شنبه 29 مرداد 1384

ناگفته‌هايي از وزارت كشور دولت خاتمي در گفت ‌و گو با جهانبخش خانجاني: بحران‌هاي پياپي، قتل‌هاي زنجيره‌اي، كوي دانشگاه، انتخابات، ايسنا

گفت‌وگو از خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا): مريم آريايي

سخنگوي وزارت كشور اعتقاد دارد حدود 90درصد بحران‌هاي دولت خاتمي نصيب وزارت كشور اين دولت شده است.

وي در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار ايسنا به مرور عملكرد وازرت كشور دولت خاتمي در مقاطع مختلف پرداخت و اين گونه آغاز كرد: دولت[خاتمي] از روزهاي اول كار خود با نوعي كارشكني و حس انتقام‌جويي مواجه بود و فرصت پيدا نكرد تا آن طور كه مي‌خواست عمل كند، اما از همان ابتدا يك چيز سرلوحه‌ي كار قرار گرفت و آن توسعه‌ي همه‌جانبه و متوازن سياسي و اجتماعي بود.

جهانبخش خانجاني با بيان اين كه هر وزيري كه راي اعتماد بگيرد ممكن است داراي گرايشاتي باشد، يادآور شد: هم آقاي نوري و هم آقاي موسوي لاري گرايشات سياسي خاصي داشتند ولي به صورت حزبي و با وابستگي به جرياني خاص عمل نكردند. با بررسي انتصاب‌هاي آقاي نوري در مرحله‌ي اول شاهديم كه تركيب معاونان ايشان از راست تا چپ و از همه‌ي گرايشات بودند و از تمام گروه‌هاي سياسي نشان‌دار و صاحب وزن در وزارت كشور حضور داشتند.


نوري و موسوي لاري نيز سياسي بودند اما يك روش حزبي خاص سرلوحه‌ي كارشان نبود

وي افزود: دوره‌ي آقاي نوري دوره‌ي كوتاهي بود و با بحران‌هاي سياسي از جمله بحران براي شهرداران دوره‌ي ملتهبي بود. نوروز سال 1377 با بازداشت آقاي كرباسچي مواجه بوديم و از اواخر سال 76 به فراخواني دادگاه شهرداران برخورد كرديم. بعد از آقاي نوري آقاي موسوي لاري رويه‌ي ايشان را پي‌گيري كردند و شايد متعادل‌تر كارها را به پيش بردند و بدترين و شديدترين بحران‌ها را در زمان آقاي موسوي لاري شاهد بوديم، اما ايشان و مجموعه‌ي وزارت كشور توانستند با تدبير اين مشكلات را حل كنند و در هر كدام از برنامه‌ها مانند احزاب، منشور وفاق و غيره اينگونه نبوده كه يك روش حزبي خاص سرلوحه‌ي كار قرار گرفته باشد.

وي خاطرنشان كرد: در حوزه‌ي امنيتي يك معاون با گرايش متفاوت سياسي وجود داشت. در حوزه‌ي برنامه‌ريزي و حوزه‌هاي ديگر نيز معاوناني با گرايش‌هاي مختلف وجود داشتند كه برآيند اين گرايش‌ها اگر چه همسو با برنامه‌هاي دولت آقاي خاتمي بودند ولي از يك حزب و جريان سياسي نبودند و متعادل‌ترين دوران را در دوره‌ي هشت ساله‌ي اصلاحات داشتيم و همه‌ي جريان‌هاي سياسي به نوعي در روند سياسي كشور حضور داشتند.


از همان روزهاي اول دولت آقاي خاتمي سقوط شش ماهه‌ي دولت را نويد مي‌دادند

خانجاني درباره‌ي سهم وزارت كشور از بحران‌هاي آن‌چه مبني بر وجود هر 9 روز يك بحران مطرح شد، گفت: 90 درصد بحران‌هايي كه براي آقاي خاتمي به وجود آمد، هميشه نصيب وزارت كشور مي‌شد زيرا وزارت كشور از يك سو متولي امنيت، نظم و ساماندهي و انضباط در كشور بود و از طرفي متولي توسعه‌ي سياسي، اجتماعي. در اوايل دولت آقاي خاتمي پديده‌ي عجيبي به وجود آمده بود كه خوشبختانه در اين دولت شاهد نيستيم؛ بخش‌هاي عظيمي از حاكميت به دنبال ناكام كردن دولت بودند. از همان روزهاي اول دولت آقاي خاتمي سقوط شش ماهه‌ي دولت را نويد مي‌دادند و به صراحت گروه‌هايي كه در بخش‌هايي از حاكميت مسووليت داشتند، در تجمعات و نشست‌هاي مختلف سعي مي‌كردند به نوعي اين كارشكني‌ها را تداوم ببخشند و با بي‌نظمي و حركت‌هاي فراتر از قانون خود كارشكني و دولت را با بحران مواجه كنند.


