شنبه 25 تیر 1384

مشروح گفتگوي مطبوعاتي وزير اطلاعات: از شكل‌گيري شبه‌فرقانيسم نگرانيم، ايسنا

وزير اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات به ميل هيچ‌كسي اطلاعات نمي‌دهد و ما طبق آن‌چه به منافع ملي مربوط است، عمل مي‌كنيم.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي يونسي، وزير اطلاعات در روزهاي پاياني فعاليتش در دولت خاتمي اظهار داشت: رويكرد اخلاقي و قانوني وزارت اطلاعات، نه تنها از اشراف آن نكاسته، بلكه باعث افزايش اشراف اطلاعاتي بيشتر شده است.

يونسي در ادامه تعدد و تنوع كانديداها را در انتخابات اخير رياست‌جمهوري، حجم عظيم انتقادهاي وارده و مشاركت فوق‌العاده‌ي مردم در اين عرصه را به عنوان امور بي‌نظير اين دوره‌ي انتخابات برشمرد و در عين حال افزود: متاسفانه برخي از هواداران كانديداها در اين دوره از انتخابات از مباني اخلاق خارج شدند و در حد افراط به تخريب برخي ديگر از كانديداها پرداختند.


وي هم‌چنين با بيان اين‌كه انتخابات، اپوزيسيون برانداز را دچار فلج تحليلي كرد ، اظهار داشت كه اين امر به گونه‌اي بود كه اين گروه مرتب دچار ضد و نقيض‌گويي مي‌شد.


به گزارش ايسنا وزير اطلاعات، عملكرد اين وزارتخانه را در طول سال‌هاي فعاليتش بسيار مناسب عنوان كرد و گفت: كارمندان و پرسنل اين وزارتخانه، امروز براي مردم محبوب هستند و ملت به آنها اطمينان مي‌كنند. وزارت اطلاعات در طول اين دوره، پاك‌ترين و اخلاقي‌ترين فعاليت را داشته است.


يونسي به شيوه‌ي عملكرد نرم‌افزاري وزارتخانه متبوعش نيز اشاره كرد و با تاكيد بر پيشگيري به جاي مقابله گفت: طراحي فرآيندها و ساختارها در اين وزارتخانه به نحوي بود كه امكان فعاليت‌هاي خلاف را به حداقل رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) علي يونسي، وزير اطلاعات در ادامه‌ي سخنانش در نشست خبري با خبرنگاران ايسنا، ايرانا و واحد مركزي خبر با اشاره به مسائل هسته‌يي ايران گفت: هيچ دولت و شخصيتي، ياراي مخالفت با عزم ملي را ندارد و مردم ايران از هر نحله و فكر و حزب و نگاهي با مسوولانشان مصمم هستند كه موضوع هسته‌يي به نحو صلح‌آميز و غيرنظامي پيش برود و اين را جزو حيثيت و شرف ملي خود مي‌دانند.


وي با تاكيد بر اين‌كه راه رسيدن به توسعه‌ي همه‌جانبه از ديد مردم، پيشرفت مساله‌ي هسته‌يي است، خاطرنشان كرد: از اين رو ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه در چشم‌انداز مساله‌ي هسته‌يي مثل گذشته عمل شود و جابه‌جايي مديران كشور و هم‌چنين جابه‌جايي دولت، تاثير مهمي در اين امر نداشته باشد.


وزير اطلاعات اظهار اميدواري كرد كه مسائل هسته‌يي همانند گذشته به شكل اجماع دولت ملت و مديران پيش رود و گفت: قطعا تشرهاي آمريكا و دخالت‌هاي آنان در اين جهت، تاثيري نخواهد داشت.


يونسي درباره‌ي اطلاعاتي كه منافقين حول مساله‌ي هسته‌يي در اختيار آمريكا قرار داده‌اند نيز گفت: منافقين اطلاعات دقيقي از مساله‌ي هسته‌يي ندارند؛ چرا كه نه داراي تخصص لازم در اين زمينه هستند و نه دسترسي به اين مساله برايشان امكان‌پذير است. مسائلي كه منافقين به آمريكايي‌ها گفتند، مسائل آشكار و روشني بوده است و اين در حالي است كه آمريكايي‌ها اطلاعاتي را كه مورد نيازشان است از طريق جاسوسان خودشان به دست آوردند. اما آنها براي حفظ جاسوسان حرفه‌يي خودشان تروريست‌هاي منافقان جاسوس را هزينه كردند و فكر مي‌كردند ما از جاسوسان حرفه‌يي آنها غافل مي‌شويم؛ در حالي كه ما فريب آنها را نخورديم و هم جاسوسان حرفه‌يي آنها را شناسايي كرديم و هم دست منافقان را قطع كرديم.


وي با بيان اين‌كه اطلاعاتي كه آمريكايي‌ها دارند، اطلاعات مغلوط و فريب‌خورده‌اي است، اظهار داشت: اطلاعاتي كه آمريكايي‌ها در اين زمينه دارند، محصول اطلاعات غلط منافقين و غيرتخصصي است، هم‌چنين بعضا اطلاعاتي است كه جاسوسان دوبل‌شده ما به آنها دادند. بدين معني كه كساني كه چند ماه پيش ما شناسايي كرديم، حدود چند سال پيش شناسايي شده بودند و بعد از اين‌كه ما آنها را شناسايي كرديم، مشخص شد اطلاعاتي كه به آمريكايي‌ها مي‌دادند، اطلاعات هدف‌دار و جهت‌داري بيش نبود و با همين روش، آنها گاهي با ادعاي خيلي زيادي مي‌گفتند در فلان نقطه يا فلان مكان، غني‌سازي صورت گرفته و با همين صحبت به آژانس فشار مي‌آوردند تا برود و آن نقطه را بازرسي كند. ما هم در اين راستا ابتدا كمي مقاومت مي‌كرديم اما بالاخره مي‌پذيرفتيم، اما زماني كه آن‌جا مورد بازرسي قرار مي‌گرفت، مشخص مي‌شد كه هيچ خبري نيست.


