شنبه 22 مرداد 1384

فرمانده پلیس جمهوری اسلامی کشتار و سرکوب خشونت آمیز تظاهرکنندگان در شهرهای کردنشین ایران را انکار کرد، راديو فردا

در پی هفته های ناآرامی و سرکوب خشونت آمیز در شهرهای کردنشین ایران در پیامد قتل فجیع شوانه قادری توسط ماموران پلیس، فرمانده پلیس جمهوری اسلامی اوضاع را در کردستان آرام خواند، آمار کشتگان را انکار را کرد و گفت اغلب بازداشت شدگان آزاد شده اند. منابع محلی و سازمان های حقوق بشری حاصل ناآرامی در شهرهای غرب ایران را ده ها کشته، صدها مجروح و بیش از یکهزار تن بازداشتی گزارش دادند، و سازمان دیدبان حقوق بشر از حکومت ایران خواست در باره قتل دست کم 17 قربانی که اسامی آنها را بدست آورده است، تحقیق کند. مدیرمسئول ماهنامه مهاباد به خبرگزاری کار گفت پلیس به جای دستگیری عوامل قتل شوانه، با سرکوب تظاهرات، بی اعتمادی مردم به حاکمیت را تشدید کرد.

براي شنيدن گزارش اينجا را کليک کنيد.

فریدون زرنگار (رادیو فردا): چندین هفته پس از آغاز ناآرامی‌ها در کردستان سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه سنندج وضعيت مناطق كردنشين كشور را كاملا آرام و عادي خواند و گفت روند عادي زندگي مردم جريان دارد.
سردار مقدم در باره قتل شوانه قادری گفت ماموران در قضيه مهاباد در تعقيب فرد بگفته او شرور و در دفاع از خود ناگزير به تيراندازي شدند. بگفته فرمانده نيروي انتظامي اغلب بازداشت‌شدگان ناآرامي‌هاي اخير مناطق كردنشين آزاد شده‌اند و يا در حال آزاد شدن هستند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نبود اطلاع‌رساني درست و به موقع را از دلايل مهم بروز ناآراميهاي اخير مناطق كردنشين دانست اما درعین حال از بروز بگفته او بي‌انضباطي‌هايي از سوی نیروهای انتظامی در کردستان هم نام برد. سرداربه جزئیات این بی‌انضباطی ها اشاره‌ای نکرد.

دراین میان سازمان دیدبان حقوق بشر از دولت ایران خواست در باره کشتار حداقل 17 تن از مردم به دست نیروهای امنیتی دراستان کردستان طی دو هفته گدشته تحقیقات لازم را به عمل آورد. سازمان دیدبان حقوق بشر اسامی 17 تظاهر کننده کشته شده توسط نیروهای امنیتی از جمله 3 نفر در اشنویه، 2 نفر در بانه ، یک نفر در سردشت و 11 تن در سقز را به دست آورده‌است.

بگزارش سازمان دیدبان حقوق بشر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی همچنین صدها تن از معترضین به قتل شوانه قادری را مجروح و بازداشت کردند. رویا طلوعی، از فعالان حقوق زنان، آزاد زمانی عضو انجمن دفاع از حقوق کودک، محمد صادق کبودوند، روزنامه نگار و موسس سازمان حقوق بشر کردستان، جلال قوامی سردبیرمجله پیام مردم و محمد صالحی فعال اتحادیه‌های کارگری وچندین تن از دیگر مدافعان حقوق بشر وروزنامه‌نگاران جزو دستگیرشدگان هستند.

ناآرامی‌ها در شهرهای کردنشین یکماه پیش، و در پی از آن آغاز شد که نیروهای دولتی در مهاباد شوانه قادری، جوان مهابادی را بضرب گلوله کشتند و جسد وی را به یک خودرو نظامی بستند ودر شهر گرداندند.

اعتراض کردها به این قتل بصورت تظاهرات در چندین شهر استان کردستان شکل گرفت وتظاهرکنندگان از دولت خواستند تا قاتلین قادری را دستگیر وبه دادگاه تحویل دهد. اما واکنش خشونت بار نیروهای دولتی به این خواست معترضین باعث گسترش موج اعتراضات شد.

بگزارش خبرگزاری کار، احمد جهرمي، مدير مسئول ماهنامه مهاباد و از فعالان سياسي، فرهنگي در منطقه کردنشین مي‌‏گويد اعتراضات اخير كاملا با خواسته‌‏هاي مردم كرد در يك راستا بود و نيروي انتظامي خيلي راحت مي‌‏توانست اين فرد را دستگير كند. اما وقتي خود اين نيرو در استفاده از قانون «حق تير» قانون شكني مي‌‏كند، اين مسئله بی اعتمادی مردم به حاكميت و نهادهاي امنيتي را بيشتر مي‌‏كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016