اولين بار افشاء و شناسايي آمران قتل‌هاي زنجيره‌يي توسط وزارت كشور صورت گرفت

وي يادآور شد: تجمعات اسفند سال 77 و برهم زدن آن‌ها و تضييقاتي كه براي برخي از نشست‌هاي سياسي ايجاد مي‌شد، برخوردهايي كه در دانشگاه و ساير موارد به وجود مي‌آمد نقطه‌ي عطف اين كارشكني‌ها بود و علنا و عملا براي كند كردن حركت‌هاي دولت ساماندهي صورت مي‌گرفت. هنوز نيم ساعت از درج اولين خبر قتل‌هاي زنجيره‌يي نگذشته بود كه در وزارت كشور جلسه‌ي اضطراري تشكيل داديم و متوجه شديم كه نحله‌ها و نشانه‌هاي اين حركت در كجاست. فراموش نمي‌كنم كه يكي از مقامات امنيتي آن وقت كه هنوز هم حضور دارد حدس زد كه اين موضوع ممكن است از ناحيه‌ي چه گروه‌ها و چه جايگاهي انجام شده باشد. هر چند اشخاص آن مشخص نشده بودند اما نحله‌ي فكري مشخص بود. وزارت كشور و نيروي انتظامي تلاش زيادي براي كشف، افشاء و شناسايي آمران انجام داد و همان‌طور كه وزير كشور عنوان كردند اولين بار افشاء و شناسايي آمران قتل‌هاي زنجيره‌يي توسط وزارت كشور صورت گرفت و بعد به مجموعه‌اي در وزارت اطلاعات سپرده شد.


وزارت كشور با تدبير توانست بحران زلزله‌ي بم را در ساعات اوليه كنترل كند

سخنگوي وزارت كشور ادامه داد: ما هم بحران‌هاي سياسي و اجتماعي و هم بحران‌هاي طبيعي داشتيم. در سال‌هايي كه دولت آقاي خاتمي مسووليت داشتند بيشترين بحران‌هاي طبيعي را نيز داشتيم و از آنجايي كه وزارت كشور به عنوان وزارت داخله مطرح است حتي در سقوط هواپيماي ياك 40 در استان گلستان و يا سقوط هواپيما در خرم آباد با توجه به اينكه شايد وزارت كشور مسووليتي نداشت، اما به دليل اهميت كار، محور‌ آن فعاليت‌ها وزارت كشور بود. بحران خشكسالي از بزرگ‌ترين و بي‌سابقه‌ترين بحران‌هاي طبيعي در سراسر كشور بود و در چنين شرايطي وزارت كشور به عنوان رييس ستاد حوادث غيرمترقبه و هماهنگ كننده‌ي سازمان‌ها و نهادهاي ديگر مجبور بود به اين موضوع رسيدگي كند و بودجه‌ي بسيار سنگيني براي رفع معضلات خشكسالي و مقابله با اين بحران هزينه شد. هم‌چنين زلزله‌هاي متعدد و پي در پي را در اين دوران شاهد بوديم. در ابتداي دولت آقاي خاتمي زلزله‌ي اردبيل و پس از آن زلزله‌هايي در شمال و جنوب خراسان، استان فارس، استان قزوين و بخش‌هايي از استان زنجان و هم‌چنين دردناك‌ترين زلزله يعني زلزله‌ي بم را شاهد بوديم كه وزارت كشور به عنوان وزارت محوري عمل كرد و درخشان‌ترين عملكرد را طي زلزله‌هايي كه صورت گرفته بود در اين دوره داشت.

وي با بيان اين كه ارسال اخبار شفاف و صريح به مردم از جمله اقدامات مثبت وزارت كشور به عنوان مسوول ستاد اطلاع‌رساني زلزله‌ي بم بود ، به خبرنگار ايسنا گفت: وزارت كشور با تدبير و حضور به موقع مسوولان توانست بحران زلزله‌ي بم را كه مي‌توانست فاجعه‌آميزتر باشد در ساعات اوليه كنترل كند و بعدها كه زلزله‌ي زرند رخ داد شاهد حضور لحظه‌اي مسوولان وزارت كشور بوديم و تجربياتي كه از بحران‌هاي پيشين داشتيم سبب شد كه بهترين خدمات‌رساني را در اين موقعيت‌ها داشته باشيم.


