یکشنبه 22 آبان 1384

آیت الله منتظری: زندانی کردن افراد بخاطر اظهار نظر خلاف شرع است، سیاست می گوید که نباید با مساله هسته ای چماقی برخورد کنیم، ادوار نيوز

جمعي از اعضاي شوراي مركزي سازمان ادوار تحكيم وحدت و همچنين اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت روز جمعه با آيات عظام حسينعلي منتظري، يوسف صانعي و همچنين حجت الاسلام شهرستاني نماينده آيت الله‌العظمي سيستاني در ايران ديدار كردند .

در اين ديدار ها اعضاي شوراي مركزي سازمان ادوار و دفتر تحكيم وحدت نظرات خود را پيرامون مسائل جاري كشور و همچنين مباحث مربوط به حقوق بشر علي الخصوص موضوع اكبر گنجي با آيات عظام مطرح كردند و خواستار حساسيت بيشتر مراجع عظام نسبت به نقض گسترده آزادي بيان و حقوق بشر شدند .

به گزارش ادوارنیوز آیت الله العظمي منتظری در دیدار روز جمعه اعضاء شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) و شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت : اگر ولایت مطلقه همه کاره باشد پس انتخاب مردم معنایی ندارد و منتخبین مردم یک مشت تدارکاتچی خواهند بود.

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به اینکه یکی از طراحان موضوع ولایت فقیه در قانون اساسی بوده است ، اظهار داشت: من اگر بر فرض هم یکی از طراحان این مساله بوده ام ممکن است اشتباه کرده باشم. من ولایت فقیه را قبول دارم ولی نه اینگونه. به نظر من باید یک مجتهد عادل بر امور نظارت کند که موازین اسلام رعایت شود. نه اینکه هرچه بگوید همه بپذیرند و حاکم باشد و در همه امور دخالت کند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان امام خمینی در بهشت زهرا که اظهار کرده بود " پدران ما چه حقی داشتند برای آیندگان تصمیم بگیرند" تصریح کرد: یک نسل حق ندارد برای آیندگان و نسل بعد تصمیم بگیرد و چیزی تصویب کند.

وی افزود : در تجدید و بازنگری ولایت فقیه یک کلمه مطلقه به آن اضافه کرده اند و اکنون سوء استفاده می کنند.

اگر ولایت مطلقه قرار است همه کاره باشد پس رییس جمهور و انتخاب مردم معنايي نداردو به یک تدارکاتچی تبدیل می شود.

آیت الله العظمي منتظری با بیان اینکه این مساله(ولایت فقیه) باید حل شود گفت: اکنون هم اشکال این است که تصمیم گیرنده یک نفر است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنانش با اشاره به نزدیک شدن انتخابات خبرگان اظهار داشت: ما خبرگان را هم امتحان کردیم و این خبرگان با چنین وضعی هیچ فایده ای ندارد. وقتی آقاي مشكيني رئیس مجلس خبرگان میگوید که ما در برابر خدا ورهبری پاسخگو هستیم ،چه انتظاری می توان داشت .قرار نبود که خبرگان در برابر رهبر پاسخگو باشند بلکه بر عکس قرار بود که رهبر در برابر خبرگان پاسخگو باشد .لذا باید در اصول قانون اساسی و ولایت فقیه تجدیدنظر شود ،چرا که با این وضع خیری حاصل نمی‌شود .

در ادامه این دیدار آیت الله منتظري به مسئله هسته ای پرداخته ودر همین راستا متذکر شد :

ما نمیگوییم باید از حقمان درباره این مسئله هسته ای بگذریم ،اما سیاست می گوید که نباید با این مساله چماقی برخورد کنیم و باید روش مسالمت آمیزداشته باشیم.چون روش چماقی منجر به جنگ می شود. چرا باید به گونه ای صحبت کنیم که بد تعبیر شود و همه دنیا با ما دشمن شود.

وی افزود : عده ای می گویند نباید با آمریکا رابطه برقرار شود. من با این امر مخالفم . باید روابط خارجی با تمام کشور ها بجز اسرائیل وجود داشته باشد. اما نباید از حقمان بگذریم، چون استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای چیزیست که همه کشورها باید داشته باشند.اتفاقا با داشتن رابطه با آمریکا دفاع از حقمان در بحث انرژی هسته ای و سایر مسائل بهتر هم امکان پذیر خواهد بود.

این مرجع تقلید با اشاره به اظهارات اخیر در مورد اسرائیل گفت: انسان سیاسی باید به گونه ای موضع گیری کند و شعار بدهد که دنیا نتواند علیه آن موضع بگیرد ؛ در عین حال عقب نشینی هم نکند. ضمنا آدم بايد شعاري بدهد كه از پس آن برآيد نه اينكه فقط ديگران را عليه ما تحريك كند.

