چهارشنبه 2 آذر 1384

نگرانی شدید دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت اکبر گنجی، امروز

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نگرانی عمیق خود و کوفی عنان را از " تداوم حبس و شرایط جسمی نامناسب اکبر گنجی" و " گزارش های منتشره در زمینه محدود شدن حق آزادی عقیده و بیان دیگر روزنامه نگاران و نویسندگان ایران " اعلام کرد.

به گزارش رسیده به سایت امروزخانم " لوئیس آربور" در نامه ای خطاب به " انجمن دفاع از آزادی مطبوعات" در مورد وضعیت نگران کننده اکبر گنجی تاکید کرد: " جامعه بین الملل از جمله شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل از نزدیک پیگیر وضعیت حقوق بشردر جمهوری اسلامی ایران است."

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در تاریخ 26 شهریور 84 اعلام کرد " کوفی عنان در نامه ای به آقای احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت اکبر گنجی مورد تاکید قرار داده است."

دبیرکل سازمان ملل تصمیم داشت در جریان سفر دوره ای خود به منطقه در اواخر شهریور ماه 84 به ایران نیز بیاید. شنیده شده است او قرار بود در تهران علاوه بر ملاقات های رسمی با مسئولان جمهوری اسلامی، با خانواده گنجی و برخی از مسئولان نهادهای صنفی و حمایتی مطبوعات و روزنامه نگاران گفت و گو کند و در جریان تحولات حقوق بشر ایران قرار گیرد. سفر به ایران به دلایلی نامشخص به آینده موکول شد.

خانم آربور با اعلام این موضوع که " نظام سازمان ملل از نزدیک وضعیت گنجی را زیر نظر دارد"، به مواردی از اقدام های گذشته نهادهای زیر نظر سازمان ملل اشاره کرده است. تلاش های " گروه کاری سازمان ملل در زمینه بازداشت خودسرانه" و " گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ارتقا و حفاظت از حق آزادی عقیده و بیان " که در ماه های فوریه و نوامبر 2003 با اکبر گنجی در زندان اوین ملاقات و از وضعیت او گزارش تهیه کردند از جمله این اقدام هاست. همچنین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در دوره های مختلف از جمله 6 اردیبهشت 79 و 26 خرداد و 6 تیر ماه 84 در نامه های جداگانه ای به مسئولان عالیرتبه ایران، نگرانی خود را در مورد تداوم حبس اکبر گنجی و وضعیت وخیم سلامت وی مورد تاکید قرار داد . 5 تن از گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز در تاریخ 24 تیرماه 84 بیانیه مشترکی منتشر کرده و در آن تاکید کردند" از این موضوع که مسئولان زندان اوین کماکان از ارائه خدمات پزشکی مناسب برای درمان وضعیت وخیم بیماری آسم اکبر گنجی خودداری می کنند به طور عمیق نگرانیم". گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ارتقا و حفاظت از حق آزادی عقیده و بیان نیز بیانیه ای در تاریخ 26 شهریور 84 صادر کرد و این موضوع را که " اکبر گنجی با وجود شرایط وخیم سلامتی کماکان زندانی است"، محکوم کرد. این مقام عالیرتبه سازمان ملل همچنین در سال جاری 27 مورد از برخورد با مطبوعات و نفض حقوق بشر در ایران را با مقام های کشور مطرح کرد و نگرانی خود را در مورد " نقض حق آزادی عقیده و بیان روزنامه نگاران و نویسندگان ایران" مورد اشاره قرار داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش سایت" امروز" در نامه ارسالی به اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، خانم لوئیس آربور به این نکته اشاره کرده است که تصمیم دارد در آینده نزدیک نامه جدیدی خطاب به مسئولان ایران در رابطه با وضعیت گنجی بنویسد و همچنین یک بیانیه علنی در این زمینه منتشر کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با اعلام حمایت عمیق و همبستگی شدید خود در رابطه با وضعیت اکبرگنجی، تلاش های انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در حمایت از حقوق روزنامه نگاران و نویسندگان ایران را مورد ستایش و قدردانی قرار داده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگرانی شدید دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت اکبر گنجی، امروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016