شنبه 9 مهر 1384

احمدي‌نژاد: امتناع از فروش نفت پاسخ احتمالي ايران به ارجاع پرونده‌ هسته‌يي به شوراي امنيت خواهد بود، ايسنا

* نمي‌پذيريم برخي قدرت‌ها قوانيني را به ما ديكته كنند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

يك روزنامه‌ي اماراتي به نقل از رييس جمهور كشورمان نوشت: ايران استفاده از نفت را به عنوان سلاح و نيز محروم كردن دسترسي بازرسان بين‌المللي به سايت‌هاي هسته‌يي‌اش در صورتي كه پرونده‌ي هسته‌يي تهران به شوراي امنيت سازمان بين‌الملل ارجاع شود، در نظر خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور كشورمان طي گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه‌ي اماراتي خليج تايمز اظهار داشت، ايران مانند هر كشور ديگري حق دارد از انرژي هسته‌يي براي مصارف صلح‌اميز استفاده كند و هيچ كشوري نمي‌تواند به ايران چيزي را ديكته كند.

اين روزنامه به نقل از وي افزود، مساله‌ي استفاده‌ي ايران از انرژي هسته‌يي براي توليد سلاح اصلا مطرح نيست، چرا كه اين كشور با اصول اسلامي كه آن را از توليد سلاح‌هاي هسته‌يي منع مي‌كند، اداره مي‌شود.

وي همچنين در خصوص اتهامات دولت آمريكا عليه ايران و قرار دادن ايران در "محور شرارت" از سوي واشنگتن و نيز اظهارات كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در مراسم افتتاحيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل كه نسبت به گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و تروريسم هشدار داده بود، گفت: به زبان سرسختانه‌اي كه دولت آمريكا در روابطش با ديگر كشورها استفاده مي‌كند، نگاه كنيد؛ مذهب ما، ما را از داشتن سلاح‌هاي هسته‌يي منع مي‌كند و رهبر مذهبي ما آن را از ديدگاه قانون مذهب ممنوع كرده است. تاكيد مي‌كنم ما به سلاح هسته‌يي نيازي نداريم و قوانين ما اجازه‌ي توليد آن‌ها را به ما نمي‌دهد، ما همواره مطابق با حقوق بين‌الملل رفتار مي‌كنيم.

بر اساس اين گزارش، وي با اشاره‌ي تلويحي به ادعاي دولت آمريكا مبني بر اينكه ايران به خشونت در عراق عليه نيروهاي آمريكايي و نيروهاي ائتلاف دامن مي‌زند، گفت كه واشنگتن همه نوع اتهاماتي را مطرح مي‌سازد، اما هيچ مدركي براي اثبات آن ارائه نمي‌كنند.

احمدي‌نژاد گفت: اگر در عراق ناامني وجود داشته باشد، اولين كساني كه از آن رنج مي‌برند كشورهاي همسايه‌اش نظير ايران هستند، ما اين طور در نظر مي‌گيريم كه ارتباط مستقيمي ميان ناامني در عراق و تداوم اشغالگري وجود دارد، بهانه‌ي تداوم اشغال، ناامني است؛ ما آرزو مي‌كنيم امنيت هر چه سريع‌تر به اين مناطق بازگردد.

رئيس جمهور كشورمان در پاسخ به اين سوال كه آيا خروج سربازان آمريكايي از عراق به جنگ داخلي در اين كشور منجر نخواهد شد؟ گفت كه ارتش آمريكا بايد مسووليت بسيار بيشتري را براي تضمين امنيت در آنجا به عهده بگيرد، چرا كه انفجارها و اقدامات تروريستي احساس روشني مبني بر ناامني را در ميان ملت عراق به وجود‌ آورده است.

وي اتهامات مبني بر حمايت ايران از القاعده را تكذيب كرد و خاطرنشان ساخت: مطمئنا القاعده دشمن ايران است، آن‌ها 11 ديپلمات ايراني را كشته‌اند. ما همواره آرزو داشته‌ايم كه آن‌ها را نابود كنيم، آن‌ها دشمنان بسيار خطرناكي براي ما هستند.

