یکشنبه 23 مرداد 1384

حاکميت دوباره حلقه حقاني بر نهادهاي سياسي -امنيتي دولت، هاتف

با معرفي دو تن از شاگردان مصباح يزدي بعنوان وزراي اطلاعات و کشور از سوي محمود احمدي نژاد به نظر مي رسد ، حلقه مدرسه حقاني بار ديگر در دولت در حال باز توليد باشد . اين جريان که گفته مي شود طي سالهاي گذشته بر نهادهاي امنيتي موازي حاکميت داشته است ، در کارنامه خود سابقه برخوردهاي تند ، امنيتي و حذفي با نخبگان و نوانديشان حوزوي و دانشگاهي را دارد. محسنس اژه اي وزير معرفي شده اطلاعات همان کسي است که به گفته دري نجف آبادي خاتمي حتي حاضر نشد وي در مقام معاونت ويژه اين وزارتخانه قرار بگيرد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني " هاتف " مدرسه علميه حقاني پيش از انقلاب از سوي شهيد بهشتي ، شهيد قدوسي ، مصباح يزدي و آيت الله جنتي راه اندازي شد. اين مدسه که بدليل سيستم گزينشي طلبه و همچنين نظام آموزشي مدرن خود به موفقيت هاي چشمگيري رسيده بود با بروز اختلاف نظر اعتقادي در بين موسسين در مسير ديگري قرار گرفت . اوج اين اختلافات بر سر مواضع و ديدگاههاي دکتر شريعتي در گرفت ، در يک طرف ماجرا آيت الله مصباح يزدي قرار داشت که مخالف سرسخت دکتر شريعتي بود و در سوي ديگر شهيد دکتر بهشتي بود که نه تنها موضع چندان منفي نسبت به دکتر شريعتي نداشت بلکه بارها در مقابل برخوردهاي تخريبي طيف مصباح به دفاع از دکتر شريعتي پرداخت.

بدين ترتيب شکاف فکري در بين موسسين مدرسه حقاني افزايش يافت و به مرور زمان شهيد بهشتي از اين جمع دورتر شد . با پيروزي انقلاب و حضور شهيد قودسي در دستگاه قضايي برخي از شاگردان مدرسه حقاني مانند محسني اژه اي و رازيني نيز به سيستم قضايي کشور پيوستند از سوي ديگر با تصدي وزارت اطلاعات از سوي ري شهري که خود نيز از طلاب مدرسه حقاني بود برخي ديگر از شاگردان اين مدرسه چون علي فلاحيان ، روح الله حسينيان و مصطفي پورمحمدي جذب دستگاه امنيتي و اطلاعاتي کشور شدند . بعدها با قرار گرفتن فلاحيان در راس وزارت اطلاعات ، پور محمدي تا قائم مقامي وزير اطلاعات ارتقا پيدا کرد . با اين حال پس از روي کار آمدن دولت اصلاحات و ساماندهي وزارت اطلاعات پورمحمدي مجبور به ترک اين وزارتخانه شد.

طي سالهاي گذشته به همان اندازه که پورمحمدي در عرصه رسانه اي و خبري حضور چشمگيري نداشته و بيشتر همان رويه سابق خود را ادامه مي داده ، محسني اژه اي چهر ه اي خبر ساز بوده است .

اژه اي کسي است که در همان آغاز دوره اصلاحات غلامحسين کرباسچي _ ديگر دانش آموخته مدرسه حقاني و مخالف جريان فکري امنيتي ، قضايي اين مدرسه _ را به پاي ميز محاکمه کشاند و به زندان محکوم کرد وي مدتي بعد پس از آنکه رياست دادگاه ويژه روحانيت قرار گرفت در کمتر از 24 ساعت آيت الله اسد الله بيات از علماي بزرگ و نو انديش حوزه علميه قم را بازداشت کرد . محاکه و محکوميت افرادي چون عبدالله نوري ، محسن کديور و موسوي خوئيني ها مدير مسول روزنامه سلام از ديگر اقداماتي است که در کارنامه محسني اژه اي ثبت شده است .

با گزينه هايي که محمود احمدي نژاد براي وزارتخانه هاي اطلا عات ، کشور و ارشاد ( صفار هرندي قائم مقام حسين شريعتمداري در روزنامه کيهان و از اعضاي سابق دفتر سياسي سپاه است ) معرفي کرده است بايد ديد منظور وي از "مهروزي " که در مراسم تنفيذ خود از آن بعنوان يکي از اصول دولت خود نام برد، چه بوده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاکميت دوباره حلقه حقاني بر نهادهاي سياسي -امنيتي دولت، هاتف' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016