سه شنبه 17 آبان 1384

شوراي امنيت چيزي نيست كه ايران به خاطر آن از حقوق ملت بگذرد، متن كامل سخنراني علي لاريجاني، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: ايران معاهده‌ي NPT را معاهده‌اي مطلوب براي صلح جهاني مي‌داند، مشروط بر اين كه آژانس بتواند وظيفه خود را به خوبي تحقق بخشد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني امروز (سه‌شنبه) در جلسه‌ي اختتاميه‌ي سيزدهمين همايش آسياي مركزي و قفقاز در تهران اظهار داشت: امروز بيش از هر زمان ديگري آمريكا و غرب بايد اطمينان‌هاي لازم امنيت رواني ملت‌ها را به آنها بدهند تا اعتماد بين‌المللي به خانواده‌ي‌ جهاني بازگردد و دست از طبقه‌بندي ملت‌ها به عنوان ملت خوب و بد بردارند.

وي گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در كمك به كشورهاي در حال توسعه جهت دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي تبديل به ابزار مزاحم شده است.


آنچه در پي مي‌آيد متن كامل سخنراني وي در اين همايش است:

« مقدم شما را گرامي مي‌دارم و اميدوارم در اين همايش با همفكري‌هاي صورت گرفته توفيقات خوبي به دست آورده باشيد.

به طور طبيعي سرآغاز هر چارچوب تحليلي پيرامون تحولات آسياي مركزي و قفقاز به فراز و نشيب‌هاي سياسي و اجتماعي روسيه، سپس اتحاد جماهير شوروي و مجددا فدراسيون روسيه بر مي‌گردد. جهت‌گيري‌هاي كلان روسيه و موقعيت منطقه‌يي و بين‌المللي آن، سياست داخلي و خارجي كشورهاي جنوبي كه زماني حلقه پيراموني مسكو محسوب مي‌شدند، تحت تاثير مستقيم خود قرار مي‌دهد. از اين رو فروپاشي شوروي و استقلال جمهوري‌هاي آسياي مركزي و قفقاز، تحولي مثبت پيش روي ملت‌هاي اين منطقه بود تا بار ديگر سرنوشت و مديريت و حاكميت ملي خود را به دست گيرند.

تحولات و وضعيت پس از فروپاشي، نشانگر اين واقعيت است كه هر يك از كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز از هويت بومي مستقلي برخوردار بوده و نيروهاي و تشكل‌هاي فراواني نيز وجود دارد تا در حفظ و بسط و ترويح اين هويت كوشش كنند.

هر چند انتظارات ما لازم است با واقعيت‌ها هماهنگ باشد، اما وقايع 15 ساله‌ي منطقه آسياي مركزي و قفقاز حاكي از اين است كه تشكل‌هاي بومي و ملي در حال افزايش هستند مردم به طرز فزاينده‌يي از آگاهي‌هاي بيشتري برخوردار مي‌شوند، روند تدريجي انتخابات و مردم سالاري سير تكاملي خود را طي مي‌كند. امروز دولت‌ها و پارلمان‌ها و احزاب به نمايندگي مردم اين كشورها به دنبال تحقق حاكميت ملي و توسعه عمومي هستند.

پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي جمهوري‌هاي آسياي مركزي و قفقاز بر اين باور بودند كه پس از استقلال و در دوره‌ي كشورداري، مورد توجه غرب قرار خواهند گرفت با سرمايه‌گذاري‌ وسيع غرب و به ويژه آمريكا، سطح رفاه و اميد مردم را به شدت افزايش خواهد داد. از اين رو جمهوري‌هاي تازه استقلال يافته خروج از مدار روسيه را به شدت ارتقا بخشيدند. در دهه 1990 آسياي مركزي، قفقاز و حتي شرق اروپا مناطق مورد توجه غرب بود، اما در عين حال روابط گسترده‌ امنيتي و اقتصادي، شرايط و امكانات لازم و متوقع اين كشورها را پديد نياورد. در واقع غرب در پي ورود و تسخير حلقه‌هاي اول و دوم امنيت ملي روسيه بود تا از بازيافتن قدرت مسكو و مطرح شدن مجدد آن در سطح جهاني جلوگيري به عمل آورد. در دهه 1990 ميلادي قدرت‌هاي منطقه‌يي در پي اهداف و اولويت‌هاي خود در منطقه‌ي آسياي مركزي و قفقاز بودند و آن چه كه از امكانات و منابع كشورهاي خارجي انتظار مي‌رفت، نصيب اين كشورها نشد. در اواخر دهه 1990 كشورهاي اين منطقه مجدد به بازتعريف روابط خود با روسيه پرداختند و نوعي تعادل ميان غرب و همسايه شمالي خود را برقراركردند.