وزير اطلاعات ادامه داد: پس از مدتي آژانس متوجه شد اطلاعاتي كه آمريكايي‌ها دارند، اطلاعاتي است كه از مبادي و مباني غلطي به آنها رسيده است. لذا امروز ديگر آژانس به اين اطلاعات ترتيب اثر نمي‌دهد و آمريكا نيز امروز پي برده كه در اين رابطه كلاه بر سرش رفته است. آنها نيز در درون خود مي‌دانند كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران كاملا قانوني است و به هيچ عنوان به سمت نظامي، منحرف نشده است. اما با اين وجود، تبليغاتشان چيز ديگري است؛ به نحوي كه امروز مي‌گويند ايران نبايد هيچ‌گونه غني‌سازي داشته باشد. البته در گذشته مي‌گفتند ايران به فكر توليد سلاح هسته‌يي است، اما امروز ديگر اين حرف را نمي‌زنند و تنها مي‌گويند ايران اين حق را ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، يونسي در ادامه‌ي سخنان خود در اين كنفرانس خبري، غني‌سازي را حق مسلم همه‌ي كشورها از جمله ايران عنوان كرد و گفت: ايران مثل ساير كشورها حق دارد از توسعه‌ي خود و رسيدن به حق مسلمش دفاع كند و آمريكا و غيرآمريكا و نيز هيچ‌كس نمي‌تواند آن را از اين حق منع كند.


يونسي در پاسخ به سوالي درباره‌ي سفر نخست‌وزير عراق به ايران و روابط امنيتي و اطلاعاتي اين دو كشور و هم‌چنين تاثير حضور باقي مانده‌ي گروهك منافقين در كشور عراق بر روابط اين دو كشور، اظهار داشت: ما امروز در انتظار سفر مقامات مهم عراق به كشورمان هستيم و براي اين سفر اهميت بالايي قائليم. در اين سفر حتما دو كشور موفق خواهند شد كه تفاهم‌نامه‌هاي مهم اقتصادي، سياسي، امنيتي منعقد كنند و ما نيز به نوبه‌ي خودمان در وزارت اطلاعات آمادگي لازم را براي عقد قراردادهاي امنيتي داريم و مقدمات آن را از مدت‌ها پيش فراهم كرديم. به دستور رييس‌جمهور، دكتر عارف موظف شده كه كميته‌هاي مختلفي را تشكيل دهد و همه‌ي اين كميته‌ها مقدمات كار را فراهم كردند.


وزير اطلاعات ادامه داد: در اين سفر من نيز با مقامات امنيتي ملاقات خواهم كرد و مقدمات همكاري امنيتي دو كشور را فراهم خواهيم نمود. جمهوري اسلامي براي امنيت عراق اهميت فوق‌العاده‌اي قائل است و امنيت خود را به امنيت اين كشور وابسته مي‌داند.


وي با اشاره به مشتركات فرهنگي دو كشور ايران و عراق اضافه كرد: ملت ايران هميشه مشتاق‌اند كه به عنوان زائر در عراق حضور داشته باشند و اين امر مستلزم آن است كه در عراق شرايط كاملا مساعد و امني برقرار باشد تا مردم ايران بتوانند به آرزوهاي خود در اين زمينه برسند. از اين رو همه چيز براي همكاري چندجانبه‌ي امنيتي، اقتصادي و سياسي فراهم است و اين در حالي است كه البته گروهك منافقين و بيگانگان آمريكا در عراق همواره تلاش مي‌كنند كه سوءظن و اطلاعات غلطي را بپراكنند و مانع شوند اين‌كه دو ملت به هم نزديك شوند، اما ما اميدواريم همكاري دو دولت مانع اين دشمني‌ها شود.


يونسي با تاكيد بر خروج اين گروهك‌ها از كشور عراق خاطرنشان كرد: البته مقامات عراقي پيش از اين قول دادند كه اين گروهك‌ها را از كشورشان اخراج كنند و امروز مدعي‌اند كه مقدمات آن در حال فراهم شدن است. لذا ما نيز تلاش خواهيم كرد به آنها تفهيم كنيم كه حضور گروهك منافقين و يا هر گروه تروريستي ديگر در عراق به زيان منافع ملي دو كشور است.


وي درباره‌ي آخرين اطلاعاتي كه وزارت اطلاعات در مورد جاسوسان هسته‌يي در اختيار دارد، توضيح داد: آمريكا و اسراييل به اين فكر هستند كه به دانشمندان و دانشجويان هسته‌يي ما، كليه‌ي پژوهشگران، محققان و دانشمنداني كه به دانش‌هاي ويژه‌اي مثل فيزيك، علوم بيولوژي و علومي كه به نوعي به توانمندي‌هاي اين كشور كمك مي‌كند از طرق مختلف نزديك شوند و ابتدا رابطه‌اي عاطفي برقرار كرده و كم‌كم آنها را در وضعيتي قرار دهند كه خود افراد مجبور شوند به آنها اطلاعات دهند و پل‌هاي پشت سر خود را خراب كنند و در موقعيتي قرار گيرند كه قابل بازگشت نباشد.


