پنجشنبه 30 تیر 1384

"روزنامه نگاران كانادايي براي آزادي بيان": پل مارتين مقامات ايران را به آزادي گنجي فرا بخواند! شهروند

بیانیه مطبوعاتی

امروز 19 جولاي 2005، همزمان با 39مين روز اعتصاب غذاي اكبر گنجي روزنامه نگار زنداني، سازمان "روزنامه نگاران كانادايي براي آزادي بيان" (CJFE) از نخست وزير پل مارتين طلب ميكند كه مسئولان ايراني را به آزادي وي فرا بخواند. اكبر گنجي پس از اينكه يك سلسله مقاله در رابطه با قتل چندين روشنفكر در سال 1998 و ارتباط اين قتل ها با مسئولان تراز اول حكومتي انتشار داد، در سال 2000 دادگاهي و نهايتا به شش سال حبس محكوم شد.
گنجي قبل از گرفتار شدن به زندان، به عنوان خبرنگار كاوشگر (Investigative journalist) براي روزنامه "صبح امروز" كه اكنون متوقف شده است كار ميكرد.
او در سال 2000 "جايزه بين المللي آزادي مطبوعات" را دريافت كرد. براساس گزارشهاي رسيده گنجي به دليل وخامت سلامتي اش به بيمارستان منتقل شده و خانواده او اظهار كرده است كه اجازه ملاقات وي را نداشته است.
اكبر گنجي كه 11 روز به لايل پزشكي بيرون از زندان بود، در اعتراض به بازگردانده شدن به زندان، در تاريخ 11 جون اعتصاب غذاي خود را از سر گرفت.
رود مك دونل مدير اجرايي گفته است: "آقاي گنجي فرد شجاعي است و سو رفتار حكومتش با وي تنها ميتواند به عمل او به عنوان منتقدي كه در گذشته شجاعانه سوءرفتار خشونت ‌آميز حكومت را به نمايش گذاشته بود، بازگردد. هر گاه سوء رفتار با گنجي ادامه يابد، مقامات ايران وي را تبديل به يك شهيد خواهند‌كرد.
آزادي او براي حكومت ايران بهتر خواهد بود گرچه او احتمالا پس از آزادي نيز همچون خار در کنار حكومت عمل خواهد كرد. اما اين همان نقشي است كه روزنامه نگار خوب در يك دمكراسي واقعي بايد بازي كند. و يك حكومت مسئول بايد‌ تحمل كند."
براساس گزارش خبرگزاري رويتر گنجي 40 پوند وزن از دست داده است و از بيماري شديد‌ آسم رنج ميبرد كه در زندان به آن مبتلا شده است. او به طور مكرر از دسترسي به امكانات پزشكي محروم شده است در حالي كه خانواده اش نگران تمديد محكوميت وي براي جلوگيري از آزادي او است.
محكوميت او تا به حال به قيمت پنج سال آزادي وي تمام شده است و حالا ممكن است جان وي را بستاند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از نخست وزير پل مارتين و دولت كانادا طلب ميكند به اتحاديه اروپا و رئيس جمهوري ايالات متحده پيوسته به شيوه ي رفتار حكومت ايران با اكبر گنجي انتقاد كرده و آزادي بي قيد و شرط وي را خواستار شود.
CJFE سازماني است متشكل از 300 روزنامه نگار، نويسنده مطبوعاتي، ناشر، توليدكننده رسانه اي و دانشجو كه براي گسترش آزادي بيان و مطبوعات در كانادا و در جهان فعال هستند.

Copyright: gooya.com 2016