سه شنبه 29 شهریور 1384

سلامتي در گفت‌وگو با ايسنا: سازمان در انتخابات اخير تا حدي از مواضعش عدول كرد، ايسنا

* برخي كه شعار عدالتخواهي مي‌دهند، زماني با طيف بازار همراه بودند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محمد سلامتي درباره‌ي تناسب برنامه و شعار احزاب كشورمان با خواسته‌هاي مردم گفت: احزاب سياسي نماينده‌ي فكري اقشار مختلف جامعه هستند و در واقع هر حزب نماينده‌ي يك يا دو يا چند قشر از جامعه تلقي مي‌شود و پيگير مطالبات آنهاست؛ از اين رو برنامه‌هايي هم كه اعلام مي‌كند بر اساس نيازها يا مطالبات اقشار جامعه است.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران،ايسنا، افزود: به عنوان مثال معمولا حزبي كه طرفدار بازار است مطالبات كارگران را نمي‌تواند پيگيري كند. بنابراين از آنجا كه معمولا برنامه‌هاي احزاب بر اساس مطالبات همان اقشاري است كه نمايندگي فكري آنها را دارند وقتي به قدرت مي‌رسند بيشتر برنامه‌هاي همان قشر را پياده و با اصلاح قوانين و يا وضع قوانين جديد به نفع آن طبقه فعاليت مي‌كنند.

سلامتي در ادامه به احزاب ديگري اشاره كرد كه برآمده از يك طبقه نيستند بلكه به وسيله‌ي چند دوست و همراه تشكيل مي‌شود و گفت: بعضي از احزاب به دليل اين كه افراد و اشخاص مختلف‌الفكري آن را پايه‌گذاري كرده‌اند، نمي‌توانند براي خود برنامه تعيين كنند، يعني ممكن است عده‌اي با توجه به آشنايي باهم حزب راه بيندازند، ولي اينان قادر نيستند به اشتراك نظر برسند و در نتيجه برنامه‌ي درستي ارائه نمي‌دهند و به بن‌بست مي‌رسند. اين دسته از احزاب معمولا به تنهايي به قدرت نمي رسند بلكه گه گاه در كنار برخي كه قدرت را به دست مي گيرند مي توانند منتفع بشوند.

دبير كل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در مورد برخي از ائتلاف‌ها با وجود اختلاف در طبقات حمايت‌گر بين احزاب گفت: گاهي احزاب و گروه‌ها در مقطعي از برنامه‌ي خود با توجه به شرايط خاصي كه وجود دارد عدول مي‌كنند يا به عبارت بهتر مواضع اعلام‌شده‌ي قبلي خود را به دست فراموشي مي‌سپارند به همين دليل گاهي احزاب، نخبگان و روشنفكران بيشتر به كارهاي روشنفكري مي‌پردازند و مقداري از آن قشري كه از آن رشد كرده‌اند دور مي‌شوند؛ در نتيجه تشتتي بين شعار و پشتوانه‌ي اجتماعي‌شان به وجود مي‌آيد كه بعد ممكن است به خود بيايند و معترف شوند.

وي با بيان اين‌كه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به همراه تعداي از گروههايي كه از يك كانديداي مشخص حمايت كرد شعارهاي اصلي و چارچوب برنامه‌ي اصلي خود را با توجه به جو جامعه يك مقدار به فراموشي سپرد، گفت: البته سازمان بعد اذعان كرد كه اين يك اشتباه بود.

سلامتي در مورد جرياني كه امروز شعار عدالت‌خواهي و حمايت از اقشار محروم مي‌دهد نيز ابراز عقيده كرد: اينها در گذشته با طيف بازارهمنوا بودند و باهم همكاري داشتند و مسائل سياسي را پيگيري مي‌كردند؛ ولي به تدريج بين آنها شكافي ايجاد شد.

به نظردبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اين جريان هنوز هويت مشخصي پيدا نكرده و مشخص هم نكرده است كه نماينده‌ي كدام قشر است، اما شعارهايي به نفع اقشار مستضعف داده‌ است.

وي ادامه داد: در اين صورت الزاماتي را بايد رعايت كند؛ يعني مثلا اين گروه بايد قوانين را به نفع محرومان و مستضعفان تغيير دهد كه بازار با آن مخالفت مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سلامتي گفت: افتراق‌ها در جريان راست با قدرت‌گرفتن شروع شده است؛ يعني اينها با هم و متحد بودند؛ اما به تدريج تضادهايي موجب شد كه از هم فاصله بگيرند و اگر هر كدام تنها به شعارهايي كه خود داده‌اند عمل كنند، تضادهاي روزافزون بيشتر خواهد شد.

وي موانع و تفكرات ضد حزبي پيش روي احزاب كشور را خاص ايران ندانست و گفت: همين حالت در كشورهاي ديگر هم بوده است. باندها و گروه‌هاي غيررسمي اما دخالت‌گر در امور كشور منافعقشان اقتضا مي‌كند كه احزاب پا بگيرند و به تدريج ناگزيرخواهند شد كه اجازه‌ي تشكيل احزاب قدرت را بدهند.

اين فعال سياسي در پايان درباره‌ي اين كه كدام حزب را در ايران موفق ارزيابي مي كند، به ايسنا گفت: احزاب ما جوان هستند و حزب جاافتاده نداريم. سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران هم گرچه از همه‌ي اين‌ها قدمت بيشتري دارد، اما به دليل تغييرات و ... سعي كرده سازمان باشد. كارش محدود بوده و ما هنوز در واقع سيستم حزبي نداريم كه مدعي باشيم. اين احزاب مي‌توانند كار احزاب را پيش ببرند.

Copyright: gooya.com 2016