد شد. ( ايلنا 16/9/83 )

11 ـ مازيار فيروزمند عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران توسط نيروهاي امنيتي ربوده و پس از چهار روز آزاد شد. ( ايسنا 17/9/83 )

12 ـ عمران پوراندخت عضو اسبق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه رازي کرمانشاه و عليرضا مرادي عضو مجمع عمومي دانشجويان اين دانشگاه به اتهام اقدام امنيت ملي ، توهين به رئيس جمهور و مسئولين دانشگاه در شعبه 9 دادگاه عمومي کرمانشاه محاکمه شدند. پرونده اين دانشجويان مربوط به اعتراضات دانشجويي خرداد 82 مي باشد . گفتني است اين دانشجويان به همين اتهام در دادگاه انقلاب محاکمه و هرکدام به 3 سال زندان محکوم شدند و هرکدام با قرار وثيقه 25 ميليون توماني از زندان آزاد گرديدند و همچنين اين دانشجويان توسط کميته انضباطي به يک ترم تعليق از دانشگاه محکوم شدند . (ايلنا 21/9/83 )

13 ـ خسرو ترکاشوند دانشجوي دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمعات غير قانوني در شعبه 13 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. ( ايلنا 22/9/83 )

14 ـ اکبر عطري عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي به اتهام تبليغ عليه نظام و اقدام عليه امنيت ملي جهت محاکمه به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايلنا 23/9/83 )

15 ـ محسن حقاني ، عليرضا زبرين ، روح الله عظيمي ، ايمان زنگنه ، فرشيد صندقي ، نيما نهتاني ، امير آريانا ، جابر خالدي ، مجيدگل محمدي و اميررضا برجسته از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان به اتهام اقدام عليه امنيت داخلي کشور ، توهين به رياست جمهوري ، صدور بيانيه هاي توهين آميز ، تحريک دانشجويان و اساتيد ، تحريک مردم وشعارنويسي با شکايت بسيج دانشجويي در دادگاه تفهيم اتهام شدند . ( ايلنا 23/9/83 )

16 ـ کاظم حسين زاده دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزوار به کميته انضباطي احضار شد. ( پيک ايران 25/9/83 )

17 ـ منوچهر محمدي از دانشجويان زنداني 18 تير 78 بر اساس پرونده اي ديگر به اتهام اخلال در نظم زندان و اقدام عليه مسئولين نظام به پرداخت 300 هزار تومان جزاي نقدي بدل به حبس محکوم شده است. دادگاه عمومي شعبه 1052 حکم زندان وي را از 6 سال و نيم به 10 سال افزايش داده است . ( ايلنا 27/9/83 )

18ـ چند تن از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهر کرد ، بدليل آوردن ماهواره و استفاده از برخي شبکه هاي خبري به شعبه 104 دادگاه جزايي شهر کرد احضار شدند.(ايسنا 29/9/83 )

19ـ مجيد اشرف نژاد دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه رجايي تهران و مدير مسئول نشريه دانشجويي « ديپار » به اتهام نشر اکاذيب عليه نظام و مسئولان ، تبليغ به نفع گروهک ها ، ترويج مکاتب الحادي و ايجاد تحريکات سياسي که منجر به بلوا و آشوب در دانشگاه شده است به مدت دو سال و نيم منع موقت از تحصيل محکوم گرديد . ( ايلنا 29/9/83 )

20 ـ سخنراني مجيد حاج بابايي عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه بهشتي تحت عنوان « تحليل انتخابات رياست جمهوري آينده » از سوي نهادهاي امنيتي در دانشگاه بيرجند به حالت تعليق در آمد. ( ايلنا 23/9/83 )

21 ـ فريد مدرسي وبلاگ نويس به اتهام اقدام عليه امنيت ملي بدستور شعبه 10 دادگاه انقلاب قم بازداشت شد. گفتني است که اين دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي بر اثر فشار در زندان همچون چهار روزنامه نگار ديگر مجبور به نوشتن اعتراف نامه گرديد . لازم به ذکر است که دو برادر وي نيز بازداشت شده اند .( رويداد 10/9/83 )

دی1383
1 ـ هيأت نظارت بر فعاليت تشکل هاي اسلامي دانشگاه علوم پزشکي اراک ، حکم توقف فعاليت انجمن اسلامي دانشجويان را براي سه ماه صادر کرد. ( ايلنا 2/10/ 83 )