سر كار آمدن محافظه‌كاران در آمريكا و شرايط جديد پس از 11 سپتامبر، كشورهاي پيراموني روسيه را بار ديگر مورد توجه دولتمردان آمريكايي كه در پي بسط يكجانبه‌گرايي بودند، قرار داد. در فرهنگ و منطق يكجانبه‌گرايي، آمريكايي مآب شدن سياست و اقتصادي و اعتقادات ملاك اصلي تعامل است. هر چند تعامل معقول، خواسته همه ملت‌هاست ولي تحميل باورهاي بيگانه بر منطقه با تمدني مانند آسياي مركزي و قفقاز تداوم نخواهد داشت و اطلاق انديشه‌ها و سياست‌هاي يكجانبه‌گرايي در منطقه كه قرن‌ها در پي آزاديخواهي و استقلال بوده است، زمينه‌ي نهادينه شدن را پيدا نخواهد كرد. هر چند از جنگ سرد جهان خارج شده، اما عملا وارد صلح گرم نشده است، بلكه امروز شاهد رقابت ناتمام با پيچيدگي‌هاي خاص آن هستيم و بروز انقلاب‌هاي رنگي نيز لازم است در چارچوب تاريخي و خطي خود مورد بحث و بررسي قرار گيرد. عده‌اي اعتقاد دارند انقلاب‌هاي رنگي نتيجه رقابت‌ سنتي آمريكا و روسيه است و در واقع برآيند جنگ سرد دومي است كه هر يك از اين قدرت‌ها در پي اعمال ارزش‌هاي خود بر اين منطقه اوراسيا هستند. هر چند در مناطق كمتر توسعه يافته نقش عوامل خارجي و بين‌المللي را در شكل‌گيري تحولات نمي‌توان ناديده گرفت، ولي توجه بيش از اندازه به رويكرد جنگ سرد، مهم‌ترين نقش را در تحولات داخلي خود ايفا كرده ‌است. مردم اين كشورها همانند بقيه مناطق جهان در انتظار تحقق رفاه اقتصادي، آزادي حفظ هويت ملي حضور نخبگان سياسي سالم و مستقل در دولت و روابط معقول و دوجانبه خارجي هستند. قبل از آن كه آزاديخواهي و استقلال را ناشي از اقدامات نيروهاي خارجي بدانيم، لازم است تحرك نيروهاي داخلي و خواسته‌هاي انساني و منطقي آنها را در شكل‌گيري تحولات مورد توجه قرار دهيم. دين مبين اسلام، اساسا آزاديخواهي را امري فطري مي‌داند. در واقع خود انسان‌ها هستند كه با اراده و تصميم و فطرت پاك خود وضع خود را تغيير مي‌دهند و شرايط جديدي را فراهم مي‌آورند. يعني نياز به تغييرات دموكراتيك بايستي بر اساس يك ديالوگ ملي تامين شود و تصور سياست تزريق شورش و صدور بحران در بازي بزرگ منطقه‌اي منجر به افزايش چانه‌زني نخواهد شد، بلكه تغييرات دموكراتيك‌ بايد ريشه در فرهنگ ملي داشته باشد در غير اين صورت موقتي و عاريتي خواهد بود.

پرورش روابط معقول، دوجانبه‌ي مبتني بر احترام ميان كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز با روسيه و ديگر‌ قدرت‌هاي منطقه‌يي و فرامنطقه‌يي مي‌تواند به پيشرفت و رشد اين كشورها مساعدت بخشد. به عنوان يك اصل ثابت مديريت و كشورداري، نزديك شدن استراتژيك به يك قطب قدرت براي كشورهاي در حال توسعه مضر است و فضاي مانور امنيتي و سياسي و حتي راهبردهاي اقتصادي را محدود مي‌سازد.

جمهوري اسلامي ايران به واسطه ويژگي‌هاي ژئواستراتژيك و ژئواكونوميك وجوه بين‌المللي ممتازي دارد و منطق جغرافيايي، فرهنگي، تمدني و اقتصادي آن ايجاب مي‌كند كه ضمن توجه به جنوب به شرق و به غرب به شمال نيز توجه كند. از اين رو ثبات، استقلال، پيشرفت و توسعه كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز در راستاي امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران قرار دارد. و به دليل پيوند‌هاي ديرينه‌ي تمدني عملا اكثر اين كشورها متحد طبيعي ايران محسوب مي‌شوند و هر چند اين پيوندها در زمان روسيه تزاري گسسته شد و در درون بلشويك‌ها به حداقل خود رسيد، اما امروز با ترتيبات سياسي، اقتصادي و امنيتي جديد، اين پيوندها در سطح متوسطي ارتقا يافته است. يكي از عوامل كندي سطح ارتباطات منطقه‌يي كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز با يكديگر و كشورهاي مهم منطقه‌يي، سياست يكجانبه‌گرايي آمريكاست كه مجال بروز و ظهور طبيعي ارتباطات بين‌الدولي را نداده است و عملا ظرفيت‌هاي بسياري از منطقه معطل مانده كه در مهندسي همگرايي منطقه‌يي به تدريج بايد جايگاه ارزشمند خود را بيابد.

