یکشنبه 27 شهریور 1384

مشروح همايش مطبوعاتي محمود احمدي نژاد در سازمان ملل، ايرنا

دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور عصر شنبه به وقت نيويورك در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل به سئوالات آنان درباره سياستهاي هسته‌اي ايران، نقش شوراي امنيت، تهديد كشورهاي مستقل ازسوي كشورهاي قدرتمند جهان با سوء‌استفاده از ابزار شوراي امنيت، اوضاع عراق و خاورميانه پاسخ گفت .

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال يك خبرنگار آمريكايي مبني بر اينكه چرا ايران باوجود داشتن فرهنگي غني و پايبندي به‌صلح، خواهان غني‌سازي اورانيوم است، گفت: آيا شما فكر مي‌كنيد كشوري كه از نظر فرهنگي غني است نيازي به برق، پزشكي و مهندسي ندارد؟
وي افزود: سوخت فسيلي روزي به پايان خواهد رسيد و اين در حالي است كه كشورهاي ديگر كه داراي توليدي معادل ‪ ۴‬برابر توليد نفت ايران هستند، نيرو گاههاي هسته‌اي متعددي دارند .

رئيس جمهوري افزود: ما در دو برنامه پنج ساله آتي به ‪ ۲۰‬هزار مگاوات برق نياز داريم كه اين با نيروگاههاي هسته‌اي توليد خواهد شد و در اين زمينه ما بايد به طور مناسبي سرمايه‌گذاري كنيم .

خبرنگاري از رئيس جمهوري در زمينه استفاده وي از لحن تهديد آميز و نيز موضع ايران درباره كميته مستقل تحقيق بين‌المللي قتل "رفيق حريري" نخست وزير سابق لبنان را جويا شد.

احمدي نژاد در پاسخ گفت: من لحن تهديد آميزي نداشتم. من معمولا از صلح و امنيت درسخنراني‌هاي خود استفاده كرده و سعي كرده‌ام به ريشه‌يابي تهديدها بپردازم و آنها را از بين ببرم .

وي گفت: ما در اين زمينه ابزارهاي بسياري را در اختيار داريم. ما ملتي آگاه، شجاع، با تدبير، با فرهنگ غني، قدرت سياسي و اقتصادي را در اختيار داريم. در طول جنگ ‪ ۸‬ساله بسياري از قدرتها عليه ما جنگيدند، اما ما به اراده ملت بزرگ ايران اتكاء داشتيم، هيچ قدرتي بزرگتر از آن نيست.

رئيس جمهوري تاكيد كرد: آنها كه فكر مي‌كنند با انباشتن سلاحهاي هسته‌اي خود به تفوق برديگر كشورها دست خواهند يافت سخت اشتباه مي‌كنند. اين افكار عمومي مردم كشورهاي مختلف است كه آينده جهان را تعيين خواهد كرد و اراده ملتها در برابر سلاحهاي كشتار جمعي شكست نخواهد خورد .

وي، در پاسخ به سئوال ديگر اين خبرنگار در زمينه قتل رفيق حريري گفت:
قتل وي مايه تاسف و اندوه است. ما در اين زمينه بسيار مشكوك هستيم. اين حادثه‌اي بود كه مي‌توانست وحدت لبنان را به مخاطره بيندازد و ما اين ترور را توسط هركس و هر گروهي كه انجام شده باشد، محكوم مي‌كنيم .

احمدي نژاد درپاسخ به سئوال خبرنگاري در زمينه امكان بازديد خبرنگاران خارجي از تاسيسات هسته‌اي بوشهر براي اطمينان يافتن از برنامه‌هاي مسالمت آميز هسته‌اي ايران گفت: ما تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داريم و دوربين‌هاي اين آژانس نيز در اين نيروگاه نصب شده‌اند و مردم عادي نيز روزانه از آن بازديد مي‌كنند و مساله‌اي در اين ميان وجود ندارد.

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي در زمينه پيوستن آفريقاي جنوبي به سه كشور اتحاديه اروپا گفت: اين مذاكرات محدود به كشورهاي خاصي نيست و من آز آقاي "امبكي" رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي در اين زمينه تشكر مي‌كنم.