آيت الله منتظري در پايان سخنانش درباره موضوع اكبر گنجي ، عبدالفتاح سلطاني و ساير زندانيان سياسي تاكيد كرد: اين مسائل خلاف شرع است .افراد بايد در اظهارنظر آزاد باشند. امام در پاريس مي گفت حتي كمونيست ها هم حق اظهار نظر دارند. پس چگونه است كه اين آقايان كه مسلمانند اينگونه مورد ستم واقع ميشوند. من اميدوارم كه مسئولين در روش خود تجديد نظر كنند و تا دير نشده حرف مردم به گوششان برسد.

ايشان با اشاره به اکبر گنجی اظهار داشت: ما حتی در صدر اسلام هم چنین مساله ای نداشتیم که حضرت علی (ع) یک محاکمه یا زندانی سیاسی داشته باشد. به فرض هم که آقای گنجی خطاب به آقای خامنه ای نامه ای نوشت و گفت : ایشان باید برود. نباید با ایشان اینگونه برخورد شود. و اینکه به علت اظهار نظر درمورد موضوعی کسی زندانی شود، کاملا غیر انسانیست. برخورد حضرت علی (ع) با مخالفانش که در مسجد علیه او شعار می دادند هم اینچنین نبود.

وي يادآور شد: چماقي حركت كردن چه در عرصه داخلي و چه در عرصه خارجي نتيجه اش اين خواهد شد كه ولايت فقيه از امام شروع شده و به ايشان ختم شود، چون مردم پذيراي اينگونه مسائل نيستند.

همچنين در ديداري دوستانه با آيت الله صانعي ايشان ضمن ارائه سخنان مبسوطي پيرامون مسائل روز بر آگاهي بخشي به دانشجويان تاكيد كردند.

در ادامه اين ديدارها حجت الاسلام شهرستاني نماينده آيت اله سيستاني در ايران درسخناني تاكيد كردند: تز آيت الله سيستاني اين است كه مرجعيت تنها ناظر بر امور باشند نه حاكم بر امور.

در ابتداي اين ديدار، مهندس علي اكبر موسوي (خوئيني) دبير‌كل سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامي، با اشاره به تحولات سالهاي اخير عراق و اثراتي كه اين تحولات در آينده ايران دارد به نقش مهم آيت الله سيستاني در عراق اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه نهادهاي رسمي كشور عراق هنوز كاملاً استقرار پيدا نكرده‌اند و احزاب و گروهاي سياسي كه بايد در ساماندهي امور و تصميم گيري تأثير داشته باشند، هنوز به درستي نقش خود را نيافته‌اند، اين فضاي خالي را حضور آيت الله سيستاني براي ايجاد ثبات به خوبي پر كرد و مشي ايشان به عنوان مرجعيت شيعه كه حضور مستقيم در دستگاه‌هاي اجرايي و اداره امور را نپذيرفتند و به جنبه‌هاي نظارتي مرجعيت توجه كردند باعث شد كه هم استقلال مرجعيت از قدرت حفظ شود و هم اعتماد مردم عراق به ايشان و توصيه‌هاي ايشان نيز بيشتر شود. وي با بيان اينكه شيوه و عملكرد آيت‌الله سيستاني تأثير ملموسي در عراق داشته است، شروع حركت آيت‌الله سيستاني را با شروع حركت امام خميني در ابتداي انقلاب و نظرات حكومتي ايشان در پاريس مقايسه نمود و گفت: در ايران متأسفانه بعدها در باب قانون اساسي مسائلي به وجود آمد كه با اين ديدگاه ها متفاوت بود و نقش و اعتبار نهادهاي ديني و مرجعيت در كشور را تضعيف نمود كه اميدواريم روند حركت آيت‌الله سيستاني از چنين آسيبي به دور باشد.

وي ضمن تشكر از ايشان به خاطر حفظ استقلال مرجعيت و جدا نمودن نهاد دين از نهاد حكومت با اشاره به قرار گرفتن نام آيت الله سيستاني در ميان روشنفكران جهان اظهار داشت: اميدوارم نگاه صلح طلبانه آقاي سيستاني مورد توجه قرار بگيرد و ايشان ديدگاه خود را در منطقه گسترش دهند.

پس از آن حجت الاسلام شهرستاني نماينده آيت الله العظمي سيستاني در ايران به ايراد سخن پرداخت و گفت: تز آيت الله سيستاني اين است كه مرجعيت ناظر بر امور باشند و نه حاكم در كارها.