يكي از موضوعات مهم، ترتيبات امنيتي منطقه است كه با دخالت غير موجه عنصر يكجانبه‌گرايي (آمريكا) به بي‌ثباتي در منطقه ميل يافته است.

اين پديده خود را در عراق به نحوي در لبنان و فلسطين به نوعي ديگر و در منطقه‌ي آسياي مركزي و قفقاز به شكل خاص ديگري نشان مي‌دهد. تصوير عمومي اين پديده از آمريكا، تصوير كشوري دردسرساز در افكار عمومي مردم اين مناطق به وجود آورده است. بعد از 11 سپتامبر به دليل رويكرد جنگ طلبانه و استراتژي اقدامات پيش‌دستانه در سياست خارجي و نظامي آمريكا به شكل حادي در اذهان ملت‌ها ظهور يافته است، به طوري كه احساس خفگي از فاشيسم آمريكايي پديده اضطراب بين‌المللي را به وجود آورده است. اگر مدرنيته مدعي آرامش بين‌المللي و همزيستي جهاني است، بايد اذعان نمود كه آرمان‌هاي مدرنيته در رفتار دهشتناك آمريكا در منطقه به مجلس ختم خود نزديك شده است.

عدم توجه به حقوق اوليه و واقعي مردم فلسطين در زيستن در سرزمين خود و ارايه تئوري‌هاي صلح تصنعي، بي‌ثباتي دايمي در آن منطقه را ايجاد نمود است. دكترين خاورميانه بزرگ كه مدعي تقويت دموكراسي در منطقه مي‌باشد به دليل همين رويكرد يكجانبه‌گرايي به تنش‌هاي بيشتر منطقه دامن زده است. آمريكا پس از اشغال عراق مدعي ايجاد برج دموكراسي در منطقه شد، اما اين برج دموكراسي است كه ملاحظه مي‌كنيد! هر روز ده‌ها و صدها عراقي جان خود را با گلوله‌هاي آمريكايي از دست مي‌دهند. زشتي اين رفتار در رفتار با زندانيان ابوغريب تا حدي به اذهان جهانيان منتقل گرديد.

جمهوري اسلامي ايران ناصحانه‌ بارها احترام به ملت عراق را گوشزد نمود، متاسفانه آمريكا و انگليس ترديد دارند كه ملت عراق ملت رشيدي هستند و بهتر است كار را به آنها واگذار كرد. با تاسيس پايگاه‌هاي متعدد آمريكا در عراق دموكراسي در عراق ايجاد نمي‌شود.

در بحث اتمي ايران نيز، آمريكا همين روش دردسرساز را دنبال نموده است. رفتار دوگانه آمريكا نسبت به موضوع اتمي كشورها قابل توجيه نيست. كافي است رفتار اين كشور را با دو كشور هند و اسراييل كه بمب اتمي دارند، اما از نعمت همكاري‌ها و همراهي‌هاي اتمي و اقتصادي فراوان آمريكا نيز برخوردارند، با رفتار اين كشور با ايران مقايسه كنيد. اطلاعات آمريكا كه اخيرا منتشر كردند، حاكي از آن بود كه ايران 10 سال ديگر به فن‌آوري اتمي دست مي‌يابد. اگر وضع ايران چنين است، چرا از حالا با آن كشور ستيز مي‌كنيد؟! اما در همين زمان با كشورهايي كه بمب اتمي دارند، همكاري‌هاي اتمي و اقتصادي فراوان را پايه‌ريزي مي‌نمايد! اين رفتار دوگانه به نوعي آنارشيسم حقوق سياسي بين‌المللي را دامن مي‌زند.