احمدي‌نژاد اظهار داشت كه ايران در آخرين نشست مجمع عمومي سازمان ملل چهار نكته‌ي مهم را "شامل: تاكيد بر حقوق‌مان براي دنبال كردن و در اختيار داشتن انرژي هسته‌يي، پذيرش تمامي نكات و توافقات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، تاكيد بر حق تمامي كشورها براي توسعه‌ي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي و نيز ايجاد كميته‌اي ويژه براي نظارت بر اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي و تداوم چنين مذاكراتي در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي" مطرح كرده است.

وي در خصوص ادعا‌هاي آلمان، فرانسه، انگليس و آمريكا مبني بر به كارگيري آزمايشات هسته‌يي در ايران براي توليد سلاح اظهار داشت كه ايران هرگز سلاح هسته‌يي توليد نخواهد كرد و آماده است دانش انرژي هسته‌يي صلح‌آميز را به كشورهاي اسلامي براساس نيازشان منتقل كند.

احمدي‌نژاد همچنين نسبت به اين كه كشورهايي كه سوخت هسته‌يي در اختيار دارند، اصرار مي‌كنند كه آن را به ايران بفروشند، در حالي كه تمامي تلاش‌شان را براي جلوگيري از توليد اين سوخت در ايران به كار مي‌گيرند، ابراز تعجب كرد.

به گزارش ايسنا، وي درباره‌ي رويكرد قدرت‌هاي غربي گفت: ما اين را كه نيات آن‌ها بد مي‌باشد، درك كرده و از آن آگاهيم. تمامي فعاليت‌هاي ما براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شفاف بوده است و بارها اعلام كرده‌ايم كه مذهب و ديدگاه‌هاي فرهنگي ما مغاير با توليد و استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي است. ما كشوري هستيم كه براساس قوانين مذهب‌مان حكومت مي‌كنيم و مكاتب مذهبي‌مان احكامي صادر كرده است، مبني بر آنكه ساخت و تحقيق در خصوص استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي مجاز نيست؛ بنابراين كشور ما نمي‌تواند هيچ گونه بودجه يا منابع و يا فعاليت‌هاي خاصي را به چنين اقدامي اختصاص دهد، از كميته‌ي سازمان ملل مي‌خواهم درباره‌ي آن قدرت‌هايي كه فن‌آوري توليد سلاح‌هاي هسته‌يي را در اختيار اسرائيل قرار داده‌اند، تحقيق كند. همچنين از سازمان ملل مي‌خواهم در برابر فشار آمريكا تسليم نشود.

وي در خصوص تهديدهاي برخي مقامات ايران مبني بر افزايش قيمت‌هاي نفت و يا خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي اظهار داشت: هر انسان تيزهوشي بايد از هر منبعي جهت دستيابي به استقلال استفاده كند. ترديد دارم كه رهبران آمريكايي و اروپايي موافق باشند كه اين مساله از واقعيت كنار گذاشته شود، آن‌ها تيزهوش‌تر از آن هستند كه ما را از اين حق مشروع محروم كنند، اين طبيعي است آن‌ها از هر آنچه كه دارند كه آن شوراي امنيت سازمان ملل است، استفاده خواهند كرد؛ اما ملت ما ابزارهاي دفاع از حقوقش را در اختيار دارد، بنابراين ما فكر مي‌كنيم كه ديكته كردن قوانين در حوزه‌ي بين‌المللي از سوي برخي قدرت‌ها براي ما غيرقابل پذيرش است اين چيزي است كه آن را نمي‌پذيريم، اگر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چارچوب قانونمندي را براي ما ارائه كند، مطمئنا ما همكاري خواهيم كرد. بيشترين درجه‌ي همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سوي جمهوري اسلامي ايران انجام گرفته است.

براساس اين گزارش، احمدي‌نژاد در اين گفت‌وگو هم‌چنين قصدش را براي انجام تمامي تلاش‌ها از جمله مبارزه براي احقاق حق ايران در زمينه‌ي توليد سوخت هسته‌يي براي توسعه‌ي كشورش و براي عمل به وعده‌هاي انتخاباتي‌اش جهت افزايش فرصت‌هاي اقتصادي براي افراد فقير و طبقه‌ي متوسط اعلام كرد.

