سه شنبه 25 مرداد 1384

فاطمه حقیقت‌جو: ”این کابینه دقیقا یک کابینه امنیتی ـ نظامی‌ست“، دويچه وله

محمود احمدى‌نژاد رييس جديد جمهورى اسلامى ايران، فهرست اعضاى كابينه خود را تسليم مجلس شوراى اسلامى كرده است. بسيارى از منتقدان جمهورى اسلامى ايران و نيروهاى اصلاح‌طلب، تركيب كابينه احمدى‌نژاد را از يكسو نظامى‌­امنيتى و از سوى ديگر انباشته از چهره‌هاى ناشناس ارزيابى مى‌كنند. در همين زمينه و نيز در ارتباط با چشم‌انداز فضاى سياسى كشور با دادن احتمالى راى اعتماد به كابينه احمد‌ى‌نژاد از سوى مجلس، خانم فاطمه حقيقت‌جو نماينده مستعفى مجلس ششم و از فعالان نهادهاى مدنى در ايران، به پرسشهاى صداى آلمان پاسخ داده است.

مصاحبه‌گر: بهنام باوندپور

دویچه وله: خانم فاطمه حقیقت جو، در مورد کابینه ی آقای احمدی نژاد نظرات متفاوتی مطرح شده، اما مسئله ای که بیش از هرچیز جلب نظر می کند حضور ۴ نفر از سپاه پاسداران و ۴ نفر از وزارت اطلاعات در فهرست کابینه است. آیا می شود به این اعتبار کابینه ی آقای احمدی نژاد را کابینه ای نظامی ـ امنیتی نامید؟

فاطمه حقیقت جو: بله، خود آقای دکتر احمدی نژاد هم سوابق نظامی داشته اند واین را ما در تحلیل ها و پیش بینی هایمان قبلا گفته بودیم که احتمال تشکیل یک کابینه ی نظامی وجود دارد و این کابینه دقیقا یک کابینه ی امنیتی ـ نظامی ست.

دویچه وله: خانم حقیقت جو، از جمله حضور دو تن از معاونان آقای فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات، نگرانی هایی را ایجاد کرده است. آیا فکر می کنید این مسئله می تواند آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی و همینطور امنیت در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری را به خطر بیندازد؟

فاطمه حقیقت‌جو: با توجه به سوابق این افراد در طی دوران مسئولیتشان پیش‌بینی می‌شود که آزادیهای سیاسی ـ اجتماعی در این دولت بشدت محدود بشود و فضا یک فضای امنیتی بشود. چون پیش از این هم در هیچکدام از دولتها سابقه نداشته است که وزیر کشور یک فرد امنیتی باشد و در این دولت وزارت کشور که مهمترین وزارتخانه محسوب می شود یک فرد امنیتی در راس وزارتخانه قرار گرفته و این با فردی که بعنوان وزیر اطلاعات منصوب شده دقیقا یک تیم امنیتی را تشکیل می دهد و از حالا می شود پیش بینی کرد که شرایط خیلی مساعدی نباید پیش رو باشد.

دویچه وله: خانم حقیقت جو، آقای احمدی نژاد قول دولت «فراجناحی» را داده بودند، اما گویا بیشتر کابینه را افراد ناشناخته تشکیل می دهند. آیا این افراد ناشناخته قرار است در در کابینه نقشی «فراجناحی» را بازی بکنند؟

فاطمه حقیقت جو: این را باید از خود آقای احمدی نژاد پرسید. ولی نکته اینست که وقتی کابینه ای نظامی ـ امنیتی باشد، طبیعتا ما نمی توانیم چنین برداشتی بکنیم. مگر اینکه منظور آقای دکتر احمدی نژاد از «فراجناحی» این باشد که در هیچکدام از جناحهای سنتی موجود نباشند که در واقع از چهره های شاخص جناح راست هم در کابینه وجود ندارند. شاید منظور ایشان این بوده از «فراجناحى».