جمهوري اسلامي ايران بر اساس آموزه‌هاي ديني و فرهنگي، تسليحات اتمي را كه به نسل كشي دامن مي‌زند، جايز نمي‌داند، اما فن‌آوري اتمي را كه در زمينه‌هاي مختلف انرژي، بيولوژي، كشاورزي، درماني و غيره كمك شاياني مي‌كند، جزو حقوق مسلم همه كشورها و ملت‌ها و من‌جمله ملت ايران مي‌پندارد و ترجمان يكجانبه‌گرايي در بحث اتمي را كه منجر به رفتار دو گانه آمريكا در اين باب شده است را مخل امنيت و صلح جهاني مي‌داند كه عملا واكنش‌هاي ملت‌ها را بر خواهد انگيخت.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و معاهده NPT براي نظم بخشي در فن‌آوري اتمي در جهان بر اساس دو محور به وجود آمد: اول پيگيري خلع سلاح اتمي كشورهاي دارا و دوم كمك به كشورهاي نادار در فن‌آوري صلح آميز اتمي تا توانمندي صلح آميز اتمي حاصل نمايند.

سابقه‌ي تاريخي آژانس به دليل مداخله دولت‌هاي بزرگ نشان مي‌دهد كه در وظيفه‌ي نخست كه پيگيري خلع سلاح اتمي كشورهاي داراست، عملا متوقف شده است و حركتي نداشته و در مورد بند دوم كه كمك به كشورهاي در حال توسعه جهت دستيابي به فن‌آوري صلح آميز اتمي است نيز تبديل به ابزار مزاحم شده است.

ايران معاهده NPT را معاهده‌اي مطلوب براي صلح جهاني مي‌داند، مشروط بر اين كه آژانس بتواند وظيفه خود را به خوبي تحقق بخشد و برخورد ابزاري با آژانس را كه نهادي بين‌المللي است بسيار خطرناك براي امنيت رواني ملت‌ها مي‌داند.

امروز بيش از هر زمان ديگري آمريكا و غرب بايد اطمينان‌هاي لازم امنيت رواني ملت‌ها را به آنها بدهند تا اعتماد بين‌المللي به خانواده‌ي‌ جهاني بازگردد و دست از طبقه‌بندي ملت‌ها به عنوان ملت خوب و بد بردارند كه

بني‌ آدم اعضاي يكديگرند
كه در آفرينش زيك گوهرند

چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضو‌ها را نماند قرار»

لاريجاني درجلسه‌ي پرسش وپاسخ:
آژانس به ابزاري براي يكجانبه‌گرايي برخي قدرت‌ها تبديل شده است
اروپايي‌ها قدر رويكرد و مسير ايران براي ازسرگيري مذاكرات را بدانند

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از اين سخنراني تاكيد كرد: ما يقين داريم كه روند مذاكرات هسته‌يي‌مان كاملا صلح‌آميز است و اين مساله از طريق مسيرهاي حقوقي و فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قابل بررسي است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در ‌جلسه‌ي پرسش و پاسخ مراسم اختتاميه سيزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز و پس از سخنراني‌اش در اين همايش كه در مركز مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه برگزار شد، تصريح كرد: ما در نامه به اروپا نوشته‌ايم كه از طريق مذاكره مي‌خواهيم حقوق ملت ايران را در دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي صيانت كنيم، اما معتقديم اروپايي‌ها بايد قدر اين مسير و رويكرد ايران را بدانند.


تكيه‌ي ايران بر توان ملي‌اش است

وي درباره‌ي اين كه ايران براي دكترين جنگ پيشدستانه‌ي آمريكا كه در حال اجراست، چه تمهيدي را براي برخورد با مسايل پيراموني‌اش با توجه به اين دكترين انديشيده است؟ گفت: آنچه بيش از هرچيز به ويژه در بخش دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي دنبال مي‌كنيم، تكيه بر توان ملي‌مان است. در عين حال كه از ظرفيت‌هاي بيروني نيز استفاده مي‌كنيم و تصور نمي‌كنم، اين مساله با اصول حفظ منافع مالي ما تداخلي داشته باشد، بنابراين اصل بر توان ملي است.


تفاوتي بين دولت و ملت در بحث هسته‌يي نيست

وي در پاسخ به اين كه چرا به جاي پرداختن به طرح رييس جمهور در بحث انرژي هسته‌يي، رفراندوم را مطرح مي‌كنيم؟ گفت: بين اين دو مساله تفاوتي نمي‌بينم، چراكه بين بهره‌گيري از اين فن‌آوري بين راي مردم با نظر رييس جمهور تفاوتي وجود ندارد.

لاريجاني با اشاره به سخنان رييس جمهور در همايش جهان بدون صهيونيسم ابراز داشت: ايشان در آن سخنراني همين نظر را در مورد حقوق ملت فلسطين ابراز كردند كه احقاق حقوق مردم فلسطين اصل اساسي است كه بايد آن را در آراي مردم فلسطين دنبال كرد. در آن صورت است كه شاهد حذف رژيم صهيونيستي خواهيم بود، بنابراين در خصوص مساله‌ي هسته‌يي نيز راي و نظر مردم با طرح و ايده رييس جمهور يكي است.


