دوشنبه 24 مرداد 1384

محمود احمدي‌نژاد در يك گفت و گوي تلويزيوني پس از معرفي كابينه: انتظار دارم مجلس محترم وزرا را با راي بالايي تاييد كند، فارس

خبرگزاري فارس: رئيس جمهور تاكيد كرد: انتظار دارم مجلس محترم سريع‌تر و در فرصت قانوني وزرا را با راي بالايي تاييد كند تا كابينه جديد بتواند با پشتوانه نمايندگان ملت وارد كار شده و انشاءالله خدمات شاياني ارايه كند.


به گزارش خبرگزاري فارس محمود احمدي‌نژاد ديشب با حضور در يك مصاحبه تلويزيوني گفت: خدا را سپاسگذارم كه آغاز كار دولت را مقارن با ايام مبارك ماه رجب قرار داده و اميدوارم مشي اميرالمومنين سرمشق دولت و ساير دستگاه‌ها قرار گيرد.

وي افزود: اصولي كه دولت اسلامي اعلام كرده، برگرفته از مشي امام علي (ع) است و مهمترين وظيفه مسئولان و كارگزاران عدالت‌گستري است و اگر عدالت را از تصميم‌ها و برنامه‌ها برداريم، هيچ ارزشي در تصميمات باقي نمي‌ماند.

رئيس جمهور اظهار داشت: ما در تخصيص منابع بايد با توجه به محروميت‌ها و با عدالت تصميم‌گيري كنيم و فرصت‌ها بايد به گونه‌اي توزيع شود كه همه آحاد ملت بتوانند از آن برخوردار شوند و اين يك اصل محوري است كه در همه سياست‌هاي فرهنگي، اقتصاي و سياسي ما و حتي عزل و نصب وزرا و مديران تاثير مي‌گذارد.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: اصل ديگر مهرورزي است و به اعتقاد ما اگر عشق و محبت انسان‌ها به نباشد، امكان ايجاد يك جامعه سالم و پويا وجود ندارد و به خصوص در اركان دولت كساني بايد حضور پيدا كنند كه به مردم عشق بورزند.

وي خاطرنشان كرد: اصل خدمت رساني نيز اصل ديگر مورد نظر دولت است كه به اعتقاد ما دولت وظيفه‌اي جز اين ندارد و همه دستگاه‌ها و اعضاي دولت شاني جز خدمت به مردم ندارند و فرهنگ خدمتگزاري بايد در تمام اجزاي كشور نهادينه شود و ما با افتخار اعلام مي‌كنيم كه خادم ملت هستيم.

رئيس جمهور بيان داشت: اصل چهارم توجه به تعالي همه جانبه و پيشرفت مادي و معنوي كشور است و ما بايد بتوانيم بر بام دنيا بايستيم. چرا كه هم لياقت آن را داريم و هم توانايي آن را و اين شدني است و براي رسيدن به اين جايگاه بايد دست به دست هم بدهيم و اين احساس را تقويت كنيم كه ما يك خانواده بزرگ و يك ملت هستيم.

احمدي‌نژاد گفت: اميدوارم در دوراني كه توفيق خدمت به مردم در اين جايگاه نصيب بنده و همكارانم شده است بر اين مشي و براساس اين چهار اصل مذكور حركت كنيم و بتوانيم وظيفه‌مان را به درستي انجام دهيم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه معيارهاي شما براي انتخاب اعضاي كابينه و وزرا چه بوده است؟ گفت: ‌لازم است اين نكته را عرض كنم كه قبلا انتخابات اوايل خرداد برگزار مي‌شد و اين بار در اواخر خرداد برگزار شد و دو مرحله‌اي هم شد و اين فرصت كمي براي ما در تعيين كابينه باقي گذاشت.

رئيس جمهور تاكيد كرد: معيارها را من بارها اعلام كرده‌ بودم و همان معيارهايي بود كه مردم در خواسته‌هايشان اعلام كرده بودند و در متن انقلاب، نظام و فرهنگ ما هست و ما آدم‌هايي مي خواهيم كه مومن و پاك‌دست بوده و شجاعت تصميم‌گيري داشته باشند، كار بلد باشند و از همه مهمتر اينكه عاشق خدمت به مردم و مردمگرا باشند و اين ويژگي‌ بسيار مهم است و نه اينكه ديگران اين ويژگي‌ را ندارند، بلكه بايد اين ويژگي‌ در اعضاي كابينه برجسته باشد.

احمدي‌نژاد افزود: دولت بدون مردم مفهومي ندارد و كشور را مردم بايد اداره كنند و دولت هم بايد به وسط مردم برود و فضا را براي مردم باز كند و دولتي كه از بطن مردم نباشد و در متن مردم زندگي نكند، نمي‌تواند موفق باشد و خواسته‌هاي مردم را برآورده كند.

