یکشنبه 29 آبان 1384

مديرمسوول روزنامه توسعه در دادگاه: هيچ ديواري كوتاه‌‏تر از مطبوعات پيدا نمي‌‏شود، ايلنا

قلي شيخي: توسعه بين خود و خداي خود به هيچ جناح و دسته‌‏اي وابسته نيست
- تو را به خدا مطبوعات را آگاه كنيد كه خبر يعني چه؟


تهران- خبرگزاري كار ايران

دادگاه روزنامه توسعه به مدير مسوولي قلي شيخي صبح امروز در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي صارمي و با حضور اعضاي هيأت منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" در ابتداي اين جلسه، نماينده دادستان به قرائت كيفرخواست و اتهامات قلي شيخي؛ مديرمسوول روزنامه توسعه پرداخت و گفت: مديرمسوول روزنامه توسعه متهم به تبليغ عليه نظام، نشرمطالب خلاف واقع، نشراكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، توهين و افترا و تشويق و تحريك افراد و گروهك‌‏ها جهت تبليغ عليه نظام است.
وي افزود: قلي شيخي در شماره‌‏هاي مختلف روزنامه توسعه به دليل چاپ مطالب و يادداشت‌‏هايي تحت عنوان "تاج‌‏زاده: به نااميدي كامل رسيده‌‏ايم"، "زشت‌‏ترين توهين به خبرنگاران"‌‏، "در عمل به قانون با اعمال شاقه"، "بازداشت سوال برانگيز"‌‏، "در اعتراض انصار حزب‌‏الله به نامگذاري خيابان انتفاضه"،‌‏ " سفر دردساز سردار"، "چهره همشهري پشت بحران كاغذ نمايان شد"،‌‏ "خالد اسلامبولي جناح راست را به جريان انداخت"، "الله‌‏كرم: انصار حزب‌‏الله از مردم و رهبري عذرخواهي كند"، "احضار مجري صداوسيما به دليل اشاعه فحشا"‌‏، "صداوسيما پاي ميز محاكمه تخلفات مالي؛ حساب‌‏كشي از صداوسيما آغاز شد"، "فرمان آتش را لاريجاني داد"، "سهل‌‏انگاري شهرداري در شهر ري بحران آفريد"، "افشاي روش كلاهبرداري در پيش فروش مسكن"، "اسامي شركت‌‏هاي غيرقانوني فروش مسكن"، "جميله كديور در دادگاه: اتهامات مهاجراني را تكذيب مي‌كنم"، "عطاءالله مهاجراني و جميله كديور: ترور شخصيت شديم"،‌‏ "ايران خودرو مقصر قتل يك جوان"‌‏، "ايران خودرو: ساخت پژوي پنج ميليون توماني؛‌‏نه"، "يك مقام ارشد گمرك بازداشت شد"، "تاج‌‏زاده: حق نداريم مجلس را به دست كساني دهيم كه مي‌‏خواهند استبداد را قانوني كنند"، "قرائت نشدن پرونده آقاجري به حيثت هيأت‌‏رئيسه (مجلس) لطمه مي‌‏زند"‌‏، "علت حساسيت نسبت به مجلس ششم"،‌‏ "بحران كنوني تا ماه‌‏ها ادامه خواهد داشت"،‌‏ "بهزاد نبوي: محافظه‌‏كاران شش ماهه كشور را به باد مي‌‏دهند"، "آرمين: حضور در مجلس فرمايشي را نمي‌‏پذيريم"، "شمارش مجدد آرا توسط شوراي نگهبان، هنجارشكني است"، "بهزاد نبوي: بانيان مشاركت بايد پاسخگو باشند"، "بايد به حال خودمان گريه كنيم"، "دفاتر نظارتي شوراي نگهبان از هم‌‏اكنون به دنبال اين هستند كه براي كانديداهاي رئيس جمهوري پرونده درست كنند" و "ترس از افشاگري (مهدي) كروبي" مرتكب بزه شده است و لذا از محضر هيأت منصفه مطبوعات تشخيص به بزهكاري متهم و از دادگاه تقاضاي تعيين كيفر براي مديرمسوول روزنامه توسعه را دارم.
در ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات مديرمسوول روزنامه توسعه‌‏، منشي دادگاه به دليل عدم حضور نماينده اداره حقوقي و امور مجلس نيروي انتظامي به قرائت شكوائيه اين ارگان پرداخت و با استناد به درج مطلبي در روزنامه توسعه با عنوان "سفر دردساز سردار" كه مربوط به حادثه متروي كرج بود، آن را يك اقدام غيراخلاقي و تشويش اذهان عمومي از سوي روزنامه توسعه عنوان و تقاضاي كيفر قلي شيخي را ارايه كرد.
