یکشنبه 20 شهریور 1384

گفت‌وگو با غلامعباس توسلي: به حاشيه راندن يا بازنشستگي سياسي افراد، جامعه را آسيب‌پذير مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

يك فعال سياسي معتقد است: به حاشيه رانده شدن افراد و گروه‌هاي سياسي از سوي قدرت حاكم و ندادن امكان و فرصت براي هرگونه فعاليت سياسي به آن‌ها غير قابل قبول، نامطلوب و همچنين ناسازگار با يك جامعه دموكراتيك است.

غلامعباس توسلي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: در جامعه‌ي ما در هر دوره عده‌اي انتخاب مي‌شوند و عده‌اي كه مشغول فعاليت بوده و سمتي داشته‌اند، عملا جايشان عوض مي‌شود؛ اگر منظور از حاشيه نشيني اين باشد كه اين افراد كنار بكشند؛ امكان چنين اتفاقي وجود دارد.

وي افزود: اگر تعداد افرادي كه از سياست كنار مي‌كشند زياد باشد، يك آسيب اجتماعي و بسيار مضر است؛ زيرا افراد و گرو‌ه‌هاي سياسي يا در قالب پوزسيون و يا اپوزسيون بايد به فعاليت خود ادامه دهند.

اين فعال سياسي تصريح كرد: با توجه به اينكه در ايران مرسوم نيست كه در جريان تغيير و تحولات ساختار اداري همراه با تغييرات سياسي تغيير نكند، اما چنانچه اين تغييرات شديد باشد و عده‌اي كاملا به كنار رانده شوند و يا خود فعاليت را كنار بگذارند، اصطلاحا به آن بازنشستگي سياسي گفته مي‌شود كه جامعه را آسيب پذير مي‌كند و چنانچه تعداد اين افراد زياد باشد معلوم مي‌شود مشكلي در ساختار سياسي وجود دارد و اين موضوع خطرناك است.

توسلي با بيان اينكه مسايل سياسي بايد با شركت هرچه بيشتر مردم و وفاق ملي انجام شود، يادآور شد: تكليف احزاب سياسي چه كساني كه در دولت سهم دارند و چه آن‌هايي كه در دولت نيستند ولي مي‌توانند در چارچوب قانوني و با عنوان مخالف فعاليت و انتقاد كنند، بايد تعريف شود و ساختار سياسي فعلي بايد تغيير و بهبود بخشيده شود تا چيزي به نام حاشيه‌نشيني سياسي وجود نداشته باشد.

اين استاد دانشگاه درباره‌ي ريشه‌هاي حاشيه‌نشيني سياسي خاطرنشان كرد: ما در اين زمينه دو نوع برخورد داريم. اول اينكه بر اساس تغييرات بنيادي افراد جديدي بر سر كار مي‌آيند و عده‌ي زيادي از فعالان سياسي به كنار رانده مي‌شوند واين موضوعي است كه از سوي صاحبان قدرت اعمال مي‌شود و برخورد دوم موضوعي است كه تحت عناويني چون بازنشستگي سياسي، مايوس شدن وجود دارد كه اگر سازماندهي سياسي درست، جامع و متناسب نباشد به گونه‌اي كه همه اقليت‌هاي سياسي و گروه‌هاي مختلف بتوانند در آن ساختار فعاليت داشته باشند جامعه دچار بحران خواهد شد.

وي ادامه داد: در صورت اصلاح ساختارهاي سياسي مي‌توان اميدي به اصلاح جامعه داشت اما زماني كه گروهي كه قدرت را در اختيار گرفته‌اند به جاي شايسته‌سالاري سياسي افكار خاصي را كه در پيرامون خود مي‌شناسند به كار گيرند خود به خود هرچند سال يكبار با بحراني‌روبرو هستيم كه بر اساس آن افراد ناشناخته‌اي كه تجربه‌اي در كارهاي سياسي و يا اجرايي در سطوح بالا ندارند روي كار مي‌آيند و اين موضوع در سطح كلان روند پيشرفت و تحول اجتماعي را مختل مي‌كند.

اين فعال سياسي تصريح كرد: در كشور‌هايي كه دموكراسي در آن‌ها حاكم است و از سازمان سياسي منسجمي برخوردار هستند، ممكن است افرادي به حاشيه رانده شوند اما تعدادشان كم است و احزاب سياسي قدرت و قوت كافي دارند كه براي مدت طولاني چه در قدرت و چه در كنار قدرت و يا مخالف آن فعاليت كنند و جو سياسي جامعه را گرم نگه‌دارند.

توسلي با اشاره به اينكه بر اساس اصل ده قانون اساسي همه اعضاي جامعه حق فعاليت سياسي دراز مدت در صورت برخورداري از توانايي را دارا هستند، يادآور شد: اگر تغييرات شديد باشد و تغييرات راديكال در اصطلاح صورت گيرد براي جامعه مشكل‌زا مي‌شود و تعداد زيادي از افراد از حوزه‌ي فعاليت‌هاي سياسي كنار مي‌روند.

وي بر ضرورت برخورد قانوني، حقوقي و دراز مدت با فعاليت سياسي افراد و گروه‌هاي سياسي تاكيد كرد و گفت: اگر دموكراسي كامل‌تري ‌داشتيم در آن شرايط احزابي رشد مي‌كردند كه در طول زمان تجربه‌ي خود را به ثبوت رسانده بودند و طرفداراني داشتند و اگر در يك دوره توفيق نمي‌يافتند كه انتخاب شوند در دوره‌هاي بعد فعاليت‌هايشان را در صحنه‌هاي سياسي ادامه مي‌دادند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: بايد ديد نظام سياسي تا چه حد جهان شمول است و تا چه حد فعاليت گروه‌هاي سياسي را مي‌پذيرد. اگر با حاكميتي سر و كار داشته باشيم كه بر اساس سليقه افراد استوار باشد و در هر دوره با تغيير مديريت‌ها شيوه‌ها نيز تغيير كند از لحاظ سياسي يك نقص تلقي مي‌شود و به ضرر جامعه تمام خواهد شد و با توجه به اينكه احزاب سياسي سازمان جامعه را تشكيل مي‌دهند بايد بتوانند در دراز مدت فعاليت خود را انجام دهند و اين امكان را داشته باشند كه در هر شرايطي در صحنه سياسي باقي بمانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به شرايط پس از انتخابات نهم رياست جمهوري و كنار رفتن برخي از افراد و گروه‌هاي سياسي و مديران اجرايي تصريح كرد: ممكن است اين موضوع باعث دلسردي و سرخوردگي در اين افراد و گروه‌ها شود و به اصطلاحي به حاشيه سياسي رانده شوند.

Copyright: gooya.com 2016