جمعه 4 آذر 1384

مصاحبه ميزان نيوز با معصومه شفيعي همسر گنجي

• اين بساطي است كه آنها راه انداخته‌اند و خودشان هم بايد آن را جمع كنند وضعيت فعلي گنجي و مطرح شدن او بيش از همه چيز ناشي از عملكرد خودشان است.
• مگر ما چند زنداني سياسي داريم؟ كه بخاطر آن هزينه مي دهند؟ متاسفانه برخي نمي خواهند تصميم عاقلانه بگيرند تا اين تيغ حقوق بشر از بالاي سرشان برداشته شود.
• ما از تمام ظرفيت قاوني موجود استفاده كرده ايم اما ندانم كاري اين آقايان و اعمال نظر و كينه‌هاي شخصي بحث را به جايي رسانده كه قابل حل نيست.


ميزان نيوز:هفته گذشته آخرين ديداري بود كه با گنجي داشتيد وضعيت او چگونه بود؟
شفيعي :بسيار بد ريش بلند ، سر و وضع ژوليده و وزن حدود 50 كيلو با بدن و دستان سرد فشار او هم بسيار پائين است و ملاقات در محل نمازخانه ساختمان مديريت برگزار شد. البته فشار جسمي ديگري بر وي نيست اما به رغم عدم وجود بازجويي خاصي از وي همچنان در انفرادي بسر مي برد و ملاقاتهايي هم كه به ما مي دهند در ساعتهاي خلوت روزهاي تعطيل است كه هيچيك از پرسنل و ارباب رجوع او را در جريان انتقال نبينند و حتي در چنين روزي نيز وي را با يك آمبولانس تا محل ملاقات مي آورند و با همان آمبولانس هم بر مي گردانند. انها به هيچ وجه نمي خواهند كسي گنجي را در اين حالت ببيند
ميزان نيوز:من متوجه نمي شوم شما مي گوييد گنجي هر روز ضعيف تر مي شود و با اين روشي هم كه مطمئنا وضعيت وي بهبود نمي يابد كه بتوانند روزي وي را به ديگران نشان دهند؟
خود من هم متوجه نمي شوم اما مرتضوي سال 82 در حضور شريعتمداري وزير سابق بازرگاني و رمضانزاده صراحتا به گنجي گفته بود كه موضع نظام اين است كه تو تا زماني كه حرفهايت را پس نگيري در زندان خواهي ماند . و متاسفانه تصور من اين نيست كه با روند برخوردي كه با او دارند وي تا پايان سال آزاد شود.
ميزان نيوز:تحليل شما چيست فكر ميكنيد با گنجي خصومت شخصي دارند؟
دقيقا وگرنه خيلي هاي ديگر هم همين سخنان او را اما با ادبياتي ديگر مي زنند اما برخوردي كه با گنجي شد خيلي متفاوت است.
حرف امسال گنجي فقط از درخواست او براي درمان شروع شد و من اين را قبل از اعتصاب غذاي وي به اقاي ايزدپناه هم تذكر دادم كه اگر به اين درخواستهاي ابتدايي و حقوق اوليه وي رسيدگي نشود با اخلاق گنجي احتمال واكنش او هم وجود دارد.
ميزان نيوز:اين خصومت شخصي در چه سطحي است؟
البته مرتضوي كه مطمئناً با گنجي خصومت شخصي دارد اما او در اين پرونده عددي نيست مشكل اينجاست كه برخي افرادي در سطوح بسيار بالاتر از مرتضوي هم همين خصومت را دارند منتهي اگر در مورد نگهداري گنجي در زندان در اين سالها همانند ديگر محكومان عمل مي شد گنجي دست به اين اقدامات نمي زد.
من فكر مي كنم با شرايط بين‌المللي كه در مورد ايران وجود دارد عقل حكم مي كند كه برخوردها طوري باشد كه اين مساله تبديل به يك اهرم فشار بر روي ايران نشود
ميزان نيوز:معمولا برخوردي كه با گنجي شده ازطريق وزارت اطلاعات نبوده و اطلاعات موازي با وي برخورد كرده تحليل خاصي داريد كه دستگاه رسمي اطلاعات كشور حاضر به برخورد با گنجي نيست؟
چون نوك تيز حملات انتقادي گنجي به نقاطي ضربه زده كه نمي توانند از طرق رسمي به آن اشاره كنند لذا ناچارند براي سركوب منتقدان از روشهاي غيرقانوني استفاده كنند و و با اين روشها تلاش كنند تا او را بشكنند كه مايه عبرتي براي ساير منتقدان شود
