شنبه 19 شهریور 1384

«اسناد و پرونده‌هاي مطبوعاتي ايران دهه‌ي 70» منتشر شد، ايسنا

مجموعه «اسناد و پرونده‌هاي مطبوعاتي ايران، دهه‌ي 70» در سه جلد منتشر شد.

به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان (ايسنا)، اين مجموعه يك‌هزار و 660 صفحه‌يي كه توسط عذرا فراهاني گردآوري شده، دربردارنده اسناد و شرح مفيدي از 280 محاكمه مطبوعاتي از سال 1370 تا 1379 است كه در 150 مورد آن علاوه بر شرح مفيد محاكمه، نسبت به درج متن كامل آراي صادره ازسوي دادگاه‌هاي رسيدگي‌كننده به پرونده مورد نظر ـ اعم از بدوي، تجديد نظر استان، ديوان عالي كشور و ديوان عدالت اداري ـ اقدام شده است.

همچنين در مواردي كه به هر دليل به اصل آرا دسترسي حاصل نشده، سعي شده است فحواي نظرات هيات منصفه و آراي صادره از دادگاه‌ها به نقل از نشريات معتبر آورده شود. درباره برخي از پرونده‌هاي مطرح شده در سال‌هاي 1370 و 1371 كه موضوع شكايت از آنها حايز اهميت بوده، نيز سعي شده است تمامي اسناد و مدارك پرونده ـ اعم از متن شكايت شاكي يا شاكيان، دفاعيات متهم، گزارش جلسه دادگاه، نظر هيات منصفه، آراي صادره دادگاه بدوي، تجديد ‌نظر و ديوان عالي كشور، و واكنش‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و اطلاعيه‌هاي دادگستري درخصوص موضوع آورده شود.

به گفته فراهاني، همكاري نكردن برخي از مسئولان ذي‌ربط، به هر دليل، سبب شده تا او به رغم تلاش‌ها و پي‌گيري‌هاي فراوان، درباره برخي از پرونده‌ها به اسناد و مدارك مورد نياز دست پيدا نكند كه درنتيجه شرح مختصر اين‌گونه پرونده‌ها با استناد به اخبار و گزارش‌هاي مندرج در روزنامه‌هاي سراسري يا نشريات محلي و خبرگزاري جمهوري اسلامي آورده شده است.

همچنين مفتوح ماندن برخي از پرونده‌ها براي سال‌هاي متمادي هم سبب شده است كه جاي نتيجه قضايي رسيدگي به آنها در اين مجموعه خالي بماند.

فراهاني در مقدمه «اسناد و پرونده‌هاي مطبوعاتي ايران دهه 70» كه توسط سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‌ها به چاپ رسيده، نوشته است: ثبات اجتماعي ناشي از پايان جنگ هشت ساله و متعاقبا سياست دولت‌هاي وقت در دهه 70، فضاي باز سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي را به همراه آورد كه اين امر بر شكوفايي مطبوعات كشور نيز بي‌تاثير نبوده است؛ به طوري كه در نيمه دوم اين دهه حساس با روي كار آمدن دولت مشهور به اصلاحات - خاصه آن‌كه شخصيت فرهنگي‌اي همچون سيدمحمد خاتمي كرسي رياست جمهوري آن را عهده‌دار بود - رشد و شكوفايي بيشتر ركن چهارم دموكراسي، جلوه متفاوتي از ديگر مقولات اجتماعي كشور پيدا كرد.

او درباره گردآوري اين مجموعه افزوده است: در يكي از روزهاي سال 1377 كه به عنوان خبرنگار روزنامه سلام در جلسه محاكمه مدير مسؤول نشريه خانه شركت كرده بودم، جرقه اين كار در ذهنم زده شد كه تدوين مجموعه‌اي از شرح محاكمات مطبوعاتي در سالهاي اخير، نه تنها مي‌تواند به عنوان منبع ارزشمندي از وقايع قضايي - مطبوعاتي ايران، مورد استفاده همگان قرار گيرد، بلكه عملكرد دستگاه قضايي و جامعه مطبوعاتي كشور در اين برهه از زمان را نيز به داوري عموم خواهد گذاشت؛ تا هم جامعه مطبوعاتي و هم دستگاه قضايي، از نقد و تحليل اهل نظر بي‌بهره نمانند. مضاف بر اينكه تعطيلي روزنامه سلام و تعدادي ديگر از نشريات كشور ازسوي دستگاه قضايي در سالهاي بعد، سبب شد تا عزم پيشين را در راستاي تحقق اين مهم استوارتر كرده، ظرف مدت پنج سال با فعاليت مستمر و تحمل دشواري‌هاي بسيار، تدوين مجموعه حاضر را به انجام برسانم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، عذرا فراهاني در طول بيش از دهه اخير، صاحب مقالاتي حقوقي، سياسي و اجتماعي متعدد در جرايد كثير‌الانتشار همچون سلام، ايران، نوروز، وقايع‌ اتفاقيه و... است. او سالهاي پي‌درپي است كه با راي جامعه مطبوعاتي، به عنوان بازرس هيات مديره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران انتخاب شده و در حال حاضر فعاليت اصلي خود را در زمينه حقوق مطبوعات متمركز كرده است.

اين مجموعه سه جلدي با گردآوري و تدوين او، همچنين شامل عكس‌هايي از دادگاه‌هاي مطبوعات است كه به قيمت يكصد هزار ريال به چاپ رسيده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '«اسناد و پرونده‌هاي مطبوعاتي ايران دهه‌ي 70» منتشر شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016