یکشنبه 20 شهریور 1384

بانوي صلح ايران: فعالين حقوق بشر همواره تحت ستم هستند، پيمان پاک مهر

پيمان پاک مهر . روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Date:1384.06.20
Tel:0098 914 415 7400

تبريز نيوز:سرويس حقوق بشر:تلاش هيات موسس"کانون مدافعان حقوق بشر"جهت دريافت مجوز تاسيس از کميسيون ماده 10 قانون احزاب بيش از سه و نيم سال است که از دوران دولت گفتگوي تمدن ها آغاز شده و هم چنان ادامه دارد.

در اين خصوص "پيمان پاک مهر" گفتگويي با "شيرين عبادي" بانوي صلح ايران و رييس کانون مدافعان حقوق بشر، انجام داده است که در زير مي آيد.

تبريز نيوز: "کانون مدافعان حقوق بشر" بيش از سه سال است که فعاليت خود را در دوران دولت اصلاحات آغاز کرده است آيا در اين مدت موفق به دريافت مجوز تاسيس از کميسيون ماده 10 قانون احزاب شده ايد؟

"شيرين عبادي":حدود سه سال و نيم پيش من و ساير اعضا موسس اين کانون به فکر تاسيس "کانون مدافعان حقوق بشر" افتاديم و از همان ابتدا به وزارت کشور رفته و درخواست نموديم که مجوزي براي تاسيس صادر کنند هر چند به موجب مقررات قانون اساسي تشکيل انجمن ها نيازي به صدور مجوز از ناحيه حکومت ندارد زيرا که اصل بر آزادي است و قانون اساسي نيز مقرر داشته احزاب و انجمن ها آزاد هستند و فقط در صورتي که حزب يا انجمني بخواهد از مزايايي که حکومت مقرر کرده برخوردار شود نيازمند کسب مجوز است.البته اعضا موسس کانون مدافعان حقوق بشر چشم داشتي به کمک حکومت نداشتند، اما چون مي خواستيم اين مساله را اثبات کنيم که هدف ما فعاليت در محدوده قانون مي باشد و ما حزب يا گروهي زير زميني نيستيم و خود را فراقانون نمي دانيم بنابراين به وزارت کشور مراجعه و در خواست مجوز کرديم.کليه مراحل طي شد پرونده در کميسيون ماده 10 قانون احزاب هم مطرح گرديد ، اما بنابر دلايلي که هنوز هم برما روشن و مشخص نيست تاکنون از صدور پروانه فعاليت خودداري کرده اند.البته اين اقدام خلاف قانون وزارت کشور مانع از انجام فعاليت هاي ما نشده است و ما فعاليت هاي خود را انجام مي دهيم .

تبريز نيوز:آيا وزارت کشور دلايل خود را به صورت کتبي يا حتي شفاهي به شما اعلام کرده است؟

شيرين عبادي: بدون اراييه دليل قانوني از ثبت ما در ايران جلوگيري کرده و هيچ دليل کتبي يا شفاهي اعلام نمي کنند.

تبريز نيوز:چرا در دولت خاتمي نتوانستيد مجوز بگيريد؟

شيرين عبادي :اين نکته اي است که قادر به پاسخگويي نيستم زيرا علت آن را نمي دانم .به نظر مي رسيد در حالتي که رياست جمهوري بر عهده آقاي خاتمي و مسيوليت وزارت کشور بر عهده موسوي لاري بود بايد به ما مجوز مي دادند اما اين طور نشد و بيش از 100 بار من و ساير همکاران به وزارت کشور مراجعه کرديم و هر بار از سوي مسيولين پاسخ شنيديم که انشاالله مجوز صادر خواهد شد اما مجوزي صادر نشد.


