جمعه 4 آذر 1384

موسوي لاري: مديريت ۲۷ ساله كشور را لجن‌‏مال مي‌‏كنند تا خود را تبرئه كنند، ايلنا

استفاده ابزاري از دين براي سياست‌‏هاي معمول و زودگذر خطري جدي است

مديريت 27 ساله كشور را لجن‌‏مال مي‌‏كنند تا خود را تبرئه كنند
تهران- خبرگزاري كار ايران

سيدعبدالواحد موسوي‌‏لاري، عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با حضور در خبرگزاري كار ايران،"ايلنا"، ضمن بازديد از تحريريه خبر اين خبرگزاري، در گفت‌‏وگويي تحليلي با خبرنگار سياسي "ايلنا"، در خصوص مسائل سياسي روز به طرح نظرات و ديدگاه‌‏‏هاي خود در اين زمينه پرداخت.

وي با ابراز نگراني از مقوله استفاده ابزراي از دين در پيشبرد اهداف جناحي و سياسي در كشور، اين مسأله را خطري بسيار جدي براي كشور دانست و اين امر را موجب سست شدن باورهاي اعتقادي جامعه به‌ ‏خصوص قشر جوان و تحصيل‌‏كرده دانست.
متن گفت‌‏وگوي خبرنگار "ايلنا" در پي مي‌‏آيد:
استفاده ابزاري از دين براي سياست‌‏هاي معمول و زودگذر خطري جدي است
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه هزينه كردن معتقدات مردم براي مسائل روزمره جاري از سوي هر كس غلط است، گفت: نبايد اجازه دهيم جامعه به اساس و بنيان‌‏هاي فكري و معتقداتش بدبين شوند، استفاده ابزاري از دين براي سياست‌‏هاي معمول و زودگذر خطري جدي است و من اين خطر را از شكست بازار بورس، مشكلات داخلي و بين‌‏المللي جدي‌‏تر مي‌‏بينيم.
وي با مقايسه شرايط امروز با اواخر دهه 60، گفت: بعد از مجلس سوم و شروع مجلس چهارم حذف جريان خط امامي‌‏ها در دستور كار بعضي جريان‌‏هاي سياسي قرار گرفت، آنها با حربه‌‏هايي چون "مخالف هاشمي، مخالف پيغمبر است"، منتقدان را از صحنه بيرون كردند، تا سال 74 وضع به اين گونه بود كه كم كم وضع عوض شد و يكي از چهره‌‏هاي سرشناس راست شعار "سياست تعديل بايد تعديل شود" را مطرح كرد. اين شعار شامل تعديل رفتار با هاشمي هم ‌‏شد و اثرات آن در مجلس پنجم متجلي شد.
موسوي لاري افزود: امروز شاهديم كه همان نگاه البته به شكلي ديگر در حال شكل‌‏گيري است و بازار بحث‌‏هايي چون انداختن نامه در چاه, هاله نور ديدن و خواب و رويا براي تاييد اين و نفي آن پررونق شده است، امروز دوباره تجربه گذشته در حال تكرار است و بيم آن مي‌‏رود مذهب، دين و معتقدات براي مديريت‌‏هاي اجرايي هزينه ‌‏شود.
وي خاطر نشان كرد: در انتخابات اخير بدترين شب‌‏نامه‌‏ها و اتهامات توسط بعضي از همان افرادي كه مخالفت با هاشمي را مخالفت با پيغمبر عنوان مي‌‏كردند، توزيع شد، حال چه تضميني وجود دارد كه پس از گذشت چند صباحي اين مسائل در مورد فرد ديگري تكرار نشود.
موسوي لاري تاكيد كرد: نبايد اساس و بنيان دين را زير سوال برد و از اعتقادات معنوي مردم سوء استفاده كرد، اينكه خواب و رويا مبناي تصميم‌‏گيري شود و از آن براي حذف رقيب، جا انداختن روش‌‏ها و توجيه عملكرد افراد استفاده كنيم،نه تنها به صلاح نيست بلكه بسيار خطرناك است.
وي افزود: قشري‌‏گري، تحجرمابي و مداحي‌‏هاي بي‌‏پايه، بنيان‌‏هاي ايمان جامعه را زير سوال مي‌‏برد. بر صاحبان انديشه صحيح ديني است كه نگذارند از دين استفاده كاسب‌‏كارانه شود، اينكه فضا را به سمتي ببريم تا با استفاده ابزاري از اعتقاد مردم يك روشي را معقول و روش ديگر را نامعقول جلوه دهيم، خطرناك است و باعث مي‌‏شود اشتباهات به پاي اعتقادات نوشته شود چرا كه به تصميم‌‏گيري‌‏هاي اجرايي وقتي رنگ تقدس و مذهب مي‌‏‏دهيم و هاله‌‏اي از تقدس به دور آن مي‌‏كشيم، با تغيير اين رويكرد و اين سياست بسياري از باورهاي مردم تلنگر مي‌‏خورد.
وزير سابق كشور گفت: ما حق نداريم در هيچ زماني مذهب را براي سلايق، اعمال و منش‌‏هاي مديران هزينه كنيم و كارهايشان را با ابزار دين توجيه كنيم چرا كه با اين كار، در صورت ناكارآمدي روش‌‏ها و منش‌‏ها نسل آينده بنيان‌‏هاي فكري ما را به خاطر رفتار متوليان امروز زير سوال خواهند برد.
موسوي لاري تاكيد كرد: اساس انقلاب براي اين بود كه نظامي بر اساس دينداري مبتني بر عقلانيت پايه‌‏ريزي شود نه بر اساس خواب و جادو و جنبل، اين حرف‌‏ها مال عصر قاجار است.