وي در واكنش به سخنان نخست وزير هند مبني بر اينكه دهلي نو خواهان يك قدرت هسته‌اي در منطقه نيست گفت: اين مساله‌اي غير عادي نيست. ما از آغاز گفته‌ايم كه تمامي فعاليتهاي ما مسالمت‌آميز و در چارچوب پادمان "ان پي تي" و مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است .

احمدي نژاد خطاب به اين خبرنگار گفت: من از شما مي‌خواهم تا به آنچه كه مي‌گويم دقيقا توجه كنيد، از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي طي دو سال اخير ‪ ۱۲۰۰‬نفر تا كنون از تاسيسات ما بازرسي به عمل آورده‌اند و ما بيش از ‪ ۳۰۰‬سند را به آن تسليم كرده‌ايم كه اين در تاريخ ‪ ۳۴‬ساله اين آژانس بي سابقه بوده است .

رئيس جمهوري افزود: دوربين‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در نيروگاه بوشهر مستقر شده و ما تنها كشوري هستيم كه مردم معمولي نيز مي‌توانند از تاسيسات آن بازديد كنند و پروژه هسته‌اي ايران، شفافت‌ترين پروژه هسته‌اي در جهان است .

وي تاكيد كرد: ماده ‪" ۴‬ان پي تي" تصريح كرده است كه، همه كشورها مي توانند از چرخه سوخت انرژي هسته‌اي برخوردار باشند، همچنين ماده ‪" ۳‬ان پي تي" مي‌گويد، اين حقوق را نمي‌توان از كشوري سلب كرد و جالب تر از همه، ماده ‪ ۶‬پيمان منع تكثير سلاح هسته‌اي است كه مي‌گويد، "آژانس ملزم به كنترل توسعه سلاحهاي هسته‌اي و خلع سلاح هسته‌اي در جهان است" و متاسفانه حتي يك گزارش و يك بازرسي از كشوري كه داراي سلاح هسته‌اي است و در گذشته از سلاح هسته‌اي استفاده كرده و ملتي را روزانه با سلاح هسته‌اي مورد تهديد قرار مي دهد به عمل نيامده است .

وي افزود: اين به مفهوم طبقاتي كردن ملتها به شهروندان درجه يك، درجه دو و درجه سه است .

احمدي نژاد در تعريف خود از تروريسم گفت: ما معتقديم هرگونه اقدامي كه به كشتن و قتل عام افراد بي‌گناه بيانجامد، محكوم است و اگر كسي با سلاح كوچك افرادي را كه هيچگونه نقشي در مناقشات نداشته‌اند از پاي درآورد، او را تروريست مي‌دانيم .

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي در زمينه مصاحبه وي با يكي از رسانه‌هاي خارجي مبني بر در اختيار گذاشتن دانش هسته‌اي ايران به كشورهاي اسلامي و نيز ادامه كار فعاليتهاي هسته‌اي در نيروگاه نظنز گفت: ما در جستجوي خطر نيستيم و نمي‌خواهيم با مشكلات روبرو شويم .

وي در زمينه در اختيار گذاشتن دانش هسته‌اي به كشورهاي اسلامي توضيح داد: اين نقل قول به طور ناقص منتشر شده بود كه بعدا تصحيح شد. فعاليتهاي ما براساس معاهده "ان پي تي" و مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و ما بيشترين ميزان همكاري را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته‌ايم و نطنز بخشي از چرخه سوخت هسته‌اي است .

احمدي نژاد به سئوال يك خبرنگار اسراييلي پاسخ نگفت.

رئيس جمهوري در زمينه امضاي موافقتنامه امنيتي با عراق گفت: اوضاع امنيتي عراق يكي از نگراني‌هاي ماست و ما از وضعيت اين كشور نگران هستيم.

مردم عراق روز و شب كشته مي‌شوند و اين دل هر انسان دردمندي را به درد مي‌آورد.

وي افزود: من در حاشيه نشست سران با رهبران كشورهاي همسايه عراق ديدار و مذاكره كردم كه در صورت امكان با همكاري يكديگر امنيت را به اين كشور بازگردانيم و از تمامي قدرت خود براي بازگرداندن امنيت استفاده كنيم .