وي با ابراز تاسف از شناسايي جمعي از افراد كه در اين راستا فعاليت مي‌كنند، گفت: اين افراد سرمايه‌ي ملي بودند اما متاسفانه ندانسته در دام سرويس‌هاي جاسوسي دشمنان قرار گرفتند. از اين رو امروز ما هم قصد نجات آنها را داريم و هم مي‌خواهيم اين ضربات را جبران كنيم.


يونسي از تمام دانشمنداني كه به گفته‌ي وي به‌جز دانش به چيز ديگري فكر نمي‌كنند و از شيطنت‌هاي سرويس‌هاي جاسوسي اطلاعي ندارند، درخواست كرد در سفرهاي علمي‌شان مواظب باشند به افراد ناشناس نزديك نشوند و به‌جز برنامه‌هايي كه از قبل پيش‌بيني شده، به هيچ برنامه‌ي جديدي تن ندهند.


به گزارش ايسنا وزير اطلاعات در ادامه درباره‌ي القاعده و تعداد افرادي كه از اين سازمان در ايران بازداشت شده و به كشورهايشان برگردانده شدند، گفت: درباره‌ي القاعده تا كنون به پنج موج اين سازمان برخورد كرده‌ايم. از زماني كه رژيم طالبان فرو پاشيد تا به امروز اين پنج موج مورد برخورد ما بوده است. موج اول، موجي بود كه بعد از فروپاشي طالبان به دليل مرز طولاني ما با افغانستان، چندين هزار نفر از افغان‌ها و يا مليت‌هاي مختلف بعضا به شكل غيرقانوني وارد كشور ما شدند. ما در آن دوران تصميم داشتيم همه‌ي اينها را به هر نحوي كه شده از كشور خود بيرون و طرد كنيم.

وي با بيان اين‌كه درباره‌ي موج اول، سياست طرد و اخراج از كشور را دنبال كرديم، ادامه داد: البته اين روش را بسياري از كشورهاي همسايه داشتند و اين روش تنها مختص كشور ايران نبود. به مرور زمان متوجه شديم برخي از عناصر القاعده در داخل كشور جا خوش و يا احساس كردند مي‌توانند در اين‌جا بمانند. لذا ما اينها را شناسايي كرديم و ناچار شديم آنها را دستگير كنيم؛ چرا كه قصد داشتند از خاك ايران براي عمليات تروريستي عليه ساير كشورها سوءاستفاده كنند.


وزير اطلاعات با تاكيد بر اين‌كه برخورد با اين موج فوق‌العاده برايمان مهم بود، افزود: برخورد با اين موج، برخورد مستقيم با سازمان القاعده تلقي مي‌شد. از اين رو به تجربه‌ي كافي و اطلاعات كافي نياز وجود داشت. اينها در شهرهاي مختلف كشور مخفي شده بودند كه همه‌ شناسايي و دستگير شدند.


يونسي موج سوم را برخورد با هواداران القاعده در غرب كشور معرفي كرد و گفت: اين موج عمدتا در پوشش انصارالاسلام فعاليت مي‌كردند كه تردد آنها بيشتر در كشور عراق بود. اينها را نيز شناسايي و دستگير كرديم و تعداد زيادي از آنها محاكمه شده و امروز در بازداشت هستند.


وي هواداران القاعده در شرق كشور را موج چهارم اين سازمان عنوان كرد و افزود: تعدادي از اين افراد با شبكه‌هاي شرارت و مواد مخدر نيز گره خورده بودند. اينها تصميم داشتند كه در شهرهاي بزرگ ايران به‌ويژه تهران به صورت گسترده عمليات خرابكاري و تروريستي و انفجار راه بيندازند كه خوشبختانه به‌موقع شناسايي و دستگير شدند و عوامل عمده‌ي آنها امروز در بازداشت هستند. سر شبكه‌ي اين موج، فردي به نام عبدالمالك است كه عمدتا متواري است.


يونسي درباره‌ي موج پنجم اين سازمان گفت: در هفته‌ي پيش، موج پنجم القاعده كه عمدتا در شرق كشور، به سازماندهي و تشكيل گروه‌هاي مختلفي براي عمليات‌هاي تروريستي و حمايت و پشتيباني القاعده دست زده بودند و تعدادي از طلاب ديني و مولوي‌هاي اهل سنت را شناسايي كرده بودند، با كمك ساير مولوي‌هاي اهل سنت و طلبه‌هاي اهل سنت، اين عناصر را شناسايي كرديم.


وي با بيان اين‌كه تا كنون بيش از هزار نفر از اين افراد شناسايي، دستگير، طرد و اخراج و يا محاكمه شده‌اند، خاطرنشان كرد: حدود 200 نفر از اين افراد هم‌اكنون در بازداشت هستند.


وزير اطلاعات ادامه داد: برخي از اين شبكه‌ها كه شناسايي شده‌اند، به دليل اين‌كه سازمان القاعده امروز سازمان متمركزي نيست و به درستي نمي‌تواند فرماندهي كند، به صورت خودسر و خودجوش بدون اتصال به فرماندهي اصلي، عمل مي‌كنند و به اين دليل كه شبكه‌ي خودجوش و خودسري هستند و رها شده‌اند، برخي از اينها تحت نفوذ سرويس‌هاي اطلاعاتي منطقه و يا سرويس اطلاعاتي آمريكا قرار گرفته‌اند. فرماندهي برخي از اين شبكه‌ها دانسته يا ندانسته در اختيار سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي منطقه هستند و يا در اختيار كشور آمريكا و اسرائيل مي‌باشند.


