پنجشنبه 20 مرداد 1384

اظهارات سليمي نمين در مورد بيانيه انصار حزب الله و پاسخ انصار به وي، فارس

سليمي نمين در گفت و گو با فارس: نيروهاي انصار حزب الله نبايد يك مقوله تجربه شده را تكرار كنند

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران گفت:علت به روي كار آمدن جناح تندرو مقابل در گذشته،ايرادات كاري انصار حزب الله بوده است و آنان بايد متوجه اين واقعيت باشند كه ديگر نبايد يك مقوله تجربه شده را تكرار كنند.


عباس سليمي نمين در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس در واكنش به بيانيه روز گذشته انصار حزب الله مبني بر آغاز دوران جديد مسئوليت‌هاي اين گروه اظهار داشت:ممكن است اين تصور غلط در بعضي‌ها ايجاد شود كه با راي دادن مردم به آقاي احمدي نژاد دوران آنها مجددا آغاز شده است در حالي كه فكر مي‌كنم راي مردم به احمدي‌نژاد به منظور فراهم شدن زمينه خدمتگزاري بيشتر به آحاد جامعه بوده است.
وي افزود:برخي گروه‌ها كه نوع مواجهه‌اشان با مسايل سياسي از طريق بحران‌زايي است،قطعا فضاي جامعه را آلوده خواهند كرد و مستمسكي به دست افرادي خواهند داد تا اذهان را از مسايل اساسي جامعه منحرف و فرعيات را جايگزين كنند.
اين فعال سياسي خاطرنشان كرد:كارنامه گذشته نيروهاي انصار حزب الله،مويد اين واقعيت است كه در گذشته از وجود آنها براي ايجاد بحران‌هاي سياسي در كشور بهره‌ گرفته شده است،قطعا اگر اين نيروها به تجارب گذشته عنايت كنند،نبايد چنين تصوري داشته باشند كه اكنون فضا مجددا براي آنها فراهم شده است.
به باور سليمي نمين،نيروهاي انصار حزب الله در عرصه مسايل سياسي از قدرت و تدبير بسيار كمي برخوردارند و عمدتا به دليل عدم توانمندي در عرصه فرهنگ،با مسايل،احساسي برخورد مي‌كنند.
وي اضافه كرد:چنين جرياناتي مي‌توانند مجددا زمينه به روي كار آمدن نيروهاي التقاطي و تجديد نظر طلب را فراهم كنند،كما اينكه شاهد بوديم در دوران مجلس چهارم و پنجم نيروهاي انصار حزب الله وارد دانشگاه و محيط‌ هاي فرهنگي مي‌شدند و ورود آنها به مسائل سياسي و فرهنگي بهانه‌هاي موثري را در اختيار نيروهاي تندرو جناح مقابل قرار مي‌داد.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران تصريح كرد:دقيقا علت به روي كار آمدن جناح تندرو مقابل در گذشته،ايرادات كاري انصار حزب الله بوده است.
اين فعال سياسي ابراز اميدواري كرد،نيروهاي انصار حزب الله متوجه اين واقعيت باشند كه ديگر يك مقوله تجربه شده را نبايد تكرار كنند.
سليمي نمين يادآور شد:علي القاعده امروزه خيلي از عناصر معاند به دين و نظام جمهوري اسلامي مترصدند تا برخي بهانه‌ها را كسب كنند و البته متاسفانه ناپختگي انصار حزب الله در گذشته اين بهانه را به حد وفور در اختيار اين جريانات مي‌گذاشت.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران خاطرنشان كرد:اميدوارم نيروهاي انصار حزب الله مجددا احساس نكنند قادرند خدماتي را در عرصه مسائل پيچيده سياسي و فرهنگي داشته باشند،اين تصور غلط موجب مي‌شود خدماتي را براي جريان تندرو مقابل و نه بهبود شرايط سياسي و فرهنگي جامعه ارائه دهند.
سليمي نمين، نيروهاي انصار حزب الله را در حوزه مسائل سياسي ناپخته خواند و افزود:اين نيروها همچنين در مسائل فرهنگي داراي توانمندي لازم نبوده و به لحاظ تشكيلاتي غير منسجم هستند به گونه‌اي كه نفوذ به درون آنان بسيار سهل است و در گذشته عواملي به درون آنها رخنه كرده و توانسته با بهره‌برداري از آنها براي لطمه زدن به وجهه نظام و مخدوش كردن چهره نظام در صحنه بين‌الملل به اهداف خود نزديك شوند.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران با يادآوري حادثه تلخ و تاسف بار كوي دانشگاه تهران گفت:ما خاطرات تقابل دو جريان تندرو و افراطي در كوي دانشگاه تهران را فراموش نكرده‌ايم،اين موضوع حيثيت نظام را براي مدت طولاني واقعا مخدوش كرد و اين نشانگر ضعف اين جريانات و بيانگر امكان بازي خوردن اين جريانات است،اگر مجددا وارد عرصه سياسي مسائل حاد شوند همين مسائل تكرار خواهد شد.
سليمي نمين به نيروهاي انصار حزب الله توصيه كرد، به جاي ورود به عرصه‌اي كه درآن تخصص لازم را ندارند،به مطالعه،خودسازي و ارتقاي بينش سياسي بپردازند و گروههاي مطالعاتي تشكيل دهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پاسخ انصار حزب الله به اظهارات سليمي نمين