در بحران كوي دانشگاه بسياري به دنبال اين بودند كه فضاي كشور را نظامي كنند

وي در مورد مهم‌ترين بحران‌هاي سياسي و اجتماعي وزارت كشور نيز گفت: يكي از بحران‌هايي كه با آن مواجه بوديم بحران كوي دانشگاه بود. بحران كوي دانشگاه نقطه‌ي عطف تاريخ مبارزات دانشجويي و حركت‌هاي سياسي مردم بود. از طرفي بخشي از حاكميت با بي‌تدبيري برخورد نامناسبي را با فرهيخته‌ترين قشر جامعه يعني دانشجويان و دانشگاهيان انجام دادند و از طرفي دست‌هايي به دنبال اين بودند كه اين بحران را يك حركت ضد انقلابي تعبير كنند و همزمان بايد با يك تدبير دو سويه اين تدبير حل مي‌شد. بسياري به دنبال اين بودند كه از اين بحران استفاده و فضاي كشور را نظامي كنند. فشارهاي بسيار شديدي به وزارت كشور مي‌آمد كه هنوز بسياري از اطلاعات آن سري، اما بيان كليات ضروري است؛ در جلسات امنيتي مهمي سعي مي‌شد با تحت فشار قرار دادن وزارت كشور، اركان قدرت و مهار بحران‌ها را برخي نهادهاي نظامي در دست بگيرند اما با پافشاري وزارت كشور بر اين موضوع كه اين مسائل راه‌حل انتظامي دارد و مي‌شود به راحتي آن را حل كرد، نگذاشت اين حركت به يك حركت نظامي تبديل شود. اگرچه وزارت كشور در احقاق حقوق دانشجويان در حد بسيار زيادي كوشش كرد و بسياري از افراد مقصر را به نوعي از كار بركنار و يا زمينه‌ي بركناري آن‌ها را فراهم كرد اما بخش‌هايي از حقوق دانشجويي آن تامين نشد و اين در تاريخ ثبت و ضبط است.


در برگزاري اكثر انتخابات‌ به دليل نوع نگرش و تفاوت‌هاي فكري و نوع نگاه به مردم دچار چالش جدي بوديم

سخنگوي وزارت كشور در همين راستا دفاع از حقوق شهروندان را قابل توجه دانست و گفت: برگزاري انتخابات‌هاي متعدد از جمله وظايف وزارت كشور بود. در اين دوره شايد بيش از هفت دور انتخابات برگزار كرديم كه در اكثر اين انتخابات‌ به دليل نوع نگرش و تفاوت‌هاي فكري و نوع نگاه به مردم دچار چالش جدي بوديم. در مجلس هفتم تعداد زيادي از كانديداها و اعضاي هيات‌هاي اجرايي ردصلاحيت شدند. بيش از 9 هزار نفر ثبت نام كردند كه حدود 5400 نفر رد صلاحيت شدند كه در بين ردصلاحيت شدگان اساتيد دانشگاه‌ها، خانواده‌هاي شهداء، جانبازان، ايثارگران و غيره حضور داشتند و حداقل 70 درصد از اعضاي هيات‌هاي اجرايي از اين قشر بودند كه شوراي نگهبان تعداد كثيري از آن‌ها را ردصلاحيت كرده بودند و اين اولين چالش ما با شوراي نگهبان بود و ما با تاكيد بر اينكه مسووليت اصلي نظام با مردم است و اين افراد امين مردم هستند تاكيد مي‌كرديم كه از حقوق‌شان دفاع شود. با فشارهايي كه وزارت كشور و تلاش‌هايي كه در احقاق حقوق شهروندان كرد برخي از ردصلاحيت شدگان مجددا مورد تاييد قرار گرفتند.

وي يادآور شد: در انتخابات مجلس ششم نيز با مشكل تامين سلامت و صحت انتخابات تهران مواجه بوديم. بسياري از درگيري‌ها انجام، بيش از هفتصد هزار راي مردم تهران باطل شد و تغييراتي در نتيجه‌ي انتخابات صورت گرفت. اما هنگامي كه دادگاه متهمان به تخلف و تقلب برگزار شد، مجموعه‌ي وزارت كشور و مسوولان اجرايي آن تبرئه شدند و از همه‌ي كساني كه متهم به اين تخلفات بودند، اعاده‌ي حيثيت شد و تبرئه شدند. نشان داديم كه حاضر نيستيم حتي يك راي از آراي مردم را جا به جا كنيم. در نهايت وقتي كه معاون سياسي وقت و فرماندار وقت تهران از اين اتهامات تبرئه شدند و توانستند سربلند از اين موضوع بيرون بيايند بنا به دليل ديگري كه ربطي به اصل برگزاري انتخابات نداشت حدود دو سال انفصال از خدمت داشتند وگرنه وزارت كشور ثابت كرد كه در اين سال‌ها يك چيز برايش بسيار مهم است و آن برگزاري انتخابات سالم و رعايت حقوق شهروندان است.

خانجاني با بيان اين كه در انتخابات مجلس هفتم هم مشكلاتي از اين قبيل وجود داشت، خاطرنشان كرد: بسيار سعي كرديم از حقوق مردم دفاع كنيم. در انتخابات رياست جمهوري نهم نيز يك معضل بيش از هر چيز مي‌توانست به بحران منجر شود، اگر چه هنوز اين دغدغه را داريم كه دخالت‌هاي سازمان يافته‌اي در انتخابات به وجود آمد. تلاش كرديم با ساز و كارهايي كه در حد مقدورات و متاسفانه با بودجه‌ي بسيار ناچيزي كه مجلس تصويب كرد، انتخابات را در مرحله‌ي راي‌گيري، اخذ و شمارش آراء به صورت سالم برگزار كنيم. چون توان و اختيارات وزارت كشور محدود بود، نتوانست از رفتارهاي فراقانوني كه قبل از برگزاري انتخابات انجام شده بود، جلوگيري كند و متخلفين و خطاكاران را شناسايي و به قوه‌ي قضاييه معرفي كرد. اميدواريم قوه‌ي قضاييه فرصتي پيدا كرده و متخلفين را محاكمه كند. اگر محاكمه‌ي متخلفين انتخابات رياست جمهوري نهم علني برگزار شود، شايد از انحراف بزرگي كه ممكن است كليت نظام را دچار اختلال كند جلوگيري شود، اميدوارم اين كار صورت گيرد و براي انتخابات بعدي كساني كه فكر مي‌كنند با عمليات‌هاي سامان‌يافته مي‌توانند در آراي مردم تاثيرگذارند از اين روش خود پشيمان شوند.