2 ـ صولت شجاعيان دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاههاي اصفهان و علوم پزشکي به علت چاپ نامه 127 نماينده مجلس ششم خطاب به خامنه اي در نشريه دانشجويي « معرفت » در شعبه 41 دادگاه عمومي اصفهان تفهيم اتهام شد و با قرار کفالت آزاد شد . ( ايسنا 2/10/83 )

3 ـ هادي خطيبي دبير عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شيراز و علوم پزشکي به دنبال سخنراني در جمع دانشجويان ورودي جديد چندين بار توسط کميته انضباطي حراست دانشگاه مورد بازجويي قرار گرفت و سپس به اداره اطلاعات استان احضار و مورد بازجويي قرار گرفت. ( ايلنا 5/10/83 )

4 ـ نادر ضامن دانشجوي پزشکي دانشگاه تبريز به اتهام « محارب بودن » و به جرم تهديد و ارعاب مردم با اسلحه در شعبه 3 دادگاه انقلاب تبريز محاکمه شد. ( ايلنا 6/10/83 )

5 ـ چهار دانشجوي دانشگاه گيلان که در مهر ماه 83 در تحصن شرکت کرده بودند توسط کميته انضباطي دانشگاه به جريمه نقدي محکوم شدند و يک دانشجوي ديگر به مدت يک ترم از تحصيل تعليق شد. ( ايلنا 9/10/83 )

6 ـ محمد صادقي عضو اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام اقدام عليه امنيت داخلي از طريق سخنراني در دانشگاه اصفهان در شعبه 14 بازپرسي دادسراي انقلاب تهران تفهيم اتهام شد و با قرار کفالت آزاد شد تا هفته آينده در شعبه 7 دادگاه انقلاب اصفهان تفهيم اتهام شود.
( ايلنا 10/10/83 )

7 ـ سجاد نيکنام مدير مسئول نشريه دانشجويي « هم آوا » با شکايت حراست دانشگاه اروميه در کميته انضباطي مورد بازجويي قرار گرفت. ( ايلنا 10/10/83 )

8 ـ پيمان عارف ، فريد کياني و ساناز شريفي دانشجويان دانشگاه تهران به علت شرکت در مراسم 16 آذر به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند. ( ايلنا 13/10/83 )

9 ـ امتياز نشريات دانشجويي« تلنگر» ، « چتر و باران » ، «عدد 13» ، « قامت دوست » ، «حضور» ، «عصير» ، « خانه شيشه اي » ، «پيام امروز» ، «خيزش» ، « بازتاب» ، « آليشيق» و «کاوش » به بهانه عدم انتشار در يکسال گذشته از سوي کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه اروميه لغو گرديد . ( ايسنا 16/10/83 )

10 ـ پنج نفر از اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي زنجان به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند. بدنبال برگزاری مراسم 16 آذر ، حکم تعليق انجمن به مدت 6 ماه از سوی هيأت نظارت بر دانشگاه صادر شد و اکبر فرخي دبير اين انجمن بدستور رئيس دانشگاه به مدت يک ماه از دانشگاه اخراج شد.( ايلنا 16/10/83 )

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

11 ـ عليرضا نوري دانشجوي دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت کشور و با شکايت مدعي العموم در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد .( ايلنا 19/10/83 )

12 ـ عباس شکوهمند عضو انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران در ارتباط با اعتراضات دانشجويي خرداد 82 به شعبه 119 دادگاه عمومی کرج احضار شد. عباس شرفی دانشجوی ديگر اين دانشگاه در دادگاه تجديدنظر به پرداخت صد هزارتومان جريمه نقدی محکوم گرديد. ( ايسنا 26/10/83 )

13 ـ بهنام اميني دانشجوي دوره کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبايي به اتهام اخلال در نظم ، تبليغ عليه نظام و توهين به خامنه ای با شکايت مدعي العموم در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. وی در مراسم سالگرد فروهرها در سال 81 دستگير و مدت 45 روز در بازداشت بود که با توديع وثيقه از زندان آزاد گرديد. ( ايسنا 26/10/83 )

14 ـ مديران مسئول نشريات دانشجويي « سرچشمه » ، « گزينه 11 » و « نشريه شورای صنفی » به کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه رجايي احضار شدند. ( ايلنا 27/10/83 )

15 ـ شش نفر از دانشجويان دانشگاه رجايی به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند ، دبير فرهنگی ، دبير شورای صنفی و نائب دبير انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه از جمله افرادی هستند که به کميته انضباطی احضار شده اند. ( ايلنا 29/10/83 )

16 ـ سعيد حبيبي دانشجوی دانشگاه تربيت مدرس به علت سخنرانی در مراسم 16 آذر در دانشگاه علوم پزشکی زنجان به دادگاه انقلاب زنجان احضارشد.( شرق 29/10/83 )

