جمعه 11 شهریور 1384

غلامعباس توسلي: روشنفكران ديني در فضاي فعلي كشور نبايد منفعل شوند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دكترغلامعباس توسلي تاكيد كرد: روشنفكران ديني در فضاي فعلي كشور نبايد منفعل شوند و در عين حال كارگزاران نظام و مجموعه حاكميت بايد فضاي بازتري را براي طرح ديدگاه‌ها و نقش‌آفريني روشنفكران فراهم كنند.

اين فعال سياسي و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد: روشنفكران ديني بايد با توجه به شرايط خاص كشور، در قلمرو دين، سياست و فرهنگ به تحليل و بررسي شرايط جديد جامعه بپردازند.

توسلي ابرازعقيده كرد: به دليل شكل حكومت كه بيشتر از سنت‌گراها هستند، اين موارد نبايد مانع از آن شود كه فكر و انديشه‌ي كساني كه عرق مذهبي دارند، تحت‌الشعاع مسائل سياسي روز قرار گيرد.

اين مدرس دانشگاه يادآور شد: روشنفكري قبل از انقلاب بسيار توسعه پيدا كرد و مورد توجه قرار گرفت و در انقلاب هم تاثير شديدي داشت. نمونه‌اي از تاثيرات آن مواردي است كه در قانون اساسي راجع به حقوق ملت و آزادي مطرح شده است.

وي تصريح كرد: شرايط جديد، شرايطي است كه بعد از گذر 27 ساله مجددا نوعي سنت‌گرايي باب مي‌شود و ممكن است روشنفكران ديني منفعل و گوشه‌نشين شوند، اما روشنفكران ديني اصيل چنين نخواهد كرد و باز هم عرصه‌ي فكر، انتقاد و نشان دادن راه صحيح از ناصحيح را بايد مطرح و به نسل‌هاي بعد منتقل كنند.

اين مدرس دانشگاه با اعتقاد به اين‌كه جامعه ما در صورتي توفيق مي‌يابد كه با تكيه بر آراي روشنفكران ديني حركت كند، اظهار داشت: عرصه‌ي فكر، آزادي، سياست و مسائل اجتماعي قلمروهاي وسيعي هستند كه روشنفكران ديني مي‌توانند در آن به بررسي، اظهارنظر و راهيابي بپردازند.

وي با اشاره به روشنفكران ديني كشور ما و ساير كشورها كه توانستند منشا اثر باشند، خاطرنشان كرد: سيدجمال‌الدين اسدآبادي يك روشنفكر ديني بود و تحولاتي در جهان اسلام و ايران ايجاد كرد؛ در دوره‌هاي بعد روشفنكراني از جمله اقبال لاهوري، مرحوم مهندس بازرگان، طالقاني و شريعتي افرادي بودند كه هر كدام به سهم خود سعي كردند از طريق فرهنگ گروه‌هاي جوانان و دانشجويان و يا كل جامعه را تحت تاثير خود قرار دهند.

اين فعال سياسي ادامه داد: پس از انقلاب توده مردم به پيش آمدند و گرايش سنتي هم اهميت پيدا كرد و مسائل فكري را تحت‌الشعاع خود قرار داد، ولي اگر حداقل فضاي باز سياسي و آزاد را نداشته باشيم كه آزادانه درباره‌ مسائل اظهارنظر كنيم، نقش‌آفريني روشنفكران كمرنگ خواهد ماند.

به گفته‌ي وي روشنفكران ديني سعي مي‌كنند با زنده نگه‌داشتن اصول دموكراسي و حمايت از آن ، فضايي آزاد براي جامعه فراهم كنند و در عين حال موضوع از سمت تقدس‌گرايي خاص و عدم توجه به مردم به سمت دموكراسي معطوف شود.

اين فعال سياسي اظهار اميدواري كرد كه رييس جمهور جديد كه شعار عدالت را سر مي‌دهد، عدالت در فرصت‌ها، آزادي و برابري همه افراد جامعه را به عنوان يكي از موارد عدالت به رسميت بشناسد تا فضاي باز براي طرح ديدگاه‌هاي روشنفكران فراهم شود.

وي درباره‌ي تفاوت‌هاي روشنفكران ديني و روشنفكران غرب، تصريح كرد: روشنفكر حد و مرزي ندارد ولي روشنفكران ديني فضاي فرهنگي جامعه را بهتر درك مي‌كنند و همين فضا ايجاب مي‌كند كه با توجه به فرهنگ مردم و اصول اساسي اسلام فعاليت‌هاي خود را در اين چارچوب انجام دهند.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد: بايد در عرصه‌ي جامعه به همه شهروندان و از جمله روشنفكران لائيك هم فضايي براي گفتن و صحبت كردن داده شود زيرا آزادي همه را در برمي‌گيرد و نوع نقش‌آفريني گروه‌ها هم بستگي به اين دارد كه كدام گروه فعالانه‌تر وارد ميدان شود و حرف خود را بزند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان با اشاره به دو سطح آزادي‌هاي عمومي و آزادي براي بيان تفكر، خاطر نشان كرد: سطح دوم خواه ناخواه مسائلي را كه با دين در ارتباط است هم در بر مي‌گيرد و در عين حال آزادي و دموكراسي زمينه‌ي مشتركي است كه همه روشنفكران بايد در آن مشاركت فعال داشته باشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'غلامعباس توسلي: روشنفكران ديني در فضاي فعلي كشور نبايد منفعل شوند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016