طي اين سال‌ها مسببان رفتارها و روش‌هاي فراقانوني مجبور شدند به روش دموكراسي تن در دهند

سخنگوي وزارت كشور گفت: يك چيز در اين سال‌ها رخ داد؛ با تاكيد وزارت كشور بر حقوق شهروندي، قانون، حقوق مردم و تاكيد دولت آقاي خاتمي بر اين اصل كه قانون مجراي كار باشد، همه‌ي كساني كه بيش از اين، رفتارها و روش‌هاي فراقانوني را نمايان مي‌كردند و سعي داشتند از اين روش‌ها به اهداف خود برسند، در اين دوران مجبور شدند به روش دموكراسي تن در دهند.

جهانبخش خانجاني كه با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت‌وگو مي‌كرد، درباره‌ي ميزان بحران‌هايي كه بر پست سخنگويي در وزارت كشور سرشكن مي‌شد، با يادآوري اين نكته كه پيشنهاد سخنگويي براي وزارتخانه‌ها اولين بار در زمان مهاجراني در شورايي تحت عنوان دفتر اطلاع‌رساني هيات دولت در سال 77 مطرح شد، گفت: توسط من و جمع ديگري از مديران وقت اولين پيشنهادات ارائه و در دولت نيز تصويب شد. از زماني كه مسووليت سخنگويي بر عهده‌ي من گذاشته شد تمام تلاشم اين بود كه با مردم صادق باشم و به مردم دروغ نگويم و اين همان مشي بود كه دولت آقاي خاتمي در پيش گرفته بود.

وي با تاكيد بر اينكه در مجموعه‌ي وزارت كشور تمام تلاشش اين بود كه درعرصه‌ي اطلاع‌رساني به صورت شفاف و با حفظ احترام به افكار عمومي و خبرنگاران خط مشي‌ها ترسيم شود، اظهار داشت: فشارهاي زيادي در زمان بحران‌ها و در اعلام ديدگاه‌ها به خصوص در سه سال اخير بر سخنگوي وزارت كشور وارد مي‌شد و چون هميشه از حمايت‌هاي وزير و معاونت‌هاي مختلف وزارت كشور برخوردار بودم، سعي مي‌كردم تلاش مضاعفي داشته باشم. در انتخابات مجلس هفتم و رياست جمهوري نهم اين فشارها بسيار زياد بود.

سخنگوي وزارت كشور، افزود: هرچند برخي حقايق را نمي‌توانستيم بگوييم و هنوز هم نمي‌توانيم بگوييم كه چه فشارهايي بر ما وارد مي‌شد كه روند برخي كارها به گونه‌اي ديگر باشد اما ما بايد با در نظر گرفتن خداي بزرگ و دفاع از آرمان‌هاي امام (ره) و جلوگيري از مواجهه كردن نظام با بحران از حق خود گذشتيم تا حق بزرگ‌تر كه همان حفظ انقلاب و نظام جمهوري اسلامي بود به دست آيد.


گاهي احساس مي‌كرديم مي‌توانيم حقيقتي را بگوييم و يا افشاگري كنيم

خانجاني با اشاره به اين كه علي(ع) براي حفظ نهال نو بنياد اسلام بيش از 25 سال سكوت كرد. براي اصل بزرگ‌تري مانند حفظ دين مبين اسلام حتي تبعيد ابوذر نزديك‌ترين ياران خود را تحمل كرد و حتي نمي‌توانست به بدرقه بپردازد و با آن همه عظمت در چنين شرايطي براي حفظ كليت حكومت دچار مصلحت‌سنجي مي‌شد، ادامه داد: ما در اين سال‌ها بلاتشبيه با گوشه‌هايي از اين معضلات و معذوريت‌هايي كه شايد در قبال معضلات و معذوريت‌هاي امام علي(ع) بسيار ناچيز است را مواجه بوديم و براي‌مان يك چيزي بسيار مهم بود؛ گاهي احساس مي‌كرديم مي‌توانيم حقيقتي را بگوييم و يا افشاگري كنيم ولي ممكن بود بيان اين حقايق جنجالي را ايجاد كند و بر اساس مصحلت‌سنجي چنين نمي‌كرديم.

سخنگوي وزارت كشور در بيان سخت‌ترين جمله‌اي كه در دوران سخنگوي‌اش به زبان آورده است، به خبرنگار ايسنا گفت: با وجود تمام تلاش‌هايي كه كرده بوديم تا انتخابات سالم برگزار شود، اما تخلفات وسيعي به صورت سازمان يافته پيش از انتخابات انجام شده بود. مي‌خواستم بگويم كه اين انتخابات يكي از سالم‌ترين انتخابات‌ برگزار شده است، بيان اين جمله برايم بسيار سخت بود، اما از طرفي چون تمام تلاش‌هاي خودمان را براي برگزاري سالم انتخابات مي‌ديدم اين جمله را بيان كردم.

