جمعه 7 مرداد 1384

محمد سلامتي در كنگره مجاهدين انقلاب: هاشمي با آگاهي از دخالت‌‏هاي سازمان‌‏يافته، انصراف نداد، ايلنا

* مرحله دوم انتخابات خواستار انصراف هاشمي بوديم
* انتخابات نشان داد تمامي جامعه به وضع موجود معترضند

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: اگرچه در سطح قدرت سياسي وضعيت به شرايط قبل از اصلاحات بازگشته است و خطر اقتدارگرايي در كشور جدي است اما در سطح سياسي و اجتماعي نشانه‌‏هاي آشكار سرزندگي و ميل به تكاپو و مقاومت در برابر اين خطر مشاهده مي‌‏شود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد سلامتي در مراسم افتتاحيه كنگره فوق‌‏العاده سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را نقطه عطفي در تحولات سياسي- اجتماعي و سرآغاز دوراني جديد در عرصه سياست داخلي و خارجي كشور برشمرد و تصريح كرد: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران پس از انتخابات مجلس هفتم، در بيانيه‌‏ها و تحليل‌‏هاي خود همواره نسبت به ظهور اراده‌‏اي ناگفته براي يكدست كردن قدرت و حاكميت در كشور هشدار داد، بر اين اساس در آستانه انتخابات نهم رياست جمهوري و از يك سال پيش در جهت استراتژي پاسخ‌‏گو و محدود كردن قدرت حضور جدي در صحنه انتخابات را در دستور كار خود قرار داد.
وي افزود: از آنجا كه تنوع و تكثر كانديداها و رقابت جدي را تنها راه جلوگيري از برگزاري انتخاباتي ناسالم و با نتايج از پيش تعيين شده مي‌‏ديديم، تمامي كساني را كه خود را واجد شرايط رياست‌‏جمهوري مي‌‏ديدند به حضور در عرصه رقابت انتخاباتي فراخوانديم.
سلامتي تاكيد كرد: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي بر اين باور بود كه مي توان طرح جايگزيني حكومت اسلامي به جاي جمهوري اسلامي را با انتخاب يك رئيس‌‏جمهور اصلاح‌‏طلب در چارچوب شعار "اصلاحات يك گام به پيش" ناتمام گذاشت.
به گفته دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، اين حزب به همراه احزاب هم‌‏فكر و با عنايت به تجربياتي كه از ردصلاحيت‌‏هاي گسترده غيرقانوني و جناحي مجلس هفتم به دست آمده بود و نيز با تاكيد بر ضرورت اجماع اصلاح‌‏طلبان حول كانديداي واحد، كوشيد از ميان رجال سياسي كشور، شخصيتي ملي كه داراي مقبوليتي اجتماعي و مورد اجماع اصلاح‌‏طلبان بود و در عين حال ردصلاحيت وي براي شوراي نگهبان ممكن نبود، به كانديداتوري برگزيند.
وي تصريح كرد: با اين نگاه تلاش خود را براي قانع كردن مهندسي ميرحسين موسوي آغاز كرديم اما متاسفانه انتظارات ايشان و مجموعه‌‏اي از عوامل دست در دست هم داده و حضور ايشان در عرصه انتخابات را منتفي كرد، در ادامه اين رويكرد تلاش ما براي حضور موسوي خوئيني‌‏ها نيز به نتيجه نرسيد.
سلامتي با بيان اينكه اين تلقي را داشتيم كه معرفي نامزد حزبي نيز - كه سقف انتظار يك سازمان سياسي است- از سوي ما به تصميم براي كنار كشيدن از ميدان رقابت تعبير شود، افزود: بر اين اساس علي‌‏رغم ميل باطني و نااميد از اجماع اصلاح‌‏طلبان بر روي يك فرد مورد تاييد همه، به ويژه عدم پذيرش مكانيسم نظرسنجي از سوي برخي از اصلاح‌‏طلبان براي اجماع بر روي يكي از كانديداهاي مطرح، ناگزيرتنها راه براي حضور در عرصه رقابت را معرفي نامزدي حداقلي ديديم.
وي خاطر نشان كرد: معين باتوجه به وجهه علمي، پيشينه انقلابي، تجربه اجرايي و مقبوليت بين نخبگان يكي از مناسبترين گزينه‌‏ها بود كه با توجه به معيارها و محدوديت‌‏هاي پيش‌‏گفته مي توانست انتخاب ما و دوستان هم‌‏فكر ما باشد، نتايج نظرسنجي‌‏هاي مستمر كه از روند رشدتدريجي موقعيت نامزد مورد حمايت ما خبر مي‌‏داد، درستي اين انتخاب را تاييد مي‌‏كرد به طوري كه اين روند در ماه پاياني تا ارتقا موقعيت دكتر معين به رده دوم و سوم ادامه يافت.