يونسي با بيان اين‌كه از دو سال پيش اطلاعاتي به دستمان آمد مبني بر اين‌كه آمريكا قصد دارد با ساماندهي و سازماندهي برخي از اين شبكه‌ها عليه امنيت ملي ما وارد عمل شود، گفت: از اين رو ما افشاگري كرديم و اخطار لازم را داديم و وارد عمليات اطلاعاتي شديم كه باعث شد چندين شبكه‌ي اينها را شناسايي كنيم.

به گزارش ايسنا، علي يونسي، وزير اطلاعات در ادامه‌ي سخنانش در گفت‌وگو با خبرنگاران ايسنا، ايرنا و واحد مركزي خبر با اشاره به انفجارهاي هفته‌ي گذشته‌ي شهر لندن گفت: انگليس براي امنيت خود، متفاوت از آمريكا عمل كرد. آمريكا در قضيه‌ي 11 سپتامبر با سازمان القاعده با تمام قدرت درگير شد، اما انگليسي‌ها با شيوه‌هاي نرم‌افزاري و اطلاعاتي با آنها برخورد كردند؛ بدين معني كه سعي كردند با سازمان القاعده و هواداران آن برخورد قابل دركي انجام دهند و به نوعي به آنها اعلام كنند كه شما عملياتي نداشته باشيد، ما نيز ملاحظه‌ي شما را خواهيم كرد.


وي با بيان اين‌كه اين موضوع در سازمان‌هاي اطلاعاتي دنيا مرسوم است، گفت: در خيلي از سازمان‌هاي اطلاعاتي قرارداد نانوشته‌اي وجود دارد كه دو طرف را وادار به عدم فعاليت مي‌كند. بسياري از عناصر تندرو القاعده به‌ويژه پشتيباني‌هاي مادي آنان، امروز در كشور انگلستان در امان است؛ همان‌طور كه در برخي از كشورهاي عربي امروز همين وضعيت وجود دارد. امروز برخي از حمايت‌هاي مالي القاعده در برخي كشورهاي عربي، آزادي فراواني دارند و تردد عناصر القاعده در آن‌جا صورت مي‌گيرد، اما برخوردي با آنها نمي‌شود.


يونسي گفت: معني آن اين است كه آنها به يك تفاهم غيررسمي و نانوشته رسيده‌اند كه هركدام به نوعي ملاحظه‌ي ديگري را بكنند. اما به نظر مي‌رسد موساد و سيا، هر يك، از سرويس اطلاعاتي انگلستان و اين شگرد و شيوه عصباني بودند و بعيد نيست كه آنها در برخي از شبكه‌هاي اطلاعاتي نفوذ كرده باشند و اين ضربه را به انگليس زده‌اند كه به آن حالي كنند مبارزه با تروريسم بايد كاملا شفاف و هماهنگ با آنها باشد و آنها نمي‌توانند سياستي غير از سياست آمريكا و اسراييل دنبال كنند. لذا بعيد نيست بلايي كه بر سر لندن آمد، بر سر برخي از كشورهاي عربي منطقه نيز بيايد.


به گزارش ايسنا، وزير اطلاعات در ادامه در مورد كشته شدن فردي به نام شهاب منصوري در سيستان و بلوچستان كه به ادعاي برخي مامور امنيتي ايران بوده است، توضيح داد: اين شهروند ايراني، به اين سوءظن اين‌كه مرتبط با وزارت اطلاعات است به صورت بسيار وحشيانه‌اي به قتل رسيد و اين نشان مي‌دهد كه آنها به چه ميزان با مسلمانان و ملت ايران دشمن‌اند. اين مساله براي ما جاي تاسف دارد و ما به خانواده‌ي اين فرد تسليت مي‌گوييم.


وي با بيان اين‌كه ارتباط اين فرد با وزارت اطلاعات توهم است، گفت: هيچ مدركي دال بر اين‌كه اين شخص به وزارت اطلاعات وصل بوده، وجود ندارد.


يونسي با ابراز تاسف از اين‌كه چشم‌انداز مبارزه با تروريسم، چشم‌انداز خوشبينانه و خوشايندي نيست، گفت: از روزي كه آمريكا به افغانستان حمله كرد، چندين سال مي‌گذرد و تا كنون دو جنگ به راه افتاده و در عراق نيز صدام بيش از دو سال است كه ساقط شده است. اما متاسفانه مساله‌ي تروريسم هم‌چنان قوي‌تر از گذشته وجود دارد و اين ادعاي آمريكايي‌ها كه مي‌گفتند ما به شبكه‌هاي تروريستي ضربات جبران‌ناپذيري وارد كرده‌ايم، امروز نقش بر آب شد؛ چرا كه تروريسم هم‌چنان قدرتمند و فعال است و مي‌تواند هر روز ناامني را بر همه‌ي كشورها تحميل كند.


وي خاطرنشان كرد: فقط زماني كه القاعده در افغانستان فعال بود، بيش از 25 هزار نفر را آموزش داده و صدها شبكه‌ي تروريستي “آتش به اختيار” را تربيت كرد و به كشورهاي خودشان برگرداند. اين شبكه‌ها در اروپا، آمريكا و آسياي دور و در منطقه‌ي خاورميانه وجود دارد و از آن زمان تا كنون بسياري افراد جديدي به آنها ملحق شدند.


وزير اطلاعات با بيان اين‌كه موقعيت عراق براي تروريست‌ها زمينه‌ي بسيار خوبي فراهم كرد، گفت: همان‌طور كه ما پيش‌بيني مي‌كرديم، امروز عراق به بهشت تروريست‌ها تبديل شده است. تروريست‌ها در عراق امروز بسيار قوي‌تر از طالبان در آن زمان هستند و امروز نه فقط عراق ناامن است، بلكه همه‌ي دنيا ناامن شده است.

