دوشنبه 21 شهریور 1384

گزارشي از رويكرد جديد تشكل‌هاي بزرگ دانشجويي، ايسنا

* دور خـيـز جـنبش دانشـجويـي براي نـقـد و نـظـارت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

پس از انتخابات اخير رياست جمهوري، تشكل‌هاي بزرگ دانشجويي مواضع خود را براي نوع انتقاد و نظارت در حوزه‌ي سياسي اعلام كرده‌اند كه شايد در نوع خود تازگي دارد، از جمله طرح‌هاي «ديده‌بان جامعه‌ي مدني» طيف علامه‌ي تحكيم، «جنبش انتقادي دانشجويان بسيجي»، «دولت سايه‌ي دانشجويي» انجمن‌هاي مستقل، دولت سايه‌ي طيف شيراز دفتر تحكيم، تعامل «انتقادي اصلاحي» جامعه‌ي اسلامي و نامه‌هاي انتقادي جنبش عدالتخواه.


«ديده ‌بان جامعه‌ي مدني» طيف علامه‌ي تحكيم

طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت در بيانيه‌ي تحليلي خود درباره‌ي انتخابات رياست جمهوري نهم اعلام كرد: دفتر تحكيم اگرچه اميدي به بهبود وضعيت جامعه از رهرو اجراي برنامه‌هاي دولت جديد ندارد ولي به ارزيابي بي‌طرفانه و منصفانه‌ي عملكردها مي‌پردازد و از اقدامات مثبت در چهارچوب منافع ملي حمايت خواهد كرد.

به گزارش ايسنا، نويسندگان اين بيانيه همچنين تاكيد كرده‌اند: دفتر تحكيم وحدت پس از اين نقش «ديده‌بان جامعه‌ي مدني» را در پيش خواهد گرفت تا هر كسي و يا جرياني از درون يا بيرون حاكميت، اپوزيسيون يا پوزيسيون خواست با ناديده گرفتن سخنان و عملكرد قبلي‌اش يك شبه و بي هيچ توضيحي، چرخشي 180 درجه‌اي كند را به چالش بطلبد تا به شرايط مثل انتخابات اخير دچار نشويم كه شاهد چرخش‌ها و رفتارهاي عوامفريبانه و بي پرنسيب باشيم.

در پايان اين بيانيه تصريح شده است: دفتر تحكيم وحدت و فعالان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان چونان گذشته به عنوان ديده بان و ميزان الحراره‌ي جامعه با جديت به نقادي همه جانبه‌ي قدرت، فرهنگ عمومي و جريانات سياسي اعم از پوزيسيون و اپوزيسيون در راستاي بيان و پيگيري مطالبات شهروندي و منافع ملي و سرزميني كشور خواهد پرداخت و به ويژه از فرد منتخب و حاميان پيدا و پنهانش تحقق وعده‌هاي داده شده را مطالبه مي‌كند. ديگر حاكميت نمي‌تواند از جايگاه اپوزيسيون نسبت به وجود فقر و فساد و تبعيض در جامعه اظهار نگراني كند.


دولت سايه‌ي طيف شيراز دفتر تحكيم

« سيدمحمد بياتيان »، عضو شوراي مركزي طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت در گفت‌وگويي با ايسنا گفت: انجمن‌هاي اسلامي از قبل از انقلاب در درون دانشگاه فعال بوده و نسبت به مسائل جامعه چه از لحاظ سياسي، اقتصادي يا فرهنگي حساس بودند و هميشه حساسيت خود را به نوعي به حاكميت رساندند، گاهي گوش شنوايي در حاكميت وجود داشته و حرف‌هاي آنها را شنيده و گاهي هم نبوده و انجمن‌ها حرف‌هاي خود را به نوع ديگري با جامعه مطرح كردند.