در ادامه اين جلسه قاضي صارمي اعلام كرد كه شركت همشهري از شكايت خود اعلام انصراف كرده است.
همچنين در ادامه اين جلسه، منشي دادگاه به دليل عدم حضور نماينده شهرداري منطقه 20 شكايت اين شهرداري را عليه قلي شيخي با استناد به درج مطالبي تحت عنوان "سهل‌‏انگاري شهرداري در شهر ري بحران آفريد" مطرح كرد.
نماينده سازمان صداوسيما نيز در اين جلسه با حضور در جايگاه با اشاره به شكايت اين سازمان عليه قلي شيخي، گفت: مدير مسوول روزنامه توسعه با درج مطالبي تحت عنوان "احضار مجري صداوسيما به دليل اشاعه فحشا"‌‏، "صداوسيما پاي ميز محاكمه تخلفات مالي؛ حساب‌‏كشي از صداوسيما آغاز شد" و "فرمان آتش را لاريجاني داد" كه تعمداً و به قصد نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي منتشر شد‌‏، مرتكب تخلف شده است و لذا تقاضاي كيفر وي را دارم.
نماينده شركت دو شركت انبوه سازي مسكن نيز در ادامه اين جلسه، با اشاره به طرح مطالبي در روزنامه توسعه با عنوان "افشاي روش كلاهبرداري در پيش فروش مسكن" و "اسامي شركت‌‏هاي غيرقانوني فروش مسكن"، عنوان كردند: اين مطالب باعث شد كه خريداران نسبت به شركت موكلانمان بي‌‏اعتنا شوند و در مقابل دفاتر شركت‌‏هاي موكلانمان دست به تجمع بزنند و سرمايه‌‏هاي خود را از اين شركت بيرون بكشند،‌‏ در حالي كه آقاي عبدالعلي زاده‌‏،وزير وقت مسكن و شهرسازي اين مطالب را تكذيب كرد.
در ادامه اين جلسه نيز شكايت مديركل اداره حقوقي گمرك كشور عليه مديرمسوول روزنامه توسعه به دليل درج مطلبي با عنوان "بازداشت يك مقام ارشد گمرك" قرائت شد كه نامبرده نيز معتقد است قلي شيخي مرتكب نشر اكاذيب شده است و به همين دليل تقاضاي كيفر مديرمسوول روزنامه توسعه را ارايه داد.
وكيل مهسا يوسفي دلدار نيز در ادامه اين جلسه با حضور در جايگاه به طرح شكايت موكلش از مديرمسوول روزنامه توسعه پرداخت و گفت: روزنامه توسعه در شماره‌‏هاي مختلف خود مطالبي را تحت عنوان "جمله كديور در دادگاه اتهامات مهاجراني را تكذيب كرد"، "جمله كديور: كارناوال عاشورا زودتر از موعد به راه افتاده است و عليه همسرم پرونده سازي شده است" و نيز با انتساب الفاظي نظير آن خانم آنچناني به موكلم توهين كرده و حقوق شهروندي وي را سياسي جلوه داده است در حالي كه موكلم بر اساس سند عادي نكاحيه، همسر دائمي مهاجراني محسوب مي‌‏شود.
در ادامه اين جلسه شكايت عبدالحميد محتشم؛ دبيركل انصار حزب‌‏الله توسط منشي دادگاه قرائت شد.
محتشم در شكوائيه خود عنوان كرده است كه روزنامه توسعه با چاپ خبر و مقاله عليه انصار حزب‌‏الله، اقدام به توهين و هتك حيثيت انصار حزب‌‏الله كرده و با نامگذاري اين تشكل به گروهكي كه همانند گروهك‌‏هاي منافقين مشغول به انجام فعاليت است، حيثيت آن را زيرسوال برده است.
دبيركل انصار حزب‌‏الله در ادامه شكوائيه خود عنوان كرده است ايراد تهمت وابستگي انصار حزب‌‏الله به جريان ساختگي ضد اصلاحات و عدم استقلال و رأي اين حزب در تصميمات خود كه مورد اشاره روزنامه توسعه بود، بي‌‏اساس است.
محتشم همچنين با تكذيب عضويت حسين‌‏الله كرم در انصار‌‏حزب‌‏الله كه روزنامه توسعه مطالبي را به نقل از وي با عنوان يكي از سران حزب‌‏الله به چاپ رسانده بود، اعلام كرد كه حسين‌‏الله كرم از سال 75 از انصار حزب‌‏الله كناره‌‏گيري كرده است.
در ادامه اين جلسه نماينده شركت ايران خودرو نيز شكوائيه خود عليه قلي شيخي را قرائت و تقاضاي كيفر مديرمسوول روزنامه توسعه را كرد.
در ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات مديرمسوول روزنامه توسعه، قلي شيخي با قرار گرفتن در جايگاه به دفاع از خود پرداخت.
وي در ابتداي دفاعيات خود با اشاره به سوابق خود پس از انقلاب اسلامي، گفت: براي بنده جاي تعجب است كه بنده با همه سوابق اجرايي كه در نظام جمهوري اسلامي دارم، بايد روزي به پاس اين خدمات پاي ميز محاكمه بيايم.
قلي شيخي تصريح كرد: اتهامات مطروحه در پرونده روزنامه توسعه هيچ‌‏كدام مربوط به اين روزنامه نيست بلكه اگر قرار است منبعي مورد تعقيب قرار گيرد، منابع خبري كه مورد استفاده روزنامه ما قرار گرفته‌‏اند، بايد مورد تعقيب قرار گيرند. اگر قرار است مست گيرند، نبايد به سراغ روزنامه‌‏ها رفت بلكه بايد به سراغ منابع خبري ديگري رفت.
مديرمسوول روزنامه توسعه با اشاره به برخي مواردي كه از سوي نماينده دادستان در مورد مطالب اين روزنامه در دوران انتخابات به چاپ رسيده بود، گفت: در جريان انتخابات سعي ما اين بود كه مردم را به شركت در انتخابات تشويق كنيم. چطور وقتي برخي مسايل مطرح شده در مجلس توسط رسانه ملي پخش مي‌‏شود و منابع خبري نيز از قول مخبر كميسيون‌‏ها به انعكاس آن مي‌‏پردازند، درج اينگونه مطالب در روزنامه توسعه كه تيراژ كمي هم دارد، مصداق تشويش اذهان عمومي محسوب مي‌‏شود.
شيخي با تأكيد بر اينكه هيچ كدام از اتهامات انتسابي به وي با خصوصيات اخلاقي او منطبق نيست، گفت: ما همواره سرباز نظام بوده‌‏ايم. وظيفه روزنامه ما نيز روشنگري است. توسعه بين خود و خداي خود به هيچ جناح و دسته‌‏اي وابسته نيست. هيچ كدام از مطالب ما مصداق نشراكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و تشويق گروهك‌‏ها جهت تبليغ عليه نظام نيست بلكه ما همواره در مقالات و يادداشت‌‏هاي خود به نكوهش اين گروهك‌‏ها پرداخته‌‏ايم.
مديرمسوول روزنامه توسعه با اشاره به شكايت شركت ايران خودرو عليه اين روزنامه، گفت: اگر روزنامه ما گفته است كه كارگري در ايران خودرو بر اساس عدم رعايت مسايل حفاظتي فوت كرده و خواستار پاسخگويي مديرعامل اين شركت شده است، مرتكب جرم شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين در مورد شكايت دو شركت انبوه‌‏سازي مسكن، گفت: وزارت مسكن و شهرسازي وقت در همان زمان مي‌‏توانست جوابيه‌‏اي را در مورد مسايل مطرح شده در اختيار ما قرار دهد تا آن را به چاپ رسانيم. در ضمن آيا روزنامه‌‏اي كه از تجمع مردم مقابل اينگونه شركت‌‏ها گزارش تهيه و به درج اظهارات شاكيان آن مي‌‏پردازد، بايد مورد تعقيب قرار گيرد. تو را به خدا، مطبوعات را آگاه كنيد كه خبر يعني چه؟ ما هرگونه خبر را منعكس كنيم، مجرم شناخته مي‌‏شويم. از قول مردم مي‌‏نويسيم، مجرم هستيم، از قول وزير مي‌‏نويسيم، تحت تعقيب قرار مي‌‏گيريم. امروز هيچ ديواري كوتاه‌‏تر از مطبوعات پيدا نمي‌‏شود.
قلي شيخي در ادامه در مورد شكايت انصار حزب‌‏الله، گفت: روزنامه ما از سال 77 فعاليت خود را شروع كرده است، بنابراين ما چه مي‌‏دانيم كه حسين الله‌‏كرم در سال 75 از انصار حزب‌‏الله خارج شده است.
در پايان اين جلسه نعمت احمدي؛ وكيل مدافع مديرمسوول روزنامه توسعه با توجه به حجم بالاي كيفرخواست از دادگاه تقاضاي استمهال كرد كه با موافقت قاضي صارمي، ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات قلي شيخي به روز يكشنبه هفته آينده موكول شد.

Copyright: gooya.com 2016