یکشنبه 2 مرداد 1384

عشرت شايق: بايد كابينه را فراي جنسيت و لباس بدانيم، ايسنا

بايد كابينه را فراي جنسيت و لباس بدانيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

شايق گفت: زنان در كابينه آينده نمي‌خواهند زينت‌المجالس باشند.

عشرت شايق نماينده مردم تبريز در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا با بيان اين‌كه اگر بخواهيم حضور زنان و روحانيون در كابينه را بررسي كنيم، بعد هم بايد حضور اقوام بررسي شود، گفت: بايد كابينه را فراي جنسيت و لباس ببينيم، حداقل اين اجازه را بدهيم كه با توجه به شعارهايي كه آقاي احمدي‌نژاد داده‌اند در فضايي قرار گيرد كه از افرادي كه مي‌توانند با اين شعار همراه باشند، تاكنون مصداق عدالت بوده‌اند و كارنامه خوبي را هم ارائه داده‌اند در كابينه استفاده كنند كه ممكن است در بين آنها خانم‌ها يا روحانيون هم باشد يا نباشد.

وي ادامه داد: نوع محدوديتي كه ما نسبت به اشخاص و افراد و لباس آنها ايجاد مي‌كنيم زيبنده كابينه نيست. اين‌كه گفته شود تعداد مشخصي خانم يا روحاني در كابينه وجود داشته باشد محدود كردن رييس‌جمهور است.

شايق با بيان اين كه طبيعتا وزير اطلاعات و وزير دادگستري نوع وظيفه‌شان به گونه‌اي است كه روحاني هستند و حداقل 2 روحاني در كابينه ‌داريم گفت: اگر گفته شود كه 2 نفر زن بايد در كابينه حضور داشته باشند اين محدوديت زنان است.

نماينده تبريز افزود: من زن را فقط در خانواده زن مي‌بينم، از خانواده كه بيرون آمد و در اجتماع وارد شد بحث جنسيتش ديگر مطرح نيست. اگر مي‌خواهيم به زنان محبت كنيم، بايد مطالبات حوزه زنان را فراوري دولت آينده قرار دهيم و براي آن تلاش كنيم. در حال حاضر زنان خانه‌دار ما قشر عظميي هستند كه هويت اشتغال ندارند. اگرچه جز نيرو‌هاي مولد جامعه هستند اما در هيچ آماري آنها جز آمار و ارقام قرار نمي‌گيرند در حالي كه محور خانواده هستند.

عضو هيات رييسه كميسيون اصل نود با اشاره به تفاوت‌هاي فيزيكي در خلقت بين زن و مرد گفت: اگر خانم‌ها با آقايان متفاوتند چرا بايد زنان هم به مانند مردان 30 سال خدمت كنند. براي اين خدمت رساني زنان بايد 25 سال كار را 30 سال محاسبه و با احتساب 30 روز پيش‌بيني كنيم و به آن يك كاركرد قانوني دهيم و آن را جز مطالبات زنان در دولت آتي بخواهيم.

شايق تصريح كرد: براي احقاق حق زنان حوزه‌هاي مختلف براي كار وجود دارد اما اين‌كه به شكل نمادين بگوييم در هيات دولت چند تا خانم وجود دارد به كابينه با ديد زن و مرد نگاه مي‌كنيم.

وي خاطرنشان كرد: استفاده ابزاري از زنان زماني در فرهنگ و سينما، زماني در اجتماع و زماني در سياست اتفاق مي‌افتد. ما نمي‌خواهيم زينت المجالس و نماد باشيم. گاهي اوقات گفته مي‌شود در هيات رييس مجلس زن حضور داشته باشد و البته برخي از خانم‌ها خودشان هم اين درخواست را دارند كه چون مي‌خواهيم جواب غرب و بعضي شبهات را بدهيم دو زن در اين حوزه قرار دهيم.

وي تاكيد كرد: آنچه كه بايد براي آن تلاش كنيم مد نظر قرار دادن فراقت جنسيتي است. در منزل، زن در جايگاه مادري و همسري است و مرد هم در جايگاه پدري و سرپرستي خانواده است و كاركرد زنان در آنجا فرق مي‌كند.

شايق هم چنين در خصوص فرصت‌ها و چالش‌هاي دولت آينده گفت: دولت آينده دولتي را تحويل مي‌گيرد كه در عين حال كه در آن كارهاي بسيار مفيدي صورت گرفته و بايد از آن تقدير كرد، اما از چالش‌هاي فراروي دولت آينده، عدم سامان‌دهي به وضعيت سياسي، فرهنگي و اجتماعي كشور است. در سياست خارجي مشكلات عديده‌اي داريم خصوصا اين‌كه ديپلماسي ما از شكل ديپلماسي قدرت به شكل ديپلماسي مرعوب و منفعل درآمده است كه نمود اصلي آن را در مذاكرات هسته‌ايي مي‌بينيم كه ان‌شاء‌اله بايد در اين روند تغييراتي صورت گيرد و در عين حالي كه مي‌تواند براي ايجاد يك ديپلماسي قدرت و موازنه قدرت در منطقه و جهان باشد مي‌توانيم اين ديپلماسي ناعادلانه مرعوب وضعيت فعلي را از بين ببريم.

نماينده تبريز با اشاره به اين‌كه فرهنگ ما در درون خودش تعارضاتي دارد ادامه داد: اين تعارضات بايد مرتفع شود، آموزش و پرورش، ارشاد و آموزش عالي تحول بسيار مي‌طلبند. آموزش و پرورش در حال حاضر كاركرد سياسي‌اش قوي‌تر از كاركرد آموزشي و تربيتي‌اش است.

از سوي ديگر دولت آقاي احمدي‌نژاد فرصت بسيار خوبي در آموزش پرورش براي رقم زدن تربيت نسل آينده دارد، در عين حال مي‌تواند بهترين فرصت براي خدمت باشد. اگر در حال حاضر رويكرد عملي به آموزش و پرورش دهيم رشد بيشتر كشورمان در صحنه‌هاي مختلف مشاهده مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به اعتقاد وي، اگر سرمايه‌گذاري روي فرهنگ صورت گيرد نياز به ستاد‌هاي موازي نداريم و اگر بتوانيم اجتماع قوي تشكيل دهيم و قبل از اين‌كه جوان‌مان را محكوم كنيم و از او درخواست‌هاي متعدد داشته باشيم چالش‌هاي پيش روي او را مرتفع كنيم، آن موقع نياز به ستاد‌هاي مبارزه ‌نداريم.

وي افزود:‌ ستاد‌هاي مبارزه نشانه ضعف عملكرد بخش‌هاي مختلف دولتي است. بهتر است روي رفع مشكلات هزينه كنيم و بعد هم از جوانمان آن مقدار كه امكانات داده‌ايم درخواست كنيم. با شدت دادن ارائه خدمات عالي در بخش‌هاي مختلف اشتغال، مسكن، ازدواج و استفاده از تخصص‌ها، يكسري خرج‌هاي دولت كاهش مي‌يابد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عشرت شايق: بايد كابينه را فراي جنسيت و لباس بدانيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016