وي ادامه داد: مبارزه با تروريسم ساز و كار كاملا شفاف، قانوني، جهاني و بين‌المللي لازم دارد و مهم‌تر از همه بايد بسترها و زمينه‌هاي ترور را از بين برد.


يونسي با بيان اين‌كه دنيا در مبارزه با تروريسم، گزينشي عمل مي‌كند، اضافه كرد: هرجا كه مصلحت دانسته مي‌شود، اين مبارزه صورت مي‌گيرد اما هرجا كه مصلحت نباشد، در اين زمينه همكاري نيز نمي‌شود. امروز تروريسم را به تروريسم خوب و بد تقسيم مي‌كنند. آمريكا و اروپا از انواع و اقسام خشونت‌ها و جنايات تروريستي اسراييل حمايت مي‌كند.


وي در مورد برخي از اعضاي گروه منافقين نيز گفت: امروز در دنيا مستقيم يا غيرمستقيم اين تروريست‌ها مورد حمايت آمريكا و غير آمريكا قرار دارند. سران گروهك تروريستي القاعده و منافقين كه خود آمريكا آن را تروريست مي‌داند، به صورت وسيع در آمريكا هستند و با مجالس و مقامات آمريكا ارتباط دارند. مقامات آمريكا نيز تا كنون طي طومار و يا ليستي از آنها حمايت كرده‌اند. دفاتر اين تروريست‌ها در آمريكا آزاد است. البته اين در حالي است كه در عراق نيز اين منافقين آزاد و آماده‌اند و آمريكا امنيت آنان را بر عهده گرفته است.


به گزارش ايسنا وزير اطلاعات با اشاره به اين‌كه امروز تروريست‌هاي ايراني كه پشيمان و سرخورده شده‌اند نمي‌توانند از دست سران منافقين فرار كنند، خاطرنشان كرد: در يك اتفاق، حدود 500 نفر از منافقين از دست فرماندهان تروريست فرار كردند و به آمريكا پناه بردند. اين كشور نه فقط آنها را نجات نداد و يا به ما تحويل نداد، بلكه رفتاري بر آنها تحميل كرد كه آنها از اين كار خود پشيمان شدند. اينها ديگر نه توانستند به مقر اصلي منافقين برگردند و نه اجازه پيدا كردند كه راهي براي فرار پيدا كنند. البته به تدريج از دست آمريكا فرار كردند و خود را به دست صليب سرخ سپردند كه صليب سرخ آنها را به ما تحويل داد و تا كنون 400 نفر از منافقين به ايران تحويل داده شده‌اند كه اينها امروز در ايران به عنوان يك شهروند عادي آزادانه زندگي مي‌كنند.


يونسي با بيان اين‌كه خواهان آن هستيم كساني كه مايلند از شر منافقين خلاص شوند به دامان كشور برگردند، پرسيد: چرا آمريكا اين اجازه را نمي‌دهد و از آنها حمايت مي‌كند؟ آمريكا منافقين را به عنوان يك سرويس جاسوسي مورد توجه قرار داده و از آنها كمك مي‌خواهد. البته آمريكا به دليل اطلاعات غلطي كه تا كنون از اينها گرفته ضربات زيادي خورده، اما با اين وجود، هنوز از آنها استفاده مي‌كند.


وزير اطلاعات در ادامه با اعتقاد به اين‌كه دشمنان قصد دارند بحث تعدد قوميت‌ها را در ايران كه براي ما فرصت است، به تهديد تبديل كنند، افزود: دشمنان سعي دارند تعصبات قومي و يا تعصبات مذهبي را تحريك و آنها را عليه منافع ملي و وحدت ملي خرج كنند. در حالي‌كه سياست‌هاي جمهوري اسلامي بعد از انقلاب در جلب نظر قوميت‌ها و مذاهب مختلف در ايران بسيار در وحدت ملي موثر بوده است. خدمات بسيار وسيعي كه جمهوري اسلامي در عمران و آبادي اين قوميت‌ها انجام داده است، جمهوري اسلامي را كاملا به يك الگو در اين زمينه تبيدل كرده است.


وي با بيان اين‌كه تحريكات برانداز ضدانقلاب تاثيري در اين زمينه نداشته است، ادامه داد: شكست نيروهاي تروريسم و برانداز در حوزه قومي و مذهبي به اين دليل بوده كه مردم آنها را قبول نداشتند و ملت متوجه بود كه آنها فقط شعار مي‌دهند. لذا بايد با همكاري دولت مركزي مشكلات محلي خود را حل كنند.


وزير اطلاعات با اشاره به اين‌كه در چشم‌انداز 20 ساله به طور گسترده به عمران و آبادي مناطق مرزي و قسمت‌هاي قوم‌نشين توجه ويژه شده است، اضافه كرد: با اين وجود آمريكا و انگليس تلاش مي‌كنند كه در منطقه اختلافات قومي و مذهبي را فعال و چالش‌هاي مذهبي و قومي را پررنگ كنند تا آنها حضور خود را قانوني و موجه جلوه دهند و بتوانند مديريت كنند. اين سياست مزمن و كهنه‌ي انگليسي‌ها و پس از آن آمريكايي‌ها در منطقه است.