وي اظهار داشت: ويژگي‌ ديگري را هم ما در اين دوره اضافه كرديم و از قبل هم من اعلام كرده بودم و آن هم همگرا بودن اعضاي دولت است كه خيلي مهم است و بعضي‌ها تصور مي‌كنند كه كابينه متشكل از وزيراني است كه هر كدام جدا بايد بروند و براي خودشان كار كنند و ديگر شان ‌جمعي ندارند.

رئيس جمهور تصريح كرد: وزرا در دولت دو شان دارند كه يكي شان فردي در سازمان خودشان است و ديگري نوعي شان جمعي است كه آنها در كابينه به عنوان يك بدن واحد دارند.

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: تك‌تك اعضاي كابينه بايد در برابر همه مسايل كشور احساس مسئوليت كنند، كمك و همراهي كنند و موفق تك‌تك همكاران و موفقيت كل مجموعه را موفقيت خودشان بدانند.

وي خاطرنشان كرد: در گذشته از نگاه بخشي و تعصبات سازماني ما خيلي آسيب ديديم و هر كس كار خود را مي‌كرد و هماهنگي بين آنها وجود نداشت كه آسيب آن به مردم و كشور مي‌رسيد، اما ما يك هدف داريم كه براي رسيدن به آن بايد همگرايي و هماهنگي درون سيستمي داشته باشيم.

رئيس جمهور بايد داشت: در كابينه بايد چند نوع هماهنگي ايجاد شود كه يكي وظيفه هر وزير يا مسئولي است كه بايد مجموعه خود را هماهنگ و همسو كند و بعد هماهنگي بين بخش‌هاي نزديك به هم كابينه مثلا در حوزه فرهنگي است و ديگري هماهنگي عمومي در كابينه مي باشد.

احمدي‌نژاد گفت: براي ايجاد اين هماهنگي كار زيادي انجام داده و وقت زيادي را صرف كردم و به عنوان مثال در بخش اقتصادي، هشت تيم مختلف را تعريف و ارزيابي كردم تا برسم به يك تيمي كه مناسب‌تر از بقيه است و در بخش‌هايي ديگر نيز همين گونه عمل كرديم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه از مجلس چه انتظاري داريد؟ تصريح كرد: مجلس تبلور خواست ملت و چشم‌بيدار ملت بوده و به اتفاق دولت بازوهاي ملت هستند و بايد با همدلي و همراهي كشور را اداره كنند و اگرچه همدلي و همراهي هست، اما بايد خيلي روي آن كار كنيم و هرچه در آرمانها و برنامه‌ها به هم نزديك شويم، فايده آن به كشور مي‌رسد. چرا كه تصميمات پخته‌تر و سريع‌تر گرفته مي شود.

رئيس جمهور افزود:‌ انتظار دارم مجلس محترم سريع‌تر و در فرصت قانوني وزرا را با راي بالايي تاييد كند تا اينها بتوانند با پشتوانه نمايندگان ملت وارد كار شده و انشاءالله خدمات شاياني ارايه كنند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به اين سؤال كه فكر مي كنيد چند وزير شما راي اعتماد بياورند؟ اظهار داشت: فكر مي‌كنم همه كابينه‌ راي بياورد و يك كار خوبي كه در اين دوره انجام شد، رايزني اي بود كه درانتخاب وزرا با مجلس انجام شد و رفت و آمد و جلسات زيادي بين ما و مجلس برگزار شد كه مجلس بيشتر روي معيارها، جهت‌گيري‌ها و برنامه‌هاي كابينه عنايت داشت كه لازم و ارزشمند هم بود و به نظر من مشكلي وجود نخواهد داشت و دليلي هم وجود ندارد كه مشكلي هم باشد.

وي افزود: البته تصميم مجلس بايد اجرا شود و هر تصميمي كه مجلس بگيرد براي ما محترم و عزيز هست و قطعا تشخيص 290 نفر از يك نفر بهتر است؛ اما به نظر مي‌رسد كه انشاالله كل كابينه راي اعتماد بگيرد.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه گويا شب يكشنبه در دقيقه 90 تغييراتي در فهرست اعضاي كابينه ايجاد شده، اين تغييرات چه بوده و چرا ايجاد شده است؟ گفت: من از اين تغييرات خبري ندارم، اما ما يك روندي را براي رسيدن به اسامي اعضاي كابينه طراحي كرديم.

احمدي‌نژاد افزود‌:‌ از قبل انتخابات گروه‌هايي تشكيل شده بود و اينها افراد گوناگوني را شناسايي كردند و بعد از انتخابات سه كميته يا كار گروه فرهنگي- اجتماعي،، سياسي - امنيتي و اقتصادي - زيربنايي تشكيل شد كه هم برنامه‌ها را مجددا بازنگري و تدوين كردند و هم افرادي را كه معرفي شده بودند را مورد بررسي‌هاي دقيق‌تر قرار دادند.