17 ـ مديران مسئول سه نشريه دانشجويي به کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه زنجان احضار شدند نام و اتهام آنها به اين شرح است. حسين خيری فام مدير مسئول نشريه « اوج » به اتهام توهين به مقدسات و چاپ نظرات اپوزسيون جمهوری اسلامی ، ياشار حکاک پور مدير مدير مسئول نشريه « هيمه » به اتهام توهين به قانون اساسی و چاپ فراخوان رفراندوم و دفاع از تغيير قانون اساسی ، تجزيه طلبی و توهين به حجاب برتر ، پيام شکيبا مدير مسئول نشريه « نسل سوم » به اتهام دفاع از رفراندوم و تغيير قانون اساسی و ترويج کمونسيم . ( پيک ايران 30/10/83 )

18 ـ شيوا نظر آهاري دبير حقوقي انجمن دانشجويي دفاع از حقوق بشر در ايران به علت شرکت در تحصن مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد . همچنين محمد رضا نسب عبداللهي سخنگوي اين انجمن به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين به خامنه اي به شعبه 5 دادگاه کرمان احضار شد . ( انجمن دنشجويي دفاع از حقوق بشر در ايران 23/10/83 )

بهمن 1383
1 ـ آرش هاشمي عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايلنا 3/11/83 )

2 ـ سيزده نفر از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام اعتراض به عدم برگزاري مراسم روز دانشجو ، به کميته انضباطي دانشگاه احضار شدند. ( ايلنا 3/11/83 )

3 ـ سعيد حبيبي عضو سابق شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت به علت سخنراني در مراسم 16 آذر به دادگاه انقلاب زنجان احضار شد. گفتني است پيش از اين اکبر فردي و علي فقيه حبيبي از اعضاي شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه زنجان به ترتيب به يک سال و شش ماه تعليق از تحصيل محکوم شده اند. ( ايلنا 3/11/83 )

4 ـ نويد جعفري دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گناباد توسط دکتر حسن هجري رئيس دانشگاه و حراست دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از دانشگاه اخراج شد. ( ايسنا 4/11/83 )

5 ـ برگزاري همايش انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي شرق کشور که قرار بود در دانشگاه تربيت معلم سبزوار برگزار شود از سوي هيئت نظارت دانشگاه مجوز لازم را اخذ نکرد . در اين همايش قرار بود اعضاي شوراي مرکزي انجمن هاي اسلامي دانشجويان دانشگاههاي يزد ، کرمان ، سيستان و بلوچستان ، خراسان رضوي ، خراسان شمالي و خراسان جنوبي با هدف انسجام تشکيلاتي برگزار شود . ( ايلنا 5/11/83 )

6 ـ عليرضا نوري دانشجوي دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت کشور ، با شکايت مدعي العموم در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به پرداخت 500000 تومان جزاي نقدي محکوم شد.
( ايلنا 7/11/83 )

7 ـ بهرام اسماعيل بيگي عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام تشويش اذهان عمومي در شعبه چهار دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه مي شود. ( ايلنا 11/11/83 )

8 ـ محمد صادقي عضو سابق شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام اقدام عليه امنيت داخلي با شکايت مدعي العموم در شعبه سوم دادگاه انقلاب اصفهان محاکمه شد. ( ايلنا 11/11/83 )

9 ـ نشريه دانشجويي « آرمان » به مدير مسئولي مصطفي خسروی پس از انتشار 60 شماره در دانشگاه علم وصنعت به اتهام تشويش اذهان عمومي ، توهين به مقدسات ، اقدام عليه امنيت ملي و اقدام به براندازي با شکايت بسيج دانشجويي از طرف کميته ناظر بر نشريات دانشجويي توقيف گرديد . ( راديو فردا 12/11/83 )

10 ـ صولت شجاعيان عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشگاه اصفهان و مدير مسئول اسبق نشريه دانشجويي « معرفت » به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومي و چاپ نامه 127 نفر از نمايندگان مجلس ششم خطاب به خامنه اي در شعبه 103 دادگاه جزايي اصفهان به پرداخت 150 هزار تومان جزاي نقدي محکوم شد . ( ايسنا 13/11/83 )

11 ـ عبدالرحمان نادري و قاسم حسين زاده از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم سبزواربه اتهام توهين و نشر اکاذيب در شعبه دوم دادگاه عمومي سبزوار در سال 81 به 6 ماه حبس محکوم شده بودند. اين دانشجويان اخيراَ پس از فارغ التحصيلي جهت سپري کردن دوران محکوميت روانه زندان شدند . ( ايسنا 13/11/83 )