يونسي با اشاره به دستگيري يك سري از افراد و گروه‌ها كه در جهت تحريكات قومي و مذهبي فعاليت مي‌كردند، خاطرنشان كرد: برخي از اين افراد، روحاني شيعه و يا روحاني اهل سنت بودند. كار اين افراد، تحريك و نوشتن كتاب‌هاي تحريك‌آميز و طراحي شعارهاي خطرناك و ايجاد توقعات و انتظارات خارج از ظرفيت متعارف اقتصادي بود. در چند سال اخير اين تحريكات در كشورهاي منطقه بيشتر شده است و متاسفانه امروز اين تحريكات در عراق ديده مي‌شود. لذا براي وحدت ملي عراق بسيار نگران و معتقديم دولتمردان عراقي بايد بسيار تلاش كنند تا بتوانند گسل‌هاي قومي و مذهبي را در آن‌جا مديريت كنند تا وحدت ملي و تماميت ارضي عراق خدشه‌دار نشود.


وزير اطلاعات با بيان اين‌كه بارها هشدار داده‌ايم كه نبايد شعارهاي تحريك‌آميز هر دو گروه مذكور را ناديده بگيريم، ابراز تاسف كرد: گاهي به نام شيعه و يا سني تحريكات خطرناكي مي‌شود. وزارت اطلاعات به صور مختلف سعي كرده تا كنون با اين افراد برخورد كند.


يونسي با ابراز نگراني از آن‌چه كه امروز به گفته‌ي وي در محيط‌هاي مذهبي از سوي برخي افراد و حتي مداحان در جهت تحريك قومي و وحدت ملي صورت مي‌گيرد، خاطرنشان كرد: در سالي كه مقام معظم رهبري به عنوان انسجام ملي نامگذاري كرده، اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا عده‌اي به نام شيعه و سني مدام بر طبل اختلاف و دودستگي و تعصبات قومي مي‌كوبند؟ ما از تعصبات كوري كه امروز به صور گوناگون رواج پيدا مي‌كند، رنج مي‌بريم و نگرانيم كه كار به شكلي پيش رود كه بعد از اين نتوانيم جلوي آن را بگيريم.


وي با بيان اين‌كه پخش برخي از مداحي‌ها و يا سخنراني‌ها به زيان وحدت ملي است، خاطرنشان كرد: متاسفانه تعصبات كوري در كشور ما رواج پيدا كرده و يا حماقت‌هايي در حال ترويج است؛ يعني مردم را به جاي آشنا كردن با معارف، بعضا به تعصبات كور دعوت مي‌كنيم.


يونسي با بيان اين‌كه برخورد با اين افراد فراتر از وزارت اطلاعات است، گفت: اين موضوع به تصميمات كلان در كشور نياز دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا، علي يونسي، وزير اطلاعات در ادامه‌ي گفت‌و‌گوي خود با خبرنگاران ايسنا، ايرنا و واحدمركزي خبر، با اشاره به انتخابات اخير رياست‌جمهوري و آن‌چه تحريك اختلافات قومي از سوي برخي كانديداها ‌ناميد، اظهار داشت: برخي از كانديداها در اين انتخابات بيش از حد انتظار در حالي كه مطمئن بودند قول‌هايي كه مي‌دهند قابل عمل كردن نيست، وعده‌هايي دادند و البته جالب اين‌جاست كه قوميت‌ها به اين قول‌ها توجه نكردند. اين امر مي‌رساند كه مردم مشكلاتشان آن نيست كه روشنفكران و سياسيون فكر مي‌كنند، مشكل مردم امنيت، كار و نان است.


وي با بيان اين‌كه مشكلات مردم كل كشور، مشابه هم است، اظهار داشت: سياسيون و روشنفكران مشكلات درون خود را مي‌بينند و از زبان مردم چيزي مي‌گويند كه آنها دنبالش نيستند. به همين دليل عده‌اي در اين انتخابات شعار دادند، اما مردم به اين شعارها توجه نكردند.


وزير اطلاعات با اشاره به شعار حجت‌الاسلام والمسلمين كروبي مبني بر ارايه‌ي 50 هزار تومان در ماه به هر فرد بالاي 18 سال در انتخابات گفت: مشخص شد كه مشكل مردم همان چيزي است كه كروبي مطرح كرده است. كروبي بر روي نياز واقعي مردم دست گذاشت و مردم به آن اقبال كردند و اين در حالي است كه روشنفكران فكر مي‌كنند مشكل مردم اين است كه چرا مثلا { فلاني} در فلان مديريت به كار گرفته نشده است.


يونسي با تاكيد بر اين‌كه كروبي برخلاف نظر روشنفكران، نخبگان و سياسيون كه مشكلات مردم را بيشتر از درون خود دنبال مي‌كنند، تا از درون مردم، زبان مردم و مشكلات آنها را فهميد، خاطرنشان كرد: اين شعار از درك واقعي نياز مردم خبر داد و مردم به آن اقبال نشان دادند؛ در حالي كه بسياري از روشنفكران به اين نيازها توجه نمي‌كنند و مشكلات محفل علمي و سياسي خود را به جامعه تعميم مي‌دهند.


وي با بيان اين‌كه اين واقعيت است كه روشنفكران نتوانستند در انتخابات اخير رياست‌جمهوري، زبان مردم را بفهمند، در عين حال يادآور شد: دو نوع روشنفكري وجود دارد؛ يكي روشنفكري مستقل و ديگري روشنفكري بيمار. روشنفكر بيمار هميشه در جامعه وجود داشته و آن روشنفكر وابسته‌ي غربي است كه هميشه حل مشكلات مردم را از زبان غربي‌ها در خارج از كشور دنبال مي‌كند. اين بيماري به همان اندازه خطرناك است كه تعصبات ديني و تنگ‌نظري‌هاي مذهبي براي كشور خطر دارد و اين‌كه جمعي تفكر مذهبي خاص خود را كه براي يك جمع كوچك مناسب است، براي همه جامعه بخواهند به كار ببرند.


