پنجشنبه 14 مهر 1384

گزارشی از برگزاری یادمان زندانیان سیاسی ایران در پاریس

پاریس ، شنبه ٢٤ سپتامبر ٢٠٠۵
برنامه یادمان با یادی از هزاران شهید به خون خفته و یک دقیقه سکوت به احترام آنان آغاز گزدید. سپس فیلم کوتاه « گل زار خاوران» اثر دلناز آبادی نمایش داده شد که بسیار تکان دهنده بود. این فیلم که با شعری از شاملو و با صدای شاعر آغاز میشود، پس از اشاره ای به ژرفای این جنایت و صحنه هائی از یادمان سال گذشته در گلزار خاوران و مصاحبه با مادر یک مبارز شهید، با نامه ای که بازماندگان کشته شدگان به کوفی انان دبیرکل سازمان ملل نوشته اند، به پایان میرسد. این فیلم حاضرین را بشدت تحت تأثیر قرار داد.
پس از قرائت شعری کوتاه، پیام انجمن دفاع از زندانیان سیاسی- عقیدتی در ایران، را بهروز فراهانی قرائت کرد. در این پیام با اشاره به دهمین سالگرد فعالیت این انجمن، گزارشی از فعالیت های سال گذشته از جمله تلاش های اولیه برای تدارک دادگاهی جهت محاکمه سران جمهوری اسلامی به سبب جنایتی که علیه بشریت مرتکب شده اند، به آگاهی حاضرین رسید.
پس از آن، شیرین مهربد ، هنرمندی که ۵ سال از بهترین سال های زندگیش را در زندان جمهوری اسلامی گذرانده، باسخنی کوتاه در باره زندان و زندانیان، ترانه یگانگی را اجرا کرد که به زندانیان سیاسی ایران و شهیدان تابستان ٦٧ تقدیم کرد.
سپس نوبت به سخنرانی مبارز قدیمی، دکتر سیاگزار برلیان رسید . او در گفتاری نیم ساعته، با اشاره به جنایات رژیم اسلامی از آغاز، با استناد به روزنامه های بزرگ غربی آمار کوتاهی از اعدامیان سال های ١٣٦٠ به این سو ارائه داد و سپس عمق جنایات رژیم و بویژه قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ١٣٦٧ را بمثابه یک فاجعه ملی و جنایتی علیه بشریت ، نشان داد و با اشاره به سابقه جنایت کارانه سرکردگان حکومت اسلامی ، از جمله رئیس جمهور و وزیران آن،یادآور شد که تنها راه خلاصی از این رژیم و برقراری عدالت اجتماعی و آزادی مبارزه در راه سرنگونی این حکومت است.
پس از آن شیرین مهربد، ترانه لالائی را اجرا کرد. او این ترانه را به و کودکانی که در آن سال ها در زندان متولد شدند، تقدیم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از آنتراکت، فیلم « درختی که بیاد می آورد» ساخته مسعود رئوف سینماگر مقیم کانادا که روزگاری خود از زندانیان جمهوری اسلامی بوده، نمایش داده شد. در این فیلم او از درختی تصویر گرفته که یک پناهنده ایرانی که سابقا زندانی بوده، ، خود را حلق آویز کرده است. در جستجوی دلیل یا دلایل خودکشی این جوان پناهنده، او به گفتگو با زندانیان سیاسی سابق می نشیند. حرف هایشان گویا، دردناک ،...... ولی بازگوی احساسات پاکی است که ضرورت مبارزه با رژیم استبدادی حاکم بر ایران در آن نهفته است. گفتانی است که فیلم مذکور در تلویزیون کانادا نشان داده شده و چند جایزه کرده است.
بعد از نمایش فیلم، شیرین مهربد دو ترانه از آلبوم خود اجرا کرد و نیز گفتاری کوتاه داشت در مورد زندان و مهاجرت.
این برنامه با نظم وترتیب و بموقع اجرا شد و مورد استقبال بیش از دویست نفر شرکت کننده قرار گرفت.
با این امید که جنایات جمهوری اسلامی علیه بشریت بی کیفر نماند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشی از برگزاری یادمان زندانیان سیاسی ایران در پاریس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016