جمعه 17 تیر 1384

سران "گروه‌هشت" خواستار ضمانت ملموس ‌ايران درمورد برنامه‌هاي هسته‌اي شدند، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۷‬
خارجي. سياسي. گروه‌هشت. هسته‌اي.

سران هشت كشور صنعتي روز جمعه با انتشار بيانيه‌اي بر ضرورت "ارايه ضمانت عيني توسط ايران براي اثبات صلح‌آميز بودن برنامه‌هاي هسته‌اي" تهران تاكيد كردند.

انگليس،فرانسه،آلمان، آمريكا، ايتاليا،ژاپن، روسيه و كانادا از اعضاي گروه هشت هستند.

نشست رهبران اين كشورها از ديروز بطور رسمي در هتل "گلينيگلز" اسكاتلند و به ميزباني انگليس آغاز شد و عصر امروز پايان مي‌يابد.

سران گروه هشت واكنش به برنامه هسته‌اي ايران را در قالب بيانيه‌اي كه در مورد منع تكثير تسليحات كشتار جمعي منتشر كردند، گنجاندند.

يك بند از اين بيانيه شش صفحه‌اي مربوط به ايران است.

رهبران هشت كشور صنعتي در اين بيانيه از تداوم مذاكرات سه كشور اروپايي با همراهي نمايندگي عالي اتحاديه اروپا با جمهوري اسلامي ايران در مورد مساله هسته‌اي حمايت كرده‌اند.

در اين بيانيه تاكيد شده است:اين ضروري است كه ايران به جامعه بين المللي تضمين عيني دهد كه برنامه‌هاي هسته‌ايش اختصاصا براي اهداف صلح آميز است.

نويسندگان بيانيه، ارايه چنين تضميني را "براي بازسازي اعتماد بين‌المللي نسبت به ايران" ضروري دانستند.

سران هشت كشور صنعتي همچنين از ايران خواسته‌اند تا به طور كامل با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي همكاري كرده و به بازرسان اين آژانس اجازه دسترسي كامل به اطلاعات هسته‌اي را بدهد.

در اين بيانيه همچنين از ايران خواسته شده است تا به درخواستهاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي به منظور حل موضوع‌هاي باقي مانده در ارتباط با پرونده هسته‌اي خود پاسخ گويد.

سران گروه هشت بر ضرورت تاييد پروتكل الحاقي "بدون هرگونه تعلل و ارتباط دادن آن با برآورده شدن كامل شروط طرح شده از سوي ايران" تاكيد كرده‌اند.

بيانيه گروه هشت در مورد مقابله به توليد و تكثير تسليحات كشتار جمعي قرار بود عصر ديروز منتشر شود كه به علت سلسله انفجارهاي لندن و عدم حضور "توني بلر" نخست وزير انگليس در نشست، به تعويق افتاده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سران هشت كشور صنعتي در حالي در اين بيانيه از مذاكرات سه كشور اروپايي به ايران حمايت كرده‌اند كه در آن به تعهدات اخير اين كشورها در مورد ارايه پيشنهادهاي جديد به تهران اشاره نشده است.

كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان كه از دو سال پيش طرف مذاكره با ايران بر سر مساله هسته‌اي قرار گرفته‌اند، در آخرين نشستي كه در سطح وزيران در ماه "مي" گذشته در ژنو برگزار شد، وعده دادند كه پيشنهادهاي جديد خود را براي ادامه مذاكرات تا پايان ماه "ژوئيه" جاري و يا اوايل ماه "اوت" آينده به تهران ارايه خواهند داد.

جزييات پيشنهادهاي جديد اروپاييان به ايران هنوز مشخص نشده است ولي وزير خارجه انگليس هفته پيش گفته بود كه اين پيشنهادها در چارچوب توافقنامه پاريس خواهد بود.

اين توافقنامه كه در ماه نوامبر سال ‪ ۲۰۰۴‬ميان ايران و سه كشور اروپايي و با نظارت نمايندگي عالي اتحاديه اروپا در پاريس امضا شده بود، يكي از مباني مذاكرات در مورد پرونده هسته‌اي است.

توافقنامه پاريس حدود يك سال پس از نخستين توافقنامه‌اي امضاشد كه ميان ايران و سه كشور اروپايي در تهران به امضا رسيد و به توافقنامه تهران مشهور شد.

بر اساس گزارشهاي متعدد آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، جمهوري اسلامي ايران تاكنون به همه خواسته‌هاي اين آژانس پاسخ داده و هيچ مدركي دال بر نظامي بودن برنامه‌هاي هسته‌اي تهران توسط بازرسان اين آژانس يافت نشده است.

Copyright: gooya.com 2016