دویچه وله: در فهرست کابینه حتا نام یک زن هم دیده نمی شود. آیا زنان کارآمد و متخصص پستی را نپذیرفته اند، یا اصولا آقای احمدی نژاد به نظر شما به دنبال تشکیل دولتی مردانه بوده اند؟

فاطمه حقیقت جو: من فکر نمی کنم که اصلا نگرشی در این دولت در خصوص به‌کارگیری زنان وجود داشته باشد. بنابراین، طبیعی ست با آن نگرشی که نسبت به زنان وجود دارد ایشان فردی را بعنوان وزیر زن معرفی نکرده باشند.

دویچه وله: خانم حقیقت جو، نظرتان در مورد حضور افرادی از حلقه ی «مدرسه حقانی»‌ در کابینه، مانند آقای محسنی اژه ای در راس وزارت اطلاعات و مصطفی پورمحمدی در راس وزارت کشور چيست؟ آیا پستهای کلیدی در دست این حلقه قرار گرفته است؟

فاطمه حقیقت جو: مهمترین وزارتخانه ها همین دو وزارتخانه هستند. یعنی وزارت کشور و وزارت اطلاعات مهمترین وزارتخانه‌ها هستند. این دولت اساسا یک دولت نظامی ـ امنیتی ست و بیشترین کارکرد را هم، همین مدرسه ی حقانی خواهد داشت. چون بقیه ی افرادی که بعنوان وزیر معرفی شده اند سابقه ی مدیریتی چندانی ندارند. نه وزیر آموزش عالی، نه وزیر بهداشت می بینیم که حتا ریاست یک دانشگاه را هم بعهده نداشته اند. افراد دیگر هم همینطور. در این کابینه حداکثر ما چند نفر را می بینیم که سابقه ی معاونت وزارت داشته‌اند. بنابراین، چون بقیه ی کابینه سابقه ی اجرایی قابل قبول و سطوح خوبی را ندارند، محور کابینه وزرای اطلاعات و کشور خواهند بود که جزو تیم مدرسه ی حقانی‌اند و پیش‌بینی می شود که استاندارها هم از ترکیب نظامی ـ امنیتی انتخاب بشوند، درصد قابل توجهی از مجلس هم که نظامی ها هستند. پس می شود گفت که دولت نیمه نظامی در ایران تشکیل شده است.

دویچه وله: و آیا معرفی آقای جمال کریمی راد بعنوان وزیر دادگستری به معنای تداوم سیاست محدودکردن مطبوعات و آزادیهای سیاسی ست؟ آیا می شود اینگونه این مسئله را تفسیر کرد؟

فاطمه حقیقت جو: وزارت دادگستری نقش چندانی را بطور کلی ندارد. مهمتر از نقشی که وزیر دادگستری می تواند ایفا بکند،‌ نقش وزیر ارشاد است که وزیر ارشاد هم آقای صفار هرندی است که او هم هماهنگ است با همان تیم وزرای اطلاعات و کشور. در واقع بخش فرهنگی، سیاسی کشور دراختیار یک تیم خاص قرار گرفته است.

دویچه وله: خانم حقیقت جو، فکر می کنید بحران هسته ای ایران ممکن است مسئله کابینه ی آقای احمدی نژاد را تحت الشعاع قرار بدهد و کابینه بتواند بدلیل این بحران در سطح جهانی بطور کامل از مجلس رای اعتماد بگیرد؟

فاطمه حقیقت جو: حتا اگر این بحران هسته ای در ایران نبود، به نظر من کابینه ی آقای دکتر احمدی نژاد رای اعتماد از مجلس می گرفت. بنابراین من فکر نمی کنم مشکلی بر سر راه این کابینه وجود داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فاطمه حقیقت‌جو: ”این کابینه دقیقا یک کابینه امنیتی ـ نظامی‌ست“، دويچه وله' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016