به گفته سلامتي، آنچه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي را به موفقيت در انتخابات اميدوار ساخت، اختلاف شديد ميان محافظه‌‏كاران و عدم امكان اجماع بر سر كانديداي واحد بود، بنابراين علي‌‏رغم اينكه اين حزب اجماع اصلاح‌‏طلبان را بر يك نامزد امري مطلوب مي‌‏دانست، از تعدد كانديداها در ميان اصلاح‌‏طلبان چندان نگران نبود.
وي با بيان اينكه گذشت زمان صحت اين تحليل وپيش‌‏بيني ما را مبني بر عدم موفقيت محافظه‌‏كاران در نيل به اجماع به اثبات رساند، افزود: علي‌‏رغم تمامي محدوديت‌‏هاي تحميلي و ناعادلانه، هر چه زمان مي‌‏گذشت، شانس محافظه‌‏كاران براي پيروزي در انتخابات كمتر مي‌‏شد تا بدانجا كه چهره‌‏هاي سياسي و رهبران اين جريان از اينكه عدم توانايي ايشان در اجماع، شانس موفقيت در انتخابات را به شدت كاهش داد، از هواداران خود عذر خواستند و نشريات طرفدار اقتدارگرايان به دليل احتمال شكست، كناره‌‏گيري ايشان از انتخابات را خواستار شدند.
سلامتي خاطر نشان كرد: به اين ترتيب نيل به هدف را از شركت در انتخابات، تامين‌‏شده مي‌‏يافتيم و با هر نتيجه‌‏اي از انتخابات خود را شكست خورده نمي‌‏يافتيم.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين اعتقاد كه طي روزهاي پاياني انتخابات، ورود حزب پادگاني با اتكا به تشكيلات سراسري و امكانات برخي نهادها، روند انتخابات را دگرگون و عزم خود را براي بر صدر نشاندن كانديداي مطلوب خويش، آشكار ساخت، مدعي شد: تصميم ناگهاني روز سه‌‏شنبه، بيست و چهارم خرداد، مبني بر مداخله سازمان‌‏يافته، وسيع و با بهره‌‏گيري از بيت‌‏المال در امر انتخابات به سود نامزدي كه در تمام نظرسنجي‌‏ها نفر آخر يا ما قبل آخر بود، در جهت رفتن نامزد مورد نظر به دور دوم بود و سرانجام با وجود اعتراض‌‏هاي شديد كروبي و ديگر نامزدها، با تاييد انتخابات، كانديداي جناح مقابل به دور دوم راه يافت.
سلامتي، تكليف مرحله دوم انتخابات را از پيش روشن دانست و اظهار داشت: به وضوح پيش‌‏بيني مي‌‏شد كه عوامل و نيروهاي عمل‌‏كننده در مرحله اول با جديت بيشتر و در سطحي گسترده‌‏تر در مرحله دوم نقش‌‏آفريني كنند اما علي‌‏رغم اين پيش‌‏بيني حمايت قاطع و صريح از هاشمي رفسنجاني را در مرحله دوم اقدامي اصولي مي‌‏دانستيم.
وي افزود: در عين حال نظرات مشورتي خود را براي مقابله با اين وضعيت به اطلاع ايشان رسانديم و انصراف از انتخابات را در اعتراض به شرايط غيردموكراتيك و دخالت سازمان‌‏داده‌‏شده در امر انتخابات، به ايشان پيشنهاد كرديم اما با وجود قبول برداشت‌‏ها و پيش‌‏بيني‌‏هاي ما از انصراف خودداري كردند.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: بنابراين مرحله دوم نيز چنان پيش رفت كه اقتدارگرايان خواسته بودند و هاشمي علي‌‏رغم حمايت قاطبه نخبگان كشور، چنانكه پيش‌‏بيني مي‌‏شد، نتوانست برنده انتخابات باشد.