وي اظهار داشت: در اين فاصله ما خود را به اين سه كار گروه و اسامي كه از قبل داشتيم منحصر نكرديم و از انجمن‌ها و گروه‌ها و نهادها و افراد مختلف نظر گرفتيم و همه پيشنهادها را بررسي كرديم و در مرحله دوم كه تعداد افراد محدودتر شد، دو كار گروه جديد براي ارزيابي نهايي درست كرديم .

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: اين كار گروه‌ها در نهايت به افراد مشخصي بين 3 تا 5 نفر براي هر وزارتخانه‌اي رسيدند كه ديگر من بايد خودم با اين افراد گفت و گو مي‌كردم و با توجه به اصل مهم همگرايي در كابينه، افراد مختلف را در كنار هم چيديم تا برسيم به يك مجموعه هماهنگ‌تر و بنابراين در زماني كه فكر مي‌كرديم شب يكشنبه باشد تا فهرست كابينه را ببنديم، همان شب به لطف خدا اين كار را انجام داديم.

وي تصريح كرد: تغييري در كابينه بوجود نيامد و مثلا از يك ماه قبل كابينه‌اي قطعي نشده بود كه آن شب ما آن را تغيير دهيم .

از رئيس جمهور سؤال شد كه چطور توانستيد اسامي برخي وزرا را تا لحظه اعلام فهرست كابينه از چشم و گوش‌ها و محافل سياسي و گمانه‌زني پنهان كنيد كه وي پاسخ داد: بيشتر اسامي كه اعلام مي‌شد، گمانه زني بود و البته طبيعي هم است كه مردم و افراد و گروه‌ها به اين موضوع حساس باشند و وقتي اسامي مطرح مي‌شد، نكات مثبتي داشت. از جمله اينكه نظرات و مباحث راجع به آنها به ما منعكس مي‌شد، اما مشكلاتي هم داشت كه بعضي از اسامي مطرح شده، مورد تخريب قرار گرفتند.

احمدي‌نژاد گفت: اعلام فهرست حاضر به اين معني نيست كه ديگران ضعيف تر هستند و يا خداي نكرده اشكالي ندارند، بلكه همه كساني كه اسم آنها مطرح شد، انسان‌هاي شايسته‌اي بودند كه همين جا من از همه آنها تشكر مي كنم و كار ما ويژگي ديگري داشت كه ما حلقه‌هاي مديريتي را كمي باز كرديم كه اين كار ريسك دارد و كار را سخت مي‌كند و برخي افراد را كه هيچ كس فكر نمي‌كرد اسم او در كابينه باشد، ما بررسي كرديم و ديديم كه توان و استعداد و شايستگي اين كار را دارند و آنها را روي كار آورديم.

وي افزود: من از قبل با بيش از يك سوم اعضاي معرفي شده آشنايي نزديك نداشتم و فقط مساله توانمندي آنها براي من ملاك بوده است و باب ورود افراد جوان و ناشناخته در اين دوره باز شد تا دولت هاي بعدي خود را منحصر به افراد اطراف خود نكنند.

رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه نظر شما درباره اصل 142 قانون اساسي چيست؟ گفت: به يكي از اصول خوب قانون اساسي اشاره كرديد كه بخشي از مسئولان دولتي را ملزم مي‌كند در ابتدا و خاتمه دوران مسئوليت صورت دارايي‌هاي خود و خانواده‌شان را اعلام كنند و ما هم به اتفاق اعضاي كابينه بعد از راي اعتماد در اولين فرصت اين ليست را پر مي‌كنيم و اطلاع داريد كه بنده اين كار را در شهرداري به صورت داوطلبانه انجام دادم. چرا كه در قانون اساسي نام شهرداري و شهردار در ارتباط با اين اصل نيامده است.
احمدي‌نژاد افزود: اگر ما اين را يك فرهنگ كنيم در مديران تنها انگيزه‌اي كه باقي مي‌ماند، خدمت خواهد بود و فرصت مديريت فقط براي خدمت است و اميدوارم كه همه كساني كه اين فرصت را پيدا مي‌كنند، حداكثر استفاده را براي خدمت انجام بدهند.

وي در پايان با اشاره به اقداماتي كه در طول روزهاي گذشته بعد از مراسم تحليف انجام داده از جمله برگزاري جلسات هيات دولت گفت:‌ تصميماتي گرفته شده چند ملاقات داخلي و خارجي داشته‌ايم و بالاخره كارها را شروع كرده و نگذاشتيم كارها زمين بماند و از مردم مي‌خواهيم براي موفقيت خود ، كشور و خدمتگزاران دعا كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016