آنچه معطل مانده بود، مذاكره با سه كشور اروپايي بود

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه چه عواملي باعث شد مذاكرات هسته‌يي را با سه كشور اروپايي انجام داده و سپس كشورهاي ديگري را وارد اين مذاكرات كنيم؟ اظهار داشت: ما چند مسير ديپلماتيك و مذاكراتي را ادامه مي‌دهيم، معتقدم بحث دستيابي به فن‌آوري هسته‌يي يك تصميم استراتژيك است و مابقي مسائل جنبه‌ي تاكتيك براي رسيدن به اين هدف را دارد. لذا مسير مذاكراتي با كشورهاي روسيه و چين و كشورهاي عدم تعهد را پيگيري مي‌كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: به زودي نيز مذاكرات ديگري را با اين كشورها خواهيم داشت. آنچه تاكنون معطل مانده بود، مذاكرات با سه كشور اروپايي بود كه دچار وقفه شده بود.

وي افزود: برداشت ما از ارسال نامه‌اي به سه كشور اروپايي اين بود كه اگر اقدامي ديپلماتيك صورت گيرد، اين مسير هم با حفظ حقوق ملت ايران باز خواهد شد.


ادعاهاي انگليسي‌ها جنبه‌ي رسانه‌يي دارد

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، لاريجاني درباره اظهارات تند مقامات انگليس درباره مسايل هسته‌يي ايران گفت: فكر نمي‌كنم اين مطلب را بايد خيلي جدي گرفت، بلكه بيشتر جنبه رسانه‌يي دارد. بنابراين معتقدم آنها بايد بدانند كه يك مختصر عقلي براي ديپلمات‌هاي ايراني وجود دارد، چراكه ما اين صحبت‌ها را جدي نمي‌گيريم.

لاريجاني گفت: شوراي امنيت چيزي نيست كه ايران به خاطر آن از حقوق ملت بگذرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي خاطرنشان كرد: اروپا نبايد با رفتار ديروز به آينده نگاه كند. بنابراين دليل اينكه چرا مقامات ايراني در مقابل اظهارات منفي مقامات انگليس اظهار نظري نمي‌كنند، اين است كه اين مسائل را امري رسانه‌يي مي‌دانيم كه ديگر تكراري شده است.

وي گفت: همچنين مقامات انگليس مطالبي را در مورد حوادث عراق نسبت به ايران بيان كردند كه اسناد آن را ارائه نكردند و خيلي زود مشخص شد كه حركت آنها غيرمنطقي بوده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين مطلب كه عراق متحد طبيعي ايران است و ايران از ناآرامي‌ها و مشكلات دراين كشور صدمه مي‌بيند، گفت: تصور نمي‌كنم افراد صاحب‌نظر در آمريكا و انگليس چنين نظراتي را داشته باشند. اين سخنان بيشتر رسانه‌يي است.


دكترين امنيت ملي در دست تدوين است

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در خصوص چرايي و چگونگي تدوين دكترين امنيت ملي كشور تصريح كرد: من قبول دارم كه دكترين امنيت ملي كشور بايد با مسايل امروزي تطابق داشته باشد. مولفه‌هاي گوناگوني كه برخي از آنها در سال‌هاي اخير در شوراي عالي امنيت ملي بحث و بررسي و تصويب شده است و مولفه‌هاي ديگر آن در مجموعه‌اي در معاونت راهبردي شوراي عالي امنيت ملي در حال بررسي و تدوين است.


سفر وزير دفاع روسيه به ايران منحصر به مساله‌ي هسته‌يي نيست

لاريجاني در خصوص سفر ايگور ايوانف، وزير دفاع روسيه به ايران گفت: تصور نمي‌كنم سفر ايشان منحصر به مسائل هسته‌يي باشد و قاعدتا در موضوعات مهم منطقه‌اي و صلح منطقه و منافع دو جانبه بحث خواهد شد.


هدف، چارچوب و زمان، نقاط كليدي براي مذاكره

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه به انعطاف از سوي اروپا براي ادامه مذاكرات هسته‌يي خوشبين است؟ گفت: مذاكرات مي‌تواند روش معقول و منطقي براي مناقشات باشد، مشروط به اينكه چارچوب و زمان مشخصي داشته باشد.

وي با بيان اينكه "بنده با سفراي اروپايي ملاقاتي نداشته‌ام و فقط نامه‌اي در خصوص آمادگي براي ازسرگيري مذاكرات از طريق مسوولان مربوطه به مقامات سه كشور اروپايي داده شده است" گفت: ما معتقديم هدف، چارچوب و زمان، نقاط كليدي براي انجام يك مذاكره خوب است.

