پنجشنبه 6 مرداد 1384

نتيجه رفراندوم به وجود آمدن قدرت بعدى است، سخنان علي‏اكبر موسوي‏خوئينى در فستيوال دانشگاه اميركبير، ايلنا

موسوي‏خوئينى: با فشار بر جنبش دانشجويى نمي‏توان صداى اين جنبش را خاموش كرد


دبير كل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامى (ادوار تحكيم وحدت)، گفت: با فشار بر جنبش دانشجويى نمي‏توان صداى اين جنبش را خاموش كرد و اين جريان را به انفعال كشاند، چراكه خاموشى جنبش دانشجويي، خيال خام است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علي‏اكبر موسوي‏خوئينى عصر ديروز در فستيوال فرهنگى_سياسى دانشگاه اميركبير كه از سوى انجمن اسلامى دانشجويان اين دانشگاه و همكارى ادوار تحكيم وحدت برگزار ‏شد، طى سخنانى با عنوان "باز خوانى جنبش دانشجويى"، اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان را يكى از باسابقه‏ترين تشكل‏هاى سياسى ايران عنوان كرد و گفت: دفتر تحكيم وحدت در 25 سال فعاليت يكى از سالمترين تشكل‏هاى سياسى است.

وى تصريح كرد: دفتر تحكيم وحدت به دليل ساختار دموكراتيك‏اش، مجموعه‏اى فعال و پويا است و به دليل همين سيال بودن و ساختار دموكراتيك‏اش يكى از اثرگذارترين مجموعه‏ها در عرصه سياسى كشور است.

موسوى خوئينى فعاليت جريان دانشجويى را بدون خطا ندانست و تصريح كرد: درصد خطاى اين جريان بسيار پائين‏تر از گروه‏ها و مجموعه ‏هاى ديگر است و انتخابات اخير گوياى اين مطلب است، اين جريان با ديدى دقيق‏تر در اين انتخابات عمل كرد و مي‏توان گفت كه در اين انتخابات تصميم جريان دانشجويى جزء معتبرترين‏هابود، هرچند بهترين از اين نيز مي‏شد عمل كرد.

وى با اشاره به اختلاف‏هاى موجود در دفتر تحكيم، تصريح كرد: بخشى از اين اختلاف‏ها معلول فشارهاى نهادهاى امنيتى و جريان‏هاى متصل به حاكميت است، به طور مثال بيش از دو سال است كه ساختمان اين تشكل پلمپ است و حتى الان كه مي‏خواهند انتخابات برگزار كنند براى جلوگيرى از برگزارى نشست فشار مي‏آورند تا به خيال خود به انحلال مجموعه بيانجامد.

موسوي‏خوئينى اظهار داشت: به رغم فشارها بر اين جنبش عده‏اى حاضر هستند اين مقدار هزينه براى برخورد با دفتر تحكيم وحدت پرداخت، به دليل اثرگذارى آن در جامعه است.

وى با بيان اينكه نبايد حركت‏هاى جريان دانشجويى را در تحكيم خلاصه كرد، اظهار داشت: تشكل‏هاى سياسى دانشجويى در چند سال اخير بسيار تقويت شده است و نبايد اين فعاليت‏ها از جمله در دانشگاه‏هاى آزاد و دولتى ناديده گرفته شود.

وى به نقد استراتژى دورى از قدرت دفتر تحكيم وحدت پرداخت و گفت: اگر مراد از اين استراتژي، دورى از قدرت حاكم باشد، هيچ اختلاف نظرى با دوستان نداريم، ولى بايد اين واژه به "استراتژى دورى از قدرت حاكم" تغيير پيدا كند.

موسوى خوئينى افزود: اگر منظور دورى از قدرت به صورت عام باشد، با عملكرد چند ساله اخير اين مجموعه در تعارض است. زمانى كه اين مجموعه قصد دارد به سمت يك جامعه دموكراتيك حركت كند و يا اينكه طرح رفراندوم را مطرح مي‏كند، نشان دهنده آن است كه اين مجموعه به سمت شكل‏گيرى قدرت ديگرى در حال حركت است.

موسوى خوئينى افزود: اگر زمانى رفراندوم برگزار شود، همانطور كه در قانون اساسى به آن اشاره شده است، نتيجه اين رفراندوم به وجود آمدن قدرت بعدى است. دوستان ما عملاً در جهت ايجاد قدرت دموكراتيك، در حال حركت هستند.

دبير كل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامى تأكيد كرد: اگر دورى از قدرت به معنى دورى از عملكرد حزبى اين مجموعه باشد، مخالفت خاصى وجود ندارد. البته خلاء وجود احزب واقعى در كشور در برخى زمان‏ها عملكرد حزبى داشت، مانند انتخابات مجلس سوم و انتخابات مجلس ششم كه دفتر تحكيم در انتخابات ليست ارائه داد و در مجلس ششم، بنده، حقيقت‏جو، يوسفيان و تاجرنيا منتخب همين دوستان بوديم.