مديريت 27 ساله كشور را لجن‌‏مال مي‌‏كنند تا خود را تبرئه كنند
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز در خصوص سياه نمايي دستاوردهاي گذشته انقلاب، گفت: در عرصه مديريت و سياست دو راه داريم، يك راه اين است كه بگوييم اين ما هستيم، اين سابقه ماست و اين برنامه ما، هر كس نقدي دارد بگويد، يا اينكه 27 سال تمام دستاوردهاي ملت را زير سوال ببريم و مديريت‌‏هاي كشور را لجن‌‏مال كنيم تا خود تبرئه شويم كه بديهي است اين روش دوم به نفع نظام نيست.
موسوي لاري افزود: كساني كه امروز همه 27 سال انقلاب را زير سوال مي‌‏برند، خودشان در اين مدت كجا بودند؟ چه عقبه‌‏اي دارند؟ و جايگاهشان كجا بود؟ به هر حال زير سوال بردن دستاوردهاي 27 سال گذشته زير سوال بردن خودشان هم هست.
وي تصريح كرد: در عرصه سياست خارجي دو روش قابل تصور است؛ حفظ ارزش‌‏ها با رعايت اصل تنش‌‏زدايي يا رفتاري كه به دست دشمن بهانه دهد كه اگر برخلاف سياست تنش‌‏زدايي عمل كنيم، دنيا را عليه خود بسيج خواهيم كرد و اگر به گونه ديگر رفتار كنيم و روش منطقي در پيش بگيريم، نظر دنيا نسبت به ما عوض مي‌‏شود هرچند ممكن است كينه‌‏توزانه باشد كه با اصل موجوديت ما مخالف بوده و جز ناتودي ما خواست ديگري نداشته باشند.