12ـ محمد سهرابی دانشجو به جرم نوشتن واژه « رفراندوم » بر روی يک بازوبند پارچه ای ، توسط نيروی انتظامی در برابر وزارت امور خارجه دستگير شد و پس از 2 روز با قرار ضمانت آزاد شد.
(کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي 5/11/83 )

13 ـ ابوالفضل افشاری مدير مسئول نشريه دانشجويي « بينش » جهت بازجويي به دبير خانه کميته انضباطی دانشگاه قم احضار شد. ( ايلنا 25/11/83 )

14 ـ بهنام امينی دانشجوی دانشگاه تهران به علت شرکت در مراسم بزرگداشت داريوش و پروانه فروهر در آذر 1381 به اتهام شرکت در تجمع غيرقانونی از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزيری محکوم شد ، که اين حکم به مدت چهار سال معلق شده است . وی پيش از اين چندين بار مورد بازجويي و بازداشت قرارگرفته است . ( ايسنا 28/11/83 )

اسفند1383
1 ـ صادق شجاعي دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي توسط مأموران امنيتي بازداشت شد.
( ايسنا 3/12/83 )

2 ـ نشريه دانشجويي « نداي دانشجوي کردستان » پس از انتشار سه شماره ، به اتهام دامن زدن به بحث هاي قومي و چاپ مطالبي در مورد مسائل کردها با شکايت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي کردستان ، اداره کل اطلاعات استان و مرکز بسيج دانشگاه توسط کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه کردستان توقيف گرديد. ( ايلنا 3/12/83 )

3 ـ عباس شکوهمند عضو انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تربيت معلم کرج به اتهام اهانت با شکايت بسيج دانشجويي در شعبه 119 دادگاه عمومي کرج محاکمه شد . ( ايسنا 4/12/83 )

4 ـ يزدان مهر و سه تن ديگر از اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهر کرد ، به اتهام توهين و افترا در دادگاه شهر کرد محاکمه شدند . ( ايسنا 4/12/83 )

5 ـ روزنامه دانشجويي « ققنوس » به مدير مسئولي داود شيباني توسط کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه تهران توقيف گرديد . ( ايلنا 10/12/83 )

6 ـ حجت سلطاني دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان ، پس از گذراندن بيش از صد واحد درس در مقطع کارشناسي ارشد توسط حراست از دانشگاه اخراج شد . ( ايلنا 12/12/83 )

7 ـ علي اسماعيلي دانشجوي دانشگاه علوم پزشکي مشهد بدستور حراست دانشگاه و وزارت بهداشت و درمان از دانشگاه اخراج شد ( اتحاديه ملي دانشجويان و فارغ التحصيلان ايران 17/12/83 )

8 ـ ميثم عباسي عضو « ستاد ائتلاف جمهوري خواهان دانشگاه علم وصنعت » گفت : نماينده نهاد رهبري و حراست دانشگاه 42 نفر از دانشجويان داوطلب عضويت در شوراي مرکزي انجمن اسلامي را رد صلاحيت کرده اند . ( ايلنا 17/12/83 )

9 ـ سروش فرهاديان و پنج عضو سابق شوراي مرکزي کانون دانشجويان و دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي استان مرکزي با شکايت مدعي العموم در شعبه 108 دادگستري اراک به رياست قاضي احمدي محاکمه شدند . (ايلنا 19/12/83 )

10 ـ نشريه دانشجويي « سايه سپيد » به مدير مسئولي مجيد اياز که در دانشگاه پيام نور نيشابور منتشر مي شد . به اتهام هتک حرمت به اشخاص حقيقي و حقوقي ، نشر مطالب خلاف واقع و هنجار شکني به حکم کميته ناظر بر نشريات دانشجويي توقيف شد . ( ايسنا 22/12/83 )

11 ـ صادق شريفي و سلمان مراد خاني از اعضاي شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان ، به اتهام اخلال در سخنراني مصطفي معين کانديداي رياست جمهوري به کلانتري 15 اصفهان احضار شدند . ( ايرنا 24/12/83 )

12 ـ احمد ميرزايي عضو شوراي مرکزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکي و مدير مسئول نشريه دانشجويي « معرفت » ، به علت چاپ مقاله « ردپاي نظاميان در دانشگاه » با شکايت سپاه پاسداران به شعبه 103 دادگاه عمومي اصفهان احضار شد و پس از بازجويي به قيد ضمانت آزاد شد . در طي روزهاي گذشته بيش از 30 عضو اين تشکل به مراجع امنيتي و قضايي احضار شده اند . ( ايلنا 25/12/83 )