وي افزود: سلامت انتخابات از اين حيث كه توانستيم در روز انتخابات و بعد از آن در شمارش آراء، حق مردم را پاس بداريم بديهي و درست بود. اما تخلفاتي كه پيش از انتخابات صورت گرفت و يقين دارم بر سرنوشت انتخابات تاثير گذاشت چيزي نيست كه بتوان امروز از آن چشم‌پوشي كرد، به نظر من جمهوري اسلامي اگر مي‌خواهد در آينده موفق باشد و از جمهوريت و اسلاميت آن دفاع شود، بايد به اين تخلفات رسيدگي كند و نگذارد كه از آن مجرا و شبه رفتارها گروه‌هاي ديگر استفاده كنند.

وي خاطرنشان كرد: معلوم نيست كه هميشه اينگونه حركات به نفع گروه مورد نظر ما باشد، اگر اين رويه ادامه پيدا كند ممكن است دستاويزي براي جريان‌هاي ديگر نيز شود.


شكل‌گيري جرياني كه با امام و انقلاب مخالف بودند

وي با اشاره به اظهارات و اعلام خطرهايي كه رييس‌جمهور و ديگر دلسوزان نظام درباره‌ي شكل‌گيري جرياني كه با امام و انقلاب مخالف بوده‌اند و امروز در حال گسترش هستند، تصريح كرد: در مجموعه‌ي وزارت كشور تلاش شد كه آرمان‌هاي امام (ره) در قالب توسعه‌ي سياسي و اجتماعي رونق بيابد و بيش از دويست حزب و چند هزار NGO تشكيل شد كه نمي‌توان اين چراغ‌هاي روشن شده را خاموش كرد.

سخنگوي وزارت كشور، با اشاره به اظهارنظري مبني بر اينكه مطبوعات و احزاب دو انگشت زائد دموكراسي هستند، تصريح كرد: احزاب و مطبوعات از اركان جمهوري اسلامي هستند و اين دو ركن هستند كه به جمهوري اسلامي معنا و مفهوم مي‌بخشند و جمهوري اسلامي كه مردم در آن آزاد نباشند تا انديشه‌هاي خود را بيان كنند و يا مطبوعات آزاد نداشته باشد ديگر نمي‌توان نام آن را جمهوري اسلامي گذاشت.

وي با اشاره به ورود عده‌اي به عرصه‌ي سياسي و رهنموددهي به افكار جامعه كه در طول تاريخ انقلاب و قبل از آن رفتارهاي مشكوكي داشته‌اند، تصريح كرد: برخي از اين افراد پرونده‌شان در وزارت اطلاعات وجود دارد و اگر روزي وزارت اطلاعات مصلحت بداند و بخش‌هايي از پرونده‌هاي آنها را اعلام كند در زمان شاه بيشترين آزادي را خود و موسسات‌شان داشتند كه هر كاري كه دوست دارند انجام دهند و حتي زماني كه در نيمه‌ي شعبان سال 56 امام (ره) فرمودند ما امسال عيد نداريم و هيچ كس نبايد چراغاني كند اين آقايان و موسسات‌شان برخلاف نظر امام هم چراغاني كردند و هم مبارزه‌ي امام را به چالش طلبيدند و امام را مسوول خون‌هاي از دست داده شده‌ي انقلاب كردند.

سخنگوي وزارت كشور، افزود: اينها امروز مدافع جمهوري اسلامي ايران شده‌اند و اين موضوع مشكوك است. مسوولان عالي‌رتبه‌ي نظام بايد مراقب باشند امام (ره) در بسياري موارد عنوان كرده بودند كه دشمن افرادي را حتي در حد مرجعيت آماده كرده و پرورش داده است. امام خميني (ره) كسي بود كه همه‌ي مردم از او به عنوان معمار انقلاب ياد مي‌كردند و هيچ حرفي را بي‌دليل و بدون سند نزد و بايد ديد چرا امام چنين هشداري را داده بود.

خانجاني تصريح كرد: اساس تفكر امام راي مردم بود و از همان روز اول گفتند «ميزان راي ملت است» و اينكه عده‌اي بگويند اگر چنين است پس سوئد حكومت اسلامي دارد اين تفكر انحرافي است و بايد در عقبه‌ي اين افراد تفكر كرد. چون تفكرات اين افراد در طول تاريخ خلاف تفكرات امام بود و راي و آزادي مردم را قبول ندارند و آراي مردم را زينت مي‌دانند و در بدترين شرايط با حكومت ستمشاهي همكاري و همراهي داشتند چطور مي‌توانند امروز مدافع ديدگاه‌هاي امام و انقلاب باشند. مردم بايد روي اين نكته حساس باشند و اگر چنين حساسيتي را درك كنند جلوي انحراف انقلاب گرفته مي‌شود. در غير اين صورت اينها جمهوري اسلامي را تبديل به چيزي مي‌كنند كه خود مي‌خواستند و در آن راي و نظر مردم جايگاهي ندارد.