تبريز نيوز: وزارت کشور دولت خاتمي در حالي از صدور پروانه فعاليت "کانون مدافعان حقوق بشر" که شما رياست آن را به عهده داريد خودداري کرده است که اين کانون در "فدراسيون بين المللي جوامع حقوق بشر" به ثبت رسيده است . مي خواستم در اين مورد توضيح بيشتري بدهيد.

"شيرين عبادي":عليرغم اين که وزارت کشور از صدور پروانه فعاليت کانون خودداري مي کند ولي نام "کانون مدافعان حقوق بشر" در "فدراسيون بين المللي جوامع حقوق بشر" به ثبت رسيده است.مرکز اين فدراسيون بين المللي در شهر پاريس و بيش از 90 کشور در آن عضو هستند، نکته جالب تر آن که به موجب مقررات فدراسيون ثبت در فدراسيون بين المللي مستلزم ثبت ملي در داخل کشور مي باشد ، اما چون بدون هيچ مجوز قانوني وزارت کشور از صدور مجوز امتناع نمود، با اعلام اين مراتب پس از 2 سال "کانون مدافعان حقوق بشر" در اين فدراسيون بين المللي به ثبت رسيد.بطوريکه موضوع درخواست ما در مجمع عمومي فدراسيون مطرح شد و مجمع مذکور که در کشور کلمبيا در شهر " وگوتا" تشکيل شده بود من حضور يافته و اعلام داشتم که يکي از موسسين اين کانون برنده جايزه صلح نوبل است. علاوه بر آن "کانون مدافعان حقوق بشر" به عنوان يک نهاد حقوق بشري برنده جايزه اي نيز از سوي "کميسيون ملي حقوق بشر فرانسه" نيز شده است.طبق تصميمي که مجمع عمومي به اتفاق آرا گرفت ما تنها انجمن حقوق بشري بوديم که قبل از آن که در در داخل کشور پروانه فعاليت داخلي بگيريم در يک فدراسيون بين المللي به ثبت رسيديم.

تبريز نيوز:"کانون مدافعان حقوق بشر" در کل چه وظايفي بر عهده دارد؟

شيرين عبادي:وظيفه کانون بر سه محور عمده خلاصه مي شود:1- اعلام موضع در موارد نقض آشکار حقوق بشر2-دفاع رايگان از متهمين عقيدتي و سياسي 3- کمک به خانواده زندانيان سياسي و عقيدتي و در اين ارتباط به طور مرتب هفته اي 2 اعلاميه صادر شده و بيش از 300 پرونده نيز توسط اعضا اين کانون به رايگان دفاع شده است.اغلب پرونده ها مربوط به دانشجويان،روزنامه نگاران،نويسندگان و فعالين اجتماعي و سياسي بوده است.

تبريز نيوز:به نظر شما کدام پرونده ها در کانون داراي حساسيت بيشتري بود؟

شيرين عبادي:از ديد من تمامي پرونده ها داراي حساسيت است. ما نمي توانيم پرونده اي را مهم تر از پرونده ديگر بدانيم زيرا حتي يک مورد نقض حقوق بشر نيز جايز نيست.

تبريز نيوز:آيا در خصوص آموزش حقوق بشر هم در اين کانون کاري انجام گرفته است؟

شيرين عبادي:يکي از اهداف "کانون مدافعان حقوق بشر" آموزش حقوق بشر است که در اين ارتباط هر ماه يک کنفرانس خبري پيرامون يکي از مسايل روز جامعه تشکيل مي دهيم و از افراد مختلف دعوت مي کنيم در آن خصوص بحث و گفتگو کنند.ضمنا کلاس هاي آموزشي در سطوح مختلف نيز برنامه ریزی شده است و در اين ارتباط مي توان به دوره آموزشي حقوق بشر براي "خبرنگاران" اشاره کرد.

تبريز نيوز:و اقبال عمومي به کانون ...

شيرين عبادي:اقبال عمومي هم وطنان به اين کانون بسيار خوب و حتي بيش از انتظار ما بود .از اقصي نقاط ايران از ما استمداد مي طلبند و اين علامتي است براي اين که کانون توانسته پايگاه خود را بيابد.