13 ـ پيمان عارف ، فريد کياني ، ايمان اميرتيمور ، پويا هيبت اللهي ، مازيار فيروزمند ، سلمان رسولي دانشجويان دانشگاه تهران به اتهام ايجاد بلوا و آشوب در دانشگاه ، تظاهرات غير قانوني ، اهانت به مسئولين نظام وتبليغ عليه کليت نظام از سوي حراست دانشگاه و کميته انضباطي مورد بازجويي و تهديد قرار گرفتند. ( پيک ايران 25/12/83 )

14 ـ مجوز فعاليت « کانون آفتابکاران » دانشکده علوم دانشگاه علامه طباطبايي ، به علت برگزاري مراسم روز زن ، توسط کميته انضباطي لغو شد . ( ايلنا 25/12/83 )

15 ـ فعاليت انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشکي اراک ، به حکم هيات نظارت دانشگاه براي مدت 3 ماه ديگر ممنوع شد . ( ايسنا 26/12/83 )

16 ـ نشريه دانشجويي « بينش » که از سوي دانشجويان دانشگاه قم منتشر مي شد ، به اتهام نشر اکاذيب و توهين و افترا بدستور کميته ناظر بر نشريات دانشجويي اين دانشگاه براي مدت چهار ماه توقيف گرديد . ( ايلنا 26/12/83 )

17 ـ محمد رضا نسب عبداللهي مدير مسئول نشريه دانشجويي « نقطه سرخط » سخنگوي انجمن دانشجويي دفاع از حقوق بشر و مسئول وبلاگ « وبلاگ نگار» به علت نوشتن نامه اي سر گشاده خطاب به علي خامنه اي به اتهام نشر اکاذيب و توهين به خامنه اي با شکايت اداره اطلاعات رفسنجان در شعبه 4 دادگاه تجديد نظر کرمان به 6 ماه زندان و صد هزار تومان جريمه نقدي محکوم و روانه زندان مرکزي رفسنجان شد . (کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي 7/12/83 )

فروردين1384

1ـ حميد ترکاشوند دانشجوی دانشگاه تهران به دادگاه انقلاب احضار شد. ( ايسنا 16/1/84 )

2ـ انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي بوشهر به حکم هيئت نظارت بر تشکلهای دانشجويي منحل شد و نشريه منتشره از سوی دانشجويان اين دانشگاه توقيف گرديد.
( دفتر تحکيم وحدت 17/1/84 )

3 ـ کاوه پور عبدالرحيم دانشجوی معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ، به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين به خامنه ای در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به يکسال زندان و 300000 تومان جريمه نقدی محکوم شد. وی سال گذشته توسط وزارت اطلاعات دستگير و مدتها در سلول انفرادی بند 209 زندان اوين بسر برد و با قرار وثيقه از زندان آزاد شد. ( کميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي 17/1/84 )

4 ـ بهروز صفری ، اتابک موسوی نسب و محسن نوربخش اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی سهند تبريز در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبريز به رياست قاضی علی اکبر محکوم به زندان شدند نامبردگان به ترتيب محکوم به 54ماه ، 36ماه ، و 9ماه و يک روز زندان تعليقی شدند . اتهامات اين دانشجويان عبارت است از :
1ـ اجتماع و تبانی بر ضد امنيت داخلی کشور 2ـ اخلال در نظم 3ـ اهانت و توهين به خامنه ای و تبليغ عليه جمهوری اسلامی 4ـ صدور بيانيه در نشريات و سايت های ضد انقلابی بر عليه نظام و مسئولين 5 ـ دعوت از افراد مسئله دار و معناد نظام به دانشگاه 6ـ حمايت از محکومين سياسی 7ـ ايجاد تشنج و تحريک دانشجويان 8 ـ بدنام کردن نظام و زير سئوال بردن عمل کرد آن در اذهان عمومی و بين المللی . گفتنی است که اين دانشجويان توسط کميته انضباطی دو ترم از تحصيل تعليق شده بودند . (تبريز نيوز19/1/84)

5 ـ سه دانشجو بنامهای خالقی ، اصلانی و سيد عسگری جهت محاکمه به شعبه 3 دادگاه انقلاب تهران احضار شدند. (ايسنا 21/1/84 )

6 ـ فريد مدرسی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی به اتهام توهين به رئيس جمهور و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به شعبه 115 دادگاه عمومی قم احضار شد. ( ايلنا 21/1/84 )