گزارش از انتخابات نهم

مشاور وزير كشور، در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا وزارت كشور گزارش مبسوطي از انتخابات رياست جمهوري نهم براي افكار عمومي ارائه نكرد؟ تصريح كرد: ما گزارشات، تخلفات و حتي موارد مستند تخلفات را به قوه‌ي قضاييه ارايه داده‌ايم. برخي موارد اتهام است و مثلا يك فرمانده‌ي نظامي در جايي سخنراني كرده كه اين را اعلام كرده‌ايم. ما براي اعلام جزييات با محدوديت‌هايي مواجه هستيم. اما قوه‌ي محترم قضاييه بايد اين پرونده‌ها را علني كند تا حقايق روشن شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هيچ‌كس نمي‌تواند شرايط جامعه را به سال‌هاي قبل برگرداند


خانجاني با اشاره به دستاوردهاي وزارت كشور و كارهاي تاسيساتي غير قابل برگشتي كه در اين دوره وزارت كشور انجام داده است، گفت: هيچ‌كس نمي‌تواند شرايط جامعه را به سال‌هاي قبل برگرداند. هر دولت و جريان سياسي حاكم شود بايد قدر اين تشكل‌ها و نهادها را بداند و با آنها تعامل مثبت داشته باشد. احزاب تقويت كننده‌ي جامعه و قوام مديريت يك كشور هستند و اگر اينها از صحنه‌ي سياسي كشور حذف شوند معلوم نيست كساني كه بر اريكه‌ي قدرت مي‌نشينند چه توانمندي‌هايي را مي‌توانند بروز دهند.

سخنگوي وزارت كشور، ادامه داد: وزارت كشور در اين سال‌ها كارهاي تاسيساتي بسياري داشته كه در هيچ زماني صورت نگرفته است از جمله شوراها به عنوان بزرگ‌ترين كاري كه در دوره‌ي آقاي خاتمي و در وزارت كشور انجام شد محصول همين سال‌هاست. در شوراها بيش از 107 هزار نفر در عرصه‌ي تصميم‌گيري حضور پيدا كردند و دولت داوطلبانه حقوق خود را به مردم واگذار كرد و مردم را در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري نقش داد.

وي با اشاره به تشكيل شوراهاي مختلف از جمله شوراي اجتماعي كشور، تصريح كرد: از اين طريق نگاه سلبي را به نگاه ايجابي تبديل كرديم. قبل از آن به بحران‌هاي اجتماعي از جمله شادي‌هاي بعد از مسابقه‌ي فوتبال به عنوان آشوب تلقي مي‌شد اما مجموعه‌ي وزارت كشور اين تلقي را داشت كه اين يك حركت اجتماعي و برون داد نسل جوان است.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، ادامه داد: در مجموعه‌ي وزارت كشور به اين موضوع توجه شد كه بايد سنت‌ها و مواريث ملي را ارج نهاد. هم‌چنين درباره‌ي وفاق بين احزاب در حالي كه بسياري از احزاب يكديگر را مهدورالدم مي‌كردند وزارت كشور با دعوت از احزاب و گروه‌ها با گرايش‌هاي مختلف و در نشست‌هاي مختلف سعي كرد با زميني كردن فعاليت‌ها اين مشكل را برطرف كند و منشور وفاق احزاب را تدوين كرد.


تاسيس خانه‌ي احزاب

خانجاني از ديگر دستاوردهاي اين دوره‌ي وزارت كشور را تاسيس خانه‌ي احزاب، يارانه‌ي احزاب و هم‌چنين گسترش NGO ها و هم‌چنين كارهايي در بخش عمراني، تجميع عوارض، سامان‌دهي كار شهرداري‌ها و فرمانداري‌ها، ايجاد انضباط مالي در شهرداري‌ها برشمرد و گفت: ما در كل سال‌هاي بعد از انقلاب فقط در تهران مترو داشتيم كه در زمان آقاي موسوي لاري و دولت آقاي خاتمي در پنج شهر ديگر نيز طراحي و مطالعه‌ي مترو در اين دوران صورت گرفت و اگر قرار باشد مدال شجاعت، افتخار و تلاش داده شود بايد به مجموعه‌ي وزارت كشور در اين سال‌ها داده شود.

سخنگوي وزارت كشور، هم‌چنين به تشكيل دهياري‌ها و سازمان يافتن روستاها اشاره كرد و گفت: در مجموعه‌ي اين سال‌ها وزارت كشور كه يك وزارتخانه‌ي سياسي، امنيتي و اجتماعي است توانست عملكرد خود را به صورت شفاف بيان كند در حاليكه در سال‌هاي پيش حتي قبل از انقلاب چنين موردي را شاهد نبوديم.

وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي وزارت كشور كه براي اولين بار در تاريخ وزارت كشور انجام مي‌شد، يادآور شد: همان زمان بحث استيضاح آقاي موسوي لاري مطرح بود و برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وقتي كه در اين نمايشگاه حضور يافتند و از نزديك شاهد دستاوردهاي وزارت كشور شدند نظرشان عوض شد.