وي گفت: من گفتم براي ارتقاع منفعت ملي‌مان هر كاري انجام خواهم داد، يكي از اين كارها اين است كه ما به فرآيند تامين هسته‌يي دسترسي داشته باشيم، ما نمي‌توانيم با جهان در جنگ باشيم، در حالي كه مي‌بينيد آن‌ها براي تحميل خواسته‌شان در كشور ما تلاش مي‌كنند. من هيچ گونه نگراني ندارم. ما صلح، رفاه و چرخه‌ي تامين سوخت را در اختيار خواهيم داشت، در جلسه‌ي اخير مجمع عمومي سازمان ملل بر فعاليت براي خلع سلاح هسته‌يي كامل و برقراري منطقه‌ي خاورميانه‌ي عاري از سلاح هسته‌يي تاكيد كردم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره‌ي كيفيت آزادي سياسي در ايران تصريح كرد: كشور ما آزاد است. انتخابات رياست جمهوري نتيجه‌ي دموكراسي در كشور ما بود، اين تصميم ملت بود. حتي محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق كارهاي بسيار خوبي در كشورمان انجام داد. او به ايران خدمت كرد و تمامي اين خدمات ادامه خواهد يافت، اما ما برخي كارها و تحولات را اضافه خواهيم كرد .

وي در خصوص اتهامات مطرح شده مبني بر حضورش در جريان تسخير لانه‌ي جاسوسي آمريكا در تهران اظهار داشت: پس از اينكه انتخاب شدم چنين اخباري را شنيدم و شما مي‌دانيد به آن‌ها خنديدم، نمي‌دانم آن‌ها چگونه به چنين نتيجه‌اي رسيدند. من در آن زمان ريش نداشتم، آن عكس را كه آن‌ها تلاش مي‌كردند تحميل كنند، ديدم. خداي من! اين چه طرز فكر كردن است.

وي با تكذيب اتهامات مبني بر حمايت ايران از تروريسم خاطرنشان كرد كه بسياري از رهبران بزرگ ايران به وسيله يك گروه تروريستي كشته شده‌اند.

احمدي نژاد گفت: حتي رئيس جمهور ما، نخست‌وزيران ما در گذشته به وسيله‌ي گروه تروريستي كشته‌ شده‌اند، بنابراين چه طور مي‌توانيم از تروريسم حمايت كنيم .

وي درباره‌ي درخواستش از سازمان ملل مبني بر اعطاي اجازه به كشورهاي خارجي و شركت‌هاي خصوصي براي مشاركت در برنامه‌ي غني‌سازي اورانيوم ايران و اين كه پاسخ وي در صورتي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پرونده ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع كند، چه خواهد بود؟ گفت: ما بسيار همكاري كرده‌ايم بيش از 1200 نفر - روز بازرسي داشته‌ايم، دوربين‌هاي نظارتي در همه جاي تاسيسات ما قرار دارند، اما واقعا مي‌پرسم كه اين چه طور است كه شاهديم اشغالگران بيت‌المقدس به كلاهك‌هاي هسته‌يي دست يافته‌اند، اما قطعا هيچ گزارشي درباره‌ي كنترل‌ها در اين كشور وجود ندارد، هيچ گزارشي درباره‌ي كنترل‌ها در كشورهايي كه سلاح‌هاي هسته‌يي در آن‌ها وجود دارد، در دست نيست؛ بنابراين ما فكر مي‌كنيم تمامي اين اقدامات در برابر ايران فقط سياسي است، اما اگر پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت ارجاع شود، با راه‌هاي بسياري از جمله با امتناع از فروش نفت و يا محدود كردن بازرسي‌ها از تاسيسات هسته‌يي ما پاسخ خواهيم داد.

احمدي‌نژاد گفت كه پيروي از فتوا، زماني كه رهبر مذهبي دستورش را صادر كند، الزامي خواهد بود.

وي افزود: بنابراين زماني كه رهبر معظم مذهبي ايران فتوايي را صادر كند كه هر چيزي از جمله استفاده از سلاح‌هاي هسته‌يي و كشتار جمعي را منع نمي‌كند، اين به معناي آن خواهد بود كه هيچ كس ديگر نمي‌تواند در آن مسير حركت كند. اين به معناي آن است كه مجلس هم نمي‌تواند هيچ گونه قانوني را در اين خصوص تصويب كند.

Copyright: gooya.com 2016