وى دليل اتخاذ استراتژى دورى از قدرت در دفتر تحكيم وحدت را عملكرد حاكميت دانست و گفت: در آن زمان هم لحن برخى از گروه‏هاى اصلاح‏طلب نسبت به جريان دانشجويى تغيير پيدا كرد و حتى عليه اين جريان حرف‏هايى زدند، حتى بر اين نكته كه جريان دانشجويى بايد از عرصه سياسى دور شود، تأكيد كردند، ولى آيا همين احزاب به آن رشد و توانايى رسيده‏اند كه جريان‏هايى مانند جريان دانشجويى از عرصه سياسى خارج شوند و صحنه را براى فعاليت احزاب باز كند؟، به نظر من پاسخ به اين سوال هنوز منفى است.

موسوى خوئينى اظهار داشت: من با اين عقيده كه جريان دانشجويى عرصه سياسى را به طور كامل ترك و صرفاً به دنبال مسايل صنفى باشد، مخالفم ولى توجه به مسائل صنفى در كنار مسائل سياسى مناسب شرايط آتى جنبش دانشجويى خواهد بود. اين انتخابات نشان داد كه ما در اين زمان نمي‏توانيم تنها به احزاب براى فعاليت‏هاى سياسى و حل مشكلات اطمينان كنيم چرا كه شامه جنبش دانشجويى قوي‏تر عمل كرد.

وى در خصوص استراتژى تغييرات ساختارى نظام كه از سوى دفتر تحكيم وحدت مطرح شده بود، اظهار داشت: جنبش دانشجويى عمده حرف‏هاى اساسى را زده است و نبايد بيشتر از اين، خود را درگير مسائل سياسى هزينه بر نمايد.

موسوى خوئينى افزود: بزرگترين مختصات نسل حاضر اين است كه براى هر عملى بسيار هزينه فايده مي‏كند، ولى اين ويژگى در نسل گذشته رقيق‏تر بود.‏ براى نسل جديد تفاوتى ندارد كه در كدام تشكل بگيرد، نسل جديد به دنبال محلى براى رفع نيازهاى خود است و براى رفع اين نيازهاى حتى حاضر به فعاليت در تشكل‏هاى غيردموكراتيك است، بنابراين جهت‏گيرى مناسب جنبش دانشجويى به لحاظ ويژگيهاى اين نسل باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وى با تأكيد بر اين كه بايد اولويت نسل حاضر مورد توجه قرار گيرد، اظهار داشت: بايد براى شناسايى نيازها بعضاً دانشجويان نسل جديد بيشتر وقت گذاشته شده و كار جامعه شناختى در ميدان صورت گيرد.

موسوى خوئينى با اشاره به افرادى كه از ساختار حاكميت براى خود امكانات مي‏خواهند، اظهار داشت: نمي‏توان به ساختار سياسى انتقاد كرد و خواهان تغيير در اين ساختار بود و بعد انتظار داشت كه اين ساختار به اين مجموعه امكانات بدهد. اين دو رويكرد با هم در تعارض است و به همين جهت دفتر تحكيم وحدت پس از تعارض بوجود آمده با كمك‏هاى مردمى فعاليت كرد. در حال حاضر شايد دانشگاه‏ها براى فعاليت‏هاى فرهنگى كمك مالى كنند، ولى در بخش سياسى كمتر حاضر به انجام آن خواهد شد.

موسوى خوئينى بر بازسازى تشكيلات دفتر تحكيم وحدت تأكيد كرد و اظهار داشت: كارهاى جمعى در ايراني‏ها نهادينه نشده است و كار جمعى سخت، پا، مي‏گيرد. زمانى كه چند نفر دور هم جمع مي‏شوند، بعد از مدتى با همديگر اختلاف پيدا مي‏كنند و چند شاخه مي‏شوند، البته در انشقاق تحكيم دخالت‏هاى بيرونى را نبايد ناديده گرفت.

وى در پايان خاطر نشان كرد: اختلافات ميان اين مجموعه سليقه‏اى است و اعضاى اين مجموعه اختلافات عقيده‏اى زيادى با همديگر ندارند، ولى دخالت عوامل بيرونى غير مسئول مجموعه را ناسالم كرد.

موسوى خوئينى در پايان، فستيوال انجمن اسلامى دانشجويان اميركبير را بسيار تأثير گذار دانست و ادامه اينگونه مراسمات را بسيار تأثيرگذار عنوان كرد.

Copyright: gooya.com 2016