وي افزود: اعتقاد ما بر اين است كه اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي كه همان تحكيم وحدت است به عنوان كابينه‌اي در سايه‌ي عمل كند و هر جا هر مشكلي و نارسايي و نقايصي يا لغزشي از حاكمان مشاهده شد، مطرح كرده و نسبت به آنها هشدار دهد. ما به عنوان فعالان دانشجويي بايد كارشناسان و افراد نخبه را مطرح كنيم به عنوان كساني كه مثلا در زمينه‌ي اقتصادي مورد قبول جنبش دانشجويي هستند، يا همين‌طور در بحث‌هاي فرهنگي، سياسي، سياست خارجي و اگر جايي حس كرديم كه مصالح نظام و مردم و ايران به نوعي زير سوال رفته و برخلاف مصالح عمل مي‌شود به وسيله‌ي كارشناسان‌مان نقد مي‌كنيم، يعني نقد كارشناسي شده، بالاخره در هر جامعه‌اي طيف مخالف سياسيون، كابينه‌ي در سايه تشكيل مي‌دهند، اما ما مخالف نظام نيستيم، در چارچوب نظام كار مي‌كنيم، اما براي اينكه اين حكومت و دولت و كابينه‌اي كه وجود دارد، خداي ناكرده از آرمان‌هايي كه براي همه مهم است تخطي نكنند، كابينه‌ي در سايه را تشكيل مي‌دهيم و نارسايي را تذكر خواهيم داد.


«جنبش انتقادي دانشجويان بسيجي»

رييس شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران از آغاز فعاليت «جنبش انتقادي دانشجويان بسيجي» در دانشگاه‌هاي استان تهران خبر داد.

«ابراهيم متوليان» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: اين طرح سياست كلي بسيج دانشجويي است كه آن را از تهران شروع كرديم.

وي گفت: ما بزرگ‌ترين آفت جنبش دانشجويي را اختلاط با قدرت و سهم‌خواهي از آن مي‌دانيم و به همين سبب دوست داريم هميشه موضع انتقادي دانشجويي و مطالبه‌گري زنده بماند. با اين طرح دوستان در هر موضعي به عنوان منتقدي سازنده وارد مي‌شوند. هدف ما اين است كه بر همه چيز مهر تاييد نزنيم و از اين طريق مطالبات دانشجويي و شعارهاي انتخابات را دنبال كنيم.

وي ادامه داد: در وزارتخانه‌هاي تخصصي و معضلات حاد و به ويژه در بحث‌هاي اقتصادي به دنبال راهكار مي‌گرديم، آن را دنبال مي‌كنيم، موضع انتقادي خود را حفظ مي‌كنيم و مطالبات دانشجويان را در اين قالب پيگيري خواهيم كرد. ما طبيعتا با توجه به تعاملي كه با وزارتخانه داريم و چون تشكل ما طي هشت سال گذشته به خاطر مسايل حزبي تحت فشار بوده، مي‌توانيم اطلاعات مناسب‌تري جمع‌آوري كنيم و دسترسي ما باعث مي‌شود بهتر آن را به مسوولان انتقال دهيم.

متوليان درباره‌ي چارچوب اين طرح اضافه كرد: ما عهد اخوت با كسي نبسته‌ايم و باجي به كسي نمي‌دهيم و هر كس خطا كند از روش‌هاي اخلاقي به او تذكر مي‌دهيم، انتقاد مي‌كنيم و بعد در سطح رسانه‌يي و دانشگاه آن را نقد مي‌كنيم و در سطوح مختلف پيگيري آن خواهيم بود. هدف ما از اين طرح جنجال ايجاد كردن نيست و تنها حل مشكلات كشور و غافل نشدن مسوولان از اين مشكلات است.


«دولت سايه‌ي دانشجويي» انجمن‌هاي مستقل

اتحاديه‌ي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه‌هاي سراسر كشور در نامه‌اي خطاب به رييس جمهور اعلام كرد كه «در صدد است تا براي عينيت بخشيدن ساختاري به «گفتمان انتقادي» نهاد اجتماعي و سياسي «دولت سايه‌ي دانشجويي» را به وجود آورد».

به گزارش ايسنا، در بخشي از اين نامه آمده است: جنبش دانشجويي مسلمان بر اساس مولفه‌هاي استراتژيك خويش يعني استقلال از ثروت و قدرت، سرمايه‌ي اعتماد عمومي به نخبگان دانشگاهي در جامعه و برخوردري از ابزار هاي علمي و آكادميك كه هويت اصلي دانشگاهيان است از توانايي مفهومي و كاركردي براي تحقق ايده‌ي « گفتمان انتقادي » بهره‌مند است، اين جنبش بر پايه‌ي گفتمان عدالت به عنوان محتوا و دورن مايه‌ي نظري و فكري خويش در صدد است تا براي عينيت بخشيدن ساختاري به «گفتمان انتقادي» نهاد اجتماعي و سياسي «دولت سايه‌ي دانشجويي» را به وجود آورد.

