شنبه 12 شهریور 1384

يك وكيل دادگستري: رسيدگي به پرونده‌‏هاي مطبوعاتي در شوراهاي حل اختلاف خلاف قانون اساسي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك وكيل دادگستري، رسيدگي به پرونده‌‏هاي مطبوعاتي در شوراهاي حل اختلاف را خلاف نص صريح قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دانست.
شيرزاد حيدري‌‏شهباز، وكيل دادگستري كه تاكنون وكالت چندين پرونده مطبوعاتي را برعهده داشته است، در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، ضمن بيان اين مطلب گفت: به طور كلي رسيدگي به جرايم مطبوعاتي فقط در دادگاه صالحه و با حضور هيات منصفه امكان‌‏پذير است.
وي با اشاره به اينكه طرح بررسي جرايم مطبوعاتي در شوراهاي حل اختلاف خلاف ماده 36 قانون اساسي است، ادامه داد: قانونگذار در اين ماده به طور صريح تاكيد كرده است كه رسيدگي به جرايم مطبوعاتي در صلاحيت دادگاه‌‏هاي صالحه است و اين در حالي است كه شوراهاي حل اختلاف شرايط دادگاه را ندارد و نمي‌‏تواند براي اين گونه پرونده‌‏ها تعيين تكليف كند.
اين وكيل دادگستري در ادامه وجود شوراهاي حل اختلاف را نيز خلاف قانون اساسي دانست و افزود: آنچه را كه شوراهاي حل اختلاف و برداشتي از ماده 189 برنامه سوم توسعه مي‌‏نامند، صلاحيت ندارد، چنانكه حتي آيين‌‏نامه اجرايي اين گونه مراكز بدون توجه به اصل ماده تدوين شده است.
وي از ارائه دادخواست نسبت به نحوه تشكيل و وظايف اين شوراها به ديوان عدالت اداري خبر داد و گفت: سه سال پيش دادخواستي را نسبت به اين موضوع به ديوان عدالت اداري تقديم كرده‌‏ام اما متاسفانه اين مرجع بدون توجه به قانون، از آن زمان تاكنون نسبت به اين دادخواست توجهي نكرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طرح بررسي جرايم مطبوعاتي در شوراهاي حل اختلاف اخيراً از سوي قوه قضاييه مطرح شده است، طراحان اين طرح تاكيد مقام معظم رهبري بر ايجاد فضاي آزاد فكري و آزادي بيان در ديدار با دولت را عامل اصلي ارائه اين طرح عنوان كرده‌‏اند.

Copyright: gooya.com 2016