شنبه 21 آبان 1384

ابراهيم يزدي: شيوه‌هايي كه اصلاح‌طلبان مي‌توانستند 8 سال پيش با آنها حركت كنند، امروز كارآمد نيست، ايسنا

هميشه نمي‌توانيم فرافكني كنيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


ابراهيم يزدي با تاكيد بر ضرورت بازنگري اصلاح‌طلبان در عملكرد گذشته‌ي خود اظهار داشت: اين‌كه اصلاح‌طلبان يا هر گروه ديگري به بازنگري در رفتارهاي خود بپردازند، امري رايج، مرسوم و عملي نيكو و پسنديده است. ما نمي‌توانيم هميشه علل شكست خود را با فرافكني به گردن ديگران بگذاريم.


اين فعال سياسي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه هر جنبشي، خواه اصلاح‌طلب يا محافظه‌كار، سنت‌گرا يا روشنفكر ديني، چپ مدرن يا چپ سنتي نيازمند ارزيابي مستمر و دائم از عملكردش است، يادآور شد: از نظر آموزه‌هاي ديني، قرآن كريم مرتبا از ما مي‌خواهد كه راه استغفار و توبه در پيش گيريم. مفهوم استغفار و توبه اين است كه مسلمان مي‌بايست دائما عملكرد خود را مورد ارزيابي قرار دهد و آن‌جا كه احساس مي‌كند دچار خطا و اشتباه شده، برگردد.


يزدي در ادامه با بيان اين‌كه جرياني كه راست افراطي مي‌خواند و در كل محافظه‌كاران عليه دولت اصلاح‌طلب خاتمي و اصلاح‌طلبان اقدامات فراواني انجام داده‌اند، تصريح كرد: مي‌دانيم كه روش صدا و سيما در برابر دولت خاتمي روش نه چندان دوستانه‌اي بوده است، مي‌دانيم كه علي‌رغم اصلاح‌طلب بودن دولت، در دولت ايشان روزنامه‌ها به صورت گسترده توقيف شدند. هر 9 روز يك بحران ايجاد كردند، زماني نبود كه رييس‌جمهور كشورمان بخواهد به يك سفر اثرگذار خارجي برود و در آستانه‌ي سفرش يا در غياب او حادثه‌اي ايجاد نكنند. همه‌ي اينها مي‌تواند در شكست يا عدم موفقيت اصلاح‌طلبان نقش موثر داشته باشد؛ اما اين تمام داستان نيست.


اين فعال سياسي ادامه داد: لازم است نگاه مجددي به رفتارهاي خودمان بيفكنيم. اين‌كه گفته مي‌شود اصلاح‌طلبان به اصلاح رفتارهاي خود نياز دارند امر مثبتي است. جنبش اصلاح‌طلبان و هر گروه و حزبي كه به اين جريان تعلق داشته باشد بايد بتواند دائما از خود انتقاد كند و درصدد جبران كمبودها و اصلاح نواقص برآيد.


يزدي در عين حال با اعتقاد به اين‌كه اتخاذ شيوه‌هاي مناسب براي پيشبرد مقاصد جنبش اصلاح‌طلب تابع شرايط ويژه زمان و مكان است، خاطرنشان كرد: شرايط سياسي كنوني ايران در حال تغيير و تحول است و قطعا شيوه‌هايي كه اصلاح‌طلبان مي‌توانستند 8 سال پيش با آنها حركت كنند، امروز كارآمد نيست.


اين فعال سياسي ابراز عقيده كرد: اگر 8 سال پيش اصلاح‌طلبان درون حاكميت چاره‌اي نداشتند جز اين‌كه حساب ديگري باز كنند و حتي‌الامكان از گفت و گو، تماس يا اختلاط با اصلاح‌طلبان بيرون حاكميت پرهيز كنند، امروز ديگر چنين تاكتيكي جواب نمي‌دهد.


وي با تاكيد بر اين‌كه امروز اصلاح‌طلبان بايد به تناسب شرايط كنوني ايران، روش‌ها و تاكتيك‌هاي خود را اصلاح كنند، افزود: از اين نظر چنين باورهايي يعني ضرورت اصلاح حركت‌ها را تاييد و از آن استقبال مي‌كنيم و معتقديم همه‌ي گروه‌ها به بازنگري و اصلاح رفتارهاي گذشته خود نياز دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يزدي با اعتقاد به اين‌كه تعريف شفاف اصلاح‌طلبان وجود دارد، يادآور شد: جنبش اصلاح‌طلبي ايران معتقد است كه در اهداف و آرمان‌هاي كليدي و راهبردي انقلاب اسلامي سال 1357 انحرافات اساسي به وجود آمده و جرياني كه نه به ركن جمهوريت اعتقادي دارد، نه به حقوق و آزادي‌هاي اساسي مردم، قوت مي‌گيرد ، در حالي كه يكي از سه آرمان اصلي و اساسي ملت ما در انقلاب عليه رژيم استبدادي شاه، آزادي بوده است.


وي در ادامه با بيان اين‌كه در برابر اين انحراف و انحرافات ديگري كه از نظر اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي شاهد هستيم، دو نگرش وجود دارد، خاطرنشان كرد: يك نگرش، براندازي است كه بايد كل نظام را دگرگون كرد، اما نگاه ديگر اين است كه اصلاحات در درون نظام صورت گيرد.


اين فعال سياسي تاكيد كرد: از نظر جنبش اصلاح‌طلبي، اصلاحات مورد نظر در مرحله‌ي اول اصلاح در رفتار ساختارهاي حقيقي است و فضا براي آن‌كه اصلاحات در رفتار حقيقي صورت گيرد هنوز وجود دارد. منظور از رفتار حقيقي آن چيزي است كه زمامداران انجام مي‌دهند. اگر مسوولان كشور خود را موظف بدانند در چارچوب همين قانون اساسي كنوني حركت كنند و به همين قوانين احترام بگذارند، بخشي از اهداف جنبش اصلاح‌طلب تامين خواهد شد.


اين فعال سياسي در ادامه با طرح اين پرسش كه آيا جنبش اصلاح‌طلبي ايران توانسته است از تمام پتانسيل‌ها و توانمندي‌هايش بهره‌مند شود يا خير؟ گفت: بسياري به اين سوال جواب منفي مي‌دهند. براي مثال وقتي رييس‌جمهوري با 22 ميليون راي انتخاب مي‌شود، سوال اين است كه آيا توانسته از اهرم اين ميزان آرا در جهت اصلاح بهره‌مند شود يا خير؟


يزدي با يادآوري اين مطلب كه در 8 سال پيش يكي از نظريه‌پردازان جنبش اصلاح‌طلبي سياست راهبردي اصلاح‌طلبان را «چانه‌زني در بالا و فشار از پايين» عنوان كرد: اين امر در يك سياست خردگرايانه درست است، اما شاهد بوديم كه اين جريان اصلاح‌طلبي چانه‌زني در بالا را داشت اما هيچ اقدامي براي بسيج نيروهاي مردمي جهت اعمال فشار از پايين انجام نداد.

Copyright: gooya.com 2016