سه شنبه 10 آبان 1384

ابطحي: حركت شجاعانه‌ي تسخير لانه‌ي جاسوسي، نمادي از جديت جريان دانشجويي بود، ايسنا

بي‌توجهي به خواسته‌هاي سياسي دانشجويان، تاثير منفي بر نسل آينده دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي ابطحي با اشاره به فتح لانه‌ي جاسوسي به عنوان يك اقدام برجسته‌ي دانشجويي در سال 58 گفت: نفس چنين اقدام بزرگي نشانه‌ي اين است كه دانشجويان در آغاز انقلاب براي خود احساس هويت مي‌كردند و البته نشان مي‌دهد كه آغاز انقلاب با هويت دادن به جامعه‌ي جوان و دانشجو همراه بوده است.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جنبش دانشجويي را با دو مشكل اساسي مواجه دانست، و در اين باره افزود: اين جنبش به جاي اين‌كه به عنوان يك جنبش آزاد دانشجويي بتواند آزادانه در فضاي سياسي كشور فعاليت كند هر زمان كه تا كنون حركت و تلاشي را انجام داده، با رويارويي بخشي از حكومت مواجه شده است.

وي با بيان اين‌كه اين نوع برخوردها باعث شده دانشجو ترجيح دهد به فضاي سياسي كشور وارد نشود، در عين حال افراطي‌گري در مديريت جنبش دانشجويي را يكي ديگر از مشكلات قشر دانشجو معرفي كرد و گفت: اين افراطي‌گري‌ها بعضا متناسب با واقعيات جامعه‌ي ايراني و واقعيت قدرت در كشور نبود؛ لذا طبيعتا به نتايج مثبتي منجر نشد و باعث شد موجي از عكس‌العمل در برابر اين جريان افراطي قرار گيرد و در يك مسابقه‌ي پر فراز و نشيب، دانشجويان احساس كنند كه اگر از سياست، دوري گزينند، بهتر است.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با اعتقاد به اين‌كه در شرايط فعلي بخشي از حاكميت، به سياسي‌شدن جوانان و به ويژه دانشجويان علاقه‌مند نيست، گفت: به همين دليل دانشجويان تنها در دوران انتخابات مورد احترام قرار مي‌گيرند. امروز اگر مجددا برخي مسوولان از جوانان و دانشجويان صحبت مي‌كنند به اين دليل است كه تمايل دارند تنها خواسته‌هاي اقتصادي و اجتماعي اين قشر را مدنظر قرار دهند و چيزي به نام خواسته‌ي سياسي را كاملا انكار كنند.

ابطحي با ابراز تاسف از همزمان شدن آنچه آن را خواست بخشي از مديريت سياسي براي به حاشيه رفتن جريان‌هاي سياسي دانشجويي و يكپارچه و يك‌نظر شدن كشور از لحاظ قدرت، مي‌ناميد، اظهار داشت: نتيجه‌ي اين مساله در ترجمه‌ي رفتار سياسي جوانان چيزي جز، انزوا و بي‌تفاوتي و دوري‌گزيني از عرصه‌هاي سياسي نخواهد بود.

اين فعال سياسي با تاكيد بر اين‌كه دو جريان افراطي در سطح دانشگاه‌ها، بدنه‌ي دانشگاه را از سياسي‌شدن دور مي‌كند، جريان افراطي كه به گفته وي به عبور از اصلاحات دعوت مي‌كند را به عنوان يكي از آنها برشمرد.

مشاور رييس‌جمهور سابق كشورمان، با اشاره به فتح لانه‌ي جاسوسي به عنوان يك اقدام برجسته‌ي دانشجويي، گفت: نفس چنين اقدام بزرگي نشانه‌ي اين است كه دانشجويان در آغاز انقلاب براي خود احساس هويت مي‌كردند و اين حس را داشتند كه مي‌توانند تصميم‌هاي بسيار بزرگ بگيرند. اين‌كه دانشجويان در آن مقطع احساس مي‌كردند مي‌توانند تصميمات بزرگ بگيرند و در اين تصميمات كلان، تاثيرات سياسي در روند آينده‌ي كشور داشته باشند، نشان مي‌دهد كه آغاز انقلاب با هويت دادن به جامعه‌ي جوان و دانشجو همراه بوده است.

ابطحي با بيان اين‌كه در آن مقطع دانشجويان احساس نمي‌كردند كه بايد براي حركت بزرگي حتي تسخير سفارت‌خانه‌ي آمريكا از كسي اجازه بگيرند و يا هماهنگ با برخي جاها باشند، اين فضا را فضاي قابل تقديري عنوان كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اين‌كه اصل اين حركت شجاعانه، نمادي از جديت جريان دانشجويي بود، در عين حال مناسبت 13 آبان را مورد توجه قرار داد و افزود: هيچ ماجرايي را نمي‌شود جدا از ظرف زماني آن مورد نقد و بررسي قرار داد. اين‌كه آن ظرف زماني فراموش شود و بعد از آن هر جرياني مورد نقد و حمايت قرار گيرد نتايج مطلوبي در بر نخواهد داشت.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، درباره‌ي تاثير سياست‌ها بر فرآيند عملكرد دانشجويان، با اعتقاد به اين‌كه در فضاي جديد عده‌اي دانشجويان را غيرسياسي مي‌خواهند، خاطرنشان كرد: به دليل اين امر، برخي تحت عنوان پيگيري نيازهاي اقتصادي و عدالت‌خواهي حوزه‌ي سياسي را براي دانشجويان عملا ممنوع قرار مي‌دهند.

ابطحي در پايان گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تاكيد كرد: اگر اين مسائل مورد بي‌اعتنايي قرار بگيرد و تنها به حوزه‌ي اقتصاد و اجتماع كه البته به شدت در موفقيت آن بخش‌ها هم ترديد وجود دارد، توجه شود، تاثيرات منفي را بر روي نسل آينده خواهد گذاشت.

Copyright: gooya.com 2016