دولت اصلاحات بدون شعار مهرورزي, مهرورزي كرد
وزير كشور دولت اصلاحلات، ضمن اشاره به شعار سياست مهرورزي در دولت جديد، گفت: اين شعار، شعار بسيار جذاب و جالبي است اما بايد ديد جايگاه مهرورزي كجاست؟ نسبت به چه كسي قرار است مهرورزي كنيم؟ بايد بدانيم اين مهرورزي نسبت به دوست، خويشان و اطرافيان است يا نسبت به مردم، منتقد و مخالف؟ آيا اين واژه در گذشته كمرنگ بوده و حال قصد داريم با توجه ويژه آن را پر رنگ كنيم يا فقط در حد يك شعار است.
موسوي لاري گفت: در گذشته خاتمي نيز با شعار "زنده باد مخالف من" تلاش كرد تا معاند را به مخالف، مخالف را به منتقد و منتقد را به موافق تبديل كند هرچند اتفاقات آن زمان تند و خشن بود و جريان لباس‌‏شخصي‌‏ها، حمله به تجمعات، برخورد رسانه ملي و رسانه‌‏هاي جناح رقيب را شاهد بوديم. فراموش نمي‌‏كنم روزنامه‌‏اي كه مدعي ارزش‌‏گرايي و منتسب به جناح رقيب بود، يك‌‏سال تمام هر چه مي‌‏خواست عليه وزير و وزارت كشور نوشت و به مديران وزارت كشور توهين كرد، بنده سعي كردم آنجا كه وزير كشور مورد هجمه بود عكس‌‏العملي نشان داده نشود. در يكي از نشريات قم نيز بدترين اهانت‌‏ها به رييس‌‏جمهور و وزير كشور صورت گرفت اما ما هيچ‌‏گاه از آنها شكايت نكرديم، فقط يك مورد قوه قضاييه اين موضوعات را پيگيري كرد.
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز افزود: در واقع دولت اصلاحات بدون شعار مهرورزي, مهرورزي كرد كه طرز رفتار دولت خاتمي با مخالفين و منتقدين وحتي مخالفان خود بيانگر اين مساله است بايدديد باشعار مهرورزي چگونه اعمال شده است؟ آيا نگاه دولت به مطبوعات مهرورزانه بوده است ؟ دولت اصلاحات به اپوزيسيون و مخالفين قانوني خود چه نگاهي داشته و امروز دولت مهرورز قرار است چه نگاهي به آنها داشته باشد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: مهرورزي پدر به فرزند و اطرافيان طبيعي است اما اينكه پدري بتواند به بچه‌‏هاي ديگران محبت كند، آن وقت مي‌‏گويند او مهرورز است بنابراين شعار مهرورزي زماني عملياتي و اجرايي مي‌‏شود كه خود را در عرصه عمل و در مقابل كساني كه به مهرورزي نياز دارند، نشان دهد نه در مقابل دوستان همدل. اين سياست اگر به معناي واقعي اجرا شود، وحدت ملي و همبستگي عمومي تحقق مي‌‏يابد و زمينه براي فشارهاي خارجي و بين‌‏المللي نيز از بين مي رود زيرامهورزي حاكمان به تفاهم ملي منتهي مي شودو انسجام ملي مي‌‏تواند كشور را تا حدودي بيمه كند اما اگر سياست تنش‌‏زدايي را به سياست‌‏تكثركانونهاي تنش تبديل كنيم و سياست مهرورزي را به دايره بسته افراد پيرامونمان محدود كنيم وضعيت كشور چشم‌‏انداز روشني نخواهد داشت.
موسوي لاري با بيان اينكه نتيجه انتخابات نهم بايد واقع بينانه ارزيابي شودوجناحهانسبت به آنجه اتفاق افتادتغافل نكنند،گفت: جريان راست سنتي نيز نبايد قيافه يك جريان پيروز را به خود بگيرد، گفت: جريان راست كه نماد آن در انتخابات لاريجاني بود، بيشتر از جريان اصلاحات شكست خورد. همه جريان راست همانگونه كه در دوم خرداد خود را براي حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري هزينه كردند،براي لاريجاني هزينه شدند،كانديداي پيروزهرچندباآنان همفكر است اما كانديداي تشكلهاي آنان نبود كه حالا بخواهند خود را پيروز تصور كنند. كانديداي آنها مگر چقدر راي آورد كه حالا بخواهند از جايگاه جناح پيروز صحبت كنند.
ريختن درآمدهاي دولتي به موسسات امدادي هنر نيست
موسوي‌‏لاري با طرح اين مطلب كه سياست‌‏هايي كه منتهي به كاهش فاصله طبقاتي شود، سياست عدالت‌‏گستر است، تصريح كرد: امروز فاصله دهك‌‏هاي پردرآمد و كم درآمد جامعه زياد است و عدالت اقتضا مي‌‏كند كه اين فاصله كم شود كه براي اين كار دو راه وجود دارد.
وي ادامه داد: اول اينكه درآمد دهك‌‏هاي بالا را كم كرده و آن را بين فقرا توزيع كنيم به اين معنا كه از جيب يك فرد برداشته و به ديگري بدهيم كه اين كار يعني توزيع فقر كه باعث مي‌‏شود اقتصاد كشور از رونق بيفتد و سرمايه‌‏ها از كشور خارج شود و در نهايت شغلي در كشور ايجاد نشود و مردم كشورمان مستمري‌‏بگير دولت شوند.
وي افزود: راه دوم اين است كه درآمد دهك‌‏هاي پايين جامعه را افزايش دهيم كه اين امر با تقويت بنيان‌‏هاي اقتصادي، گردش صحيح سرمايه، تكيه بر سرمايه گذاري‌‏ منضبط، ايجاد اشتغال و فرصت‌‏هاي شغلي براي دهك‌‏هاي پايين و كساني كه توان مالي كمتري دارند، امكان‌‏پذير است.
موسوي‌‏لاري تصريح كرد: تقويت صندوق ذخيره ارزي براي تقويت بخش خصوصي و بالا بردن توان مالي دولت و ملت تدبيري بود كه بتوان از طريق آن چرخ اقتصاد را به حركت درآورد و فاصله‌‏ها را كم كرد كه متاسفانه اكنون زمزمه‌‏هايي شنيده مي‌‏شود كه بيم آن مي‌‏رود استفاده درستي از آن صورت نگيرد. ريختن درآمدهاي دولتي به موسسات امدادي و تشكيل خانواده بزرگ امداد هنر نيست. بايد سعي كنيم با سرمايه‌‏هاي عمومي و مردمي زيرساخت‌‏ها را محكم كرده و با ايجاد اشتغال، خانواده بزرگ امداد را كوچكتر كنيم. اينكه از صندوق عمومي برداشته و به ملت پول توجيبي بدهيم، ممكن است به صورت مقطعي جواب بدهد و مردم را خوشحال كند اما در درازمدت براي كشور خطرناك است و مشكلي را حل نمي‌‏كند. دولت بايد جهت سرمايه‌‏گذاري خود را در اقتصاد مشخص كند كه به اعتقادمن راه محك زدن آن بودجه‌‏اي است كه در سال آينده مي‌‏بنندد.
عدالت در عرصه سياست توجه به خواست و اراده مردم است