7 ـ کميته انضباطي دانشگاه علم وصنعت در جلسه تجديد نظر در رابطه با رسيدگي به پرونده اتهامي 12 دانشجو به علت شرکت در اعتراضات دانشجويي سال گذشته حکم تعليقي تبعيد به ساير دانشگاهها را صادر کرد. ( فارس 22/1/84 )

8 ـ انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی همدان به اتهام نشر اکاذيب و توهين به مسئولان ، با شکايت معاونت دانشجويي و فرهنگی دانشگاه به حکم هيات نظارت بر فعاليت تشکل های دانشجوئی ، برای مدت يکماه به حالت تعليق درآمد. ( ايسنا 23/1/84)

9 ـ محمد صادقي عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اصفهان به اتهام اقدام عليه امنيت داخلي در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامي اصفهان محاکمه شد. ( ايلنا 24/1/84 )

10 ـ محمد رئيسي عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم به علت شرکت در اعتراضات دانشجويي خرداد82 در شعبه يک دادگاه انقلاب به يکسال حبس تعليقي محکوم شد. ( ايسنا 24/1/84 )

11 ـ آرش هاشمي نايب دبير سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف به اتهام اقدام عليه امنيت ملي ، تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی ، نوشتن نامه به دبير کل سازمان ملل متحد ، برهم زدن امنيت عمومی و تحريک دانشجويان در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعليقي محکوم شد. ( ايلنا 24/1/84 )

12 ـ نشريه دانشجويي « هيمه » به مدير مسئولي ياشار حکاک پور به اتهام دفاع از رفراندوم قانون اساسي ، توهين به قانون اساسي و تشويش اذهان عمومی پس از انتشار 3 شماره توسط کميته ناظر بر نشريات دانشجويي دانشگاه زنجان توقيف گرديد. ( ايلنا 30/1/84 )

13 ـ سعيد حبيبي عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به علت سخنرانی در روز دانشجو در دانشگاه زنجان به اتهام تشويش اذهان عمومي ، اقدام عليه امنيت ملی و تحريک دانشجويان به براندازی نظام در زنجان بازداشت شد. ( ايلنا 29/1/84 )

14 ـ يک دانشجوی دانشگاه علوم پزشکي شهر کرد ، در جلسه سخنراني علي لاريجاني به علت سوال از وی در رابطه با تحقيق و تفحص مجلس ششم و موضوع 525 ميليارد تومان تخلف مالي سازمان صدا و سيما ، از سوی محافظين او مورد ضرب وشتم قرارگرفت. ( ايلنا 30/1/84 )

15 ـ عليرضا ابرين دبيرسابق انجمن اسلامي دانشگاه سيستان و بلوچستان به اتهام اختلال در امنيت ملی ، توهين به رئيس جمهور و مطرح کردن بحث تحريم انتخابات به يکسال حبس تعزيری بدل از چهار سال حبس تعليقي محکوم شد. چهار نفر از اعضای اين انجمن توسط کميته انضباطي محکوم شدند و شورای نظارت بر تشکلهای دانشگاه انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و علوم پايه اين دانشگاه را غير قانونی اعلام کرد . ( ايلنا 30/1/84 )

16 ـ سعيد نعيمي و علي اصغر ذوالقدر از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه زنجان به علت برگزاری برنامه ای در سال 1380 تحت عنوان « نقد عملکرد نهادهای زير نظر رهبری » به اتهام توهين به رهبری در دادگاه زنجان به 3 ماه حبس تعليقي محکوم شدند.
( ايسنا 31/1/84 )


ارديبهشت 1384
1 ـ مهدی حبیبی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ، به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی خرداد 82 به اتهام اقدام عليه امنيت ملی وتبلیغ علیه نظام در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. ( ايلنا 3/2/84 )

2 ـ پنج تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رجایی تهران به همراه چند نفر دیگر از مدیران مسئول نشریات مستقل دانشجویی به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی احضار شدند.
( ایلنا 3/2/84 )

3 ـ احمد رضا ساری مدیر مسئول نشریه دانشجویی « یاس » که در دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه منتشر می شد به حکم شعبه 7 دادگاه جزایی کرمانشاه بازداشت شد . نامبرده پیش از این توسط کمیته انضباطی به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شده بود. ( ایسنا 4/2/84 )

4 ـ آرش بهمنی سردبیر نشریه نشریه دانشجویی « سها » اعلام کرد این نشریه از آذر 83 توقیف گردیده و هیچ نهادی علت توقیف نشریه دانشجویی دانشگاه گیلان را توضیح نمی دهد .
( ایلنا 4/2/84 )

