پنجشنبه 5 آبان 1384

فرستاده ويژه دولت سئول براي دلجويي به تهران ‌آمد، انتخاب

متکي: ‌علت رأي ضدايراني کره در شوراي حکام براي ما روشن نيست

خبرگزاري انتخاب : خبرگزاري انتخاب: در حالي که اخبار مربوط به ممنوعيت واردات از کره جنوبي و انگليس به ايران در پي رأي ضدايراني اين 2 کشور در شوراي حکام هنوز به طور رسمي و دقيق از سوي هيچکدام از مسئولين کشورمان تأييد يا تکذيب نشده است سفر فرستاده ويژه دولت سئول به تهران براي مذاکره با مقامات کشورمان نشان از جدي بودن اين اخبار دارد.



۵ آبان ماه ۱۳۸۴ ساعت : ۵۷ , ۰۳
خبرگزاري انتخاب : در حالي که اخبار مربوط به ممنوعيت واردات از کره جنوبي و انگليس به ايران در پي رأي ضدايراني اين 2 کشور در شوراي حکام هنوز به طور رسمي و دقيق از سوي هيچکدام از مسئولين کشورمان تأييد يا تکذيب نشده است سفر فرستاده ويژه دولت سئول به تهران براي مذاکره با مقامات کشورمان نشان از جدي بودن اين اخبار دارد.

لي‌گيوهيونگ معاون وزير خارجه و تجارت کره جنوبي که صبح ديروز براي پيگيري تحريم کالاهاي کره‌اي در ايران به کشورمان سفر کرده بود با منوچهر متکي وزير امور خارجه ديدار و گفتگو کرد.

بنابراين گزارش متکي در اين ديدار اظهار داشت: ما معتقديم مناسبات سياسي، اقتصادي و فرهنگي بايد متوازن پيش رود و روابط خارجي تامين‌کننده منافع ملي باشد.

متکي با اظهار ناخرسندي ايران از راي کره جنوبي در اجلاس اخير شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، گفت: علت اتخاذ اين موضع براي ما روشن نيست.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران خواهان صدمه به مناسبات سنتي و دوستانه دو کشور نيست، ليکن علت اين موضع‌گيري کره جنوبي روشن نيست و دولت جمهوري اسلامي ايران به منظور تصميم‌گيري در جهت منافع ملي خود ابعاد مختلف همکاري‌هاي في‌مابين را به طور دقيق در دست بررسي دارد.

وزير امور خارجه کشورمان در اين ديدار ديدگاهها و مواضع کشورمان درخصوص استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را تشريح کرد و گفت: دستيابي به فن‌آوري هسته‌اي يک خواست ملي در کشور ماست و اراده ملت ايران بر حفظ اين حق مسلم استوار مي‌باشد.

متکي اضافه کرد: جمهوري اسلامي ايران مواضع بسيار روشن و صريح خود درخصوص فعاليت در چهارچوب معاهده عدم اشاعه(ان‌پي‌تي) و تداوم همکاري فعال با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را اعلام داشته است.

وي تصريح کرد: در دکترين دفاعي جمهوري اسلامي ايران سلاح هسته‌اي جايي ندارد و ضمانت ما عدم انحراف به سمت استفاده نظامي و غيرصلح‌آميز از انرژي هسته‌اي در مسير همکاري و مذاکره و براساس تفاهم متقابل و در چهارچوب پادمان‌هاي نظارتي مي باشد.

وزير امور خارجه کشورمان با تشريح ابعاد مختلف پيشنهاد مطروحه از سوي رياست جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: يک‌جانبه‌گرايي پاسخ و راه‌حل مسائل بين‌المللي و جهاني نيست.

لي‌کيوهيونگ معاون امور چند جانبه وزير خارجه کره جنوبي در اين ملاقات با تاکيد بر اهميت جايگاه جمهوري اسلامي ايران در روابط خارجي کشورش، گفت: دولت کره علاقه‌مند است مناسبات خوب دو کشور در مسير مثبت پيش رود و موانع همکاري را مرتفع کنيم.

وي در اين ديدار با اشاره به برخي اخبار غيررسمي درخصوص همکاريهاي تجاري ميان دو کشور ابراز اميدواري کرد روابط ممتاز و سنتي تهران و سئول در روند خوب خود تداوم يابد.

معاون وزير خارجه کره در اين ديدار خاطرنشان کرد کره جنوبي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را راه‌حل نمي‌داند.

وي اضافه کرد: کره جنوبي از حقوق مشروع کشورها در استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي براساس مفاد پيمان ان پي‌تي حمايت مي‌کند و سئول اميدوار است مذاکرات جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي اروپايي براي حل موضوع از طريق گفتگو و مذاکره از سر گرفته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون وزير امور خارجه کره جنوبي همچنين خواهان تداوم مذاکرات و گفتگوهاي دوره‌اي معاونين وزراي خارجه دو کشور و همچنين افزايش تماسها ميان دو کشور در سطوح مختلف شد.

همچنين معاون وزير خارجه کره جنوبي در ديدار با سيدحسين هاشمي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران- کره جنوبي درمجلس ديدار و از سفر رئيس مجلس کره جنوبي به ايران خبر داد.

هاشمي در اين ديدار با گلايه از مواضع اخير کره جنوبي در شوراي حکام تصريح کرد: با توجه به مناسبات دوستانه 2 کشور و روند کاملا" شفاف فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران درک مواضع سئول در اجلاس اخير شوراي حکام را براي تهران دشوار دانست.

معاون وزير امور خارجه کره جنوبي نيز در اين ديدار با اعلام حمايت از تداوم مذاکرات تهران و سه کشور اروپايي يادآور شد: سئول آماده ايفاي نقش سازنده در اين ارتباط مي‌باشد.

وي با اعلام آمادگي براي سرمايه‌گذاري بيشتر شرکتهاي کره‌اي در ايران، درخصوص خريد گاز مايع از ايران نيز اعلام آمادگي کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فرستاده ويژه دولت سئول براي دلجويي به تهران ‌آمد، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016