دستآوردهاي امنيتي و انتظامي وزارت كشور

خانجاني به دستآوردهاي امنيتي و انتظامي وزارت كشور اشاره كرد و گفت: ما پيش از اين داراي نيروي انتظامي فسرده و ضعيفي بوديم كه حتي از لحاظ تجهيزات و ماشين‌آلاتي كه استفاده مي‌كردند بسيار دچار نابسماني بودند و در دولت آقاي خاتمي و آقاي موسوي لاري تلاش‌هاي بسياري براي بازسازي نيروي انتظامي انجام شد.

سخنگوي وزارت كشور، ادامه داد: در شرق كشور ناامني‌هاي بسيار زيادي داشتيم و تا نيشابور و بخش‌هايي از بجنورد اوباش و اراذل طالبان و افغان به راهزني مي‌پرداختند اما امروز در كناره‌ي مرز شاهد امنيت در اين مرزها هستيم. در زمينه‌ي مبادلات اقتصادي و امنيتي در هيچ دوره‌اي تا اين حد وزارت كشور با كشورهاي همسايه و كشورهاي مهم اروپايي ارتباط برقرار نكرده بود كه در اين دوره چنين كارهايي انجام شد و يادداشت‌هاي تفاهم مهمي با كشورهاي همسايه از جمله عربستان و كشورهاي اروپايي از جمله اتريش و ايتاليا تنظيم كند.

وي هم‌چنين به بازارچه‌هاي مرزي كه از سوي وزارت كشور ساماندهي شد هر چند كه از جزء وظايف اين وزارتخانه نبود اشاره و تصريح كرد: تبادلات اقتصادي استان‌هاي كشور توسعه پيدا كرد و استانداران با كسب اختيارات ويژه توانستند نقش خوبي در اين زمينه ايفا كنند.

خانجاني در ادامه به بحران‌هايي از جمله بحران آوارگان عراق و هم‌چنين جنگ عراق و موضوع افغانستان اشاره كرد و گفت: در اين مدت به خوبي بحران‌ها مديريت شد و اجازه نداديم كه بحران به داخل كشور كشيده شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص احتمال زير سوال رفتن و به چالش كشيده شدن برخي از دستاوردها از جمله تشكيل خانه‌ي احزاب كه اين روزها با بحران مواجه است و يا حتي ناامني‌هايي كه در برخي مرزها وجود دارد، اظهار داشت: در خصوص برخورد نيروي انتظامي با شهروندان با توجه به اينكه مديريت جديد بعدا روي كار آمد يك دوره‌ي فطرت وجود داشت كه به نظر مي‌رسد با آمدن آقاي احمدي‌مقدم و تلاش‌هاي جانشين ايشان سردار عبداللهي اين معضلات به خوبي برطرف شود و مجموعه‌ي وزارت كشور و استانداري‌ها با تدبيري كه دارند اين موضوع را حل كنند.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، گفت: نگاه وزارت كشور احترام به حقوق شهروندان است البته برخي از افراد و گروهك‌ها سعي مي‌كنند مطامع و اميال خاص خود را در برپايي آشوب‌ها دنبال كنند. اما مسوولان نظام و نيروي انتظامي بايد اين تدبير را به خرج دهند كه قاطبه‌ي مردم حساب‌شان با اين عوامل جداست و اگر در جايي يكي از افسران نيروي انتظامي خطا كرده شفاف به مردم بيان كنند. اين شفاف گفتن موجب مي‌شود كه تلاش‌هاي بزرگ و عظيم نيروي انتظامي دچار خدشه نشود.

وي افزود: در برخي مواقع رعايت تلاش‌هاي گذشته‌ي افراد مي‌شود و خطاهاي فعلي آنها را ناديده مي‌گيرند كه اين يك مشكل است. اگر در يك شهرستان غربي خطايي درباره‌ي يك شهروند صورت گرفته بايد به صورت شفاف عمل كنند. و اگر خطا صورت نگرفته آنرا نيز عنوان كنند.

خانجاني درباره‌ي خانه‌ي احزاب و هم‌چنين رايي كه كميسيون ماده‌ي 10 احزاب براي مخدوش اعلام كردن انتخابات اين خانه صادر كرده است، گفت: در كار خانه‌ي احزاب نبايد دخالت ناعادلانه كرد. خانه‌ي احزاب انتخاباتي را برگزار كرده و خود اسباب و رئوس رسيدگي به شكايات را دارد. خانه‌ي احزاب خود يك NGO است كه براي ساماندهي امور احزاب تشكيل شده است. بايد كمك كنيم تا فعاليت‌هاي اين خانه بهبود يابد و اگر اعتراضي به مرحله‌ي انتخابات وجود دارد نبايد مسائل سياسي را در آن دخيل كرد.