ميزان نيوز:گنجي هفته‌ها در زندان و بيمارستان به اعتصاب غذاي خود ادامه داده‌بود و برداشت عمومي نيز اين بود كه به سمت نتيجه گرفتن مي رود چه شد كه اعتصاب غذاي خود را پايان داد؟
گنجي در بيمارستان به گواهي پزشكان سه بار بحران مرگ را پشت سر گذاشت يكبار هوشياري خود را از دست داده بود و ضربان نبض و قلب وي پائين تر از حداقلهاي حياتي بود در مقطعي ديگر تمام رگهاي دست به هم چسبيده بود و خونرساني دستها متوقف شده بود تا جاييكه پزشكان براي جلوگيري از انتقال اين توقف خونرساني به مقاطع بالاتر آماده قطع دستان وي از مچ مي شدند كه خوشبختانه با سرمهايي كه تزريق شد اين خطر هم گذشت و در مرتبه سوم خون او عفوني شده بود و در اين مرحله حتي پزشكان هم قطع اميد كرده بودند و به دليل پائين آمدن گلبولهاي سفيد خون به ICU‌ منتقل شده بود و براي جلوگيري از مرگ وي ار طريق شاهرگهاي بدن سرمهاي غذايي را به وي منتقل مي نمودند و با اينكار عملا اعتصاب غذا پايان مي يابد .
در اين مرحله تيمي كه با او مذاكره مي كردند به او تعهد داده‌بودند كه در صورتي كه وي اعتصاب غذا را بشكند ظرف كمتر از 10 روز آزاد شود و حتي در ملاقاتي با ما هم اقاي نبوي و آقاي سماواتي قول دادند كه با توجه به شرايط بحراني بين‌المللي مسائل هسته‌اي و حقوق بشر در صورتي كه پالسهاي مثبتي از سوي خانواده هم ابراز شود مطمئنا ادامه اين وضعيت به 10 روز هم نمي كشد. و به تعبير خودشان دو رقمي نمي شود. البته در حكم بازداشت من را هم با چندين اتهام نشان دادند و تهديد مي كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البته همه اينها دسيسه بود براي اينكه خانواده ساكت شوند و گنجي اعتصاب غذاي خود را بشكند.
ميزان نيوز:با توجه به اينكه در روزهاي اخير گنجي جوايز مهم بين‌المللي دفاع از آزاديبيان را برده است آيا فكر ميكنيد اين مسائل در تغيير وضعيت او تاثيري داشته باشد؟
من فكر مي كنم اقدامات بين‌المللي تاثير زيادي دارد و تجربه اثبات كرده كه هر زمان كه فشار بين‌المللي و يا حتي داخلي بوده است بهبودي در وضع احساس شده
فكر مي كنيد سرانجام اينكار چه مي شود؟
سياست اينها همانطور كه مرتضوي گفته اين است تا اكبر از مواضع خودش برنگردد در زندان مي ماند، و اينجاست كه من فكر مي كنم فشارهاي بين‌المللي كارساز است.
ميزان نيوز:گنجي كه كوتاه نمي آيد طرف ديگر هم گويا خيال كوتاه آمدن ندارد نتيجه چه مي شود؟
اين بساطي است كه انها راه انداخته‌اند و خودشان هم بايد آن را جمع كنند وضعيت فعلي گنجي و مطرح شدن او بيش از همه چيز ناشي از عملكرد خودشان است.
برخلاف آنچه كه سخنگوي قوه قضائيه گفت: "ما نمي گذاريم گنجي تبديل به سوژه شود" اما اين سوژه را خودشان درست كردند و امروز هم به نفعشان است اين بازي را تمام كنند مگر ما چند زنداني سياسي داريم؟ كه بخاطر آن هزينه مي دهند؟ متاسفانه برخي نمي خواهند تصميم عاقلانه بگيرند تا اين تيغ حقوق بشر از بالاي سرشان برداشته شود. ما از تمام ظرفيت قاوني موجود استفاده كرده ايم اما ندانم كاري اين آقايان و اعمال نظر و كينه‌هاي شخصي بحث را به جايي رسانده كه قابل حل نيست.
برخي از بزرگان اشاراتي كرده‌اند كه مشكل گنجي را با پرهيز از جنجال و با پادرمياني مي توان حل كرد اطلاعي از اين پادرمياني‌ها داريد؟
من هم شنيدم پادرمياني‌هايي شده ولي كسي كه بايد قبول كند نپذيرفته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه ميزان نيوز با معصومه شفيعي همسر گنجي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016