پنجشنبه 3 شهریور 1384

"كابينه احمدي نژاد" تيتر يك روزنامه‌هاي صبح امروز كشور، ايرنا

موضوع "راي اعتماد" به وزيران پيشنهادي "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري، برجسته‌ترين موضوعي است كه در "تيتر يك" روزنامه‌هاي صبح امروز كشور به چشم مي‌خورد.

روزنامه‌ها هريك با گرايش‌ها و سليقه‌هاي سياسي خاص خود موضوع راي اعتماد به ‪ ۱۷‬وزير يا عدم راي اعتماد به ‪ ۴‬تن ديگر را برجسته كرده و "تيتريك" يا "سرمقاله"هاي خود را به آن اختصاص داده‌اند.

* تاييد ‪ ۱۷‬وزير / آفتاب يزد
* مجلس به ‪ ۱۷‬وزير احمدي نژاد راي اعتماد داد/ ابرار و همشهري
* دولت با ‪ ۱۷‬وزير تشكيل مي‌شود / ايران
* نمره ‪ ۱۷‬مجلس به احمدي نژاد / توسعه
* راي متفاوت / جام جم
* ‪ ۱۷‬وزير راي اعتماد گرفتند / جمهوري‌اسلامي
* راي خانه ملت به دولت / حمايت
* كابينه احمدي نژاد راي اعتماد گرفت / رسالت
* مجلس به توانمندي كابينه راي داد / سياست روز
* كابينه ناتمام / شرق
*آغاز فعاليت دولت اسلامي / صداي عدالت
* رييس جمهوري باكوتاهي‌هاي اعضاي كابينه برخورد خواهم كرد/ قدس
* چهار وزير به خط پايان نرسيدند/ كارو كارگر
* وزيران جديد بر صندلي خدمت / كيهان
* مجلس به ياران ويژه احمدي نژاد راي نداد / مردم سالاري
* ‪ ۴‬راي عدم اعتماد و ‪ ۱۷‬راي اعتماد/ هم‌بستگي

چهار روزنامه شرق، كيهان، مردم سالاري و هم‌بستگي در صفحه اول خود جدول كامل آراي وزيران را چاپ كرده اند. ابعاد جدول هم‌بستگي ‪ ۲۴‬در ‪ ۲۵‬سانتي مترمربع و جدول كيهان ‪ ۱۵‬در ‪ ۱۵‬سانتي‌متر مربع است كه جاي چند ستون را در صفحه اول در برگرفته است.

بيشتر روزنامه‌هاي مورد بررسي ( به جز جوان، سياست روز و كيهان) عكس‌هاي صفحه اول خود را به مجلس و يا اعضاي دولت جديد و رييس جمهوري اختصاص داده‌اند.

عكس‌هاي سه روزنامه يادشده درباره حضور فرمانده كل قوا در مراسم نظامي رده‌هاي مختلف بسيج است.

برگزاري مراسم نظامي رده‌هاي مختلف بسيج، موضوع مهم ديگري است كه در صفحه اول روزنامه‌هاي امروز صبح به چشم مي‌خورد.

به استثناي همشهري و اعتماد، ساير روزنامه‌هايي كه داراي سرمقاله و يادداشت در صفحه اول هستند موضوع راي اعتماد به كابينه، ويژگي هاو دستاوردهاي اين راي‌گيري و آغاز به كار دولت جديد را مورد نقد و بررسي قرارداده و بعضا نيز راهكارهايي براي "دولت اسلامي " پيشنهاد داده‌اند.

"آفتاب يزد" در سرمقاله خود با عنوان "نگراني‌هاي مشترك"به دو دستاورد استثنايي و بي‌سابقه راي‌گيري براي كابينه جديد اشاره كرده‌است.

اين روزنامه نوشته‌است: " در ‪ ۷‬دوره قبلي راي اعتماد مجلس به كابينه روساي جمهور، تمام وزرا موفق به كسب راي اعتماد شده بودند و در يك دوره تنها يك وزير از مجموع وزراي پيشنهادي راي كافي را به دست نياورد.

در كنار اين نتيجه استثنايي، برخي اظهار نظرها كه در مخالفت با تعدادي از وزرا بيان شد در نوع خود بي‌سابقه بود."
سرمقاله سپس به سخنان و هشدارهاي "عماد افروغ " و "الياس نادران " دو تن از نمايندگان سرشناس فراكسيون اكثريت در مخالفت بايكي از وزيران پيشنهادي اشاره كرده و نوشته‌است: "حتي نمايندگان مجلس ششم كه حساسيت ويژه‌اي نسبت به موضوع قتل‌هاي زنجيره‌اي داشتند نيز چنين مسايلي را تا اين حد عريان از تريبون مجلس بيان نكردند."

اين سرمقاله سپس نتيجه‌گيري مي‌كند كه بيان اين سخنان از زبان نمايندگان اكثريت نشان‌دهنده آن است كه: "تلاش‌هاي گسترده برخي افراد ذي نفوذ و گروه‌هاي سياسي براي يكدست كردن حاكميت باموفقيت زيادي قرين نبوده است...

و دوم اين كه سبب رفع توهم از برخي افراد "توهم محور " بود كه تاكنون تصور مي‌كردند طرح برخي شبهات و شائبه‌ها امنيت ملي كشور را خدشه دار مي كند...

مهم تر از همه آنكه در جريان مباحثات مجلس روشن شد بسياري از دغدغه‌هاي اصلاح طلبان اكنون به نگراني عمده بعضي از رقباي سياسي آنها تبديل شده است..."
"رسالت" در سر مقاله خود با عنوان "گذار اسلامي " به قلم "صالح اسكندري " نوشته‌است:"...گذار اسلامي از نگاه مقام معظم رهبري با انقلاب اسلامي به عنوان اولين گام آغاز شد. مرحله بعد نظام اسلامي بود يعني ترتيب اداره كشور اسلامي كه ملت ايران نظام مردم سالاري ديني را بر اين كشور حاكم كرد...اما گذار اسلامي به اين مرحله موقوف نمي‌شود ومقطع بعدي دولت اسلامي است يعني دستگاه حاكمه در عمل، در سازماندهي و در چگونگي رفتار خودبه طور كامل اسلامي عمل‌كند."

اين مقاله سپس با اشاره به كلام رهبري درباره معيارهاي دولت اسلامي افزوده است : " در واقع از منظر رهبر انقلاب حكومت و دولت علوي شاخص و معيار دولت اسلامي است."

سرمقاله رسالت سپس چنين نتيجه‌گيري كرده است كه : دولت اسلامي خود مقدمه تشكيل "كشور اسلامي" است. چيزي كه هدف نهايي ملت مسلمان ايران بوده است .كشوري كه در آن فرهنگ و تمدن اسلامي مجال بروز و سپس صدور به كل بشريت را مي‌يابد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"كابينه احمدي نژاد" تيتر يك روزنامه‌هاي صبح امروز كشور، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016