وزير كشور دولت خاتمي در قسمت پاياني اين گفت‌‏وگو با طرح اين مطلب كه براي عدالت كه در عرصه سياست يك شاخص بيشتر وجود ندارد، گفت: عدالت در سياست به اين معناست كه هر شهروندي در جمهوري اسلامي به عنوان شهروند حق سهيم شدن در سرنوشت كشورش را داشته باشد، در عرصه نقد و نظر دهانش را نبندند و در جريان انتخابات آنها را حذف نكنند. آزادي انديشه و آزادي بيان وجود داشته باشد تا هر كس بر اساس قابليت‌‏هاي خود از فضاي باز موجود استفاده كند.
موسوي‌‏لاري تأكيد كرد: اختلاف ما با منتقدان دولت اصلاحات بر سر اين مساله بود كه ما مي‌‏گفتيم مردم احتياج به قيم ندارند و خودشان مي‌‏فهمند كه چه كسي را بايد انتخاب كنند هرچند ممكن است در مرحله‌‏اي اشتباه هم بكنند اما اين اشتباه جمعي است و ما معتقد بوديم كه يك بار اشتباه كردن و تصحيح كردن آن، بهتر از مصلوب‌‏الاختيار كردن مردم است.
وي متذكر شد: اين نظام بر اساس راي و خواست مردم شكل گرفته است و ما بايد فضا را براي همين مردم باز بگذاريم تا جمهوريت به معناي واقعي تحقق يابد، ما حق نداريم از امكانات حاكميت براي حذف رقيب استفاده كنيم. ما در عدالت سياسي هيچ راهي بيش از اينكه فضا را به سمتي ببريم كه تمام شهروندان ايراني در انتخاب و گزينش افراي كه مي‌‏خواهند انتخاب كنند، دستشان باز باشد، نداريم.

Copyright: gooya.com 2016