به دنبال انعكاس ديدگاههاي عباس سليمي نمين در نقد بيانيه روز گذشته انصار حزب الله، اين تشكل با ارسال جوابيه‌اي به آن پاسخ داد.


متن كامل جوابيه انصار به شرح زير است.

اظهارات آقاي سليمي نمين در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس سزاوار تذكراتي است كه اجمالا به آن مي‌پردازيم:

1 - ظاهرا بيانيه اخير انصار حزب‌الله در ارزيابي شرايط جديد كشور بهانه‌اي به دست داده تا آقاي سليمي نمين سيل اتهامات و ناسزاهايي كه هيچ ربطي به مفاد و يا نقد بيانيه نداشته يك جا روانه نيروهاي حزب‌اللهي نمايد. لحن سخن و موضع‌گيري وي نيز حاكي از تولي و تبرايي وارونه و به مصداق اشداء علي المومنين رحماء علي الكفار و المنافقين مي‌باشد.
گويي روشنفكر زدگي مفرط مجالي براي روا داشتن حداقلي از جوانمردي و انصاف در حق برادران ديني را نيز از وي دريغ داشته است!‌
2- مطالب سليمي نمين در اين مصاحبه كوتاه لااقل متضمن پانزده تهمت و تعريض و ناسزاست. گرچه ايراد اين تهمت‌هاي ناروا متضمن هيچ نكته جديدي نبوده و به جز تكرار مكرر همان اتهامات افراطيون دوم خردادي و روزنامه‌هاي زنجيره‌اي نيست، اما ژست مصلحانه و ادا و اطوار روشنفكر مآبانه و تبختر ناشي از خود مطلق‌پنداري مفرط از نامبرده دور از انتظار بود.
يقينا اگر بنا بود جريان نفاق مورد اشاره در بيانيه انصار به فرافكني و تخريب منتقدان خود بپردازد، سخني فراتر از آقاي سليمي نمين براي گفتن نداشت.
3 - متاسفانه گويي در عرف سياسي رسم بر اين شده است كه انسان‌هايي كم جنبه و كم وزن براي اثبات خود به نفي ديگران ولو با هزاران توجيه و برچسب ناچسب بپردازند. اين رويه را شايسته آقاي سليمي نمي‌دانستيم.
4 - به اعتقاد ما شايد يكي از علل عمده روي كار آمدن دولت مدعي اصلاحات در هشت سال گذشته تنگ‌نظري‌ها و انحصار طلبي‌هاي بي‌شمار افراد و جرياناتي بود كه عرصه را بر مردم تنگ و تاريك كرده و زمينه شعارهاي آزادي بيان و توسعه سياسي و زنده باد مخالف من و غيره را فراهم كردند. همان تئوري شكست خورده‌اي كه متاسفانه اين برادر محترم با گفتار اخير خود در اين مصاحبه مجددا قصد آزمودن آن را دارد.
5 - به اعتقاد ما، در فرايند كارآمدي يك انقلاب ديني و مردمي آنچه بيش از تحليل‌هاي بي‌رمق در پشت درهاي بسته كارساز است، حضور آگاهانه و مسووليت پذير، كارآيي و فرجام مثبت دارد و ايده‌هايي كه مدافع سينه‌چاك و معتقدان پايمرد ندارند بيشتر لايق روشنفكران كافه‌نشين هستند تا امت متدين حزب‌الله.
6 - نكته اخير آن كه توصيه مي‌كنيم خبرگزاري فارس و آقاي سليمي به جاي برخورد تخريبي و ترور فكري ايده‌هايي كه گمان مخالفت با آن را دارند در فراهم كردن فضاي سالم نقد عقلاني و گفت‌وگوي رودرو و مستقيم اهتمام كنند و مجموعه انصار حزب‌الله نيز به سهم خود مشخصا پيرامون بيانيه صادره اخير خواستار گفت‌وگو و مناظره مستقيم در هر مكان و زمان جهت قضاوت و داوري افكار عمومي مي‌باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اظهارات سليمي نمين در مورد بيانيه انصار حزب الله و پاسخ انصار به وي، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016