دولت جديد

مشاور وزير كشور در ادامه‌ي گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در خصوص دولت جديد و هم‌چنين وزير كشور پيشنهادي رييس جمهور، اظهار داشت: دولتي موفق خواهد بود كه كارهاي بزرگ و خوب دولت پيشين را ارج نهد و كارهاي جديد خود را با توكل به خدا آغاز كند. اگر دولتي بيايد و كارهاي گذشته را زير سوال ببرد و آنها را ناپاك جلوه دهد مطمئنا دولت بعدي با او نيز همين كار را خواهد كرد.

وي افزود: دولت جديد بايد با اين نگاه وارد شود كه حال كه راي مردم را به دست آورده است بايد براي خدمت به مردم تلاش كند. آقاي احمدي‌نژاد اگر بتواند از پتانسيل كلي مديران كشور با توجه به گرايش‌ها و ديدگاه‌هاي خود استفاده كند و در بدنه‌ي مديريتي افراد هماهنگ و در بدنه‌ي كارشناسي افرادي را انتخاب كند كه صرف نظر از گرايش‌ها و تعلقات سياسي به او كمك كنند مي‌تواند موفق باشد.

مشاور وزير كشور ادامه داد: اميدوارم آقاي پورمحمدي بتواند راي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را كسب كند و آن وقت فرصت خوبي خواهد بود كه ايشان هم بتواند مانند وزراي پيشين كشور عرصه‌ي خدمت‌رساني به مردم را پيش‌رو داشته باشند و از اين فرصت استفاده‌ي خوبي كنند.

سخنگوي وزارت كشور، اظهار داشت: مجموعه‌ي مديران دولت آقاي خاتمي برخلاف زمان شروع دولت ايشان كه برخي از مديران تلاش مي‌كردند كارشكني در دولت ايشان به وجود آورند اما در آغاز دولت جديد همه تلاش كردند تا كمك كنند دولت در فضايي آرام و بدون التهاب مسووليت را به دست گيرد.

وي ادامه داد: در آخرين روزهاي وزارت كشور كارها مانند سابق و حتي محكم‌تر از گذشته از سوي مديران در حال پيگيري و انجام است و از توفيقات دولت آقاي احمدي‌نژاد وجود رييس جمهور با كرامتي مثل آقاي خاتمي قبل از ايشان بوده كه دولت را بدون چالش و بحران به ايشان تحويل مي‌دهد و اميدواريم كه ايشان در كارشان موفق شود. زيرا اگر ايشان موفق شوند زمينه براي دموكراسي فراهم مي‌شود و در غير اين صورت كساني كه مي‌خواستند از روش‌هاي ديگري اهداف و انديشه‌هاي خود را دنبال كنند ممكن است به شيوه‌هاي ديگر براي ماندن در قدرت متمسك شوند.

مشاور وزير كشور تصريح كرد: آقاي پورمحمدي فرد با تجربه و با سابقه‌اي هستند كه تجربه‌ي خوبي در يك سازمان امنيتي و اطلاعاتي داشته‌اند كه بخش‌هايي از اين عرصه‌ي امنيتي و انتظامي را مسلط هستند اما در عرصه‌ي سياسي و اجتماعي مهم اين است كه نگاه وزارت كشور در اين سال‌ها كه نگاه مجموعه‌ي حاكميت به شهروندان به عنوان افراد امين جامعه و مورد احترام بوده است حفظ شود.

خانجاني در ادامه با انتقاد از بحث تشكيل دولت پاك و جلوگيري از مفاسد، تاكيد كرد: دولت آقاي خاتمي از پاك‌ترين دولت‌ها بوده و در هيچ مورد تخلف اقتصادي سنگين كه به چالش براي دولت ايجاد شود از سوي مديران وجود نداشته است و اين مي‌تواند معيار خوبي براي دولت آينده براي آغاز كار باشد.

مدير كل روابط عمومي وزارت كشور، ادامه داد: اگر مجموعه‌ي دولت را ناپاك معرفي كنيم دامان بزرگان نظام و رهبري را آلوده پنداشته‌ايم. ممكن است در هر دوره و هر دولتي و هر وزارتخانه‌اي و يا حتي در شوراي شهر و شهرداري تخلفاتي باشد كه بايد يك قاضي عادل به اين تخلفات رسيدگي كند و درست نيست كه اقدامات نسنجيده فرد يا افرادي را به يك مجموعه تعميم دهيم و كارهاي بزرگ انجام شده را زير سوال ببريم.

وي در پايان تاكيد كرد: مجموعه‌ي مديران همسو با آقاي خاتمي هيچ چشم‌داشتي براي تصدي پستي در دولت جديد ندارند،اما بايد حريم تلاش‌هاي مديران مورد تكريم قرار گيرد و اگر به تلاش‌هاي گذشتگان احترام قائل شويم در واقع به تلاش‌هاي خود احترام گذاشته‌ايم و اگر تلاش‌هاي گذشته را زير سوال بريم آينده‌ي خود را زيرسوال خواهيم برد.

سخنگوي وزارت كشور در پايان تصريح كرد: خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سانسور و انحصار خبر را شكسته و با روحيه‌ي جهادي و همكاران پر تلاش توانسته عرصه‌ي خبر را متحول و اعتماد از دست رفته‌ي بين مردم و رسانه‌ها را بازسازي كند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016