دوشنبه 9 آبان 1384

لاريجاني: اگر پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود نفت ‪۱۵۰‬ دلار مي‌‏شود، ايلنا

- آمريكا مي‌‏كوشد ما از ترس جنگ خودكشي كنيم
- دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي، باعث پرش به جهان اول مي‌‏شود


تهران- خبرگزاري كار ايران

علي لاريجاني گفت:مساله انرژي هسته اي ايران به 40 سال قبل بازمي‌‏گردد زماني كه شاه به اين نتيجه رسيد كه نمي تواند با سوخت فسيلي كشور را اداره كند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي در نشست"ملي شدن انرژي هسته اي رجعت تاريخي به ملي شدن صنعت نفت" كه در دانشگاه صنعتي امير كبير برگزار شد،گفت: آنها پذيرفتند كه ايران به انرژي اتمي نياز دارد و به شاه راكتور اتمي دادند و با او قرار داد تامين سوخت امضا كردند اما اجراي اين پروژه با پيروزي انقلاب مصادف شد و آنها اولين كاري كه كردند قرار داد سوخت را لغو كردند و پولش را هم خوردند.
وي با بيان اين مطلب كه هيچ تضميني در جامعه جهاني وجود ندارد و ما با تمام كشورهاي جهان مذاكره كرديم تا به ما فناوري هسته اي بدهند، تاكيد كرد:هيچ كدام از اين كشورها موافقت نكردند تا ما مجبور شويم خودمان كار را شروع بكنيم و به همين دليل وقت زيادي گرفت.
علي لاريجاني ادامه داد:به محض رسيدن ايران به درگاه انرژي هسته اي سرو صدا بلند شد كه مخفي كاري كرديد اين در حالي بود كه آژانس از قبل از تاسيسات UCF مطلع بود.
وي با اشاره به گفته يكي از ديپلمات هاي اروپايي كه گفته بود "ايران جاسوساني را دستگير كرده است، پس مخفي كاري كرده است"،گفت:ممكن است يك كاري مشروع باشد اما مخفي باشد، خيلي كارهاي قانوني و مشروع را من در شوراي عالي امنيت ملي انجام مي دهم كه قرار نيست كسي از آن خبر داشته باشد.
علي لاريجاني با تاكيد بر اساسنامه آژانس بين المللي انرژي هسته‌‏اي گفت: آژانس بايد كمك كننده باشد، اما آنها مي گويند چه كسي گفته است كه ايران بايد چرخه سوخت هسته اي داشته باشد در حالي كه جزو وظايفشان است.
وي با بيان اينكه آمريكا بيش از يكصد نيروگاه هسته‌‏اي دارد و در حدود 40 كشور جهان به چرخه سوخت هسته اي دسترسي دارند،افزود: ما چرا نبايد به اين فناوري دست پيدا كنيم؟ در شرايطي كه آمريكا بزرگترين توليد كننده نفت است و روسيه هم به نفت و گاز دسترسي دارد مي توانند به اين فناوري هم دسترسي داشته باشند اما ما به اين دليل كه نفت و گاز داريم نبايد اين فناوري را داشته باشيم؟
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: فرانسه 70 درصد انرژي خود را از نيروگاههاي هسته‌‏اي تامين مي‌‏كند مي تواند از ما نفت بگيرد و از سوخت فسيلي انرژي توليد كند.
لاريجاني ادامه داد: يكي از گزارش هاي CIA تاكيد مي كند كه ايران تا 10 سال ديگر به فناوري هسته‌‏اي دست پيدا مي كند، پس چرا امروز ما را مجازات مي كنند؟ و اين براساس همان تئوري اقدام پيش دستانه است.
وي با اشاره به دلايل منع ايران از دستيابي به فناوري هسته اي توسط كشورهاي استعمارگر، افزود:موقعيت خاص و ژئوپلتيك ايران، نيروي انساني متخصص و گسترده و الهام بخش بودن ايران از دلايل مخالفت غرب با دستيابي ايران به اين فناوري است؛ايراني ها فكر و ايده دارند مثل عراق موتور جنگ نيستند، فضاي كشورمان از جنس كشورهاي الهام بخش است، چرا كه ايده اسلامي ايده جديدي است و مي تواند جهان را متحول كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي اضافه كرد : مساله فقط اتم نيست، ايران و كل جهان اسلام نبايد به فناوري پيشرفته دست پيدا كنند، چرا مي دانند چنين امري باعث پرش ايران به دسته جهان اولي ها خواهد شد آنها به ما" نانوتكنولوژي" و" بايوتكنولوژي" هم نمي دهند، آنها مي گويند ايران بايد" رب گوجه" توليد كند نبايد به انرژي اتمي برسد.
