دوشنبه 14 شهریور 1384

عبادي: برخورد با سلطاني رغبت دفاع از پرونده‌‏هاي سياسي را از وكلا مي‌‏گيرد؛رسيدگي به اتهامات سياسي منطبق با موازين حقوق‌‏بشر نيست،ايلنا

شريف: سلطاني اعتقاد راسخي به گسترش حقوق بشر داشت

تهران- خبرگزاري كار ايران

برنده جايزه صلح نوبل در سال 2003 ميلادي، گفت: به اعتقاد اكثر حقوقدانان جرايمي نظير تبليغ عليه نظام، اقدام به براندازي و برهم زدن امنيت داخلي، جنبه سياسي دارد و اگر اينها جرم سياسي نيست، پس چه نوع جرمي، سياسي محسوب مي‌‏شود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، شيرين عبادي در سمينار دادرسي عادلانه با اشاره به اين كه محاكمه عادلانه سه عنصر دارد، گفت: وضع قوانين مناسب، وجود محاكمه و قضات مستقل و بي‌‏طرف و آگاه به مسايل حقوقي و دخالت وكلا از بدو تفهيم اتهام تا پايان دادرسي، از جمله اين عناصر است.
وي در توضيح عنصر وضع قوانين مناسب، گفت: طبق قانون اساسي رسيدگي به جرايم سياسي و مطبوعاتي بايد به صورت علني و باحضور هيات منصفه برگزار شود و در قانون اساسي آمده است كه جرم سياسي را قانون تعريف مي‌‏كند. متأسفانه با گذشت ربع قرن از تصويب قانون اساسي به دليل كم‌‏كاري قوه مقننه، جرم سياسي تعريف نشده است كه تاوان آن را مردم به خصوص متهمان سياسي مي‌‏پردازند.
عبادي همچنين در مورد عنصر محاكمه و قضات مستقل و بي‌‏طرف و آگاه به مسايل حقوقي، گفت: وقتي حكم پرونده كنفرانس برلين صادر شد، ما به راي دادگاه بدوي اعتراض كرديم كه پرونده در دادگاه تجديدنظر و زير نظر قاضي بخشي، مطرح شد كه وي نيز عده‌‏اي از متهمان پرونده را تبرئه و براي برخي ديگر مجازات‌‏هاي خفيفي در نظر گرفت كه بلافاصله نيز شغل خود را از دست داد و اين پرونده مشتي نمونه از خروار است.
عضو موسسه كانون مدافعان حقوق بشر در مورد عنصر دخالت وكيل در مراحل دادرسي، گفت: كسي كه از متهم دفاع مي‌‏كند، آگاه به مسايل حقوقي است و بايد داراي امنيت شغلي باشد. در ايران وضعيتي پيش آمده است كه وكلا كمتر رغبت مي‌‏كنند كه دفاع از متهمين سياسي را برعهده بگيرند.
وي تصريح كرد: سلطاني و دادخواه به جرم دفاع از پرونده اعضاي نهضت آزادي و ملي‌‏مذهبي‌‏ها مدت چهار ماه را در زندان سپري كردند و بنده نيز در پرونده كوي دانشگاه كه به نوارسازان موسوم شد، مدتي را به زندان رفتم و ناصر زرافشان به خاطر دفاع از پرونده قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي به زندان افتاد.
عبادي با تأكيد براين كه وكيل الزاماً هم عقيده موكلش نيست، بلكه از او دفاع مي‌‏كند، تصريح كرد: در پرونده‌‏اي، وكيلي به خاطر اين كه از پرونده حزبي دفاع مي‌‏كرد، متهم به همكاري با آن حزب شد. سلطاني هم از كسي دفاع كرد كه مي‌‏گويند اتهامش جاسوسي است، اما دليلي وجود ندارد كه سلطاني هم بخواهد هم راستا با موكلش باشد، بلكه سلطاني فقط وظيفه دفاع از موكلش را برعهده داشت. اين گونه با وكلا برخورد كردن، رغبت دفاع از متهمين سياسي را از وكلا مي‌‏گيرد.
اين وكيل دادگستري با بيان اين كه در برخي پرونده‌‏ها اجازه ورود وكيل به مرحله بازپرسي داده نمي‌‏شود، گفت: اين در حالي است كه از "بِ"بسم‌‏الله، بايد وكيل در بازپرسي حضور داشته باشد. وكيل بايد بر مرحله بازپرسي و بازجويي نظارت داشته باشد.
عبادي تأكيد كرد: جلسات دادرسي اتهامات سياسي در ايران منطبق با موازين حقوق‌‏بشر نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محمد شريف يكي از وكلاي عبدالفتاح سلطاني نيزدر سخناني با اشاره به سابقه همكاري خود با سلطاني در پرونده‌‏هاي سياسي، گفت: سلطاني اعتقاد راسخي به كرامت بشري، ايمان به دموكراسي و تلاش وافر در راه گسترش و اشاعه حقوق بشر داشت.
وي افزود: بنده مفتخرم كه دفاع از شريف‌‏ترين و پاك‌‏ترين انسان‌‏ها را بر عهده داشتم و از اين جهت خداوند متعال را شاكرم.

Copyright: gooya.com 2016