سلامتي با تاكيد بر اينكه نبايد علل و عوامل اين شكست را صرفاً به تخلفات سازمان‌‏يافته و ساختار معيوب انتخابات اين دوره محدود كرد، ابراز عقيده كرد: توقيف و تعطيلي روزنامه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب و قطع كانال‌‏هاي ارتباطي آنان با بدنه جامعه و غفلت آنان از تدارك راه‌‏هاي حفظ ارتباط با جامعه طي سال‌‏هاي گذشته، آنان را از تحولات اجتماعي و شكل‌‏گيري يا شدت يافتن مطالبات جديد به ويژه در سطح طبقات محروم غافل و در جريان انتخابات از انتقال ديدگاه‌‏ها و برنامه‌‏هايشان به بدنه جامعه و اطلاع‌‏رساني درست به مردم ناتوان ساخت.
وي افزود: بايد با شجاعت گفت كه اصلاح‌‏طلبان و خاصه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي براي جبران اين كاستي‌‏ها و برقراري ارتباط با بخش‌‏هاي متوسط و محروم جامعه كه همواره خود را مدافع اين قشرمي دانستند، كوشش چشم‌‏گيري نكردند و تدابير موثري نينديشند.
سلامتي محدود شدن به نخبگان و دانشگاهيان را به اميد فعال شدن اين قشر و ايفاي نقش پل ارتباطي ميان اصلاح‌‏طلبان و جامعه و بسط آگاهي و جذب افكار توده‌‏ها به سوي اصلاح‌‏طلبان، اشتباه ديگري دانست كه اصلاح‌‏طلبان مرتكب شدند و تنها توانستند بخشي از نخبگان را براي شركت در انتخابات قانع كنند.
وي تصريح كرد: از سوي ديگر در حالي كه رقيب برنامه‌‏هاي تبليغي خود را بر مشكلات عمومي بخش‌‏هاي محروم جامعه متمركز كرده بود و در اين مسير جنان به افراط گراييده بود كه از طرح شعارهاي غيرعملي پرهيز نداشت، اصلاح‌‏طلبان پيشرو علي‌‏رغم داشتن برنامه اقتصادي خوب، از طراحي شعار اقتصادي جذاب غفلت كرده و از سطح شعارهاي مطلوب نخبگان فراتر نرفتند و در نهايت در مرحله اول به آراي آگاهانه چهار ميليوني بخش نخبه كشور كه كانون خطر را به خوبي دريافته‌‏اند، اكتفا كردند.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از ميان دو مرحله اول و دوم انتخابات، آراء مرحله اول را به دليل رقابت متنوع و فشرده ميان نامزدها و حضو ر مستقل جريان‌‏هاي مختلف سياسي، تصوير روشن‌‏تري از مطالبات اجتماعي دانست و در عين حال خاطر نشان كرد: با توجه به ساختار معيوب انتخابات و تقلب قابل توجه، متاسفانه نمي‌‏توان از تعداد آراي نامزدها به وزن اجتماعي هر يك از اين مطالبات پي برد.
وي افزود: از تركيب آراي مرحله اول در شهرهاي بزرگ و كوچك و نيز روستاها و مناطق مرزي مي‌‏توان دريافت كه چهار دسته نيازهاي سياسي، نيازهاي توسعه‌‏اي در وجوه اقتصادي و اجتماعي و نيازهاي معيشتي_ رفاهي، مطالبات مردم را به ويژه شركت‌‏كنندگان در انتخابات را شكل مي‌‏دهند.
سلامتي تصريح كرد: آراي صاحبان اين مطالبات به ترتيب به سوي شعارهاي آزادي، دموكراسي، اعتدال، شكوفايي اقتصادي، آزادي‌‏هاي اجتماعي، عدالت‌‏خواهي و رفاه كه برخي از آنها ميان نامزدهاي رقيب مشترك بود، سوق پيدا كرده است اما نبايد فراموش كرد كه قريب چهل درصد از واجدان شرايط درانتخابات شركت نكردند و با عدم شركت خود مطالبات خويش را در پرده ابهام نگه داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به تحليلي كه از نتايج و تركيب آرا در دو مرحله انتخابات ارايه شد، برخي تحليل‌‏ها كه راي 17 ميليوني به كانديداي پيروز را نشانه تحول در ساختارهاي اجتماعي و بيانگر جنبشي اجتماعي ارزيابي مي‌‏كنند، اظهار داشت: در اين تحليل‌‏ها به طور عمده راي كانديداي پيروز، راي به شعارها و وعده‌‏هاي توده پسند نظير آوردن دلارهاي نفتي بر سر سفره‌‏هاي مردم و رنگين كردن سفره‌‏هاي محرومان ارزيابي مي‌‏شود و از آن خيزش محرومان و ائتلاف حاشيه عليه متن نتيجه گرفته مي‌‏شود.