وي گفت: مذاكرات با اروپا مثل مذاكرات با چين، روسيه و ديگر كشورهاي غير متعهد در حال انجام است كه اميدواريم اين مذاكرات بتواند به حل مناقشه هسته‌يي ايران بينجامد.

لاريجاني خاطرنشان كرد: قبلا هم گفته‌ام كه حل مناقشه‌ي هسته‌يي ايران صرفا از مسير مذاكره نمي‌گذرد.

وي گفت: ما يقين داريم كه روند مذاكرات هسته‌يي‌مان كاملا صلح‌آميز است و اين مساله از مسيرهاي حقوقي و فني آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قابل بررسي است، بنابراين جوسازي‌هايي كه بعضي كشورها در خصوص فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران مي‌كنند، محل ندارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي يادآوري كرد: زماني داد و فرياد كردند كه در پايگاه شهيد كلاهدوز ايران، لويزان و يا پادگان پارچين فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز هسته‌يي صورت مي‌گيرد، اما ما نقشه اين مكان‌ها را در اختيارشان گذاشته‌ايم تا خود هر كجا را كه مي‌خواهند ببيند و ديديم كه چيزي پيدا نكردند. به نظر شما اين نظارت‌ها و تست‌ها كافي نيست؟


آژانس به ابزاري براي يكجانبه‌گرايي تبديل شده است

لاريجاني گفت: معتقدم آژانس به ابزاري براي يك جانبه‌گرايي برخي قدرت‌ها در بحث هسته‌يي تبديل شده است و امروز يكجانبه‌گرايي سايه خود را بر مسايل هسته‌يي انداخته است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد: اين دردسرسازي‌ها براي فرصت‌سوزي است، لذا ما در مرحله‌ي اوليه از مذاكرات استقبال مي‌كنيم، در عين حال كه تاكيد مي‌كنم مذاكره تنها راه نيست.

وي با اشاره به نامه اخير خود به سه كشور اروپايي تصريح كرد: ما در اين نامه نوشته‌ايم كه از طريق مذاكره مي‌خواهيم حقوق ملت ايران را در دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي صيانت كنيم، اما معتقديم اروپايي‌ها بايد قدر اين مسير و رويكرد ايران را بدانند.


در نهايت عراق به ثبات مي‌رسد

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه‌ي جلسه پرسش و پاسخ در جواب به سوال يكي از اعضاي وزارت امور خارجه‌ي افغانستان در ارتباط با آخرين تحولات عراق اظهار داشت: در مورد عراق متاسفانه حركاتي انجام شده كه به نظر مي‌رسد كمي استقرار ثبات در عراق به تاخير افتاده، ولي به نظرم مسيري كه در حال طي شدن است، در نهايت به ثبات نائل مي‌آيد.

وي با بيان اينكه نگاهي مثبت به تحولات عراق دارد، افزود: فكر مي‌كنم نيرو‌هاي نخبه‌ي عراق مسيري را كه انتخاب كرده‌اند، در مقابل دردسرسازي‌هاي برخي نيرو‌هاي اشغالگر در حال تفوق هستند.

لاريجاني با اشاره به تصويب قانون اساسي عراق و اينكه امروز در آستانه‌ي انتخابات مجلس اين كشور قرار داريم، گفت: نمي‌گويم ديگران نگاه ريب‌آميزي ندارند، چرا كه هستند برخي از كشور‌هاي اطراف عراق يا برخي كشورها مانند آمريكا كه گاهي اوقات مشاهده مي‌شود، علاوه بر عدم همكاري، دخالت‌هايي را نيز مي‌كنند، هر چند كه اين مسايل را دردسرسازي مي‌دانم، ولي فكر مي‌كنم با مسيري رو به جلو مواجه هستيم.


تا دو سال آينده دولت و مجلس عراق شكل مي‌گيرد

وي ادامه داد: اميدوارم امر مردم سالاري و امنيت در عراق تحقق يابد و ملت عراق خودشان بر سرنوشت خويش حاكم باشند و اشغاگران از اين سرزمين دور شوند و به نظرم تا دو سال آينده دولت و مجلس عراق شكل مي‌گيرد و در اين كشور شاهد حركت به سوي يك امنيت پايدار خواهيم بود.


ابراز اميدواري نسبت به معين شدن وضعيت خزر

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ارتباط با مساله‌ي درياي خزر اظهار داشت: اميدورام در مورد مسايل درياي خزر با اجلاسي كه در آينده‌اي نزديك بين كشورهاي همسايه اين درياچه خواهد بود، به نتيجه رسيده و اين موضوع از بلاتكليفي درآيد.


