یکشنبه 22 آبان 1384

آصفي: طرح جديدي در مورد پرونده هسته‌اي به ايران ارايه نشده است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۲۲‬

سخنگوي وزارت امور خارجه وجود هرگونه طرحي در مورد فعاليتهاي هسته‌اي در ايران را تكذيب كرد و گفت: تا جايي كه من اطلاع دارم، طرحي مطرح نشده است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حميدرضا آصفي روز يكشنبه در گفت و گوي هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي مذاكرات صورت گرفته ميان مقامات جمهوري اسلامي ايران و روسيه همچنين تروئيكاي غيرمتعهدها در تهران را بسيار خوب و سازنده خواند و افزود: اين گفت و گوها بسيار مفيد بود اما طرحي مطرح نشد.

آصفي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه هدف رسانه‌هاي غربي از انتشار و مطرح كردن طرح جديد را جويا شد، اظهار داشت: طبيعي است كه برخي بدنبال فضاسازي هستند و اهداف خود را دنبال مي‌كنند اما مواضع جمهوري اسلامي ايران روشن و از سوي مقامات نظام تبيين شده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه به اجلاس چهارجانبه با تروئيكاي غيرمتعهدها در ايران در روزهاي گذشته اشاره كرد و گفت: هياتها بسيار آماده در اين جلسه شركت كرده بودند و شش دوره مذاكره كارشناسي و دو دوره مذاكره در سطح وزراي خارجه برگزار شد.

آصفي اضافه كرد: در پايان جلسات مذاكره با تروئيكاي غير متعهدها بيانيه مهمي منتشر شد كه نكات مهمي همچون به رسميت شناختن حق ايران در داشتن فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي را شامل مي‌شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه به نقش مهم كشورهاي غيرمتعهد اشاره كرد و افزود: انتظار داريم جنبش عدم تعهد، جايگاه خود را در مجامع بين‌المللي بيابد و متناسب با آن، نقش خود را در جلسه آتي شوراي حكام به نحو احسن ايفاء كند.

آصفي در خصوص ناآراميهاي فرانسه گفت: اميدواريم اين ناآراميها هر چه سريعتر به پايان برسد و دولت فرانسه با اتخاذ راهكار مناسب بتواند به اين ناآراميها پايان دهد.

سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: در همين رابطه با دعوت سفير فرانسه به وزارت خارجه و صحبت با وي، مراتب نگراني خود را در خصوص اين ناآراميها اعلام كرديم.

آصفي انفجارهاي اخير در اردن را محكوم كرد و گفت: اين انفجارها مشكوك بود و اخبار حاكي از اين است كه رژيم صهيونيستي پشت قضيه اين انفجارها است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درخصوص اظهارات روز گذشته رييس سازمان انرژي اتمي ايران مبني بر تاكيد ايران بر انجام غني‌سازي در داخل كشور، گفت: ما معتقديم كه غني‌سازي اورانيوم بايد در ايران صورت گيرد.

خبرنگاري با اشاره به سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر اهميت اروپا در مذاكرات هسته‌اي و سخنان قبلي وي مبني بر نگاه به شرق در مذاكرات ، دليل اين تغيير مواضع را از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد، آصفي در پاسخ گفت: بحث مورد نظر ايران درمذاكرات هسته‌اي و ديگر موضوعات كشور اين است كه توازن در چارچوب كار قرار گيرد.

آصفي با تاكيد بر اينكه امروز ديگر شرق و غرب به آن معناي خاص وجود ندارد، گفت: ما در ديپلماسي و رويكردهاي خود توازن را در چارچوب كار قرار مي‌دهيم و به همه كشورها اعم از شرق و غرب اهميت مي‌دهيم و معتقديم كه بايد با همه كشورها صحبت كنيم و دايره گفت و گوها گسترده و فراگير باشد.

خبرنگار روزنامه كويتي از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد،آياآقاي ايوانف دبير شوراي امنيت ملي روسيه در ديدار با مقامات ايراني، پيشنهاد تعليق مجدد فعاليت تاسيسات اصفهان را مطرح نكرد، آصفي در پاسخ گفت: خير چنين پيشنهادي مطرح نشد.

آصفي همچنين درپاسخ به اين سوال كه آيا در راستاي سياست همسويي سياست هاي اقتصادي و سياسي ، آيا تحريم‌هايي براي كالاهاي فرانسوي اتخاذ شده يا نه، گفت: خير چنين تصميمي اتخاذ نشده است .

سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين درپاسخ به‌سوالي مبني بر نظر كارشناسان درمورد استاندارد نبودن محصولات يو سي اف اصفهان، گفت: شايد كارشناسان دقيق نمي‌گويند و لازم نيست هر خبري را مسجل و قطعي بدانيم .

