سه شنبه 24 آبان 1384

سيدمحمد خاتمي: اديان بزرگ، جهان را از سلاح‌هاي هسته‌يي نجات دهند، پلوراليسم با صلح موفق مي‌شود، ايسنا

آسوشيتدپرس: سخنان خاتمي پيش از نشست شوراي حكام طنيني فوق‌العاده داشت

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

روزنامه‌ي كورير نوشت، از نظر رييس جمهور سابق ايران، پلوراليسم از طريق صلح به موفقيت دست مي‌يابد و نه از طريق خرد كردن و دشمني.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي چاپ اتريش ادامه داد، سيد محمد خاتمي، رييس جمهور سابق ايران شب گذشته (دوشنبه) در مراسم افتتاحيه‌ي كنفرانس «اسلام در جهاني پلوراليستي» در وين اشاره‌اي ضرورت تشكيل بنياني متشكل از اديان اسلام، مسيحيت و يهوديت عليه سلاح‌هاي هسته‌يي كرد.

از نظر خاتمي در دنياي مدرن با وجود اديان و تنوع محل‌هاي مختلف براي زندگي انواع بشر، نوعي وابستگي شناخته نشده وجود دارد.

وي گفت كه هر بحراني در يك بخش از زمين، تاثيراتي بر ساير بخش‌هاي اين سياره دارد. بنابراين ضروري است كه ديالوگي را برقرار كرد كه در آن پلوراليسم به عنوان يك منفعت و نه يك نقصان نگريسته شود.

اين روزنامه نوشت، رييس جمهور اصلاح‌طلب سابق ايران نسبت به كاربست زباني هشدار داد كه مي‌تواند «شعله‌هاي جنگ را دامن بزند» و گفت، در روابط ميان اسلام و مسيحيت نبايد «فصل تاريك تاريخ» مورد تاكيد قرار بگيرد و تا حدودي درباره‌ي «جنگ‌هاي صليبي» سخن رانده شود.

خاتمي تاكيد كرد: «اين اقدامي اخلاقي نيست.»

وي افزود: «تنها چيزي كه ما مي‌توانيم از جنگ بياموزيم اين است كه نبايد اجازه‌ي تكرار دوباره‌ي آن را داد.»

بر اساس اين گزارش، خاتمي تاكيد كرد، در جهاني كه به سرعت در حال تغيير است و در آن ديگر هيچ بنيان يكپارچه‌ي پايداري وجود ندارد، دين مي‌تواند چنين بنياني باشد و به انسان‌ها پناهگاه و صلح اعطا كند.

رييس جمهور سابق ايران تصريح كرد، دين عامل «چسبندگي» جامعه خواهد بود و همبستگي را ميان اقشار مختلف ميسر خواهد ساخت.

بر اساس اين گزارش، خاتمي تصريح كرد، دين مي‌تواند جهان را از تكبر و استبداد محافظت كند. بزرگ‌ترين اديان جهان بايد با يكديگر جهان را از شر سلاح‌هاي هسته‌يي و شيميايي نجات دهند.

وي تاكيد كرد: «صلح در قلب هر ديني است.»

خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي نيز نوشت، سيد محمد خاتمي از رهبران مذهبي جهان خواست تا براي براندازي سلاح‌هاي اتمي و شيميايي مبارزه كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور سابق ايران كه در كنفرانس «اسلام درجهاني پلوراليستي» دراتريش سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: «وظيفه‌ي تمامي جوامع مذهبي است تا جهان را از بمب‌هاي اتمي و سلاح‌هاي شيميايي نجات دهند.»

خبرگزاري آسوشيتد پرس همچنين گزارش داد كه اظهارات خاتمي با بيانات ساير مقام‌هاي ايراني مبني بر اين كه برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور براي اهداف صلح‌آ‌ميز است و سلاح‌هاي هسته‌يي مخالف با اصول سياسي و مذهبي اين كشور است، يكي است.

بر اساس اين گزارش، خاتمي هم‌چنين در اظهاراتي غيرمستقيم از آمريكا و متحدانش براي مواضعي كه «آتش جنگ ميان مسلمانان و مسيحيان را دامن مي‌زند» به شدت انتقاد كرد.

بنابر اين گزارش، سخنان خاتمي در ميان محل برگزاري نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه قرار است در تاريخ سوم آذرماه سال جاري براي بررسي مساله‌ي هسته‌يي ايران تشكيل جلسه دهد، طنين فوق‌العاده‌اي داشت.

خاتمي به طور خاص از آمريكا نام نبرد، اما به شدت آخرين اظهارات كاخ سفيد و ديگر كشورها را كه درباره‌ي «جنگ صليبي» عليه تروريسم مطرح شده است، مورد انتقاد قرار داد.

وي گفت: « برافروختن جنگ ميان مسلمانان و مسيحيان اقدامي غيراخلاقي است و فقط از سوي افرادي قلدرمآب و خشونت‌طلب مطرح مي‌شود.»

Copyright: gooya.com 2016