رئيس جمهوري تاكيد كرد: مردم ما فقط از مرزهاي قانوين مي‌توانند عبور كنند و همه مرزهاي ما مسدود است، اما ما اطلاعاتي در دست داريم كه يك گروه تروريستي كه مقر آن در داخل عراق است، از مرزهاي جنوبي استفاده مي‌كند.

آنها اعلاميه‌ايي منتشر كرده‌اند و مقر آنها و مليت آنها بخوبي شناخته شده است .

خبرنگاري از رئيس جمهوري پرسيد كه، بسياري از اعضاي كنگره آمريكا معتقدند كه فعاليتهاي هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز نيست و خواستار واكنش رئيس جمهوري در اين زمينه شد .

وي در پاسخ گفت: براساس مباني حقوقي متهم‌كنندگان مي‌بايستي براي اثبات ادعاي خود سندي ارايه دهند. براساس گزارش رسمي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، هيچ انحرافي از برنامه‌هاي هسته‌اي ايران صورت نگرفته است، اما برخي از افراد عليرغم اين موضوع، از اين اظهارات بارها و بارها دفاع مي كنند.

وي افزود: من امروز صبح از خبرنگار "سي ان ان" در اين زمينه سوال كردم كه آنها به چه دليل اين اتهامات را وارد مي‌كنند. وي در پاسخ به سئوال من گفت كه، آنها مي‌گويند كه شما اين نيت را داريد و من گفتم شما با نيت نمي توانيد درباره ما قضاوت كنيد.

كشورهايي داراي سلاحهاي هسته‌اي بسياري هستند و تهديد مي‌كنند و حتي از گلوله‌هاي اورانيوم ضعيف شده در عراق استفاده كرده‌اند و من اين مساله را مساله‌اي سياسي مي‌دانم .

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال دوم اين خبرنگار در زمينه برنامه‌هاي دولت خود براي جوانان گفت: من برنامه‌هاي گسترده‌اي براي جوانان دارم و ‪۶۰‬ درصد برنامه من بر روي جوانان متمركز است. اين برنامه‌ها در زمينه‌هاي فرهنگي، ورزشي، اقتصادي، كمك به مسكن و تحقيقات است .

خبرنگاري از رئيس جمهوري پرسيد: مشكل برنامه هسته‌اي ايران ريشه در روابط ايران و آمريكا دارد و راه حل آقاي احمدي نژاد را در اين زمينه جويا شد.

رئيس جمهور در پاسخ گفت: آقاي "البرادعي" گزارشي به آژانس ارايه داد كه داراي دو جنبه حقوقي و سياسي بود. در جنبه حقوقي تصريح شده بود كه، تمامي فعاليتهاي ما بر مبناي مقرات آژانس بين‌اللملي انرژي اتمي استوار بوده و هيچگونه قصوري در اين زمينه صورت نگرفته است .

اين گزارش داراي بخش سياسي نيز بود كه كساني كه با سياست آشنا هستند، كاملا مي‌دانند كه اين بخش براساس فشارهاي سياسي تنظيم شده است .

وي تاكيد كرد: ما به همكاري و تعامل خود با آژانس ادامه مي‌دهيم. مساله اصلي اين است كه، كساني كه با اين مساله به طور سياسي برخوردمي كنند، بايد رويكرد خود را تغيير دهند.

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي در زمينه توجه دولت وي به هنرمندان ايراني مقيم خارج از كشور گفت: ما فكر مي‌كنيم هنر بيان معنوي اعتقادات و آرمانهاي انسانها و ارائه تجلي لطيف است و از نوع آسماني است و انسان بدون هنر نمي‌تواند زندگي كند .

"ايرانيان تقريبا همه هنرمندند و اين هنر را در قالب مراودات روزانه و اشعار بروز مي‌دهند. سابقه هنر در ايران چند هزار ساله است و ستاره‌هاي هنر از ايران درخشيده‌اند."
وي تاكيد كرد: هنرمندان ايراني مقيم خارج از كشور براي ما عزيزند و ما فكر مي‌كنيم آنان عضوي از پيكره ملت عزيز ايران هستند.