آصفي همچنين در پاسخ به پرسشي درخصوص اظهارات وزير اطلاعات مبني بر قطعي بودن دخالت انگليس در ناآرامي‌هاي اهواز، گفت: من اظهارنظر اينچنيني نديده‌ام.

سخنگوي وزارت امورخارجه در عين حال خاطرنشان كرد: گزارش‌هاي اوليه حاكي از اين است كه اينگونه اقدامات از بيرون هدايت مي‌شود و منشا خارجي داشته است و به محض اينكه ما گزارش كامل را از وزارت اطلاعات دريافت كنيم، با كشورهايي كه لازم باشد صحبت خواهيم كرد و اعتراض خود را منتقل مي كنيم.

آصفي افزود: درمورد انگليس نيز، پيامهايي رد و بدل شده و ما نگراني خود را به انگليسي‌ها اعلام كرده‌ايم و موضوع از كانالهاي ديپلماتيك در دست بررسي است و به انگليسي‌ها توجه داده‌ايم كه مراقب باشند از تكرار حوادثي كه آنها را در مظان اتهام قرار مي‌دهد، جدا پرهيز كنند.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين درپاسخ به‌ادعاي دولت آلمان مبني براستفاده دو گانه از بعضي ابزارهايي كه از آلمان به ايران صادر شده است، گفت: اين اتهام كاملا بي‌اساس و فاقد سند و مدرك است .

آصفي همچنين درخصوص ادهاي نيويورك تايمز مبني بر كشف اطلاعات هسته‌اي از طريق يك رايانه لپ تاپ به سرقت رفته از ايران، نيز گفت: اين شايعه نيز يك سناريوسازي بي‌ارزش است .

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: ما كارهاي محرمانه خود را از طريق لپ تاپ انجام نمي‌دهيم و دستگاه تلكس داريم واين نيز يك سناريوي ناشيانه است كه در آستانه اجلاس شوراي حكام مطرح شده و قبلا نيز از اين‌گونه ادعاهاي بي اساس مطرح شده بود كه باعث تفريح ما شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كه با سوالهاي متعددي از سوي خبرنگاران درخصوص مسائل هسته‌اي روبرو بود، در پاسخ به سوال ديگري در اين خصوص گفت:
درخصوص مسائل هسته‌اي در روزهاي گذشته، همه صحبتها از سوي مقامات مختلف مطرح شده و امروز نيز آنچه گفتني بود، گفته‌ام و ديگر سخني براي گفتن نيست.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص وضعيت ديپلماتهاي ربوده شده ايراني و اقدامات وزارت خارجه سوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: در اين خصوص اقدامات زيادي انجام شده اما با توجه به پيچيده بودن اين پرونده نبايد انتظار داشته باشيم كه ظرف مدت كوتاه به نتيجه برسيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالي مبني بر درخواست ميانجيگري ايران بين سوريه و لبنان از سوي نخست وزيرلبنان، گفت: چنين خبري را نشنيده‌ام، اما در چارچوب روابط خوب ايران با سوريه و لبنان، ما هميشه بر ضرورت دوستي و قرابت اين دو كشور، صحبت مي‌كنيم.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت خارجه درخصوص سفر وزير امور خارجه به سوريه سوال كرد، آصفي در پاسخ گفت: آقاي متكي به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌اي، فردا عازم سوريه خواهد شد.

آصفي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا از نظر شما فعاليتهاي حقوق بشري وزارت خارجه مورد تاييد بوده يا نه، گفت: از نظر من همه فعاليتهاي وزارت خارجه مورد تاييد بوده است .

سخنگوي وزارت امورخارجه همچنين كشته شدن "مصطفي عقاد" كارگردان فيلم "محمد رسول الله" در حوادث تروريستي اردن را به جامعه هنري دنيا و خانواده اين مرحوم تسليت گفت و افزود: متاسفانه برخورد نادرست با پديده تروريسم باعث شده كه دنيا بخاطر تهديدات تروريستي همچنان در ناامني به سر ببرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين درپاسخ به سوالي در رابطه با تلاش صهيونيستهابراي محروم‌كردن تيم فوتبال ايران ازحضور درجام جهاني به استناد دخالت سياست در ورزش ايران، گفت: هيچ دليل و مستمسك جدي براي طرح اين گونه موارد وجود ندارد و چنين چيزي مطرح نيست.

آصفي در ادامه در پاسخ به سوالي درخصوص كنار گذاشته شدن نام شركت ال جي از مسابقات چهارجانبه تهران و تلاش صهيونيستها در دامن زدن به اين موضوع ، گفت: اين دو موضوع هيچ ربطي به هم ندارد و با تفاهم فدراسيون و شركت ال‌جي، اين مشكل نيز حل شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: طرح جديدي در مورد پرونده هسته‌اي به ايران ارايه نشده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016