پنجشنبه 19 آبان 1384

از فاطمی تا گنجی، بیانیه کمیسیون جوانان اتحاد جمهوریخواهان ایران

به مناسبت هژدهم و نوزدهم آبان ماه

در محیط طوفان زا ماهرانه در جنگ است ناخدای استبداد با خدای آزادی
شیخ از آن کند اصرار بر خرابی احرار چون بقای خود بیند در فنای آزادی

... آری آقای آزموده, مرگ حق است و من از مرگ ابایی ندارم, آن هم چنین مرگِ پرافتخاری.
" ... آقای آزموده مرگ بر دو قسم است: مرگ در رختخواب ناز و مرگ در راه شرف و افتخار و من خدا را شکر می کنم که در راه مبارزه با فساد شهید می شوم...".

این جملات در ساعت 4:07 بامداد صبح روز 4 شنبه 19 آبان ماه 1332 فضای رعب و وحشت حکومت کودتا را در لشگر 2 زرهی, در هم شکست. تیموربختیار فرمانده نظامی و سرتیب آزموده, دادستان ارتش که برای ابلاغ حکم دکتر سید حسین فاطمی یکی از ستون های ستُرگ نهضت ملّی ایران به زندان آمده بودند, مقهور کلام جسورانه او در واپسین دم حیات گردیدند. مردی که عصاره زندگیش مبارزه برای استقرار حاکمیت ملّی در ایران بود و در سراسر عمر پر تلاطم خود که چون باران بهارانه پرثمر امّا کوتاه بود, لحظه ای در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی که آن ها را دو روی یک سکّه می دید, به کُرنش دست نیازید و از این روی در تمام زندگانی پیوسته آماجگاه تیر و طعن وابستگان دربار شیخ و شاه و عوامل بیگانه گردید.

چه آنگاه که در برابر رزم آرا, رئیس ستاد ارتش به عنوان جوانی روزنامه نگار با شهامت و قدرت ایستاد و گفت :" شما باید بدانید که در سراسر جهان روزنامه ها زبان مردم و منعکس کننده افکار عمومی هستند. این مطبوعات آزادند که خواسته های بر حق مردم را منتشر ساخته به گوش هیئت حاکمه می رسانند امّا شما در مقابل می خواهید با توقیف روزنامه و سلب آزادی از آن ها , دهان مردم را ببندید " چه آنگاه که در کسوت نماینده منتخب مردم در خانه ملّت (( مجلس هفدهم ) ) بر مزار محمّد مسعود به سخنرانی ایستاد که تیر نوجوانی از اعضای فداییان اسلام, او را در خون خود غلتاند, هر چند از مرگ جان به در برد ولی مجروحیتی سخت را مدت ها متحمل بود و به شفاعت پدر آن نوجوان که از او خواست چون جدّش که وحشی - قاتل عمویش - را بخشید,از گناه او در گذرد, او را مورد عفو خود قرار داد. هر چند او , سالها بعد در روزنامه هایی که پایگاه خشونت طلبان قدرت مدار متحجّر است, به این کار خود مباهات کرد.

امّا سره فاطمی, مبتنی بر دوش مصدقی بود که راهی جز تحوّلات مردمسالارانه خشونت گریز برای توسعه سیاسی - اجتماعی و اقتصادی نمی دید.او حتی هنگامی که در کابینه نهضت ملّی عهده دار وزارت بود, باز هم از اشتغال روزنامه نگاری فارغ نبود چرا که آگاهی بخشی را سرلوحه مبارزه خویش قرار داده بود و چون دریافت که هر حرکت آزادیخواهانه ای در راستای استقرار حاکمیت ملّی با حضور قدرت فرد محور, لرزان, ناکارآمد باقی می ماند, تیغ بُرّای قلم خود را به آن سوی چرخاند و حتی در دادگاه خویش نیز , این حرکت را ادامه داد و زندگانی خویش را به پای آرمانهای بلند ملّت خود, برخی ساخت.


در یکی از آخرین نامه هایش به بنیانگذار نهضت ملّی پس از کودتای 28 مرداد ماه, آیت الّله زنجانی می نویسد : "..آرزو دارم که نفس های آخر زندگیم نیز در راه نهضت و سعادت هموطنانم صرف شود. به هر حال ما در دادگاه می توانیم بسیاری از حقایق را فاش کنیم... در تاریخ و در پرونده خواهد ماند و فردای روشن ممکن است مورد استفاده نسل های آینده و همجنین معاصر قرار گیرد...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کمیسیون جوانان اتحاد جمهوریخواهان با گرامیداشت آرمان های بلند این مبارز گرانقدر راه آزادی و مردمسالاری در راستای اعتلای منافع ملّی ایران به کوشندگان بی مدّعا و صادق جنبش دانشجویی یادآور می شود که در آستانه هژدهم آبان ماه, روز آزادی اندیشه و بیان و نوزدهم آبان ماه سالگرد شهادت دکتر سید حسین فاطمی, روزنامه نگار شجاع و آزاده ای چون اکبر گنجی و حقوق دانان عدالتخواهی چون عبدالفتاح سلطانی و ناصر زرفشان و نیز شمار دیگری از دانشجویان و فعالّان سیاسی به جرم اندیشیدن ,حقیقت جویی و بیان خواست ها و مطالبات مشروع و تاریخی ملّت ایران در بند و حبس گرفتارند و قدرت مداران در صدد حذف ایشان از صفحه اذهان مردمند. بر ماست که به عنوان نیروی جوان جامعه با الگوی مطالبات اصلاحگرانه رادیکال با ابزار خشونت گریز, نگذاریم که فروغ تابناک آرمان های تاریخی ایشان که ثمره بیش از یک قرن مبارزه نخبگان میهن دوست ماست, رو به زوال و کاستی بگذارد.
هر چند محفل نشینان امنیتی - سپاهی به یاری نیروهای قضایی, نظامی که اکنون چون غدّه ای سرطانی در تمام ارکان قوای مجریه, مقنّنه و قضاییه در حال ریشه دوانی هستند, از سویی بدنبال مرگ تدریجی و در خاموشی گنجی می باشند و از سویی عرصه را بر فعالان دانشجویی و مطبوعاتی با ممانعت از برگزاری مراسم و تریبون های آزاد و قلم زدن بی تهدید تنگ کرده اند و می کنند,بر ماست که تن به خواست ایشان ندهیم و عرصه سلطه را برایشان هموار نسازیم.

کمیسیون جوانان اتحاد جمهوریخواهان ایران
K_javanan_eji@yahoo.com

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'از فاطمی تا گنجی، بیانیه کمیسیون جوانان اتحاد جمهوریخواهان ایران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016