یکشنبه 1 آبان 1384

محسن كديور: اخلاق سكولار به معناي جدايي زندگي از دين و دين‌‏زدايي از زندگي است، ايلنا

اكثريت مردم بدون كمك دين از وصول به ارزش‌‏هاي اخلاقي ناتوانند

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه تبعيت از پيامبر تبعيت در امور ديني است و در امور غير وحياني و غير ديني، خداوند امر به مشورت كرده است، گفت: خداوند مي‌‏گويد "و شاورهم في الامر"، بنابراين ما هيچ طريقه ديني ديگري نمي‌‏شناسيم.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محسن كديور طي سخناني در مراسم مذهبي جبهه مشاركت ايران اسلامي منطقه تهران كه شب گذشته در كانون توحيد برگزار شد، به تشريح ديدگاه‌‏هاي خود در مورد "اخلاق مومنانه" پرداخت و اظهار داشت: اخلاق احكامي براي تنظيم روابط آدميان با يكديگر است و با حقوق نيز متفاوت است، حقوق جنبه الزام دنيوي دارد اما اخلاق چنين نيست.
وي با بيان اينكه اخلاق مختص دينداران و متشرعان نيست بلكه سكولارها و لائيك‌‏ها هم براي خود اخلاقي دارند، خاطر نشان كرد: چهار- پنج قرن پس از پيامبر وجهه غالب اين بود كه دين و اخلاق با هم توأمند و جامعه ديني نمي‌‏تواند غير اخلاقي باشد.
كديور تصريح كرد: بعدها اين سوال پيش آمد كه آيا اموري مانند اخلاق و عدالت درون ديني هستند يا برون ديني؟ آيا عدالت در سلسله علل احكام است يا متاثر از احكام ديني است؟
وي به ديدگاه‌‏هاي مختلف در مورد عدالت اشاره كرد و گفت: معتزله و شيعه معتقد بود كه عدالت امري عقلي است و براي فهم آن نياز به درك ديني نداريم، در مقابل اشاعره عدالت را امري شرعي مي‌‏دانستند كه عقل انسان امكان درك آن را ندارد.
اين استاد دانشگاه با طرح اين سوال كه اگر اخلاق، غير ديني و عقلي است، پس دين در اخلاق چه نقشي ايفا مي‌‏كند و در حالي كه بر اساس تحقيقات جامعه‌‏شناسي جوامع ديني، اخلاقي‌‏تر از جوامع غير ديني نيست، چرا از اخلاق ديني سخن مي‌‏گوييم، اظهار داشت: اين گونه نيست كه اگر دين نباشد، ارزش‌‏هاي اخلاقي كشف نمي‌‏شود بلكه نخبگان مي‌‏توانند به اين ارزش‌‏ها دست يابند اما اكثريت مردم بدون كمك دين از وصول به ارزش‌‏هاي اخلاقي ناتوانند.
كديور با اين اعتقاد به اينكه صرف علم به مسائل اخلاقي براي رعايت امور اخلاقي كفايت نمي‌‏كند، دين را براي آگاهي‌‏دهي به اكثريت مردم به منظور پايبندي به ارزش‌‏هاي اخلاقي، تذكر و تاكيد بر رعايت اين ارزش‌‏ها ضروري خواند.
وي گفت: اكثريت مردم با راهنمايي دين به ارزش‌‏هاي اخلاقي مي‌‏رسند، اگرچه اگر عقل خود را به كار مي‌‏گرفتند، به اين ارزش‌‏ها مي‌‏رسيدند.
اين محقق و پژوهشگر انسان اخلاقي را انساني دانست كه هم حقوق ديگران را رعايت مي‌‏كند و هم وظايفي را بر عهده دارد و بر اين اساس مباحثي مانند حقوق بشر، انسان‌‏ها را از احكام بي‌‏نياز و اخلاقي نمي‌‏كند چرا كه اعلاميه‌‏هاي حقوق بشر از وظايف انسان‌‏ها سخن نمي‌‏گويد و تنها بر حقوق آنها تاكيد دارد.
كديور با بيان اينكه رقيب اصلي "اخلاق مومنانه"، "اخلاق سكولار" است، گفت: اخلاق سكولار به معناي جدايي زندگي از دين و دين‌‏زدايي از زندگي است، اخلاق سكولار يعني اخلاق منهاي دين.
وي تصريح كرد: خداپرستي كه هيچ جلوه‌‏اي حتي در حوزه اخلاق ندارد، به هيچ دردي نمي‌‏خورد، اخلاق مومنانه يعني اينكه در حوزه اخلاق علاوه بر عقل بر ارزش‌‏هاي ديني هم تكيه كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كديور اخلاق مومنانه را اخلاق عقلي تاييد شده با دين عنوان كرد.
اين استاد دانشگاه در بخش ديگري از سخنانش با تبيين "صفات عاشقان به خدا"، گفت: او محبوب خداست و خدا محبوب او، مومن حب بيشتري به خدا دارد.
وي با بيان اينكه بايد علاقه خود به خدا را با ساير علايقمان مقايسه كنيم، تصريح كرد: راه خدايي بودن، پيرو محمد بن عبدالله بودن است اما تبعيت از پيامبر تبعيت در دين و امور وحياني است، نه در امور غيرديني، اين در حالي است كه عده‌‏اي كه در حد ناخن پيامبر هم نيستند، بعضاً ادعاي تبعيت كامل از خود را دارند.

Copyright: gooya.com 2016