نئومحافظه‌كاران بدانند با يكجانبه‌گرايي نمي‌توان مسايل را حل كرد

لاريجاني در پاسخ به سوال يكي ديگر از حاضران در ارتباط با يكجانبه‌گرايي آمريكا افزود: البته من اميدوارم كه همگرايي و ارتباطات منطقه‌يي با ارتباطات فرا منطقه‌يي همراه باشد و برداشت من اين است كه در دنياي امروز بدون اين تعامل، نمي‌توان امنيت پايدار ايجاد نمود.

لاريجاني ادامه داد: هرچند كه در شرايطي كه نئومحافظه‌كاران ايجاد كرده‌اند، برقراري مسير سالم ارتباطات دشوار است، ولي فكر مي‌كنيم تجربه نئومحافظه‌كاران در خصوص يكجانبه‌گرايي و تحقير كشور‌هاي كوچك آنها را به خود آورده كه از يكجانبه‌گرايي دست بردارند و بدانند كه با نگاه صرف به چنين رويكردي نمي‌توانند مسايل دنيا را حل كنند.

لاريجاني در جمع خبرنگاران:
اروپا هنوز پاسخي به پيشنهاد ايران نداده است
انتظار داريم همكاري ايران تبلوري جدي در گزارش البرادعي داشته باشد

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان سپس در جمع خبرنگاران حاضر شد و تاكيد كرد: ايران انتظار دارد متناسب با حجم زياد همكاري‌هايي كه با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشته است و بازرسان نيز رضايت‌شان را از اين روند اعلام كردند، اين امر در گزارش محمد البردعي تبلوري جدي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان عصر امروز (سه‌شنبه) در حاشيه‌ي مراسم اختتاميه‌ي سيزدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در ارتباط با بيانيه‌ي روز گذشته‌ي اتحاديه‌ي اروپا در خصوص مسايل كشورمان گفت: با بند‌هاي مختلف اين بيانيه مخصوصا برخي بند‌ها كه در خصوص حقوق بشر ايران نگاهي افراطي مطرح شده، مخالفم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فصل تاثيرگذاري از طريق فشارهاي تبليغاتي گذشته است

وي افزود: معتقدم كه شايد تصور آنها اين است كه با اين قبيل فشار‌ها مي‌توانند بر عزم و اراده‌ي ملي ايرانيان تاثير بگذارند، البته كمي از اين موارد نيز جنبه‌ي ژورناليستي و تبليغاتي دارد كه اين قسمت‌ها را بايد جدا كرد.

لاريجاني همچنين گفت: لذا اگر تصورشان اين است كه مي‌توانند با اين رفتار و با فشار رواني بر ملت ايران تاثير بگذارند، اشتباه مي‌كنند؛ چرا كه فصل اين مسايل گذشته است.

لاريجاني درباره‌ي بيانيه‌ي شوراي وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا نيز اظهار داشت: اين بيانيه نيز امري كلي بود كه ايران را تشويق كردند كه تمام مصوبات اجلاس قبلي را اجرا كند واينها جنبه‌هاي تبليغاتي است و آنچه كه ماحصل كار مي‌باشد، نظر رسمي است كه به ما داده مي‌شود.


اروپا هنوز پاسخي به ايران نداده است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوالي در ارتباط با خبر منتشر شده مبني بر رد پيشنهاد اخير كشورمان از جانب اروپايي‌ها، گفت: از اين موضوع اطلاعي ندارم و من كه مسوول اين موضوع هستم، هنوز پاسخي از آنها نگرفته‌ام.

لاريجاني در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، در ارتباط با نامه اخيرش به وزراي سه كشور اروپايي محتواي اين نامه و پاسخ اروپايي‌ها به آن اظهار داشت: هنوز در خصوص اين نامه جوابي ارائه نشده و مدتي زمان احتياج است، فكر مي‌كنم بايد اجازه دهيم اين موضوع مسير ديپلماتيكش را طي كند.

وي ادامه داد يعني اين گونه نامه‌ها كه جنبه سند ملي دارد، بايد در ديالوگ‌هاي ديپلماسي جايگاه خودش را پيدا كند و رسانه‌يي شدن اين مسايل پس از زماني مشخص امكان‌پذير است.

وي در ارتباط زمان ارائه پاسخ اروپايي‌ها به نامه‌اش گفت: من رجال ‌الغيب نيستم كه راجع به جواب آنها پاسخ بدهم.


