سه شنبه 4 مرداد 1384

محمد علي دادخواه:اعتصاب غذاي گنجي دفاع مشروع است، تبريزنيوز

پيمان پاک مهر-روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:00989144157400


تبريز نيوز :سرويس حقوق بشر:"محمد علي داخواه" وکيل پايه يک دادگستري و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر ايران در گفتگويي با "پيمان پاک مهر" در خصوص تشديد پاره از محدوديت ها و اعمال فشار به "اکبر گنجي" روزنامه نگار و زنداني سياسي که بيش از چهل روز از اعتصاب غذايش گذشته و در بيمارستاني در تهران بستري است به سوالات سرويس حقوق بشر تبريز نيوز پاسخ مي دهد.

پيمان پاک مهر:آقاي دادخواه همانطوريکه مستحضريد پاره از محدوديت ها و اعمال فشار به "اکبر گنجي" روزنامه نگار و زنداني سياسي که بيش از چهل روز از اعتصاب غذايش گذشته و در بيمارستاني در تهران بستري است تشديد شده است آيا اعمال چنين روش هايي قانوني است ؟

محمد علي دادخواه:اصولا هر زنداني بايد از مواهب بهداشتي ، سلامتي و ديگر مزاياي يک امکان طبيعي برخوردار شود، هم قوانين عادي کشور ايران بر آن پاي فشرده و هم موازين جهاني اعلاميه حقوق بشر و ميثاق مدني- سياسي اين موارد را بسيار با اهميت دانسته است.بنابه موازين قانوني ايران ،وکيل مدافع مي تواند هر روز موکل خودش را ملاقات کند.بطور طبيعي وقتي موکلي در شرايط اضطراري بيماري و يا ديگر حالات غير عادي قرار دارد بايد از اين اختيارات و امکانات قانوني بيشتر برخوردار شود.متاسفانه معلوم نيست بر مبناي کدام قانون و مقررات ، بيمارستان ميلاد بجاي اين که رخصت و فرصت ديدار وکلاي آقاي گنجي را با ايشان فراهم کند از اجازه ملاقات با وکلاي خودداري ورزيده است.

پيمان پاک مهر:اگر چنين موضوعي به دستور دادستاني صورت پذيرد چطور؟

محمد علي دادخواه:اين موضوع اگر به دستور دادستان باشد بايد صراحتا اعلام بکنيم که دادستان در خصوص پرونده مختومه هيچ حق اظهار نظر و دخالت ندارد، چون پرونده آقاي گنجي اختتام يافته و حکم درباره ايشان صادر شده است و ايشان در حال طي دوران مجازات خودش است.اصولا مشخص نيست دادستان تهران به کدام مستند و مجوزي اجازه ملاقات به وکلاي گنجي را نمي دهد.بر اين مبادي ما بايد برگرديم به مبادي کلي و اصولي مورد پذيرش قوانين ايران که وکيل مدافع بايد به طور عادي بتواند تا موکل خودش را ملاقات کند.

پيمان پاک مهر:به نظر شما چنين تصميمي چه عواقبي در بر خواهد داشت؟

محمد علي دادخواه: متاسفانه ما در جريان قتل خانم "زهرا کاظمي"، عکاس و خبرنگار هم با همين مشکل مواجه شديم ، به اين ترتيب که اجازه ملاقات به هيچ وکيلي نداده بودند و به همين علت نهايتا وقتيکه ايشان به قتل رسيد بسياري از موارد مهم در پرده ابهام فرو ماند که معظل بزرگي براي دستگاه قضايي از يک سو و نگرش جهاني به نظام قضايي ما از منظر ديگر ايجاد کرده است.

پيمان پاک مهر:در چنين شرايطي مهمترين موضوعي که بايد مد نظر قرار گيرد کدام است؟

محمد علي دادخواه:در شرايط حاضر بزرگترين موضوعي که بايد مورد توجه قرار گيرد آ ن استکه از اين اقدام خلاف قانون عادي و مقررات ناظر به حقوق فطري و بنيادي انسان يعني حق ملاقات وکيل با موکلش رفع مانع به عمل آيد.زيرا گذشته از آن که اين امر قابل تعقيب انتظامي است آقاي گنجي يک متهم عادي که در جهت تحقيقات در اختيار بيمارستان قرار گرفته باشد نيز همانگونه که يک بيمار حق دارد با بستگان خود ملاقات داشته باشد وي نيز از اين حق بديهي بشري برخوردار است و مسيولين بيمارستان بايد نيز پاسخگوي اين اقدامات باشند.

پيمان پاک مهر:در چنين شرايطي اعتصاب غذاي گنجي را از منظر حقوقي چگونه تحليل مي کنيد؟

محمد علي دادخواه:ما بايد اعتصاب غذاي آقاي گنجي را يک نوع دفاع مشروع بدانيم به علت اين که در شرايط خاصي قرار گرفته که نمي توانسته وضعيت خود را اعلام کند و نيز توجه شايسته به وضعيت جسماني و موقعيت پرمخاطره وي نمي شده است،لذا گنجي ناچار بوده از طريق اعتصاب غذا به گونه اي اعتراض خود را اعلام کند.

پيمان پاک مهر:در اين چند روز اخير واکنش هاي متفاوتي از سوي رييس قوه قضاييه و دادستاني تهران در خصوص وضعيت اکبر گنجي را شاهد بوديم در واقع دادستاني هم چنان بر مواضع خود پافشاري مي کند...

محمد علي دادخواه:قوه قضاييه در مواضع سلسله مراتب با توجه به توضيحي که در ابتداي مصاحبه دادم کلا نبايد حيطه اختيار و اعلام نظري براي دادستاني تهران قايل باشد.

پيمان پاک مهر: در لابلاي اين واکنش ها به شرايط وخيم گنجي "تقاضاي عفو" هم مطرح شده است ...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد علي دادخواه:حق آن استکه تقاضاي عفو هم براي گنجي مطرح نکنيم چون عفو مربوط به کسي است که گناهي انجام داده و تقاضاي بخشش دارد.همانطوريکه در بسياري از پرونده ها نقض بلا ارجاع مي شود بايد قاعدتا آقاي شاهرودي با توجه به اختيارات قانوني ايشان به خلاصي گنجي از زندان اقدام کند.اين گزينه هم در برگيرنده رعايت قانون است و هم متضمن رعايت حقوق بشر و هم با عطوفت و رفتار اسلامي که قوه قضاييه بايد نماد کاملي از آن باشد سازگاري دارد.بايد در نگرش کلان شعارها با عمل ها و اقدام ها در تعارض و تضاد قرار نگيرد . از يک طرف اگر دم از کاستن زندانيان و رعايت اصول قانوني را ترويج کنند اما در عمل چنين موضوعي تحقق پيدا نکند از بار تاثير آن گفتارهايي که به عنوان پيام و منش و روش قوه قضاييه ناميده مي شود کاسته خواهد شد.لذا خردمندي ايجاب مي کند آقاي شاهرودي از اختيارات قانوني استفاده کنند تا آقاي گنجي در زندان به سر نبرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد علي دادخواه:اعتصاب غذاي گنجي دفاع مشروع است، تبريزنيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016