5 ـ عباس شکوهمند عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم از سوی شعبه 119 دادگاه عمومی کرج به پرداخت صدهزار تومان جزای نقدی محکوم شد. ( ایسنا 4/2/84 )

6 ـ بهروز خالقی ، علیرضا فرخ نیا ، عماد بهاور ، نوید غلامی و آزاد ضیاء از اعضای انجمن دانشجویان جمهوری خواه دانشگاه یزد ، به اتهام توهین به خامنه ای، خاتمی و مسئولان نظام در شعبه 2 دادگاه انقلاب یزد به 3 ماه حبس تعلیقی محکوم شدند. ( ايلنا 4/2/84 )

7 ـ بسیج دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه از نشریه دانشجویی « عبور » به اتهام تبلیغ علیه نظام ، اهانت به اسلام ، اهانت به روحانيت و اهانت به بسیج دانشجویی نزد کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی شکایت کرد . ( ايلنا 4/2/84 )

8 ـ فاراب صميمی دانشجوی سابق دانشگاه کار به اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم و آسایش عمومی با شکایت مدعی العموم در شعبه 15 دادگاه انقلاب به 18 ماه زندان و 74 ضربه شلاق محکوم شد. نامبرده در جریان اعتراضات دانشجویی سال 82 از تاریخ 18 تیر تا 2 آبان 82 در زندان بسر برد و با قرار وثیقه 45 میلیون تومانی از زندان آزاد شد. ( ايسنا 6/2/84 )

9 ـ نشریه دانشجویی « سفير » ارگان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد یزد ، که بصورت روزانه منتشر می شد به اتهام عدم کفایت مدیر مسئول در هدایت نشریه توقیف گردید. ( ايلنا 6/2/84 )

10 ـ محمود صارمی عضو اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان به علت سخنرانی در سمینار « نقد سیاستهای خارجی و چالشهای فرارو » به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه 3 دادگاه انقلاب اصفهان به 5 ماه حبس تعلیقی محکوم گردید. ( ایسنا 7/2/84 )

11ـ محمد علی عبادی عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی خرداد 82 ، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اهانت به خامنه ای از سوی شعبه 2 دادگاه انقلاب کرج و با تائیدشعبه26 دادگاه انقلاب تهران به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.
( ايلنا 12/2/84 )

12ـ سلمان سیما مدیر مسئول نشریه دانشجویی « سخن تازه » پس از چاپ نشریه در حال خروج از دانشگاه آزاد « واحد تهران جنوب » توسط انتظامات دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
(ايلنا 14/2/84 )

13ـ داود حسن زاده دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شعبه 13 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ايسنا 16/2/84 )

14ـ علی شجاعی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه 13 دادگاه انقلاب به 4 ماه حبس تعليقی محکوم شد. ( ايلنا 16/2/84 )

15ـ جلسه مناظره علی افشاری ، عبدالله مومنی ، آقایی و علم شاهی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری توسط هیئت نظارت لغو گردید. ( ایرنا 22/2/84 )

16ـ مجتبی نجفی دبير اسبق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبایی و نايب رئيس فراکسيون مدرن دفتر تحکيم وحدت ( طیف علامه ) به اتهام اقدام عليه امنيت ملی در شعبه 13 دادگاه انقلاب تهران به 4 ماه حبس تعليقی محکوم شد. نامبرده در جريان اعتراضات دانشجويی خرداد82 توسط نیروهای امنيتی مدت 37 روز در بازداشت بود. ( ايلنا 23 / 2/84 )

17ـ چهار دانشجوی عضو انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
( ايسنا 26/2/84 )

18ـ ابوذر پوزش و چهار عضو دیگر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رجایی تهران به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. ( ایلنا 30/2/84 )

19 ـ حيدر زاهدی ، دانشجوی دانشگاه تبريز که در حوادث سال1382 کوی دانشگاه بازداشت شده بود در شعبه 9 تجديد نظر اين استان محاکمه شد . گفتنی است ، اين دانشجوی دانشگاه تبريز پيش از اين از سوی دادگاه بدوی به دو سال و نه ماه حبس محکوم شده بود . ( ايلنا 31/2/84 )

خرداد 1384
1 ـ علی افشاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به اتهام تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و توهین به مقامات به شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شد. وی در رابطه با این پرونده مدتها زندانی بود و با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد. ( ایسنا 4/3/84 )

