جمعه 18 شهریور 1384

عليرضا علوي‌‏تبار: طرفداران نابرابري سياسي نمي‌‏توانند طرفدار برابري اقتصادي باشند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك استاد دانشگاه، نابرابري اقتصادي در ايران را ريشه در نابرابري سياسي دانست و گفت: مبارزان واقعي برابري اقتصادي كساني هستند كه براي برابري در عرصه سياسي مبارزره مي‌‏كنند.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، عليرضا علوي‌‏تبار در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد درگذشت آيت‌‏الله طالقاني به بررسي "عدالت سياسي در انديشه آيت‌‏الله طالقاني" پرداخت و با بيان اينكه ديدگاه‌‏هاي طالقاني در پاسخ به مقتضيات زمان مطرح شده است، گفت: مجموعه نظرات طالقاني در باب عدالت در عين تنوع بسيار، داراي انسجام دروني است و از يك تئوري جامع تغذيه شده و پايه‌‏هاي نظري محكمي دارد.
وي با اشاره به اينكه عدالت در حوزه‌‏هاي مختلفي چون فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سياست قابل بررسي است گفت كه بايد روشن شود ديدگاه‌‏هاي آيت‌‏الله طالقاني مبتني بر كداميك از اين سه فلسفه است.
علوي‌‏تبار تصريح كرد: در دنياي مدرن تصور انسان از زندگي بهتر تحت تاثير سه ارزش اساسي آزادي، برابري و برادري (همبستگي) است كه از انقلاب فرانسه گرفته شده است؛ آزادي به تمايزها تاكيد دارد در حالي كه برابري به شباهت‌‏ها و نيازهاي يكسان و برابري به همبستگي و علايق متقابل انسان.
اين استاد دانشگاه هر تعريفي از عدالت را منوط به اين دانست كه به كداميك از اين سه ارزش بيشتر توجه گردد.
علوي‌‏تبار اين سه ارزش را در ديدگاه آيت‌‏الله طالقاني قابل مشاهده دانست كه هر كدام براساس مقتضيات زمان مطرح شده است و مورد تاكيد بيشتري قرار گرفته است.
وي در تقسيم‌‏بندي ديگري از تعريف عدالت، دو رويكرد مبتني بر سه ارزش برابري, آزادي, برادري و رويكرد مبتني بر مراحل اجتماعي و وجوه زندگي اجتماعي را قابل طرح دانست كه رويكرد مبتني بر مراحل اجتماعي مبتني بر چهار رويكرد عدالت‌‏ فرصتي, عدالت رويه‌‏اي, رويكرد نتيجه‌‏نگر و رويكرد عدالت قانوني (استنباط‌‏‌‏گرايي حقوقي) است.
علوي‌‏تبار تاكيد كرد: تعريف طالقاني از عدالت، تلفيقي از تمامي اين رويكردهاست و تعريف گفتماني از عدالت است، در رويكرد طالقاني امكان استخراج از يك گفت‌‏وگوي عمومي وجود دارد كه پوياست و در اينجا عدالت با دموكراسي پيوند مي‌‏خورد.
اين استاد دانشگاه شفاف و همگاني شدن عرصه عمومي را از ضروريات تحقق دموكراسي و به تبع آن عدالت دانست كه بر اين اساس طالقاني براي تحقق عدالت بر تحقق دموكراسي تاكيد داشت.
وي گفت: به همين دليل همواره اين انتقاد را به خاتمي وارد مي‌‏كرديم كه مانع شفاف شدن عرصه عمومي مي‌‏شد، وزير اطلاعات خاتمي سيزدهمين انتخاب او بود كه به او پيشنهاد كرديم و نخواست 12 انتخاب قبلي‌‏اش را به مجلس معرفي كند تا عرصه عمومي شفاف شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علوي‌‏تبار همچنين تصريح كرد كه هر متفكري بايد روشن كند چه نوع نابرابري را عادلانه مي‌‏داند، عدالت در مفهوم مدرن با برابري پيوند خورده است اما زندگي اجتماعي ناگزير از برخي ناعدالتي‌‏هاست.
وي خاطر نشان كرد: چارچوب كلي اين است كه نابرابري عادلانه نابرابري است كه از بين بردنش موجب بدتر شدن وضعيت گروه‌‏هاي پايين جامعه مي‌‏شود، نابرابري تنها در جايي موجه است كه از بين بردن آن مصلحت عمومي را متزلزل مي‌‏كند.
اين فعال سياسي با بيان اينكه شعارهايي كه امروز در مورد عدالت داده مي‌‏شود، ربطي به عدالت به مفهوم مدرن آن ندارد، تاكيد كرد: كساني كه طرفدار بيشترين نابرابري در عرصه سياسي هستند، نمي‌‏توانند طرفدار برابري در توزيع ثروت باشد.

Copyright: gooya.com 2016