روسيه دوست ماست

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا به آينده‌ي پرونده هسته‌يي ايران اميدوار هستيد؟ گفت: مهم اين است كه ايران روي توان ملي‌اش بر اين موضوع حساب كند و ما در بحث اتمي قطع بدانيد كه بر روي توانايي ملي ايرانيان حساب مي‌كنيم و طبعا عقل حكم مي‌كند كه از همه ظرفيت‌هاي ديپلماتيك‌مان هم استفاده كنيم و من فكر مي‌كنم روسيه نيز كشور دوست ماست و مي‌تواند در برخي زمينه‌ها براي ايجاد مجال‌هاي بيشتر براي يك رفتار صلح‌آميز هسته‌يي به ما كمك كند.

وي خاطر نشان كرد: گفت‌وگوها و ارتباطات ما هم با روسيه و هم با چين نزديك و سازنده است.


روسيه هنوز طرحي را به صورت رسمي نداده است

لاريجاني در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر ارايه‌ي طرحي از جانب روسيه براي انجام غني‌سازي مشترك با كشورمان افزود: تا به حال طرح مدوني به ما ارائه نكرده‌اند و من بيشتر از همين رسانه‌ها چيز‌هايي شنيده‌ام كه هنوز جنبه‌ي رسمي پيدا نكرده و هنوز رسما هيچ طرحي به ايران ارائه نشده است و ممكن است تنها چيز‌هايي پراكنده مطرح شده باشد، ولي همان گونه كه گفتم، طرح مدوني به ما ارائه نشده است.


انتظار ايران براي تبلوري جدي همكاري‌اش در گزارش البرادعي

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوالي در ارتباط با انتظارش از گزارشي كه طي چند روز آينده توسط محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در خصوص مسايل هسته‌يي كشورمان منتشر خواهد شد، گفت: از اول هم ما گفته‌بوديم كه چون به كارمان ترديدي نداريم، همكاري‌هاي قانوني و در چارچوب معاهدات بين‌المللي را با آژانس خواهيم داشت و انتظار ما اين است كه متناسب با حجم زياد همكاري‌هايي كه ايران با آژانس داشته و در مذاكرات با دوستان آقاي البرادعي كه رضايت از اين روند اعلام شد، اين امر در گزارش آقاي البردعي تبلوري جدي داشته باشد.


رابطه با آمريكا؟

لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با اين كه آيا ايران قصدي براي بهبود روابط با آمريكا ندارد؟ اظهار داشت: اگر زماني آمريكايي‌ها دست از دردسرسازي براي كشور ايران و كشور‌هاي محروم بردارند، آنگاه مي‌توان راجع به اين موضوع صحبت كرد، ولي امروز خودشان را به صورت يك كشور دردسرساز در منطقه معرفي كرده‌اند.


طرح صلح ايران براي خاورميانه

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در ارتباط با اظهارات روز گذشته منوچهر متكي،‌ وزير امور خارجه كشورمان درباره مطرح كردن طرح ضد اسراييل كشورمان در سازمان ملل متحد پرسيد، گفت: عنصر مقوم آن طرح، همين مساله‌اي است كه بايد همه به راي مردم و ايجاد دموكراسي در فلسطين تمكين كنند.

لاريجاني افزود: يعني همه مردم فلسطين، چه يهودي، چه مسيحي و چه مسلمان، آوارگان و كساني كه در داخل هستند در يك چتري از راي خودشان بتوانند زيست سالم اجتماعي داشته باشند.


پاسخ به درخواست‌ براي بازگشت به تعليق اصفهان مشخص است

وي درباره‌ي اينكه آيا ايران به تعليق مجدد تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان راضي خواهد شد؟ گفت: قبلا پاسخ اين سوال را داده‌ايم و اين چيز جديدي نيست ضمن آنكه ما چنين درخواستي در طرف اروپايي دريافت نكرده‌ايم و هنوز نامه‌اي در اين زمينه به ما نداده‌اند.


مذاكرات تنها راه حل براي ايران نيست

وي در پاسخ به سوالي ديگري اظهار داشت:‌مذاكرات تنها راه‌حل مساله‌ي ما نيست و مذاكرات يكي از راه‌ها است و ما مي‌خواستيم نشان دهيم كه همه راه‌هاي مسالمت‌آميز را براي احقاق حقوق ملي ايرانيان دنبال مي‌كنيم و حال ديگر اين موضوع به شرايط بستگي دارد.


واقعيت چيز‌هايي را به آنچه كه افراد مي‌خواهند، تحميل مي‌كند

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه اروپايي‌ها مصرند كه ايران چرخه كامل سوخت را انجام ندهند گفت: در خصوص اينكه مصر هستند، من نمي‌دانم؛ ولي عالم واقع چيز‌هايي را به آنچه كه افراد مي‌خواهند، تحميل مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016