یکشنبه 22 آبان 1384

كانون مدافعان حقوق بشر از وزارت نفت و نيرو به‌خاطر چغازنبيل و پاسارگاد شكايت مي‌كند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

كانون مدافعان حقوق بشر در حمايت از آثار تاريخي پاسارگاد و چغازنبيل از وزارت‌خانه‌هاي نفت و نيرو شكايت مي‌كند.

محمدعلي دادخواه، عضو اين كانون به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: اين شكايت به دليل اين است كه چغازنبيل از مهمترين و برترين آثار تاريخي ايران است و نه تنها از نظر ايراني‌ها، بلكه از نظر تمام كساني كه به آثار بشريت علاقه دارند قابل توجه است و توسط يونسكو هم به ثبت رسيده است.

معبد چغازنبيل (دوراونتاش) بزرگ‌‏ترين اثر معماري بر جاي مانده از تمدن ايلامي است كه تاكنون شناخته شده است كه در سال 1979 ميلادي از طرف يونسكـو در ليسـت ميراث جهاني قرار گرفت.

اين محوطه تاريخي در جنوب غربي ايران، در استان خوزستان و 35 كيلومتري جنوب‌شرقي شهر باستاني شوش قرار دارد و بلندترين نقطه اين مجموعه كه قله‌ي معبد بزرگ آن است، حدود 90 متر از سطح دريا ارتفاع دارد.

در يكي از جلسات كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نمايندگان شركت نفت مشخص شد كه محور عمليات لرزه‌نگاري براي اكتشاف نفت از هفت‌تپه آغاز و پس از عبور از چغازنبيل به شوشتر ختم مي‌شود.

به گفته‌ي محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان، نزديك‌ترين حفره‌اي كه شركت ملي نفت براي كار گذاشتن ديناميت و انجام عمليات لرزه‌نگاري براي اكتشاف نفت ايجاد كرده است1360 متر با چغازنبيل فاصله دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس نيز پيش از اين درباره‌ي آخرين وضعيت آرامگاه كوروش در صورت آبگيري سد سيوند گفت: در آخرين بررسي‌هايي كه توسط بنياد پژوهشي پارسه ـ پاسارگاد صورت گرفته و توافقاتي كه با وزارت نيرو و سازمان آب منطقه‌يي فارس شده است، مجموعه باقي‌مانده‌هاي كاخ‌هاي پاسارگاد در تهديد زير آب رفتن نيستند، گرچه وقتي سد آبگيري شد، بقايايي كه در مسير هاي دسترسي به اين مجموعه مي باشد (مثل تنگه بلاغي) زير آب مي روند.

Copyright: gooya.com 2016