دوشنبه 25 مهر 1384

روس ها به ایران در تهدید موشکی اروپا کمک کردند، ساندی تلگراف، نوشته Con Coughlin، ترجمه رامین

[لينک به اصل مطلب در ساندی تلگراف]

saperty@yahoo.com

اعضای سابق ارتش روسیه در به دست آوردن فن آوری مورد نیاز تولید موشک های با قابلیت اصابت به پایتخت های [کشورهای] اروپایی مخفیانه به ایران کمک کرده اند.
روس ها با کره شمالی به عنوان بخشی از معامله چند میلیون پوندی که بین تهران و پیونگ یانگ در سال 2003 مورد مذاکره قرار دادند، نقش میانجی را ایفا می کنند. این تهران را قادر ساخته است که محموله های مستمر و مخفی فن آوری موشک فوق سری را که تصور می شود از طریق روسیه انجام گرفته، دریافت کند.
مأموران اطلاعاتی غربی اعتقاد دارند این فن آوری به ایران امکان می دهد تا پیشرفت [تولید] موشکی را با برد 200/2 مایل با قابلیت اصابت کردن به بیشتر [مناطق] اروپا را کامل کند. آن برای حمل کلاهک 2/1 تنی که برای دستگاه اصلی هسته ای کافی است، طراحی شده است.
این افشاگری میزان رویارویی بین رژیم اسلامی ایران و غرب به رهبری ایالات متحده و کشورهایی اروپایی به همراه بریتانیا را افزایش می دهد.
کاندولینزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده دیروز طی دیداری از مسکو، درباره برنامه هسته ای ایران با مسئولان روسی به مخالفت پرداخت و گفت که تهران باید تعهداتش را تحت پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای [NPT] انجام دهد.
بعداً پیش بینی می شد که او به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین تأکید کند از ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل حمایت کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

یک مسئول بلند پایه آمریکایی گفت برنامه [هسته ای] ایران پیچیده و در حال بزرگت تر شدن و دقیق تر شدن بود. آنها چیزهای زیادی را در نظر داشتند، کلاهک مورد نیاز حمل سلاح هسته ای بود. تصور می کنم پوتین می داند ایرانی ها چه کاری دارند انجام می دهند.
اعتقاد بر اینست که ایران توسعه سلاح هایش را پشت برنامه انرژی اتمی مخفی می سازد زیرا که از روسیه حمایت می گیرد و تعلیق فرآوری اورانیوم یا بازرسی های کامل سازمان ملل را رد کرد.
جان بولتون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در برنامه Newsnight به شبکه دو BBC گفت ایران " تصمیم داشت سلاح های هسته ای قابل حمل در موشک های بالستیک به دست آورد که نه تنها می تواند منطقه اش را تهدید کند بلکه احتمالاً در اختیار تروریست ها بگذارد."
دوربرد ترین موشک ایران شهاب 3 است که با بردی 800 مایلی می تواند اسرائیل را هدف قرار دهد. معامله کره شمالی به موشک های ایرانی امکان خواهد داد که به هدف های دورتری در اروپا - شامل رم، برلین و بیشتر فرانسه- برسند.
کره شمالی بر طبق موشک زیر دریایی دوره شوروی SSN6 موشکی را توسعه داده است - Taepo Dong 2 - که می تواند به ساحل غربی آمریکا برسد. اصلاح و تغییرات به آن امکان می دهد که از یک حمل کننده transporter زمینی شلیک شود. این فن آوری با کمک روسیه به تهران قاچاق شد.
روسها وسایل تولید، نمودارها و دستورالعمل کار کردن را در اختیار [ایران] گذاشته اند بطوری که موشک را می توان در ایران ساخت. پیشران propellant مایع به ایران فرستاده شده است. همچنین متخصصان روسی به ایران فرستاده شده اند تا در توسعه پروژه شهاب 5 کمک کنند که ایرانی ها امیدوارند تا پایان دهه آماده بهره برداری شود.

Copyright: gooya.com 2016