حجت الاسلام شهرستاني در ادامه با اشاره به شخصيت آيت الله سيستاني و اظهار نظر آمريكائيها در مورد ايشان اظهار داشت: رامسفلد و شيراك در جايي گفته بودند كه مشكل ما با ايشان اين است كه ايشان از همان موضع دموكراسي و حقوق بشر كه شعارهاي اساسي ماست با ما برخورد مي كند.

وي در ادامه گفت: آيت الله سيستاني از روز اول مصر بودند كه مردم عراق خود قانون اساسي را مطرح كنند و وقتي هم كه قرار شد رفراندوم برگزار شود ايشان گفتند اين قانون اساسي ايده‌آلي نيست اما بهتر از آن هم نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده آيت الله سيستاني ادامه داد: با شروع مرحله دوم و ائتلاف جديد، ايشان گفتند: من ناظر و خادم ملت هستم اما شما (ملت) خودتان برنامه‌ريزي كنيد و من در كنار شما حمايت مي‌كنم و بر امور ناظرهستم. آيت الله سيستاني از روز اول هم گفته‌اند كه تا روز تدوين قانون اسامي و تصويب آن با شما هستم اما پس از آن خودتان تصميم بگيريد من دخالت نمي‌كنم.

حجت الاسلام شهرستاني با بيان اينكه الان خيلي از افراد به آيت الله سيستاني بابت عدم دخالت ايشان در امور گله دارند گفت: ولي ايشان از چند وقت قبل از انتخابات اخير ملاقات هاي خود را با تمام شخصيت‌هاي سياسي قطع كرده‌اند و اصرارشان بر اين بود كه تنها ناظر باشند و دخالت نكنند.

در ادامه این دیدار حجت الله شریفی دبیر سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت )به نقشی مهمی که می تواند مرجعیت دینی در جامعه بحران زده جهانی ایفا کند اشاره کرد و گفت : مراجع دینی در کنار رهبران کلیساها و پاپ می تواند پیام آور صلح و آرامش در جهان باشد .

وی افزود : اگر چه در این زمینه روحانیت نقش مثبتی را ایفا نکرده و حتی در مواردی خود منادی خشونت و ستیز در جهان بوده است اما این امید به آیت الله سیستانی است که با توجه به نقشی که در عراق ایفا کرده اند ، برای صلح وثبات در منطقه و استقرار دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشور های منطقه حضور فعال تری داشته باشد .

در این راستا هادی کحال زاده عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان نیز گفت: آیت الله سیستانی در عراق وضعیت ویژه ای دارند ، اما با توجه به اینکه ایشان یک شهروند ایرانی اند و مشي خاصی دارند ، بد نيست که به عنوان یک شهروند ایرانی در مورد مسائل ایران و مسائلی که در خصوص حکومتی شدن حوزه و برهم زدن استقلال مرجعیت از قدرت در ایران پيش آمده واکنش نشان دهند و همچنین نسبت به ظلمی که به شهروندان ایران می شود ، اعتراض کنند.

در ادامه هم فرید مدرسی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه آیت‌الله سیستانی مرجع اختصاصی مردم عراق نیستند گفت: انتظار جامعه دانشگاهی از ایشان به عنوان فردی که تعداد زیادی از مردم ایران ایشان را قبول دارند این است که نه تنها در مورد عراق که در خصوص سایر منطقه و از جمله ایران نیز نسبت به انحرافات صورت گرفته به نام دین و ستمهای روا شده به نام اسلام واکنش نشان دهند .

وی به نگاه بد بینانه ای که نسبت به دین ایجاد شده اشاره کرد و خاطر نشان نمود : اگر از سوی مراجع نسبت به خرافات و دروغهای وارد شده در دین و انحرافات آن موضعی گرفته نشود و در قبال ستمی که به نام اسلام بر مردم می شود سکوت شود ، رفته رفته روح اصلی دین لطمه می خورد.

در پاسخ به مسائل مطرح شده در این دیدار ، حجت الاسلام شهرستانی ضمن اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در خصوص ایران از سوی آیت الله سیستانی و دعوت جهت بازديد از پروژه های در دست اقدام گفت : ایشان در حال حاضر هم در ایران فعالیتهای زیادی دارند و موسسات زیادی از سوی ایشان در مسائل فرهنگی و مذهبی و تاریخی و سیاسی ... مشغول فعالیت هستند که البته چون‌ کمتر تبلیغاتی شده شاید اطلاعات عمومی نسبت به آنها زیاد نباشد وی در ادامه گفت : ايشان کانالهای ارتباطی زیادی در ایران دارند و مسائل ایران را به دقت دنبال می کنند و تا آنجا که می توانند پیام می فرستند و در مواردی تذکر هم می دهند اما حاضر به هیچ گونه مصاحبه‌ای نیستند و علنی نظرات و انتقادات خود را در خصوص مسائل ایران بیان نمی کنند.

Copyright: gooya.com 2016