نويسندگان نامه توضيح داده‌اند: «دولت سايه‌ي دانشجويي» پس از انتخابات نهم و آكنده شدن فضاي كشور از عطر عدالت خواهي و تبديل شدن عدالت به مهمترين مطالبه‌ي ملت و اصلي‌ترين شعار دولت در راستاي انجام رسالت جنبش دانشجويي مسلمان و تحقق «گفتمان انتقادي» بر سه كار ويژه اساسي استوار است:

1- مشاركت در تصميم سازي‌هاي دولت جديد براي تحقق عقلاني، علمي و عادلانه شدن تصميمات 2- نظارت بر تصميم گيري‌هاي دولت و باز داشتن حاكمان از خطا در تصميم گيري و انحراف از عدالت 3- كادرسازي و آماده سازي نيرو‌هاي خلاق و خوش فكر و توانمند دانشگاهي براي بر عهده گرفتن مديريت كشور در سطوح مياني و ارشد و تحقق واقعي عدالت سياسي و شايسته سالاري


تعامل «انتقادي اصلاحي» جامعه‌ي اسلامي

« ابراهيم شمشيري » دبير كل جامعه‌ي اسلامي دانشجويان نيز در گفت‌وگويي تفصيلي با ايسنا، اعلام كرد كه نوع تعامل اين تشكل با مسوولان «انتقادي اصلاحي» است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي توضيح داد: در زمينه‌ي تعامل با دستگاه و مسوولان، جامعه‌ي اسلامي دانشجويان به عنوان مجموعه‌ي دانشجويي كه تعلق خاطر و منفعتي در برخورد و تبادل نظر با مسوولان ندارد، به عنوان مجموعه‌اي كه مي‌خواهد در جهت اصلاح امور حركت كند، اگر در مواردي احساس شود كه مسوول يا نهادي برخلاف مصالح انقلاب اسلامي حركت مي‌كنند يا اشتباهي مرتكب مي‌شوند سعي مي‌كنيم به آنها تذكر دهيم يا به نوعي آنها را متوجه خطاها و اشتباهاتشان كنيم و در واقع نوع تعامل ما با مسوولان نوعي تعامل انتقادي اصلاحي است.


نامه‌هاي انتقادي و نظارتي جنبش عدالتخواه

جنبش عدالت‌خواه دانشجويي نيز پس از انتخابات با انتشار چند نامه خطاب به رواساي قوا، سعي كرد براي نظارت بر عملكرد آنها، به انتقاد از برخي فعاليت‌ها بپردازد.

به گزارش ايسنا، در بخشي از نامه‌ي آنها به رييس جمهور آمده است: جنبش عدالتخواه دانشجويي ضمن تاكيد بر ضرورت حفظ اين رويكردها در ساير عرصه‌ها، خود را حامي هر حركت عدالتخواه، مردم‌محور و تحول‌آفريني مي‌داند كه متكي بر گفتمان انقلاب اسلامي باشد. با اين وجود جنبش دانشجويي وظيفه دارد همچون گذشته در دوره‌ي مديريت جناب‌عالي نيز دولتمردان را از حوزه‌ي نقد جدي و البته منصفانه بيرون نكرده و براي شكل‌گيري روندي عادلانه، معقول و همه‌جانبه براي بسط عدالت اجتماعي به نقادي و مطالبه‌گري خود ادامه دهد.

در بخش ديگري از اين نامه نيز متذكر شده است: نگراني ديگر ما در اين باره ايجاد جوي در ميان هواداران شماست كه ديگر تفكرات و سلايق را به رسميت نشناسد. در شرايط فعلي ترس ما ايجاد فضاي سنگيني براي نقد دولت در مجامع عمومي است. ما به آزادمنشي و نقدپذيري شما اطمينان داريم اما يادتان نرود كه در دوره‌ي دوم رييس جمهور قبلي نيز، اين بعضي اطرافيان تنگ‌نظرشان بودند كه هزينه‌ي نقد را بالا مي‌بردند. جناب‌عالي بايد با تاكيد بر «نياز» دولت (و نه فقط «اجازه از سر بزرگواري» دولت) به نقدها، و نيز با استقبال عملي از نقدها، از گسترش چنين فضايي كه ما با گوشت و پوست خود آن را لمس كرده‌ايم، جلوگيري كنيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از رويكرد جديد تشكل‌هاي بزرگ دانشجويي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016