يونسي با اشاره به مخالفت حضرت امام خميني (ره) با خشكه‌مقدس‌ها، هم‌چنين روشنفكران وابسته و بيمار اضافه كرد: افراط و تفريط در هر دو اين گروه‌ها وجود دارد. متاسفانه هر دو اين گروه‌ها امروز در كشور در حال رشد هستند. ما نگرانيم رشد تعصبات كور مذهبي كه به دور از معارف و بصيرت ديني و بدون وصل به جايگاه‌هاي عميق روحانيت، صورت و بيشتر توسط افراد جاهل شكل مي‌گيرد، به تشكيل گروه‌هاي تروريستي شبيه فرقانيسم منجر شود.


به گزارش ايسنا، يونسي در ادامه‌ي سخنان خود با اشاره به انتخابات اخير رياست‌جمهوري گفت: در اين انتخابات همه‌ي مردم كانديداي مورد نظر خودشان را از هر سليقه‌اي در صحنه داشتند و بهانه‌اي براي غيبت وجود نداشت. هم‌چنين در هيچ انتخاباتي مثل اين انتخابات تا اين اندازه جمهوري اسلامي و دولت‌هاي بعد از انقلاب، به نقد كشيده نشدند.


وي با بيان اين‌كه البته بسياري از نقدها و اشكالات عادلانه نبود، خاطرنشان كرد: اما صدا و سيما اين فرصت را در اختيار مردم گذاشت تا با آگاهي كامل تصميم بگيرند.


وزير اطلاعات مشاركت فوق‌العاده‌ي مردم در اين عرصه را مورد توجه قرار داد و افزود: حضور پرشور مردم نشان داد جمهوري اسلامي از قابليت و ظرفيت بالاي نقدپذيري برخوردار است و آستانه‌ي تحملش بسيار است؛ تا حدي كه انتقادات ظالمانه را تحمل مي‌كند. دولت در اين انتخابات حتي به انتقادات بسيار غيرمنصفانه پاسخ هم نداد، تا مردم آگاهانه انتخاب كنند و دشمنان منفعل شوند.


يونسي با اشاره به روز 18 تير امسال افزود: انفعال اپوزيسيون آن‌قدر شديد است كه امسال براي 18 تير خفه شدند و هيچ برنامه‌اي اجرا نكردند و تنها خودي‌ها حرف آن را به ميان آوردند. در واقع اپوزيسيون برانداز كه 18 تير را ابزاري براي رسيدن به مقاصد خود قرار مي‌داد، امسال ديگر هيچ نگفت و قطعا اين انفعال مدت‌ها به طول خواهد انجاميد.


وي با ابراز تاسف از آن‌چه تخريب بي‌حد و حصر برخي كانديداها عليه يكديگر مي‌ناميد، ادامه داد: متاسفانه در اين انتخابات برخي شخصيت‌هايي كه بعضا از شخصيت‌هاي موسس نظام جمهوري اسلامي بودند، بيش از حد توسط هواداران و گروه‌هاي رقيب به صورت سازمان‌يافته مورد هجمه قرار گرفتند. وزارت اطلاعات نيز علي‌رغم اين‌كه وظيفه‌ي ذاتي و اصلي‌اش تنها تامين امنيت است، بسياري از اين باندها را شناسايي كرد و تقريبا بيش از 100 پرونده در اين رابطه تشكيل داده است.


يونسي با بيان اين‌كه اين پرونده‌ها به يك كانديداي خاص منحصر نيست، گفت: وظيفه‌ي اصلي ما تامين امنيت انتخابات بود كه به بهترين وجه به اين وظيفه عمل شد. در هيچ جاي دنيا انتخاباتي به اين گستردگي با چنين سلامتي برگزار نمي‌شود. اين انتخابات با امنيت كامل برگزار شد. البته گروه‌ها و افرادي هم هستند كه هنوز دستگير نشده‌اند. وزارت اطلاعات عجله‌اي براي دستگيري آنها ندارد، زيرا در اين‌گونه موارد كه احتمال وجود شبكه‌اي را مي‌دهد، وارد عمل نمي‌شود و تنها كنترل نامحسوسي مي‌كند تا بتواند پشت صحنه را كشف كند.


وي با بيان اينكه اين انتخابات، اپوزيسيون برانداز را دچار فلج تحليلي كرد، با اشاره به تخريب شخصيت‌هاي مسوول نظام جمهوري اسلامي از سوي فردي كه وي، خواست نامش فاش نشود، گفت: اين فرد، سران سه قوه را به بدترين شكل ممكن مورد هجمه قرار داد و بالاتر از هر ضدانقلابي عمل كرد. وزارت اطلاعات درصدد است كه عملكرد اين فرد را مورد پي‌گيري قرار دهد و وي را بازداشت كند.


يونسي تاكيد كرد نبايد فردي كه در نظام جمهوري اسلامي است و به يك جناح يا دسته‌ي خاص وابسته‌ است، با حاشيه‌ي امنيتي كه دارد هر نسبتي كه مي‌خواهد به مسوولان نظام بدهد.


وي در ادامه درباره‌ي انفجارهاي شهر تهران و اهواز كه پيش از انتخابات نهمين دوره‌ي رياست‌جمهوري رخ داد، گفت: اين انفجارها آماتوري بود و با افشاگري‌هاي وزارت اطلاعات متوقف شد. سرنخ‌هايي از عاملان اين انفجارها به دست آمده كه به زودي آن را پي‌گيري و اعلام مي‌كنيم.