وي در جمع بندي سخنان خود گفت: ايراني ها در عرصه علم نقش آفريننده هستند و اين باعث ترس آمريكايي ها مي شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: موضوع بحث ما لج بازي نيست ما قصد نداريم با آمريكا لج بازي بكنيم اين به زندگي و آينده ما مربوط است ما تا 30 سال ديگر نفت نداريم هم اكنون در دنيا 380 هزار مگاوات برق از طريق انرژي هسته اي توليد مي شود.
لاريجاني با اشاره به مذاكرات ايران با اروپا گفت: هر كشوري كه حق ايران را براي دستيابي به فناوري هسته اي به رسميت بشناسد با آن مذاكره مي‌‏كنيم، اما اگر بخواهند بر سر فروختن انرژي هسته اي مذاكره كنند، بهتر است جلو نيايند.
وي دررابطه با بحثهايي كه اروپايي ها در خصوص صحبت هاي احمدي نژاد مطرح كرده اند،گفت: رئيس جمهور معتقد است رژيم صهيونيستي ديكتاتور است و ما آن را مشروع نمي دانيم يكي از ديپلمات هاي فلسطيني گفته بود بياييم در فلسطين يك رفراندوم برگزار كنيم، نتيجه مي شود؛ حذف اسرائيل. كدام فلسطيني حاضر است به شارون راي دهد؟ منظور احمدي نژاد هم همين بود.
وي در ادامه افزود: اين فعاليتها نشانه‌‏اي بود به ايران مبني بر اينكه پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع مي‌‏كند خوب حالا فرض كنيد ارجاع شد چه اتفاقي مي افتد؟
دبير شوراي عالي امنيت ملي خطاب به اروپا و آمريكا گفت:شما بايد يك مختصر عقلي هم براي ايراني ها قائل باشيد ما تبليغات رواني شما را خوب تشخيص مي دهيم، با اين اقدامات راسخ تر مي شويم كه غني سازي را زودتر آغاز كنيم.
لاريجاني در خصوص مذاكره با طرفهاي جديد عضو آژانس، گفت: ما از ظرفيت ديپلماسي كشورهايي كه تازه به آژانس وارد شده اند به خوبي استفاده مي كنيم و با آنها ارتباط بهتري برقراري مي‌‏كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان افزود: اينكه مي گويند "غرور ملي نمي خواهيم؛ نان شب مي خواهيم" حرف بي ربطي است غرور ملي نقد مي شود و در توسعه كشور تاثير مي گذارد.
لاريجاني اضافه كرد: امروز نقش فن آوري هسته اي در توسعه كاملا مشخص است و اراده آمريكايي ها براي محروم كردن ايران از دستيابي به فناوري هسته اي نيز روشن است، ترديد ندارم كه ما به فناوري هسته اي دست پيدا مي كنيم، اما ممكن است دير و زود شود، ما به مذاكرات هم ادامه مي دهيم اما تنها راه را مذاكره نمي دانيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به طولاني شدن روند مذاكرات،افزود: ما به مذاكره معتقديم اما اگر طرف مقابل قصدداشت ما را در داخل دالان مذاكرات نگه دارد بايد راه ديگري پيدا كنيم و در عالم ديپلماسي هم راه بسيار زياد است.
وي با اشاره به تهديدات غرب گفت: جنگي در بساط نيست، آنها تلاش دارند كه ما از ترس جنگ خود كشي كنيم، آمريكايي ها خودشان را دم تيغ نمي دهند.
لاريجاني تصريح كرد:آمريكايي ها ظرفيت جنگيدن در دو جبهه را ندارند و دولت ايران مشروعيت دارد در حالي كه صدام چنين مشروعيتي نداشت.
وي در پايان با اشاره به وضعيت دروني عراق گفت: اگر شيعيان رفتار عقلايي دارند با كمك ايران است، آمريكايي ها هم اين را مي دانند اما نمي خواهند بپذيرند كه كانون نظم منطقه ايران است و سعي مي كنند فضا را بر ايران تنگ كنند آنها اگر مي خواهند پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع بكنند ما مشكلي نداريم، خوب نفت مي شود 150 دلار و اين خوش شانسي دولت احمدي نژاد است.

Copyright: gooya.com 2016