دكتر احمدي نژاد در اين زمينه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برنامه هاي جديد و ابتكاري در اين زمينه دارد تا هنرمندان خارجي با جامعه هنري ايران در تماس باشند و دفاتر ما در جهان بزودي جزييات آن را اعلام مي‌كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهوري اظهارات روز جمعه "جورج بوش" رئيس جمهوري آمريكا در زمينه موافقت واشنگتن با استفاده ايران از انرژي هسته‌اي را توسط ايران گامي به‌سوي جلو خواند و در عين حال گفت: اگر منظور وي اين باشد كه ديگران سوخت را توليد كنند و به ما بفروشند اين براي ما پذيرفتني نيست.

دكتر احمدي نژاد در پاسخ به سئوالي در زمينه نقش شوراي امنيت يادآور شد: شوراي امنيت مرجعي براي تامين امنيت ملتها و دفاع از حقوق آنهاست، اما اينكه كشوري و يا چند كشور بخواهند از طريق ارجاع مساله كشوري به شوراي امنيت آن را تهديد كنند، بيانگر آن است كه، شوراي امنيت از نقش اصلي خود خارجي شده و به ابزاري در دست تعدادي از كشورها تبديل شده است.

رئيس جمهوري تصريح كرد: "شوراي امنيت نبايد اجازه اين موضوع را بدهد و كشوري را از حقوق لاينفك خود محروم كند. آمريكا و چند كشور اروپايي موضع روشني درقبال مواضع روشن ما ندارند. ما مي‌گوييم آموزه‌هاي ديني و اعتقادي ما برخلاف توليد وتكثير سلاحهاي هسته‌اي است و تمامي فعاليتهاي ما در چارچوب مقررات بين‌المللي انجام مي‌شود و ما به همكاري خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در قالب "ان پي تي" ادامه مي‌دهيم."
وي تاكيد كرد: معلوم است وقتي تهديد مي‌كنند، ملتهاي قدرتمند زير بار زور نمي‌روند. ما در روابط بين‌المللي تسليم قلدري نخواهيم شد و البته ديپلماسي ما به طور وقفه ناپذيري ادامه خواهد يافت .

دكتر احمدي نژاد افزود:هنگامي كه ما را مورد تهديد قرار مي‌دهند بيانگر آن است كه، منطقي در اين زمينه وجود ندارند.

وي در پاسخ به سئوالي درباره سياست هسته‌اي ايران گفت: من سياست هسته‌اي ايران را چند دقيقه قبل در مباحث عمومي مجمع عمومي اعلام كردم .

رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره ميزان آزادي در ايران گفت: من معتقدم كه آزادي‌اي كه هم اكنون در ايران وجود دارد، بي‌همتاست و البته اين آزادي بايد در چارچوب قانون باشد.

وي در پاسخ به سئوال همين خبرنگار خارجي افزود: فلسفه و رويكرد من متفاوت از دولت قبلي است و من معتقدم مشاركت مردم و نظارت مردم بر فعاليت هاي دولت را بايد گسترش دهيم .

احمدي نژاد در اين همايش خبري با اشاره به استقلال قوه قضائيه و مجريه گفت: در ايران قوه قضائيه و قوه مجريه مستقل هستند و اين موضوعي مترقي است و اگر در ديگر نقاط جهان مي‌بينيد كه قوه قضائيه تحت تاثير قوه مجريه است، هيچگونه آزادي وجود نخواهد داشت زيرا قوه مجريه بسيار قدرتمند خواهد شد .

رئيس جمهوري در عين حال گفت: من به عنوان رئيس جمهوري در صورتي كه ببينم حقوق فرد و يا افرادي نقض شده‌است، از تمامي قدرت خود براي استيفاي آن استفاده خواهم كرد.

وي در پاسخ به سئوالي درباره ارزيابي خود از "نقشه راه" صلح خاورميانه - طرح مشترك آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل براي پايان دادن به مساله فلسطين گفت: من طرح نقشه راه را طرحي براي تسلط كامل بر خاور ميانه و منابع غني اين منطقه مي‌دانم و كليه كشورهاي منطقه با اين طرح مخالفند و تمامي توان خود را براي عدم تحقق آن به كار مي‌گيرند.

