جمعه 4 آذر 1384

ایتالیا دروازه‌های خود را به‌روى گنجی می‌گشاید، اکبر گنجی، شهروند افتخارى ايتاليا، صدای آلمان

در حاليكه اتحاديه‌ى اروپا امروز پنجشنبه ۲۴ نوامبر ايران ايران را بدليل نقض شديد حقوق بشر مورد سرزنش قرار داد، شهروندان ايتاليايى اكبر گنجى، خبرنگار در بند را كه ماه‌هاست در زندان‌هاى جمهورى اسلامى ايران تحت فشار و تضييقات روحى و جسمى قرار دارد، به عنوان شهروند افتخارى خود برگزيده‌اند.

تلاش برای آزادی اکبر گنجی روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی روز به روز در ایتالیا و شهرهای آن بیشتر می‌شود. شورای شهر فلورانس در نشستی فوق‌العاده با توافق تمامی احزاب اعطای شهروندی افتخاری به اکبر گنجی را به تصویب رساند. همزمان با طی شدن مراحل قانونی اهدای شهروندی شهر فلورانس فردا ۲۵ نوامبر شهرداری پراتو نیز جلسه‌ای برای اهدای شهروندی افتخاری به گنجی تشکیل خواهد داد. پراتو بزرگترین شهر صنعتی ایالت توسکانا و بزرگترین تولید کننده پارچه در ایتالیا است.

نمایش پیام ویدئویی معصومه شفیعی همسر گنجی تاثیر زیادی در کارزار به وجود آمده در ایتالیا برای حمایت از گنجی داشت . او در این پیام گفته بود :"همسر من برای دفاع از آزادی بیان و دموکراسی در زندان و تحت فشار است. من از تمام کسانی که برای آزادی او تلاش می کنند تشکر می‌کنم."

پس از شنیدن این سخنان احزاب و مقامات سیاسی ایتالیا در راه آزادی و حمایت گنجی بسیج شده‌اند و کارزار اعطای شهروندی در شهرهای مختلف در ایتالیا به راه افتاده است. زمزمه‌های تشکیل جلسه در رم نیز برای اعطای شهروندی به گنجی شنیده می‌شود. چرا که شهردار رم نیز هفته گذشته اعلام کرد:"شهرداری رم هر کاری را که بتواند برای حمایت و آزادی گنجی انجام خواهد داد."

پس از اعطای جایزه آزادی مطبوعات شهر سی ینا به اکبر گنجی انجمن جهانی مطبوعات نیز در نشستی در کپنهاگ او را برنده جایزه قلم طلایی آزادی شناخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روز گذشته کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خانم لوئیس آربور در نامه‌ای به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نگرانی عمیق خود و کوفی عنان را از تداوم حبس و شرایط جسمی نامناسب اکبر گنجی و گزارش‌های منتشره در زمینه محدود شدن حق آزادی عقیده و بیان دیگر روزنامه‌نگاران و نویسندگان ایران اعلام کرد.

در سکوت مطبوعات و رسانه های ایران و عدم پوشش خبری درباره اتفاقات و جوایز اهدایی در روزهای اخیر به گنجی روزنامه های ایتالیا از پرتیرازترین آنها تا روزنامه های محلی صفحات زیادی را به پوشش اخبار درباره گنجی اختصاص داده‌اند.

همچنین در این روزها صدها پیام همبستگی از اقصی نقاط ایتالیا در حمایت از اکبر گنجی به سایت "اصل ۲۱ " می‌رسد. اصل ۲۱ در قانون اساسی ایتالیا ضامن آزادی بیان در این کشور است و سازمان اصل ۲۱ نظارت بر اجرای این قانون را به عهده دارد.

مريم افشنگ، گزارشگر بخش فارسى صداى آلمان از رم

Copyright: gooya.com 2016