به اعتقاد سلامتي واقعيت اين است كه بر آمدن كانديداي پيروز از رديف ماقبل آخر يا آخر به رديف دوم در مرحله اول، مرهون ساز و كارها و عوامل غيردمكراتيك و غيرانتخاباتي از يك سو و برخي اشتباهات اصلاح‌‏طلبان در تحليل و عمل از سويي ديگر بود كه انتخابات را به گونه‌‏اي ديگر رقم زد.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در ادامه سخنانش به ارزيابي تحولات اجتماعي كه نتايج انتخابات رياست‌‏جمهوري از آن حكايت مي‌‏كند، پرداخت.
وي تصريح كرد: تمامي جامعه اعم از آنها كه به آقاي احمدي‌‏نژاد راي دادند يا آنها كه به هاشمي رفسنجاني راي دادند و نيز 20 ميليون نفري كه در انتخابات شركت نكردند، معترض به وضع موجود و خواهان تحقق شرايطي متفاوت با شرايط موجود هستند.
به گفته سلامتي، مطالبات معطوف به عدالت اقتصادي براي بخش قابل توجهي از جامعه جدي است، هم‌‏چنانكه مطالبات معطوف به رونق اقتصادي، آزادي‌‏هاي اجتماعي، حقوق شهروندي و دموكراسي نيز براي اقشار متوسط و طبقه نخبه كشور مهم و جدي است.
وي افزود: واقعيت اجتماعي ديگري كه نتايج انتخابات مرحله اول و مرحله دوم از آن حكايت مي‌‏كند، تكثر و تنوع و تقريباً همسنگ بودن مطالبات اجتماعي است، بدين معنا كه نظام با مطالبات و خواسته‌‏هايي متنوع و در عين حال متضادي از سوي بخش‌‏هاي مختلف جامعه با وزن اجتماعي نزديك به يكديگر مواجه است.
سلامتي اين امر را نشان دهنده حساسيت و خطير بودن شرايط جديد پس از انتخابات و دشواري‌‏هاي فراروي جريان حاكم در اداره امو ر جامعه دانست.
دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي خاطر نشان كرد: آنچه بر حقانيت مطالبات به ويژه اقتصادي مي‌‏افزايد، اين است كه جناح پيروز در انتخابات در شرايطي قدرت اجرايي كشور را به دست مي‌‏گيرد كه ذخاير ارزي در بالاترين سطح و بدهي‌‏هاي خارجي در پايين‌‏ترين سطح خود طي سال‌‏هاي گذشته است، اين شرايط درست برعكس شرايطي است كه در آن خاتمي و اصلاح‌‏طلبان قدرت اجرايي را به دست گرفتند، آنها در شرايط به پيروزي رسيدند كه قيمت نفت به پايين‌‏ترين ميزان در دهه هفتاد يعني بشكه‌‏اي 9 دلار رسيده بود.
وي با بيان اينكه در عرصه عمل و فعاليت سياسي هر چند نگراني‌‏هاي جدي نسبت به جهت‌‏گيري‌‏ها و سياست‌‏هاي اقتدارگرايان در اين عرصه وجود دارد، تصريح كرد: نزديكي رقابت‌‏ها در اين انتخابات و دخالت تعيين‌‏كننده و موثر عوامل غيردموكراتيك و غيرانتخاباتي در شكل‌‏گيري نتايج انتخابات، موجب شده است طرفداران كانديداهاي اصلاح‌‏طلب و اعتدال‌‏گرا در عين احساس نگراني شديد از شرايط و روند موجود، احساس شكست و ناكامي نكنند.
سلامتي در پايان سخنانش همگرايي پديدآمده ميان طبقات متوسط شهري به ويژه نخبگان جامعه حول محور مخالفت با استبداد و خودكامگي و نيز فعال شدن نيروهاي جديد و با انگيزه سياسي با رويكرد دفاع از عدالت و آزادي و دفاع از دستاوردهاي هشت ساله اصلاحات را در برابر خطر و تهديد اقتدارگرايي در جريان انتخابات را حاكي از سرزندگي بالقوه عرصه فعاليت سياسي و ظرفيت‌‏ها و امكانات اميدبخش اين عرصه براي احزاب و جريان‌‏هاي سياسي اصلاح‌‏طلب و مخالف اقتدارگرايي دانست.

Copyright: gooya.com 2016