آقاي احمدي نژاد در آغاز اين همايش مطبوعاتي ضمن تشكر از خبرنگاران در زمينه حضور در اين نشست از تلاشهاي آنان در پيوند دادن ميان ملتها و شكافتن حقايق قدرداني كرد و گفت: نقش خبرنگاران نه تنها در پيگيري حقوق ملتها ارزشمند است بلكه آنان راستي و درستي را به ملتها منتقل مي‌كنند .

رئيس جمهوري خطاب به گروه كثيري از خبرنگاران، خبرنگاران عكاس و فيلمبرداران رسانه‌هاي گروهي مختلف جهان كه در يكي از بزرگترين سالنهاي همايش سازمان ملل گردآمده بودند تاكيد كرد: ما تمدني كهن را بنا كرده‌ايم و من از جانب ملت ايران آمده‌ام . ملت ايران، ملتي بزرگ، و داراي تمدن و فرهنگي غني است، به ميهمان نوازي شناخته شده و در تاريخ آن هيچ تجاوزي ثبت نشده است.

وي تصريح كرد: ما ملتي صلح‌جو هستيم كه پيشرفت و رفاه ديگر كشورها را مي خواهيم.

وي از دبيركل سازمان ملل و همكاران وي براي برگزاري اين كنفرانس مطبوعاتي و نيز مردم شهر نيويورك تشكر كرد و افزود: اين قابل درك است كه اين اجلاس بر زندگي مردم شهر تاثير گذاشته و من مردم بسياري را ديدم كه در پشت چراغ قرمز در ترافيك به سر مي‌بردند.

من از مامورين امنيتي سازمان ملل و همچنين پليس نيويورك نيز تشكر مي- كنم. وضعيت امنيتي كامل بود. من از نيروهاي امنيت خود و نيروهاي امنيتي سازمان ملل نيز تشكر مي‌كنم بويژه هنگامي كه برخي از گروههاي تروريستي قبلا اعلام كرده بودند كه حضور فعالي در آمريكا خواهند داشت .

احمدي نژاد در ادامه سخنان خود و قبل از پاسخ به سئوالات خبرنگاران همچنين اظهار داشت: من فكرمي‌كنم سازمان ملل نقش و مسئوليت مهمي در جلوگيري از طبقاتي كردن ملتها به شهرونداني درجه يك، دو و سه دارد.

وي افزود: طبقاتي كردن ملتها خطر بزرگي است كه صلح و امنيت بين‌المللي را به مخاطره انداخته و متاسفانه واژه‌هاي مقدسي مانند مبارزه باسلاح كشتار جمعي و حقوق بشر به‌ابزاري براي اهداف قدرتها تبديل شده و سازمان ملل بايد با اين مساله مبارزه كند.


در حاشيه همايش مطبوعاتي رئيس جمهوري
.................................


* اداره همايش مطبوعاتي رئيس جمهوري را آقاي ساشي تاتور معاون ارتباطات دبيركل سازمان ملل بر عهده داشت .


* علاوه بر رئيس جمهوري، دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و دكتر محمد جواد ظريف سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل در اين نشست مطبوعاتي حضور داشتند.


* معاون ارتباطات دبيركل سازمان ملل از رئيس جمهوري به عنوان يك "رئيس جمهوري و يك استاد دانشگاه" ياد كرد و موفقيت‌هاي وي را در سمتهاي اجرايي و نيز شهردار تهران براي خبرنگاران تشريح كرد.


* با وجود آنكه همايش مطبوعاتي رئيس جمهوري همزمان با ادامه بحثهاي عمومي مجمع عمومي بود و بسياري از روساي جمهوري در نشست بعدازظهر در حال سخنراني بودند بسياري از خبرنگاران ترجيح دادند كه در نشست خبري رئيس جمهوري حاضر شوند.


* استقبال خبرنگاران خارجي "بويژه خبرنگاران مسلمان" در پايان اين همايش مطبوعاتي به مراتب بيشتر از ابتداي همايش بود و بسياري از آنان دست وي را فشردند و براي وي آرزوي موفقيت كردند.


* سئوالات خبرنگاران داخلي و خارجي جنبه‌هاي سياسي، امنيتي، فرهنگي و بين‌المللي را در بر مي‌گرفت .


* با وجود محدود بودن زمان، مدت اين نشست مطبوعاتي دوبار تمديد شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مشروح همايش مطبوعاتي محمود احمدي نژاد در سازمان ملل، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016