تبريز نيوز:شما عضو هيات موسس "انجمن حمايت از حقوق کودکان" نيز هستيد .اين انجمن هم اکنون چند عضو دارد؟


شيرين عبادي:در ابتدا بايد بگويم حقوق بشر طيف بسيار وسيع و گسترده دارد من يکي از موسسين "انجمن حمايت از حقوق کودکان" هستم .اين انجمن 7 سال قبل تاسيس شد و هم اکنون حدود 500 عضو دارد و منشا خدمات بسياري شده و توانسته در اصلاح چند قانون نيز موثر واقع شود .وقتي صحبت از حقوق کودکان مي کنيم کنوانسيون اصول حقوق بشر را تکرار مي کند.

تبريز نيوز: آيا انجمني هم چون "انجمن حمايت از حقوق کودکان" و "کانون مدافعان حقوق بشر" که اولي به حقوق کودک و ديگري به کليت حقوق بشر نظر داشته باشد قبل از انقلاب 57 در ايران وجود داشت ؟

شيرين عبادي:نهادي که به کليت حقوق بشر نظر داشته باشد و نه فقط به قسمتي از آن در ايران براي اولين بار در سال 1356 تاسيس شد. نام اين نهاد "جامعه حقوق بشر ايران" بود و اعضاي موسس آن مرحوم مهندس "مهدي بازرگان گو آقايان دکتر "عبدالکريم لاهيجي" و حاج سيد جوادي بودند.اين نهاد منشا خدمات بسيار زيادي نيز گرديده و در حقيقت چراغ حقوق بشر را در ايران روشن کردند.

تبريز نيوز: سرنوشت "جامعه حقوق بشر ايران" به کجا انجاميد؟

شيرين عبادي:متاسفانه در سال هاي اوليه انقلاب از فعاليت باز ايستاد و برخي از موسسين مجبور به ترک ايران شدند . تا سال ها بعد صحبت از حقوق بشر در ايران نبود حتي به ياد دارم برخي از روزنامه هاي راست گرا هر وقت خواستند به من ناسزا گويند مرا فمينيست ، ليبرال و طرفدار حقوق بشر خطاب مي کردند و در حقيقت اين کلمات را به منزله ناسزا به کار مي بردند . اما به تدريج در اثر فعاليت هاي تک تک پيروان راستين حقوق بشر جو عوض شد و هم اکنون طرفداري از حقوق بشر يک ارزش اجتماعي است و بسياري مدعي طرفداري از آن هستند هر چند که خود بعضا ناقض آن نيز مي باشند.در چنين حال و هوايي " کانون مدافعان حقوق بشر " پي ريزي شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تبريز نيوز:آيا کانون مدافعان حقوق بشر در ايران توانسته از گزند بي مهري ها در امان باشد؟

شيرين عبادي: فعالين حقوق بشر به دليل فعاليت در زمينه حقوق بشر همواره مورد بي مهري حکومت ها بودند و اين موضوع خاص ايران نيست.به طوریکه تقريبا در 10 سال گذشته مجمع عمومي سازمان ملل متحد با تصويب اعلاميه اي به کليه کشورها توصيه نمود که فعالين حقوق بشر مي بايستي از مصونيت قضايي برخوردار شوند و اين امر نشان از آن دارد که فعالين حقوق بشر در همه جاي دنيا تحت ستم هستند. ايران نيز جداي از بقيه کشورها نيست . از جمله کليه اعضا موسس "کانون مدافعان حقوق بشر" به جرم حمايت از حقوق بشر به زندان رفته اند.متاسفانه آقاي سلطاني نيز اخيرا براي دومين بار در ارتباط با دفاع از يک پرونده سياسي به زندان افتاده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بانوي صلح ايران: فعالين حقوق بشر همواره تحت ستم هستند، پيمان پاک مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016