به گزارش ايسنا، وزير اطلاعات در ارزيابي از عملكرد وزارتخانه‌ي متبوعش در پايان روزهاي خدمت‌رساني گفت: وقتي من وارد وزارت اطلاعات شدم، التهاب شديدي بر آن حاكم بود. بحران قتل‌هاي زنجيره‌يي، فضاي سياسي كشور را برگردانده بود و ادبيات سياسي كشور نيز از آن ماجرا متاثر بود. متاسفانه وزارت اطلاعات بيشتر از هر نهاد و ارگاني از اين ماجرا آسيب ديد و بنده كه وارد اين وزارتخانه شدم بايد سريعا براي مقابله با اين بحران‌ها فعاليت را آغاز مي‌كردم.


وي هم‌چنين عمليات گسترده‌ي منافقين و خمپاره‌زني آنها به نهادهاي حاكميتي را در آن مقطع مورد اشاره قرار داد و گفت: در آن شرايط بايد وزارت اطلاعات از بحران خارج و براي مقابله با تروريسم آماده مي‌شد. خوشبختانه پرسنل اين وزارتخانه سياست‌هاي را كه نشأت گرفته از سياست‌هاي رييس‌جمهور بود، در مدت كوتاهي پذيرفتند و ما توانستيم از آن بحران‌ها خارج شويم.


وزير اطلاعات مقابله با تروريسم و منافقين را در آن مقطع زماني در دستور كار وزارتخانه‌ي متبوعش عنوان كرد و در اين مورد توضيح داد: وزارت اطلاعات تلاش كرد شبكه‌هاي منافقين را در داخل شناسايي كند كه اين امر هم ظرف چند ماه عملياتي شد.


وزير اطلاعات با بيان اين‌كه تلاش كرديم روند غلط رسيدگي به پرونده‌ي قتل‌هاي زنجيره‌يي را تغيير دهيم، گفت: زماني كه افراد بي‌گناهي كه ربطي به اين پرونده نداشتند آزاد شدند، انگيزه‌ي پرسنل براي فعاليت در اين راستا بالا رفت و پرونده در مسير صحيح خود قرار گرفت.


يونسي ادامه داد: وزارت اطلاعات براي مقابله يا غلبه، يا به يك شيوه‌ي سنتي سخت‌افزاري، عملياتي و نظامي مي‌توانست عمل كند و يا از شيوه‌هاي نرم‌افزاري و حرفه‌اي بايد استفاده مي‌كرد. ما شيوه‌ي نرم‌افزاري را به كار برديم و همواره بر پيشگيري به جاي مقابله تاكيد داشتيم. طراحي فرآيندها و ساختارها در اين وزارتخانه به نحوي بود كه امكان فعاليت‌هاي خلاف را به حداقل رسانيد.


به گزارش ايسنا وي با اعتقاد به اين‌كه اين نوع عملكرد باعث جلب اعتماد مردم به اين وزارتخانه شد، ادامه داد: پس از اين، كار اقتصادي وزارت اطلاعات تعطيل شد و اين وزارتخانه همه‌ي منافع خود را به كلي ناديده گرفت و سعي كرد خود را به عنوان خدمتگزار مردم معرفي كند، نه حاكم بر آنها.


يونسي با اعتقاد به اين‌كه احساس ناامني نسبت به وزارت اطلاعات از سوي مديران و مردم رفع شد، افزود: آشتي وزارت اطلاعات با مردم باعث آشتي آن با مديران و خدمتگزاران ملت شد و لذا اين وزارتخانه توانست به نقطه‌ي اصلي و جايگاه واقعي خود برسد.


وزير اطلاعات با اشاره به اين‌كه در اين مدت، اين وزارتخانه صدها توطئه را شناسايي، كشف و خنثي كرده است، گفت: به شيوه‌ي نرم‌افزاري عمل كردن باعث شد مردم احساس كنند وزارت اطلاعات يك تشكيلات جديد در خدمت به آنهاست؛ لذا به آن اعتماد كردند و از مستقل عمل كردن آن خشنود شدند.


يونسي با تاكيد بر اين‌كه وزارت اطلاعات به‌ويژه در انتخابات نبايد عضو جريان و ستاد خاصي باشد و تا كنون نيز به اين شكل بوده است، اظهار داشت: البته اين مستقل عمل كردن هزينه‌هاي بسياري براي ما داشته است. اين وزارتخانه همواره در چارچوب آن‌چه قانون برايش مشخص كرده، عمل كرده است.


وي با تاكيد بر اين‌كه وزارت اطلاعات باب ميل هيچ كسي اطلاعات نمي‌دهد و طبق منافع ملي عمل مي‌كند، گفت: اين وزارتخانه رفتار خشن را براي هيچ فردي مجاز نمي‌داند و ما امروز به اين نوع عملكرد خود افتخار مي‌كنيم.


يونسي با بيان اين‌كه بسياري از اين رويكردها نهادينه شده است، افزود: اميدواريم در آينده اين رويكردها ادامه پيدا كند. البته اين در حالي است كه بازگشت به گذشته غيرممكن است. كارمندان شريف وزارت اطلاعات اجازه نمي‌دهند هيچ اراده‌ي غيرقانوني به آنها تحميل شود. تا كنون بيش از هزار نفر از مديران كشور، اين رويكرد وزارت اطلاعات را مورد تاييد خود قرار داده‌اند. رويكرد اخلاقي و قانوني اين وزارتخانه نه تنها از اشراف آن نكاسته، بلكه باعث افزايش اشراف اطلاعاتي بيشتر هم شده است.


وزير اطلاعات در پايان سخنان خود گفت: اگر نمره‌ي وزارت اطلاعات را 20 ندهيم، بايد بگويم اين نمره بسيار عالي است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشروح گفتگوي مطبوعاتي وزير اطلاعات: از شكل‌گيري شبه‌فرقانيسم نگرانيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016