پنجشنبه 20 مرداد 1384

کشتار تظاهر کنندگان کرد به دست نیروهای امنیتی، ديدبان حقوق بشر

دولت باید درخصوص کشتار انجام شده تحقیقات خودرا آغاز کند وفعالان سیاسی- اجتماعی دستگیر شده را آزاد کند.

(نیویورک- 11 اگوست 2005)- سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید دولت ایران باید در خصوص کشتار حداقل 17 تن از مردم را به دست نیروهای امنیتی در استان کردستان طی دو هفته گدشته تحقیقات لازم را به عمل آورد.

براساس گزارش های رسیده نیروهای امنیتی همچنین صد ها تن از کسانی را به خاطر کشته شدن شوانه قادری جوان کرد در نهم جولای در این استان تظاهرات کرده بودند، مجروح کرده است.

به علاوه نیرو های دولتی در این اثنا صدها تن ازجمله رویا طلوعی، از فعالان حقوق زنان وچندین تن از دیگر مدافعان حقوق بشر وروزنامه نگاران را دستگیر کردند.

در روز نهم جولای، نیروهای امنیتی، با شلیک به شوانه قادری در مهاباد وی را به قتل رساندند. گروه های کرد به نقل از برادر وی می گویند که نیروهای امنیتی او را در انظار عمومی نشان دادند و به او سه بار شلیک کردند وسپس او را به یک اتومبیل نظامی بسته و او را به دور شهر کشیدند.

طبق این گزارشات، قادری یکی از فعالان اجتماعی وسیاسی به شمار می رفت در حالی که مقامات دولتی او را به جرائم مالی واخلاقی متهم می کنند.

با مرگ قادری، تظاهرات در چندین شهر استان کردستان شکل گرفت وتظاهرکنندگان از دولت خواستند تا قاتلین قادری را دستگیر وبه دادگاه تحویل دهند. طبق گزارش های رسیده برخی از این تظاهر کنندگان به دفاترو ساختمان های دولتی حمله کردند. سازمان دیده بان حقوق بشر اسامی 17 تظاهر کننده کشته شده توسط نیروهای امنیتی از جمله 3 نفر در اشنویه در تاریخ 26 جولای و2 نفر کشته شده در بانه در 30 جولای ویک نفر در سردشت در 2 اگوست ودرنهایت 11 نفربه قتل رسیده در سقز در تاریخ سوم اگوست را به دست آورده است.

هادی قائمی کارشناس سازمان دیده بان حقوق بشر می گوید:" دولت ایران نیازمند برقراری یک تحقیقات عادلانه و کامل در خصوص جنایات به عمل آمده در پاسخ به تظاهرات کردستان است." وی می افزاید: " فرماندهانی که مسئول دستور تیراندازی و توصل به خشونت بیش از حد هستند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند."

در تاریخ هفتم اگوست، مقامات وزارت کشور اعلام کردند که دو نفر درتاریخ سوم اگوست، در سقز کشته شده اند. اما آنها اینکه نیروهای دولتی به سوی تظاهرکنندگان شلیک کرده اند را انکار کردند. اگر چه دو نفر از شهروندان سقزی به دیده بان حقوق بشر گفتند که یگانهای ویژه سپاه پاسداران و نیروهای پلیس ضد شورش برای متفرق کردن جمعیت به سوی انها آتش گشودند.

یکی از شاهدان عینی به دیده بان حقوق بشر می گوید:" نیروهای امنیتی در حالی که به صورت مستقیم و رگبار زمینی به آنها شلیک می کردند به سمت تظاهرکنندگان حرکت کردند." شاهدان عینی همچنین به دیده بان حقوق بشر گفتند که محمد شریعتی که در سقز به قتل رسید، به سرش شلیک شده است.

یکی از شاهدان عینی به دیده بان حقوق بشر گفت که دیده است که شریعتی به زمین افتاده است:" هنگامی که خانوداه او خواستند جنازه اش را بگیرند، نیروهای امنیتی اسحله هاشان رابه سوی آنها نشانه گرفتند وتهدید به شلیک کردند. آنها سپس به ضرب وشتم خانواده وی پرداختند."

به علاوه، شاهدان عینی می گویند که نیروهای امنیتی در سقز با به پرواز درآوردن هلیکوپتر های خود در ارتفاع پایین تلاش کردند که تظاهرات کنندگان را که تعداشان بالغ بر صدها نفر بود متفرق کنند.

برطبق مشاهدات اهالی محلی، بیشتر شهرهای استان کردستان به وسیله نیروهای نظامی محاصره و وضعیت حکومت نظامی در منطقه وجود دارد.

مقامات ایرانی " اقدامات عناصر آشوبگر و غیرقانونی" را سرزنش کرده اند و اظهار داشتند در این رخدادها مکان های عمومی وساختمان های دولتی از جمله بانک ها آسیب دیده اند. اگر چه دیده بان حقوق بشر واقف به مسئولیت دولت در مواجهه با تهدیدات به امنیت عمومی میباشد، اما دولت همچنین مسئول است که در این زمینه به صورت قانونی و در حیطه قوانین بین المللی از جمله "موازین سازمان ملل برای مامورین انتظامی" و "اصول و ضوابط سازمان ملل برای استفاده از سلاحهای مرگبار توسط نیروهای انتظامی" عمل کند. بر اساس این قوانین "استفاده عمدی از سلاحهای مرگبار تنها در شرایطی که بطور کاملا دقیق و مشخص و اجتناب ناپذیر برای دفاع از جان باشد ممکن است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در دوم اگوست، دولت روزنامه آشتی وهفته نامه ئاسو را در کردستان تعطیل کرد. مامورین دولتی رویا طلوعی از فعالان حقوق بشر را در منزلش به اتهام " تشویش اذهان عمومی" و "اقدام بر علیه امنیت ملی" در سنندج دستگیرکردند .

در همان روز، نیروهای امنیتی روزنامه نگاران و ومدافعان حقوق بشرازجمله آزاد زمانی عضو انجمن دفاع از حقوق کودک، محمد صادق کبودوند، روزنامه نگار و موسس سازمان حقوق بشر کردستان، جلال قوامی سردبیرمجله پیام مردم و محمد صالحی فعال اتحادیه های کارگری رادر محل کار ومنزلشان دستگیر کردند.

دیده بان حقوق بشر از دولت ایران می خواهد که فورا و بدون شرط روزنامه نگاران ومدافعان حقوق بشر زندانی شده را آزاد کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کشتار تظاهر کنندگان کرد به دست نیروهای امنیتی، ديدبان حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016