2 ـ عمران پراندخت و علیرضا مرادی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به اتهام اهانت به خامنه ای و اقدام علیه امنیت ملی در شعبه 11 دادگاه تجدید نظر به ترتیب به 10 ماه و 5 ماه حبس تعزیری و پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.
( ایلنا 8/3/84 )

3 ـ تریبون آزاد دانشجویی تحت عنوان نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ـ رفراندوم جمهوریت ، اری یا نه که با شرکت بیش از هزار تن از دانشجویان دانشگاه تبریز تشکیل شده بود توسط بسیج دانشجویی به هم خورد و دانشجویان برگزار کننده مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. ( تبریز نیوز 9/3/84 )

4 ـ مجتبی بيات ، محمد صادق اسفندياری ، حسين حيدری ، جولان فرهادی ، توحيد عليزاده و محسن فاتحی عضو فراکسيون دمکراسی خواه انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران ، به علت تبليغ در رابطه با تحريم انتخابات رياست جمهوری به کميته انضباطی دانشگاه احضار شدند.
( شرق 9/3/84 )

5 ـ اکبر محمدی از دانشجویان زندانی وقایع تیر ماه 1378 که در مرخصی استعلاجی بسر می برد ، در مسیر بابل به آمل توسط 2 ماشین محاصره شده و بوسیله آنها به زمینهای کشاورزی اطراف جاده هدایت می شود در طی این حرکت ماشین ایشان واژگون شده و مهاجمین از محل حادثه متواری می شوند. مأمورین امنیتی به خانواده وی گفته اند: آیت الله منتظری را با تمام محبوبیتش له کردیم و نابودی شما نیز برایمان آسان خواهد بود. ( کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 11/3/84 )

6ـ سه دانشجو و یک استاد دانشگاه آزاد شیراز با توجه به حضور حراست دانشگاه ، در داخل دانشگاه بطور مشکوکی توسط افراد « ناشناس » مورد ضرب وشتم قرار گرفته و با چاقو مجروح شدند. ( اعتماد 12/3/84 )

7ـ کريم آسايش دانشجوی علوم سياسی دانشگاه تهران به علت نوشتن مقاله ای تحت عنوان « ارتجاع و روسپی پنداری » در نشريه دانشجويی « اشتراک » به کميته انضباطی دانشگاه احضار شد . ( وبلاگ نسل سوم 14/3/84 )

8 ـ مجتبی نجفی دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی در شعبه سيزده دادگاه انقلاب تهران به 4 ماه حبس تعليقی محکوم شد. ( ايسنا 15/3/84 )

9 ـ مهدی پور رحیم عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم وصنعت به علت شرکت در اعتراضات دانشجویی خرداد 82 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی جهت محاکمه به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد. ( ایسنا 16/3/84 )

10 ـ دوازده تن از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند. ( 22/3/84 )

11 ـ محمد رضا رحمیی عضو انجمن دانشجویان جمهوری خواه دانشگاه یزد از شرکت کنندگان در اعتصاب غذای اعتراضی ، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.
( ایلنا 22/3/84 )

12 ـ رضا دلبری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ، توسط انتظامات از ورود به این دانشگاه منع شد. ( ایلنا 22/3/84 )

13 ـ دانشجویان حامی کاندیداتوری مصطفی معین هنگام پخش شیرینی و گل به مناسبت میلاد حضرت زینب در شهرستان شاهرود توسط اداره اطلاعات مورد ضرب و شتم قرار گرفتند حال یکی از دانشجویانی که از ناحیه سر مجروح و سمت راست بدنش لمس شده و به بیمارستان منتقل گردیده وخیم اعلام شد. ( امروز 23/3/84 )

14 ـ سر وش فرهادیان و 6 عضو اسبق شورای مرکزی کانون دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ازاد اسلامی استان مرکزی در شعبه 108 دادگاه عمومی اراک محاکمه شدند. ( ایلنا 25/3/84 )


ihrnena@gmail.com
تير ماه 1384

فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.ca
hoghoghebashar@rahaeii.com انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران – فرانسه
اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri1@yahoo.com
انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران ـ بلژيک : kanon253@hotmail.com
info@vzvmiran.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - آلمان
shafaei@azadegy.de شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :
kdaddih@hotmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند
info@komitedefa.org : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد
defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا
noranali2003@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) :
yebarak@yahoo.ca : سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا
demokrasi9@yahoo.comکمیته دفاع از آزادی و دمکراسی در ایران – اطریش :
mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:
کميته اتحاد برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it
kupg_iran@yahoo.de کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین:
info@irantestimony.com : Irantestimony - فعالان دفاع از حقوق بشر

Copyright: gooya.com 2016